Oι προοπτικές ανάρρωσης για την παγκόσμια ναυλαγορά

Oι προοπτικές ανάρρωσης για την παγκόσμια ναυλαγορά

334
Oι προοπτικές ανάρρωσης για την παγκόσμια ναυλαγορά

Της Μαρίας Μπερτζελέτου, Shipping Analyst Golden Destiny Research & Valuations Department

Οι πρώτες μέρες του Μαΐου τερματίζουν με αισιοδοξία για την αποφυγή του κινδύνου Grexit. Η Ελλάδα προχώρησε στη καταβολή των τόκων ύψους 200 εκ ευρώ προσφέροντας ανάσα στις ελληνικές τράπεζες με την ΕΚΤ να αυξάνει το όριο χρηματοδότησης ανά 2 δις ευρώ.

Το ασταθές περιβάλλον των διαπραγματεύσεων της Ελλάδας με την ευρωζώνη δεν ανατρέπει τη θετική πορεία της ανάπτυξης με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να επιβεβαιώνει ότι η οικονομία του ευρώ απολαμβάνει τη θετικότερη άνοιξη των τελευταίων ετών.

Ο συνδυασμός χαμηλών τιμών ενέργειας και οι αγορές κρατικών ομολόγων από την ΕΚΤ θα ενισχύσουν την ανάπτυξη της οικονομίας της Ευρωζώνης το 2015 και το 2016, προβλέπει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Ωστόσο, η ανάκαμψη θα είναι άνιση, με τη γερμανική οικονομία να είναι η μεγάλη κερδισμένη, και η γαλλική και η ιταλική να αδυνατούν να ακολουθήσουν στον ίδιο ρυθμό.

Η οικονομία της Ευρωζώνης εκτιμάται ότι θα αναπτυχθεί με ρυθμό 1,5% το 2015 και με ρυθμό 1,9% το 2016.

Για τις αναδυόμενες οικονομίες, η Κίνα δε διαφοροποιεί την αρνητική εικόνα ανάπτυξης που έχει εμφανιστεί από την αρχή της χρονιάς με το δείκτη μεταποίησης να παραμένει σε όρια συρρίκνωσης της οικονομικής δραστηριότητας κάτω από 50. Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία από τη Στατιστική Υπηρεσία, ο ρυθμός αύξησης του ΑΕΠ για τη δεύτερη παγκόσμια οικονομική δύναμη μειώθηκε σε 7% στη διάρκεια του πρώτου τριμήνου του νέου έτους από 7.3% στο τελευταίο τρίμηνο του 2014. Η σταθερή διακύμανση του δείκτη μεταποίησης σε όρια συρρίκνωσης υποδηλώνει ότι η ύφεση του ρυθμού αύξησης του ΑΕΠ θα συνεχιστεί και στη διάρκεια του δεύτερου τριμήνου της χρονιάς.

Σημαντικός παράγοντας κινδύνου στη τωρινή άνθιση των αναπτυγμένων οικονομιών είναι η ανατροπή της εξέλιξης των χαμηλών τιμών ενέργειας από τις συνεχιζόμενες συγκρούσεις στην Υεμένη.

Η διακοπή στην παραγωγή πετρελαίου της Λιβύης, η μείωση των στρατηγικών αποθεμάτων στις ΗΠΑ, η υποχώρηση του δολαρίου και οι συνεχιζόμενες συγκρούσεις στην Υεμένη προκαλούν ανοδική τάση στην τιμή του μαύρου χρυσού. Η τιμή του brent έχει αρχίσει να διαμορφώνεται άνω από $65/βαρέλι από $45/βαρέλι στη διάρκεια του Ιανουαρίου, γεγονός που δημιουργεί ανησυχίες.

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι χώρες του ΟΠΕΚ παρόλο την πτώση του παρελθόντος είχαν διατηρήσει αμείωτα τα επίπεδα παραγωγής το Νοέμβριο της περασμένης χρονιάς.

Για την παγκόσμια ναυλαγορά, οι προοπτικές ανάρρωσης για τον τομέα των Bulkers δε διαφαίνονται ισχυρές ούτε και για το δεύτερο τρίμηνο, καθώς η υπερπροσφορά των πλοίων δε μπορεί να δώσει ανάσα κερδοφορίας στους ναυτιλιακούς παίκτες. Τα μεγάλα μεγέθη των πλοίων – capesizes υποφέρουν δραματικά και η απόδοση της ναυλαγοράς οδήγησε αυτή τη βδομάδα να σημειωθεί διάλυση πλοίου ηλικίας 2000 -15 ετών. Τα επίπεδα ναύλων παραμένουν από τις αρχές της χρονιάς σημαντικά κατώτερα από τα λειτουργικά έξοδα των πλοίων αφήνοντας πολύ στενά περιθώρια στους ναυτιλιακούς παίκτες να διατηρήσουν πλοία μεγάλου μεγέθους ηλικίας άνω 15 ετών.

