Το 15ο διεθνές forum NAVIGATOR 2015

Το 15ο διεθνές forum NAVIGATOR 2015

409
Το 15ο διεθνές forum NAVIGATOR 2015
Από αριστερά οι κ.: Εμμανουήλ Αλεξάνδρου, Θάνος Πάλλης, Ηλίας Μπίσιας, Μάριος Καρνέσσης και ο Διονύσης Πέππας

Πραγματοποιήθηκε στο Ωνάσειο Ίδρυμα – Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών για 15η συνεχή χρονιά το διεθνές forum NAVIGATOR 2015 – “The Shipping Decision Makers Forum” από τη NAVIGATOR SHIPPING CONSULTANTS, με τη συμμετοχή 400 και πλέον εκπροσώπων του χώρου της ναυτιλίας.
Η διευθύνουσα σύμβουλος της NAVIGATOR SHIPPING CONSULTANTS, Δανάη Μπεζαντάκου, καλωσόρισε τους συμμετέχοντες, παρουσίασε τη ΝAVIGATOR και τόνισε τη σημαντικότητα της σωστής εκπαίδευσης της επόμενης γενιάς στη Ναυτιλία.
Ο Capt. Δημήτρης Μπεζαντάκος, πρόεδρος του NAVIGATOR SHIPPING CONSULTANTS, στην εναρκτήρια ομιλία του ευχαρίστησε τους χορηγούς και τους υποστηρικτές του φόρουμ και παρουσίασε στους συμμετέχοντες τα θέματα για τα οποία ακολούθησε έντονη συζήτηση και ανάλυση κατά τη διάρκεια των πάνελ.
Την επίσημη έναρξη των εργασιών του Forum κήρυξε η ευρωβουλευτής, Εύα Καϊλή και ο πρώην υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον προκάλεσε η ανοικτή συζήτηση που διοργανώθηκε για τρίτη συνεχή χρονιά μεταξύ ξένων Πρέσβεων στην Ελλάδα. Οι Πρέσβεις της Ρωσίας, της Φινλανδίας, της Εσθονίας και της Κύπρου στην Ελλάδα, υπό το συντονισμό του Francois Lafond, executive director της EuropaNova στο Παρίσι, ενός εκ των μεγαλύτερων και σημαντικότερων Think-tank της Ευρώπης, παρουσίασαν τις εθνικές στρατηγικές για τη στήριξη της ναυτιλίας και τις απόψεις τους για την κλιματική αλλαγή, με την προοπτική του Διεθνούς συνεδρίου COP21 που θα πραγματοποιηθεί στο Παρίσι στο τέλος του Νοεμβρίου 2015. Δύο ήταν τα κύρια θέματα που τέθηκαν υπό συζήτηση:
1. Η ένταξη των εκπομπών CO2 της ναυτιλίας στην παγκόσμια διεθνή συμφωνία όπως ζητήθηκε από τις ΜΚΟ και όπως αναφέρθηκε από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, ιδίως με τις επιπτώσεις που θα έχουν οι μεταβολές αυτές στον τομέα της ναυτιλίας. Σήμερα, με το 2,5% του συνόλου των εκπομπών, ποσοστό το οποίο είναι σε συνεχή αυξητική τάση λόγω της συνεχούς αύξησης του διεθνούς εμπορίου, οι ναυτιλιακές δραστηριότητες θα πρέπει να ξεπεράσουν του στόχους του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) με το νέο πιθανό ολοκληρωμένο νομικό πλαίσιο του Παρισιού. Ο Πρέσβης της Κύπρου επέμεινε στο ρόλο του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού, ώστε να βεβαιωθεί ότι οι κανονισμοί εφαρμόζονται σε παγκόσμιο επίπεδο, και όχι μόνο σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
2. Οι πολλά υποσχόμενοι νέοι θαλάσσιοι δρόμοι που θα ανοίξουν στην Αρκτική περιοχή, συνέπεια του φαινόμενου της κλιματικής αλλαγής και πώς οι νέες ευκαιρίες που θα δημιουργήσουν οι νέοι αυτοί δρόμοι θα επηρεάσουν τις ναυτιλιακές δραστηριότητες, τόσο από άποψη χρόνου και κόστους. Η συνεργασία της Αρκτικής εξηγήθηκε ακριβώς από τον Φιλανδό Πρέσβη ο οποίος δήλωσε ότι «Οι Μη-Αρκτικές χώρες θα τους καθοδηγήσουν και ίσως ωθήσουν το δικό τους συμφέρον σε αυτά τα διεθνή ύδατα. Είναι καιρός να δούμε αν οι κανόνες του διεθνούς δικαίου επί του παρόντος είναι επαρκείς για την αντιμετώπιση της νέας κατάστασης ή αν χρειαζόμαστε νέους και ισχυρότερους ειδικούς κανονισμούς που αφορούν για παράδειγμα τις θαλάσσιες μεταφορές, την αλιεία και τις προστατευόμενες περιοχές».
Το κοινό συμπέρασμα αυτού του πάνελ, ήταν ότι η κλιματική αλλαγή θα επηρεάσει βαθιά και για μεγάλο χρονικό διάστημα τη ζωή μας και ότι όσο πιο γρήγορα θα προσαρμοστούμε σε αυτήν, τόσο καλύτερα θα είναι. Η ναυτιλιακή βιομηχανία δεν θα απέχει από αυτήν την εξέλιξη. Ακόμη και αν οι τεχνολογίες δεν είναι απόλυτα έτοιμες, η κατεύθυνση είναι σαφής.
Ο Chief Technology Officer της LAROS, Κατσικάς, ως χρυσός χορηγός του φόρουμ, είχε την ευκαιρία να παρουσιάσει την εταιρεία του, καθώς και τα προϊόντα συστημάτων τηλεπαρακολούθησης που αυτή προσφέρει.
O Ηλίας Μπίσιας, Director του περιοδικού NAYTIKA XΡΟΝΙΚΑ, λέκτορας στο ALBA Graduate Business School συντόνισε τη συζήτηση για τη Ναυτιλιακή Εκπαίδευση με τη συμμετοχή του καθηγητή Θάνου Πάλλη, Γενικού Γραμματέα της MEDCRUISE, βοηθός καθηγητού στο τμήμα Shipping, Trade and Transport, του Πανεπιστημίου Αιγαίου, ο Μάριος Καρνέσσης, Ιδρυτής και Πρόεδρος της MPK SHIPPING INC, Διονύσης Πέππας, HSQE Manager της PANTHEON TANKERS MANAGEMENT LTD και ο Εμμανουήλ Αλεξάνδρου, Operations Manager της ALKON HOLDING INC.
Οι νέοι και η θάλασσα αποτελούν ένα πάντα επίκαιρο θέμα που συγκεντρώνει το απόλυτο ενδιαφέρον της ναυτιλιακής οικογένειας. Με αυτό το γνώμονα το πάνελ των ομιλητών με θέμα τη «ναυτική εκπαίδευση» αποτέλεσε ένα ενδιαφέρον φόρουμ για ανταλλαγή απόψεων σχετικά με το παρόν και το μέλλον της ναυτιλίας μας, ειδικά σε θέματα διατήρησης της παράδοσης και της πρωτοκαθεδρίας των Ναυτελλήνων. Οι προσκεκλημένοι ομιλητές ανέλυσαν τις δυσκολίες της προσέλκυσης των νέων στα ναυτικά επαγγέλματα, το ρόλο του κράτους, ειδικά σε μια περίοδο κρίσης τόσο σε εθνικό όσο και σε διεθνές επίπεδο, αλλά και τις ανάγκες εκσυγχρονισμού της ναυτικής εκπαίδευσης. Οι ομιλητές ανέλυσαν τις δυσκολίες των μικρότερων σε μέγεθος ναυτιλιακών εταιρειών, ειδικά σε περιόδους χαμηλής ναυλαγοράς, τη ναυτολόγηση Ελλήνων ναυτικών αλλά και τις γραφειοκρατικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν με το ελληνικό δημόσιο. Οι ομιλητές τόνισαν την ανάγκη εκσυγχρονισμού της δημόσιας ναυτικής εκπαίδευσης, ειδικά σε θέματα υποδομών και τεχνογνωσίας και της στενότερης συνεργασίας με τη ναυτιλιακή αγορά.

