Η εικόνα της αγοράς των ναύλων, επιβεβαιώνει το πρόβλημα της υπέρ-προσφοράς τονάζ

Η εικόνα της αγοράς των ναύλων, επιβεβαιώνει το πρόβλημα της υπέρ-προσφοράς τονάζ

204
Η εικόνα της αγοράς των ναύλων, επιβεβαιώνει το πρόβλημα της υπέρ-προσφοράς τονάζ

Φωτό:ΑΠΕ (Helge Sterk)

Του Γ. Λογοθέτη, CFO Finance & Research George Moundreas Com. SA

Όπως αναφέραμε στη χθεσινή παγκόσμια οικονομική ανάλυση η αγορά των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου δείχνει να έχει παγιωθεί πέριξ των 600 μονάδων και έχει πια εδραιωθεί η πεποίθηση ότι για το επόμενο διάστημα δεν αναμένεται αλλαγή της εικόνας ενώ διατηρείται μία ελπίδα για οριακή βελτίωση της αγοράς από τα τέλη του 3ου τριμήνου και κατά τη διάρκεια του τέταρτου.

Εστιάζοντας για άλλη μία φορά στην Κίνα και στην «επιβράδυνση» της οικονομίας της, δεδομένου και την ανακοίνωση του PMI μεταποίησης που συνεχίζει να βρίσκεται κοντά στο μετριοπαθή όριο των 50 μονάδων, όριο που ξεχωρίζει την ανάπτυξη από την συρρίκνωση, θα θέλαμε να επισημάνουμε την σχέση που υπάρχει μεταξύ του PMI και της αγοράς των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου ή ευρύτερα τις εισαγωγές της Κίνας, βασιζόμενοι σε πραγματικά στοιχεία.

Σύμφωνα λοιπόν με ιστορικά στοιχεία που «συνδέουν» τον PMI μεταποίησης με τις εισαγωγές της Κίνας και ιδιαίτερα τα κύρια εμπορεύματα όπως Crude Oil, Copper και Iron Ore αποδεικνύεται ότι δεν υπάρχει τόσο μεγάλη συσχέτιση (Correlation) μεταξύ των δύο.

Συγκεκριμένα, τον Απρίλιο του 2012 ο PMI μεταποίησης στην Κίνα είχε κλείσει στο υψηλό των 53,3 μονάδων και λίγους μήνες αργότερα, τον Αύγουστο, οι εισαγωγές Crude έφτασαν στο χαμηλό των 18,4 εκ. τόνων όταν φέτος τον Απρίλιο με τον PMI να βρίσκεται στις 50,1 μονάδες οι εισαγωγές Crude έφτασαν τους 30,28 εκ. τόνους.  Αντίστοιχα, τον Οκτώβριο του 2010 που ο PMI ήτανε στις 50,4 μονάδες, οι εισαγωγές Iron Ore έφτασαν τους 49,9 εκ.τόνους, όταν φέτος τον Απρίλιο με τον PMI στις 50 μονάδες οι εισαγωγές Iron Ore σχεδόν διπλασιάστηκαν, κλείνοντας στους 80,2 εκ. τόνους.  Το ίδιο μοτίβο ακριβώς ακολούθησαν και οι εισαγωγές σε Copper Ores, καθώς από 470,000 τόνους τον Απρίλιο του 2012, έφτασαν τον Μάρτιο του 2015 στους1,32 εκ. τόνους παρά το γεγονός ότι ο PMI στην παρούσα φάση είναι σε χαμηλότερα επίπεδα.

Εν ολίγοις, αποδεικνύεται από τα στοιχεία ότι οι εισαγωγές της Κίνας σε κύρια εμπορεύματα έχουν διαφορετικά ερείσματα από αυτά του PMIμεταποίησης επηρεάζοντας ανάλογα και την ναυλαγορά.

Οι εισαγωγές σε Crude παρουσιάζουν αύξηση, καθώς η Κίνα εκμεταλλεύεται την πτώση των τιμών διεθνώς ώστε να χτίσει στρατηγικά αποθέματα αλλά και γιατί παράλληλα αύξησε τις εξαγωγές της σε διυλισμένα προϊόντα πετρελαίου, λόγω ότι τα διυλιστήρια αύξησαν την παραγωγή τους σε σημείο που να υπερκαλύψουν την εσωτερική ζήτηση.

Αντίστοιχα οι εισαγωγές Iron Ore αυξήθηκαν γιατί η πτώση της τιμής του εμπορεύματος οδήγησε την εγχώρια, ακριβή και μειωμένης ποιότητας μεταλλεύματος σε «παύση» και η μείωση της εγχώριας προσφοράς αντικαταστάθηκε με τις εισαγωγές.

Η αύξηση των εισαγωγών σε Copper από την Κίνα, παρά την πτώση του δείκτη μεταποίησης, οφείλεται στο γεγονός ότι το Copper χρησιμοποιείται σαν τραπεζική εγγύηση για έκδοση δανείων ώστε να χρηματοδοτηθούν επενδύσεις ιδιαίτερα στον κλάδο του real estate.

Εκ του αποτελέσματος λοιπόν καταλήγουμε πρώτον ότι οι εισαγωγές της Κίνας σε κύρια εμπορεύματα κινούνται σε αρκετά καλά επίπεδα, παρά την μετριοπαθή ανάπτυξη του PMI μεταποίησης και δεύτερον ότι η καλή πορεία των εισαγωγών εν αντιθέσει με την αρνητική εικόνα της αγοράς των ναύλων, επιβεβαιώνει το πρόβλημα της υπέρ-προσφοράς τονάζ.

Ακολουθεί η δραστηριότητα στον τομέα των αγοραπωλησιών για την εβδομάδα που πέρασε:

Στα πλοία ξηρού φορτίου γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:

Στα Panamax, το ‘LOWLANDS QUEEN’ 76.565 DWT (2008 – Imabari) πουλήθηκε περίπου στα $ 15 εκ. και το ‘DOMINA’ 73.593 DWT (2007 – Jiagnan) πουλήθηκε στα χαμηλά $ 11 εκ.

Στα Supramax, το ‘FRONT RUNNER’ 55.666 DWT (2009 – Mitsui) πουλήθηκε σε Έλληνες στα $ 14,2 εκ.

Στον τομέα των tankers γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:

Στα LR1, το ‘KASPAR SCHULTE’ 72.652 DWT (2004 – Samsung) πουλήθηκε πάνω από τα $ 21 εκ.