Η ναυτιλιακή κοινότητα έχει προεξοφλήσει την αρνητική πορεία της αγοράς για το...

Η ναυτιλιακή κοινότητα έχει προεξοφλήσει την αρνητική πορεία της αγοράς για το 2015

203
Η ναυτιλιακή κοινότητα έχει προεξοφλήσει την αρνητική πορεία της αγοράς για το 2015

Του Γ. Λογοθέτη, CFO Finance & Research George Moundreas Com. SA

«Ναι μεν αλλά» η ανακοίνωση του Eurogroup της Δευτέρας, με το «Ναι» να αναφέρεται στο ότι απλά υπάρχει διάλογος και με το «Αλλά» στο ότι μόνο αν υπάρξει μία συμφωνία με μέτρα και φυσικά υλοποίηση αυτών θα υπάρξει και χρηματοδότηση.

Το γεγονός είναι πως η ελληνική οικονομία και το τραπεζικό σύστημα έχουν ειπωστεί τεράστιο πλήγμα, ουσιαστικά καθιστώντας το 2015 σαν μία «χαμένη» χρονιά.

Σε ανοδική αναθεώρηση των εκτιμήσεων της για την ανάπτυξη τόσο στην Ε.Ε. όσο και στην Ευρωζώνη προχώρησε η Κομισιόν, εκτιμώντας ότι φέτος η Ε.Ε. θα αναπτυχθεί κατά 1,8% και 2,1% το 2016 και η Ευρωζώνη με ρυθμό 1,5% φέτος και 1,9% το 2016.

Οι βασικοί λόγοι για την ανοδική αναθεώρηση είναι τα χαμηλά επίπεδα των τιμών του πετρελαίου, η βιώσιμη παγκόσμια ανάπτυξη, η υποτίμηση του ευρώ, οι διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις και ο θετικός αντίκτυπος από το πρόγραμμα αγοράς ομολόγων από την ΕΚΤ.

Στον αντίποδα, αρνητικές είναι οι εκτιμήσεις της Κομισιόν για την πορεία της ελληνικής οικονομίας καθώς μείωσε την ανάπτυξη φέτος κατά 2%, από το 2,5% στο 0,5%.

Να επισημάνουμε, διευκρινίζει η Κομισιόν,  ότι η μειωμένη ανάπτυξη του 0,5% για την Ελλάδα θα επιτευχθεί μόνο υπό την προϋπόθεση ότι θα υπάρξει συμφωνία με τους θεσμούς και υλοποίηση του προγράμματος διάσωσης. Παράλληλα οι Βρυξέλλες προβλέπουν ότι ο πληθωρισμός θα διατηρηθεί σταθερός κατά τη διάρκεια του 1ου εξαμήνου εξαιτίας της πτώσης των τιμών ενέργειας, αλλά θα αυξηθεί το 2ο εξάμηνο και ακόμη περισσότερο το 2016.

Έτσι, ο πληθωρισμός για το 2015 στο σύνολο της Ε.Ε., όπως και στην Ευρωζώνη, θα διαμορφωθεί από το 0,1% στο 1,5% το 2016. Τον Απρίλιο, ο PMI λιανικών πωλήσεων έκλεισε στα υψηλότερα επίπεδα των τελευταίων 10 μηνών, στις 49,5 μονάδες, ο σύνθετοςPMI σχεδόν σε υψηλό 11 μηνών, στις 53,9 μονάδες.

Στις ΗΠΑ, η ανεργία υποχώρησε στο 5,4% τον Απρίλιο και πλέον ο δείκτης κινείται πολύ κοντά στην εκτίμηση της FED για «πλήρη» απασχόληση, μεταξύ 5% και 5,2% και οι παραγγελίες για εργοστασιακά προϊόντα το Μάρτιο αυξήθηκαν για πέμπτο διαδοχικό μήνα κατά 2,1%.  Στον αντίποδα, το εμπορικό έλλειμμα το Μάρτιο εκτινάχθηκε στο 43% στα $ 51,1 δισ., το υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων 6 ετών.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Εμπορίου, οι εξαγωγές σημείωσαν άνοδο 0,9% στα $ 187,8 δισ., αλλά οι εισαγωγές πραγματοποίησαν άνοδο ρεκόρ 7,7% στα $ 239,2 δισ.

Αναφορικά με την αύξηση των επιτοκίων από την FED, αρκετοί αξιωματούχοι υποστηρίζουν ότι παρακολουθώντας τα στοιχεία για την ανεργία η τους δείκτες για τις συνθήκες στην αγορά εργασίας, δείχνουν πως έρχονται εποχές ισχυρές ανάκαμψης, άρα τα χαμηλά επιτόκια φαίνονται επικίνδυνα και υπάρχει ο φόβος για δημιουργία φούσκας στις αγορές.

Η Κεντρική τράπεζα της Κίνας σε άλλη μία προσπάθεια της να αποτρέψει την επιβράδυνση της οικονομίας μείωσε το βασικό επιτόκιο χορηγήσεων και καταθέσεων κατά 25 μονάδες βάσης, στο 5,1% και 2,25% αντίστοιχα.

Την ίδια στιγμή, τον Απρίλιο, ο δείκτης PMI HSBC του κλάδου υπηρεσιών έκλεισε σε υψηλό 4 μηνών στις 52,9 μονάδες, γεγονός το οποίο αξιολογείται ιδιαίτερα θετικά, καθώς ο κλάδος των υπηρεσιών είναι από τις βασικές πηγές δημιουργίας θέσεων εργασίας.

Αντιθέτως, ο PMI HSBC μεταποίησης συρρικνώθηκε στις 48,9 μονάδες, την χαμηλότερη ένδειξη από τον Απρίλιο του 2014 γεγονός που δικαιολογεί και τα τελευταία νομισματικά μέτρα, ενώ εκτιμάται ότι σύντομα το Πεκίνο θα αυξήσει και επιταχύνει τις δημόσιες επενδύσεις.

Την Παρασκευή 08 Μαΐου, 2015, ο BDΙ έκλεισε στις 574 μονάδες ενώ οι επιμέρους δείκτες και ο μέσος όρος των ημερησίων εσόδων κυμάνθηκαν ως εξής: BCI στις 616 μονάδες με $ 4,737 την ημέρα, BPI στις 594 μονάδες στα $ 4,734 την ημέρα, BSI στις 618 μονάδες στα $ 6,460 την ημέρα και BHSI στις 329 μονάδες, στα $ 4,876 την ημέρα.

Αρνητική συνεχίζει και παραμένει η εικόνα στον κλάδο των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου με την ευρύτερη ναυτιλιακή κοινότητα να έχει ήδη προεξοφλήσει την αρνητική πορεία της αγοράς για όλο το 2015 και μερικοί μάλιστα να εκφράζουν την άποψη ότι και το 2016 η αγορά δεν θα ανακάμψει ιδιαίτερα.