Στη ναυλαγορά των tankers, τα πλοία μεγαλύτερου μεγέθους very large crude carriers διατηρούν για το δεύτερο τρίμηνο ισχυρή εικόνα με τις τιμές των πλοίων να παρουσιάζουν εξαιρετική άνοδο από την περασμένη χρονιά.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η άνθιση της ναυλαγοράς των crude tankers έχει οδηγήσει σε έντονη ενεργοποίηση των ναυπηγήσεων, με την αγορά των μεταχειρισμένων πλοίων να παρουσιάζει εξίσου ισχυρή εικόνα των επενδύσεων. Το δεύτερο τρίμηνο της χρονιάς φαίνεται ότι θα τερματίσει με υψηλότερα επίπεδα επενδύσεων τόσο στην αγορά των bulkers όσο και στην αγορά των tankers.

Στη ναυλαγορά των containers, τα επίπεδα είναι εξίσου αποθαρρυντικά με την αγορά των bulkers. Ο γενικός δείκτης Shanghai Container Freight Index εμφανίζει ιστορικά κατώτατα επίπεδα που δεν έχουν σημειωθεί τα τελευταία 4-5 έτη από τη συνεχόμενη ύφεση στη διαδρομή Ασία – Ευρώπη.

Στην αγορά των bulkers- πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, η απόδοση του γενικού δείκτη BDI συνεχίζει να παραμένει σταθερά κάτω από τις 600 μονάδες, με το μέγεθος supramax να εμφανίζει την καλύτερη εικόνα απόδοσης. Τα επίπεδα στο μεγαλύτερο μέγεθος capesize διακυμαίνονται επίμονα στο όριο από $3,000 εώς $3,500/ημέρα από τις 20 Μαρτίου, με το μέγεθος supramax να εμφανίζει επίπεδα άνω από $6,000/ημέρα από τις 10 Μαρτίου.

Ο γενικός δείκτης BDI έκλεισε χθες στις 573 μονάδες, 14 μονάδες κάτω από το κλείσιμο της προηγούμενης βδομάδας και 42% κάτω από το κλείσιμο του Μαΐου 2014, όταν η μέση τιμή του δείκτη ήταν 988 μονάδες. Η κατώτατη τιμή που έχει συναντήσει ποτέ ο δείκτης είναι 509 μονάδες στις 18 Φεβρουαρίου 2015 και έσπασε το ιστορικό κατώτατο ρεκόρ -554 μονάδες που είχε σημειωθεί στις 31 Ιουλίου, 1986.

Στη ναυλαγορά των crude tankers – πλοία μεταφοράς αργού πετρελαίου- η διαδρομή AG/USG για τα πλοία very large crude carriers, σημείωσε άνοδο σε WS 35 τις τελευταίες 2 βδομάδες, παρουσιάζοντας αύξηση 9 μονάδων από το τέλος του Μαρτίου. Τα τωρινά επίπεδα ναυλαγοράς εμφανίζουν αύξηση 17 μονάδων WS από το κλείσιμο του Σεπτεμβρίου 2014. (WS18) . Τα επίπεδα ναυλαγοράς παραμένουν τώρα άνω από το όριο WS 30 από το κλείσιμο της βδομάδας 10 Απριλίου, 2015.

Στο μέγεθος aframax στη διαδρομή CBS-USG, παρουσιάζεται καθοδική πτώση σε όρια κάτω από WS100 (22,000/ημέρα), από τα επιταχυμένα επίπεδα του Μαρτίου, 98 μονάδες κάτω από τις αρχές του Απριλίου. Η τωρινή απόδοση παρουσιάζει αύξηση 20 μονάδων από το τέλος του Σεπτεμβρίου 2014.

Στην αγορά των containers – πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, o γενικός δείκτης Shanghai Container Freight Index έχει μειωθεί τώρα σε επίπεδα κάτω από το όριο 800 μονάδων και παραμένει κάτω από 1,000 μονάδες από το κλείσιμο του Φεβρουαρίου 2014. Η αρνητική απόδοση καθοδηγείται από την εξασθένηση στη διαδρομή Ασία-Ευρώπη που παρουσιάζει τη μεγαλύτερη ύφεση που έχει σημειωθεί από το 2009. Ο δείκτης τερμάτισε στο κλείσιμο της περασμένης βδομάδας στις 761 μονάδες, 59 μονάδες άνω από την περασμένη βδομάδα (8% άνοδο) με τη διαδρομή Ασία-Ευρώπη να παρουσιάζει 76% πτώση από το τις αρχές του Αυγούστου 2014. Το υψηλότερο επίπεδο του δείκτη ήταν στις αρχές του Αυγούστου 2014 που πλησίαζε στις 1,200 μονάδες.