Η ναυτιλία στο στόχαστρο των σημαντικών οικονομικών εξελίξεων

Η ναυτιλία στο στόχαστρο των σημαντικών οικονομικών εξελίξεων

356
Η ναυτιλία στο στόχαστρο των σημαντικών οικονομικών εξελίξεων

Του Γ. Λογοθέτη, CFO Finance & Research George Moundreas Com. SA

«Δύσκολοι καιροί για Πρίγκιπες». Μόνον έτσι μπορούμε να χαρακτηρίσουμε την περίοδο που διανύει η Ελλάδα, ιδιαίτερα το τελευταίο διάστημα, καθώς μετά την ψήφιση των πρώτων προαπαιτούμενων για την εκταμίευση της πρώτης δόσης των € 2 δισ. και την ανακεφαλαιοποίηση των Τραπεζών. Έτσι έστω και με τον τρόπο που αυτή έγινε, άρχισαν και πάλι οι σκληρές διαπραγματεύσεις με κύριο θέμα την μεταρρύθμιση του ασφαλιστικού/εργασιακού με ιδιαίτερα σφιχτό χρονικό περιθώριο για την κατάθεση του και ψήφιση του.
Παράλληλα, εκτός οικονομικής διαπραγμάτευσης, αλλά με πτυχές που εμπλέκονται με την οικονομία λαμβάνουν χώρα και οι διαπραγματεύσεις σχετικά με το προσφυγικό/μεταναστευτικό σε ένα γεωπολιτικό περιβάλλον που αφορά όλη την Ευρώπη αλλά με την Ελλάδα να βρίσκεται πάλι στο επίκεντρο.
Γενικότερα ο Δεκέμβριος όπως όλα δείχνουν θα είναι ο μήνας των σημαντικότερων εξελίξεων καθώς μετά το ξέσπασμα της χρηματοπιστωτικής κρίσης του 2008 ενδεχομένως να δούμε για πρώτη φορά την ΕΚΤ και την FED να ακολουθούν ακριβώς αντίθετη πολιτική. Η ΕΚΤ αναμένεται να προχωρήσει σε περαιτέρω χαλάρωση της νομισματικής της πολιτικής είτε μέσω μείωσης του καταθετικού επιτοκίου της, από -0,20% που είναι σήμερα, είτε αυξάνοντας το μηνιαίο ποσό αγοράς ομολόγων των € 60 δισ., είτε με παράταση του προγράμματος αγοράς ομολόγων (QE) που λήγει το 2016, ενώ αντίθετα η FED έχει σταματήσει την νομισματική χαλάρωση και αναμένεται να προχωρήσει σε αύξηση των επιτοκίων.
Ήδη ο M. Draghi της ΕΚΤ, έχει αφήσει να εννοηθεί ότι θα προβεί σε νέα μέτρα, υποστηρίζοντας ότι η οικονομία και ο πληθωρισμός έχουν αρχίσει και δέχονται νέες πιέσεις. Σύμφωνα με εκτιμήσεις ο πληθωρισμός στην Ευρωζώνη θα κλείσει στο 0,6% φέτος και στο 1% το 2016 τη στιγμή που ο επίσημος στόχος ήτανε και παραμένει το 2%. Στον αντίποδα, στις ΗΠΑ οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο για αύξηση των επιτοκίων καθώς υπάρχει ήπια ανάπτυξη και βελτίωση της αγοράς εργασίας, καθώς οι αιτήσεις για επιδόματα ανεργίας τον τελευταίο μήνα έχουν φτάσει στο χαμηλότερο σημείο των τουλάχιστον 40 τελευταίων ετών.
Στην τελευταία της έκθεση η Deutsche Bank εκφράζει την απαισιοδοξία της για την Παγκόσμια οικονομία, καθώς μεταξύ άλλων εστιάζει στην αναταραχή που θα προκαλέσει η αύξηση των επιτοκίων από την FED αλλά και στην αναντιστοιχία της νομισματικής πολιτικής μεταξύ ΕΚΤ και FED, ενώ δεν παραλείπει να αναφερθεί στην επιβράδυνση της Κίνας την κρίση στις αναδυόμενες οικονομίες και στο Γεωπολιτικό ρίσκο.
Πολλάκις έχουμε υπέρ-τονίσει την αναταραχή που ενδεχομένως θα προκαλέσει η αύξηση των επιτοκίων από τη FED. Ήδη στο πρόσφατο παρελθόν είδαμε ότι απλά η υπόνοια για σύσφιξη της πολιτικής είχε αρνητικό αντίκτυπο στις αναδυόμενες οικονομίες με τους επενδυτές να αποσύρουν κεφάλαια από τις οικονομίες τους και τα νομίσματα τους να υποτιμούνται.
Όπως έχουμε επισημάνει η αύξηση των επιτοκίων από την FED αμέσως θα κάνει τα δάνεια σε δολάρια των αναδυόμενων οικονομίων πιο ακριβά, καθώς τα νομίσματα τους θα έχουν υποτιμηθεί ενώ θα υποστούν πλήγμα και οι εγχώριες επενδύσεις λόγω της φυγής των κεφαλαίων. Θεωρητικά αλλά και πρακτικά οι ανωτέρω επιπτώσεις έχουν «εφαρμογή» και στην Κίνα, λόγω των υπέρ-χρεωμένων τοπικών κυβερνήσεων αλλά και επιχειρήσεων αλλά αυτό που τη βοηθάει, τουλάχιστον ακόμη, είναι ο υψηλός ρυθμός ανάπτυξης της, έστω και στα επίπεδα του 6+%, αλλά και το εμπορικό της πλεόνασμα το οποίο το Σεπτέμβριο έκλεισε σε υψηλό έτους με αποτέλεσμα την αύξηση των τεράστιων συναλλαγματικών αποθεμάτων.
Μετά το 2ο ιστορικό χαμηλό της 20ης Νοεμβρίου των 498 μονάδων, ο δείκτης άρχισε να κινείται με μετριοπαθή ανοδική πορεία η οποία όμως οφείλεται αποκλειστικά στα Capes καθώς όλοι οι υπόλοιποι υπό-δείκτες ουσιαστικά δεν έχουν παρουσιάσει βελτίωση την εβδομάδα αυτή.
Φωτο: ΕΡΑ

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.