Από αριστερά η κα. Έλενα Αθουσάκη και οι κ.: Απόστολος Πουλοβασίλης, Δημήτρης Φαφαλιός, Capt. James Murray
Από αριστερά η κα. Έλενα Αθουσάκη και οι κ.: Απόστολος Πουλοβασίλης, Δημήτρης Φαφαλιός, Capt. James Murray

To πάνελ “Greening the Maritime Agenda” κλήθηκε να αναλύσει τη σημερινή πρόκληση των νέων περιβαλλοντικών ρυθμίσεων στην ναυτιλία που επιβάλλουν την παρακολούθηση, την υποβολή εκθέσεων και την επαλήθευση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Επίσης, κλήθηκε να απαντήσει σε ερωτήσεις σχετικά με την ενεργειακή απόδοση των πλοίων και την ετοιμότητά της συμμόρφωσης τους με τους νέους κανονισμούς.
Οι ομιλητές, Δημήτρης Φαφαλιός, Πρόεδρος και Διευθυντής της FAFALIOS SHIPPING S.A., ο Capt. James Murray, Αντιπρόεδρος πωλήσεων της MORAN TOWING CORPORATION και ο Απόστολος Πουλοβασίλης, Chief Operating Officer της ELETSON CORPORATION υπό τον συντονισμό της Έλενας Αθουσάκη, Head of Maritime Sustainability Centre – PwC αναγνώρισαν τα οφέλη του κανονισμού ΜRV της Ευρωπαϊκής Ένωσης όσον αφορά τη διαφάνεια και την ακρίβεια των δεδομένων στη λήψη τεκμηριωμένων αποφάσεων για τις εσωτερικές διαδικασίες , τους ρόλους και τις ευθύνες, αλλά και τις πρακτικές δυσκολίες για την εκτίμηση της ενεργειακής απόδοσης ενός βαποριού.
Ο Δήμαρχος της Χίου, Μανώλης Βουρνούς, έκανε μια αναδρομή στη σημαντική ναυτιλιακή ιστορία της Χίου, το τιμώμενο νησί στη φετινή οργάνωση της NAVIGATOR.