UNCTAD: Παραμένει κυρίαρχος ο ελληνόκτητος στόλος

UNCTAD: Παραμένει κυρίαρχος ο ελληνόκτητος στόλος

890
UNCTAD: Παραμένει κυρίαρχος ο ελληνόκτητος στόλος

Σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιεύει το Review of Maritime Transport 2015 της UNCTAD (United Nations Conference on Trade and Development) η παγκόσμια οικονομία έχει εισέλθει σε μία αργή διαδικασία ανάκαμψης. Το 2014 το παγκόσμιο ΑΕΠ αυξήθηκε οριακά κατά 2,5%, από το 2,3 που είχε καταγράψει το 2013. Από την άλλη οι παγκόσμιες εμπορικές συναλλαγές μπορεί το 2014 να σημείωσαν αύξηση κατά 2,3%, αλλά σε κάθε περίπτωση υπολείπονται σημαντικά των προ κρίσης επιπέδων.
Σε ό,τι αφορά τις παγκόσμιες θαλάσσιες μεταφορές τα προκαταρκτικά στοιχεία της UNCTAD δείχνουν ότι κατά το 2014 σημείωσαν αύξηση κατά 3,4%, όπως ακριβώς και το 2013, ενώ ο όγκος των μεταφερόμενων αγαθών άγγιξε συνολικά τους 9,84 δισεκατομμύρια τόνους.
Αυτές οι επιδόσεις οφείλονται σε μία σειρά γεγονότων, όπως, μεταξύ άλλων, (α) την επιβράδυνση που παρατηρήθηκε στις οικονομίες των αναπτυσσόμενων χωρών, (β) την αργή ανάκαμψη που παρατηρήθηκε σε αναπτυγμένες οικονομίες, αλλά και (γ) τα χαμηλότερα επίπεδα τιμών του πετρελαίου συνδυασμένα με την αύξηση της χωρητικότητας των νέων διυλιστηρίων.
Σε ό,τι αφορά τώρα τον ελληνόκτητο στόλο, σύμφωνα πάντα με τα στοιχεία του Review of Maritime Transport 2015 της UNCTAD (United Nations Conference on Trade and Development), παραμένει και για το 2014 ο μεγαλύτερος στον κόσμο, αντιπροσωπεύοντας το 16,11% του παγκόσμιου εμπορικού στόλου, ακολουθούμενος από τους στόλους της Ιαπωνίας (13,30), της Κίνας (9,08), της Γερμανίας (7,04), και της Σιγκαπούρης (4,84).
Όπως προκύπτει από τα στοιχεία του UNCTAD/RMT/2015 οι πιο πάνω πέντε πρώτοι εμπορικοί στόλοι ελέγχουν περισσότερο από το μισό της παγκόσμιας χωρητικότητας (dwt), ενώ από τις δέκα μεγαλύτερες ναυτιλιακές χώρες στον κόσμο οι πέντε βρίσκονται στην Ασία (Ιαπωνία, Κίνα, Σιγκαπούρη, Κορέα και Χονγκ Κονγ-Κινα), οι τέσσερις στην Ευρώπη (Ελλάδα, Γερμανία Ηνωμένο Βασίλειο και Νορβηγία), και μία από την Αμερική (Η.Π.Α.).
Κατά τη διάρκεια της τελευταίας δεκαετίας η Κίνα, το Χονγκ Κονγκ, η Κορέα και η Σιγκαπούρη έχουν ενισχύσει την θέση τους στη διεθνή κατάταξη των μεγαλύτερων ναυτιλιακών χωρών, ενώ από την άλλη η Γερμανία, η Νορβηγία και οι Η.Π.Α. έχουν χαμηλότερο μερίδιο της παγκόσμιας αγοράς σε σχέση με το 2005.
Συγκεκριμένα, και σε ό,τι αφορά τον ελληνόκτητο στόλο, την 1η Ιανουαρίου του 2015 περιελάμβανε 4,017 πλοία. Από αυτά τα 796, με χωρητικότητα που ανέρχεται στους 70.425.265 dwt, πλέουν υπό ελληνική σημαία και τα 3.221, με χωρητικότητα 209.004.526 dwt, υπό ξένη σημαία.
Αξίζει, επίσης, να σημειωθεί ότι η ελληνική σημαία καταλαμβάνει την έβδομη θέση στην παγκόσμια κατάταξη των κυριότερων σημαιών νηολόγησης, σημειώνοντας αύξηση σε σχέση με το 2013 της τάξης του 4,45%. Την ελληνική σημαία έχουν υψώσει 1,484 πλοία, τα οποία αντιπροσωπεύουν το 4,5% της παγκόσμιας χωρητικότητας σε dwt. Στην πρώτη θέση, βεβαίως, συναντάμε τη σημαία του Παναμά, με 8.351 πλοία και με το παγκόσμιο μερίδιό της να αγγίζει το 20,13%.
Τέλος, ένα ακόμα στοιχείο με ελληνικό ενδιαφέρον που προκύπτει από τα όσα δημοσιεύει το Review of Maritime Transport 2015 της UNCTAD είναι ότι το λιμάνι της Κυλλήνης παρουσιάζει για το έτος 2014 τις χαμηλότερες εκπομπές σε SΟx σε παγκόσμιο επίπεδο, ενώ στην Ελλάδα –όπως και σε Ιαπωνία, Σουηδία, Ηνωμένο Βασίλειο και ΗΠΑ– βρίσκονται αρκετά λιμάνια που εμφανίζουν χαμηλές εκπομπές ρύπων.