Η ναυλαγορά στην ομηρία της υπερ -προσφοράς

Η ναυλαγορά στην ομηρία της υπερ -προσφοράς

224
Η ναυλαγορά στην ομηρία της υπερ -προσφοράς

Του Γ. Λογοθέτη, CFO Finance & Research George Moundreas Com. SA

Τα χρονικά περιθώρια για την επίτευξη της συμφωνίας της Ελλάδας με τους εταίρους μας όχι απλά έχουν στενέψει αλλά έχουν φτάσει στο και πέντε, καθώς τα ταμειακά μας αποθέματα, αντικειμενικά δεν επαρκούν για να πληρωθούν οι άμεσες δανειακές μας υποχρεώσεις προς το ΔΝΤ, δυσχαιρένοντας ακόμη περισσότερο την ήδη αδύναμη διαπραγματευτική μας δυνατότητα.

Θέλουμε να πιστεύουμε ότι οι τελευταίες δηλώσεις, προειδοποιήσεις ή ακόμη και απειλές, εξυπηρετούν καθαρά πολιτικές σκοπιμότητες για εσωτερική κατανάλωση, εξίσου και από τις δύο πλευρές και στο τέλος η συμφωνία θα επέλθει, φυσικά με την υλοποίηση πρόσθετων μέτρων και μεταρρυθμίσεων από την Ελλάδα. Αυτό όμως δεν σημαίνει και το τέλος της παράστασης καθώς όπως όλα δείχνουν η συμφωνία θα έχει βραχυπρόθεσμο ορίζοντα με στόχο την αποφυγή της χρεωκοπίας και η ουσιαστική διαπραγμάτευση θα λάβει χώρα το τελευταίο τετράμηνο του έτους.

Πλεόνασμα € 23,4 δισ. σημείωσε το Εμπορικό ισοζύγιο της Ευρωζώνης τον Μάρτιο με τις εξαγωγές προϊόντων να έχουν αυξηθεί κατά 11%, στα € 182,4 δισ. έναντι των € 164,4 δισ. τον Μάρτιο του 2014. Αντίστοιχα οι εισαγωγές ενισχύθηκαν κατά 7%, στα € 159,1 δισ. από € 148,3 δισ. τον ίδιο μήνα του 2014.

Αύξηση επίσης κατά 5% το Μάρτιο, σημείωσε και το εμπόριο μεταξύ των χωρών της Ευρωζώνης, στα € 150 δισ. Σύμφωνα με τα προκαταρκτικά στοιχεία του σύνθετου PMI της Markit, ο δείκτης τον Μάιο διαμορφώθηκε σε χαμηλό 3 μηνών, στις 53,4 μονάδες από 53,9 τον Απρίλιο. Ο PMI υπηρεσιών υποχώρησε στις 53,3 μονάδες έναντι των 54,1 τον Απρίλιο, σε χαμηλό 4 μηνών, ενώ αντιθέτως ο μεταποιητικός PMI έκλεισε σε υψηλό 13 μηνών στις 52,3 μονάδες.

Σύμφωνα με δηλώσεις αξιωματούχων της ΕΚΤ, το QE των € 60 δισ. μηνιαίως είχε θετική επίδραση στις προσδοκίες για τον πληθωρισμό αλλά αν χρειαστεί, η Τράπεζα είναι έτοιμη να λάβει ακόμη περαιτέρω μέτρα προς αυτή την κατεύθυνση, τονίζοντας όμως και την επιτακτική ανάγκη για την εφαρμογή διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων.

Στις ΗΠΑ, η επικεφαλής της FED, Janet Yellen, δήλωσε πως αναμένει ακόμα να γίνει η αύξηση των επιτοκίων την φετινή χρονιά εφόσον η οικονομία αναπτυχθεί σύμφωνα με τις προβλέψεις ενώ στη συνέχεια θα ακολουθήσει μία σταδιακή σύσφιξη της νομισματικής πολιτικής. Παράλληλα υποστήριξε πως ενώ η αγορά εργασίας πλησιάζει στην πλήρη ανάκαμψη, «ακόμη δεν είμαστε εκεί» ενώ αναμένει η οικονομία να επιστρέψει σε ένα «μέτριο» ρυθμό ανάπτυξης μετά το απογοητευτικό πρώτο τρίμηνο. Την ίδια στιγμή, ο δείκτης τιμών καταναλωτή τον Απρίλιο σημείωσε άνοδο 0,1% σημειώνοντας 3 μήνες ανόδου, σημάδι ότι ο πληθωρισμός σταθεροποιείται.

