Έχοντας φτάσει στο και πέντε η ναυλαγορά διατηρεί μία ελπίδα για την...

Έχοντας φτάσει στο και πέντε η ναυλαγορά διατηρεί μία ελπίδα για την οριακή βελτίωσή της

296
Έχοντας φτάσει στο και πέντε η ναυλαγορά διατηρεί μία ελπίδα για την οριακή βελτίωσή της

Φωτό:ΑΠΕ (PAUL MILLER)

Του Γ. Λογοθέτη, CFO Finance & Research George Moundreas Com. SA

Πολλές φορές στο παρελθόν έχουμε αναφερθεί στην έννοια των «EconoPolitics», έννοια η οποία υποδηλώνει πως η πολιτική επηρεάζει, όχι κατ’ ανάγκη αρνητικά, την οποιαδήποτε λύση μπορεί να δοθεί σε ένα οικονομικό πρόβλημα.

Στην περίπτωση της Ελλάδας, η αντιμετώπιση του οικονομικού της προβλήματος αναμφισβήτητα έχει και πολιτική χροιά, τόσο εντός όσο και εκτός, αλλά η επιτομή της λύσης βασίζεται πρωτίστως σε οικονομικές εφαρμογές και μεταρρυθμίσεις οι οποίες όπου δύναται καλό θα είναι να συνοδεύονται και από πολιτική διαπραγμάτευση-διπλωματία με τους εταίρους μας.

Στην προηγούμενη μας ανασκόπηση είχαμε αναφέρει ότι έχουμε φτάσει στο και πέντε, όποτε εύκολα κανείς μπορεί να συμπεράνει σε τι αρνητικό σημείο βρισκόμαστε τώρα και το ζητούμενο δεν είναι η αποφυγή της «επίσημης» χρεωκοπίας, όπου πιστεύουμε ότι δεν θα υπάρξει, καθώς θα ήταν το πλέον καταστροφικό σενάριο, αλλά η επίτευξη μίας συμφωνίας ώστε να σταματήσει ο συνεχόμενος κατήφορος της πραγματικής οικονομίας και της αγοράς.

Στην Ευρωζώνη σύμφωνα πια και με τα επίσημα στοιχεία, συνεχίστηκε και τον Μάιο η ανάπτυξη του κλάδου μεταποίησης με τον δείκτη PMI της Markit να κλείνει στις 52,2 μονάδες.

Ως αποτέλεσμα η Markit εκτιμά πως το ΑΕΠ της Ευρωζώνης ενισχύθηκε με ρυθμό 0,4% το 1ο τρίμηνο του έτους.  Το γεγονός είναι πως ο PMI αναπτύχθηκε στις περισσότερες χώρες της Ευρωζώνης, με πρωταγωνιστές την Ιταλία και την Ισπανία ενώ αντίθετα στη Γαλλία ο τομέας συρρικνώθηκε και στη Γερμανία ενισχύθηκε με ασθενικό ρυθμό.  Σχετικά με τις χώρες του Νότου, στην Ιταλία οPMI μεταποίησης το Μάιο  αναπτύχθηκε για 5ο συνεχόμενο μήνα στις 54,8 μονάδες ενώ το ΔΝΤ αύξησε την πρόβλεψη του για την ανάπτυξη φέτος στο 0,7% από 0,5% προηγουμένως, μετά την αύξηση του ΑΕΠ κατά 0,3% το 1ο τρίμηνο, ενώ για το 2016 προβλέπει ανάπτυξη 1,2%.

Αντίστοιχα στην Ισπανία ο PMI συνέχισε να ενισχύεται κλείνοντας το Μάιο στις 55,8 μονάδες με την παραγωγή και τις νέες παραγγελίες να αναπτύσσονται σε επίπεδα προ κρίσης και τις λιανικές πωλήσεις τον Απρίλιο να αυξάνονται κατά 4% σε ετήσια βάση ύστερα από αύξηση 3,2% το Μάρτιο.

Το ΑΕΠ της Ισπανίας το 1ο τρίμηνο αναπτύχθηκε με 0,9% από το τελευταίο τρίμηνο του 2014, ενώ σε ετήσια βάση η αύξηση ήταν 2,7% ενώ σύμφωνα με την κυβέρνηση θα κλείσει το έτος με 2,9%.

Στις ΗΠΑ, το ΑΕΠ συρρικνώθηκε κατά 0,7% το 1ο τρίμηνο καθώς οι άσχημες καιρικές συνθήκες επιβάρυναν την οικονομική δραστηριότητα και το ισχυρό δολάριο έπληξε την Παγκόσμια ζήτηση για τα αμερικανικά αγαθά.

Στον αντίποδα, ο κλάδος μεταποίησης ISM το Μάιο ενισχύθηκε στις 52,8 μονάδες από τις 51,5 τον Μάρτιο και τον Απρίλιο και η καταναλωτική εμπιστοσύνη ενισχύθηκε σημαντικά στις 95,4 μονάδες από 94,3 τον Απρίλιο.

Στην Κίνα, ο μεταποιητικός δείκτης το Μάιο κατάφερε να ξεπεράσει οριακά τις 50 μονάδες, κλείνοντας στις 50,2 που είναι και το υψηλότερο σημείο των τελευταίων 6 μηνών.

Γενικά ο κλάδος της μεταποίησης δεν έχει καταφέρει να αναπτυχθεί, με τη ζήτηση για εξαγωγές να μειώνεται περαιτέρω τον Μάιο, με αποτέλεσμα να υπάρχει μείωση στις θέσεις εργασίας και να αυξάνονται οι ανησυχίες για οικονομική επιβράδυνση, επιβράδυνση η οποία ήδη έχει αρχίσει να έχει αντίκτυπο και στον τομέα των υπηρεσιών, με τον δείκτη να διαμορφώνεται στις 53,2 μονάδες από 53,4 τον Απρίλιο.

Στην Ινδία, η οικονομία αναπτύχθηκε με 7,3% το δωδεκάμηνο που έληξε το Μάρτιο, υψηλότερος ρυθμός 4ετίας, με το μεγαλύτερο μέρος της ανάπτυξης να προέρχεται από τους κλάδους των υπηρεσιών και της μεταποίησης.

Στο σύνολο του έτους η παραγωγή υπηρεσιών όπως των χρηματοοικονομικών, των ασφαλειών και του Real Estate αυξήθηκε κατά 11,5% και η αγροτική παραγωγή κατά 0,2%.

Την Παρασκευή 29 Μαΐου, 2015, ο BDΙ έκλεισε στις 589 μονάδες ενώ οι επιμέρους δείκτες και ο μέσος όρος των ημερησίων εσόδων κυμάνθηκαν ως εξής: BCI στις 810 μονάδες με $ 5,517 την ημέρα, BPI στις 524 μονάδες στα $ 4,191 την ημέρα, BSI στις 647 μονάδες στα $ 6,768 την ημέρα και BHSI στις 331 μονάδες, στα $ 4,869 την ημέρα.

Η αγορά των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου δείχνει να έχει παγιωθεί πέριξ των 600 μονάδων και έχει πια εδραιωθεί η πεποίθηση ότι για το επόμενο διάστημα δεν αναμένεται αλλαγή της εικόνας ενώ διατηρείται μία ελπίδα για οριακή βελτίωση της αγοράς από τα τέλη του 3ου τριμήνου και κατά τη διάρκεια του τέταρτου.