Είναι γεγονός η δυναμική του BDI ή πρόκειται για πρόσκαιρη αναλαμπή;

Είναι γεγονός η δυναμική του BDI ή πρόκειται για πρόσκαιρη αναλαμπή;

147
Είναι γεγονός η δυναμική του BDI ή πρόκειται για πρόσκαιρη αναλαμπή;

Του Γ. Λογοθέτη, CFO Finance & Research George Moundreas Com SA

Άνοδο 7,25% παρουσίασε ο δείκτης BDΙ την τελευταία εβδομάδα, δείχνοντας να έχει αποκτήσει μία δυναμική η οποία έχει αρχίσει να δημιουργεί προσδοκίες παρασύροντας και τις τιμές των μεταχειρισμένων πλοίων.
Διατηρούμε κάποιες επιφυλάξεις για το αν η θετική συμπεριφορά του δείκτη συνεχιστεί και για πόσο, ή για το αν καταφέρει να σταθεροποιηθεί σε αυτά τα επίπεδα και δεν πρόκειται για μία πρόσκαιρη αναλαμπή, καθώς δεν έχει υπάρξει αλλαγή στα θεμελιώδη μεγέθη που να μας δημιουργεί την πεποίθηση ότι σύντομα δεν θα υπάρξει κάποιο «πισωγύρισμα».
Ένας παράγοντας που βοήθησε στην άνοδο του δείκτη είναι η πρόσφατη αντιστροφή στις έως τώρα μειωμένες εισαγωγές Coal από την Κίνα. Συγκεκριμένα, λόγω της αυξημένης ενεργειακής ζήτησης την περίοδο του καλοκαιριού τη στιγμή που τα αποθέματα σε Coal είναι χαμηλά ενώ παράλληλα το εγχώρια παραγόμενο χαμηλότερης ποιότητας Coal είναι πιο ακριβό από το εισαγόμενο από την Αυστραλία, οδήγησε και πάλι στην αύξηση των εισαγωγών, επηρεάζοντας θετικά την ναυλαγορά. Σύμφωνα με τα προκαταρκτικά στοιχεία από το General Administration of Customs της Κίνας, οι εισαγωγές της Κίνας έχουν παρουσιάσει μία θετική αναστροφή τον Ιούνιο ύστερα από μία συνεχόμενη αρνητική πορεία για διάστημα περίπου ενός χρόνου. Από τον Ιανουάριο έως τον Ιούνιο, η Κίνα εισήγαγε 99,87 εκ. τόνους Coal, αντικατοπτρίζοντας μείωση 37,5% με την αντίστοιχη περίοδο του 2014. Αντιθέτως, εφέτος τον Ιούνιο οι εισαγωγές έφτασαν τους 16,6 εκ. τόνους σηματοδοτώντας αύξηση 16,5% σε μηνιαία βάση.
Αντίστοιχα, τα αποθέματα Iron Ore στα κύρια λιμάνια της Κίνας συνέχισαν να παρουσιάζουν πτωτική πορεία για 8η συνεχόμενη εβδομάδα, όπου στις αρχές Ιουνίου υπολογιζόντουσαν περίπου στους 83,8 εκ τόνους, μειωμένα κατά 17,5% σε ετήσια βάση και έχοντας φτάσει στο χαμηλότερο σημείο από τον Νοέμβριο του 2013.
Όπως είναι φυσικό, η πτώση των αποθεμάτων έχει αρχίσει και τροφοδοτεί την αύξηση των τιμών του Iron Ore, από το χαμηλό των $ 46,70 τον τόνο φέτος τον Απρίλιο αλλά ακόμη συνεχίσει να κυμαίνεται κάτω από το 50% από το υψηλό του 2014 που ήτανε στα $ 135 τον τόνο.
Οι εισαγωγές τον Ιούνιο έκλεισαν στους 74,96 εκ. τόνους, αύξηση 5,8% σε μηνιαία βάση αλλά μόλις 0,5% σε ετήσια βάση. Στο σύνολο του εξαμήνου οι εισαγωγές έκλεισαν στους 452,9 εκ τόνους, μειωμένες κατά 0,9% από την αντίστοιχη περίοδο του 2014.
Αναφορικά με την προσφορά, σύμφωνα με την BIMCO, o μηνιαίος μέσος όρος των διαλύσεων για το πρώτο εξάμηνο του 2015 στα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου ήταν στα 3,3 εκ. τόνους DWT.
Την αντίστοιχη περίοδο του 2014 ο μηνιαίος μέσος όρος των διαλύσεων έκλεισε στους 1,33 εκ. τόνους DWT. Αξίζει να σημειώσουμε ότι ο φετινός Απρίλιος ήταν ο μήνας με το υψηλότερο μηνιαίο ιστορικό ρεκόρ, στους 5,36 εκ. τόνους DWT, γεγονός βέβαια που οφείλεται στην ιδιαίτερα χαμηλή ναυλαγορά καθώς ο BDI από τις 2 Φεβρουαρίου έως 13 Μαΐου βρισκότανε κάτω από τις 600 μονάδες.
Επίσης, το 2012 που ήτανε η χρονιά ρεκόρ στις διαλύσεις, ο μηνιαίος μέσος όρος των διαλύσεων ήταν 2,79 εκ. τόνους DWT και όλο το έτος έκλεισε στους 33,4 εκ. τόνους DWT και το πρώτο εξάμηνο στους 18 εκ. τόνους DWT. Σαν συμπέρασμα η BIMCO εκτιμά ότι όσο πλησιάζουμε προς το τέλος του χρόνου η ζήτηση θα αρχίσει να αυξάνεται γεγονός όμως που θα επηρεάσει αρνητικά τον τομέα των διαλύσεων, καθώς η ναυλαγορά θα βελτιώνεται, και καταλήγει ότι στο σύνολο του το 2015 δεν θα σπάσει το ρεκόρ του 2012.
Ακολουθεί η δραστηριότητα στον τομέα των αγοραπωλησιών για την εβδομάδα που πέρασε:
Στα πλοία ξηρού φορτίου γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:
✏ Στα Capes, το ‘RAIJU’ 172.492 DWT (2000 – NKK) αγοράστηκε από την Swiss Marine στα $ 9,6 εκ.
✏ Στα Kamsarmax/Panamax, το ‘BERGEN TRADER’ 81.582 DWT (2011 – Hyundai Samho) πουλήθηκε στα $ 19 εκ. περίπου, το ‘BILLION TRADER’ 82.922 DWT (2005 – Tsuneishi Zosen) πουλήθηκε στα $ 12,65 εκ. και το ‘SPARTIA’ 75.115 DWT (2000 – Hitachi Zosen) πουλήθηκε στα $ 4 εκ.
✏ Στα Supramax/Handymax, το ‘KT CONDOR’ 58.470 DWT (2011 – Tsuneishi) πουλήθηκε στα υψηλά $ 14 εκ., το ‘SPEEDWELL’ 50.326 DWT (2003 – Kawasaki) πουλήθηκε στα $ 7,65 εκ. και το ‘PACIFIC MERCURY’ 49.016 DWT (1996 – Oshima) έκλεισε στα $ 4,7 εκ.
Στον τομέα των tankers γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:
✏ Στα Aframax, τo ‘ACADIA’ 113.005 DWT (2008 – New Timew) πουλήθηκε στην Swiss Marine στα πάνω από $ 35 εκ.
✏ Στα MR’s το ‘OVERSEAS LUXMAR’ 45.999 DWT (1998 – Halla Eng.) IMO III, πουλήθηκε στα $ 9,2 εκ.

Φωτο: EPA, MICHAEL HANSCHKE