Στην Κίνα, σε αρνητικό αλλά βελτιωμένο επίπεδο κινήθηκε ο PMI μεταποίησης της HSBC τον Μάιο, στις 49,1 μονάδες από 48,9 τον Απρίλιο. Ο επιμέρους δείκτης για την παραγωγή των εργοστασίων διαμορφώθηκε στα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων 13 μηνών ενώ αδύναμα ήταν και τα στοιχεία για τις νέες παραγγελίες, τις νέες εξαγωγικές παραγγελίες, την απασχόληση και τα αποθέματα.

Στην Ιαπωνία, το ΑΕΠ αναπτύχθηκε κατά 2,4% το 1ο τρίμηνο του έτους έπειτα από ανάπτυξη 1,1% το προηγούμενο τρίμηνο, επιβεβαιώνοντας ότι η χώρα έχει αφήσει πίσω της την ύφεση του περασμένου έτους. Συγκριτικά με το 4ο τρίμηνο του 2014, οι δαπάνες των νοικοκυριών ενισχύθηκαν κατά 0,4% και οι εξαγωγές συνέχισαν να ανακάμπτουν καταγράφοντας άνοδο 2,4%. Τον Απρίλιο, η Ιαπωνία κατέγραψε εμπορικό έλλειμμα $ 439 εκ. με τις εισαγωγές να αυξάνονται 8% σε ετήσια βάση ενώ οι εισαγωγές υποχώρησαν κατά 4,2%. Σύμφωνα με το Υπουργείο, το έλλειμμα ήταν το μικρότερο από τον Μάρτιο του 2008.

Την Παρασκευή 22 Μαΐου, 2015, ο BDΙ έκλεισε στις 586 μονάδες ενώ οι επιμέρους δείκτες και ο μέσος όρος των ημερησίων εσόδων κυμάνθηκαν ως εξής: BCI στις 816 μονάδες με $ 5,458 την ημέρα, BPI στις 549 μονάδες στα $ 4,391 την ημέρα, BSI στις 627 μονάδες στα $ 6,559 την ημέρα και BHSI στις 327 μονάδες, στα $ 4,825 την ημέρα.

Έξι ημέρες κατάφερε να κρατηθεί ο δείκτης άνω των 600 μονάδων για να γυρίσει και πάλι στα συνηθισμένα επίπεδα του τελευταίου διαστήματος κάτω των 600 μονάδων επιβεβαιώνοντας το ρητό «κάθε πέρυσι και καλύτερα» αφού την ίδια περίοδο του 2014 ο BDI βρισκότανε στις 966 μονάδες, επίπεδο που φαντάζει ιδιαίτερα υψηλό στις μέρες μας.

Στην τελευταία της έκθεση σχετικά με τον κλάδο μεταφοράς ξηρού φορτίου, η Drewry επισημαίνει ότι ο κλάδος θα επιστρέψει στην κερδοφορία μετά το 2016. Συγκεκριμένα αναφέρει ότι ένα από τα κύρια χαρακτηριστικά του κλάδου είναι η «ευαισθησία» που έχει στις μεταβολές της ζήτησης (Demand), επισημαίνοντας ότι η αύξηση της ζήτησης πριν 7 χρόνια ήταν αυτή που απέφερε «εξωφρενικά» κέρδη, βοηθώντας έτσι τις εταιρείες να επιβιώσουν όλο αυτό το διάστημα που η αγορά υπό-αποδίδει. Συνεχίζοντας, επισημαίνει το αυτονόητο, δηλαδή ότι η ναυλαγορά βρίσκεται σε χαμηλά επίπεδα καθώς ο κλάδος στην παρούσα φάση είναι όμηρος της υπέρ-προσφοράς, εννοώντας ότι είναι “Supply Driven”, σε μία χρονική στιγμή όμως που και η ζήτηση έχει αρχίσει και μειώνεται.