Νέες αυξήσεις των ναύλων προγραμματίζουν οι ναυτιλιακοί παίκτες για τόνωση της ναυλαγοράς...

Νέες αυξήσεις των ναύλων προγραμματίζουν οι ναυτιλιακοί παίκτες για τόνωση της ναυλαγοράς των containers

411
Νέες αυξήσεις των ναύλων προγραμματίζουν οι ναυτιλιακοί παίκτες για τόνωση της ναυλαγοράς των containers

Φωτό: ΑΠΕ-EPA (Robert Gilhooly)

Της Μαρίας Μπερτζελέτου, Shipping Analyst Golden Destiny Research & Valuations Department

Τα νέα παραμένουν αποθαρρυντικά για την οικονομία της Κίνας με τον προκαταρκτικό δείκτη μεταποίησης από HSBC να υποχωρεί στα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων 11 μηνών σε 49,2 μονάδες (από 50,7 μονάδες που ήταν το Φεβρουάριο). Τα πρόσφατα οικονομικά στοιχεία επιβεβαιώνουν ότι η εξασθένιση που είχε σημειωθεί για τον Ασιατικό γίγαντα στο τέταρτο τρίμηνο της προηγούμενης χρονιάς συνεχίζεται για το πρώτο τρίμηνο του 2015. «Τα στοιχεία ήταν πολύ χαμηλότερα απ’ ότι αναμενόταν, αντικατοπτρίζοντας κυρίως την αδύναμη ζήτηση στο εσωτερικό», παρατηρεί οικονομολόγος της Nomura. «Αυτό δείχνει προς μια πιο αδύναμη οικονομική ανάπτυξη το πρώτο τρίμηνο», σημειώνει, προσθέτοντας ότι η Nomura διατηρεί την πρόβλεψη για ετήσια ανάπτυξη 6,9% το πρώτο τρίμηνο.

Εν αντιθέσει με την Κίνα, η ευρωζώνη συνεχίζει να παρουσιάζει βελτίωση παρόλο τις ανησυχίες για την Ελλάδα και Ρωσία. Σύμφωνα με έρευνα από Markit Economics, η οικονομική δραστηριότητα της ευρωζώνης πλησίασε υψηλά επίπεδα τετραετίας και αυξήθηκε με ταχύτερο ρυθμό τον Μάρτιο. Ο δείκτηςPMI για τον τομέα των υπηρεσιών αυξήθηκε στις 54,3 μονάδες από 53,7 μονάδες τον Φεβρουάριο, ενώ ο αντίστοιχος δείκτης για την μεταποίηση αυξήθηκε στις 51,9 μονάδες από 51 μονάδες. Τα στοιχεία αυτά υποδηλώνουν έναν ρυθμό ανάπτυξης 0.3% για την οικονομία της ευρωζώνης στο πρώτο τρίμηνο του 2015 που στηρίζεται σε μια αύξηση του γερμανικού ΑΕΠ κατά 0.4%.

Για την παγκόσμια ναυλαγορά, η τελευταία βδομάδα του Μαρτίου δημιουργεί αρνητική τάση στη ναυλαγορά των πλοίων μεταφοράς αργού πετρελαίου που φαίνεται να ανατρέπει τη θετική απόδοση των δυο προηγούμενων μηνών. Στα πλοία μεγαλύτερου μεγέθους-very large crude carriers, ο Απρίλιος φαίνεται ότι θα δημιουργήσει καθοδική τάση δεδομένου ότι ο αριθμός των πιθανών ναυλώσεων των πλοίων προβάλλει σημάδια ότι δε θα είναι αρκετός για να καλύψει πλήρως τη διαθέσιμη προσφορά χωρητικότητας των πλοίων.

Αρνητικό εμφανίζεται το κλίμα και στη ναυλαγορά των containers για τη διαδρομή Ασία-Ευρώπη που δεν μπορεί να παρουσιάσει ισχυρά σημάδια ανάρρωσης εδώ και ένα μήνα. Οι ναυτιλιακοί παίκτες έχουν αρχίσει ήδη να προγραμματίζουν νέες γενικές αυξήσεις των ναύλων από τις αρχές του Απριλίου για τόνωση της ναυλαγοράς των πλοίων containers που μεταφέρουν καταναλωτικά αγαθά από την Ασία προς την Ευρώπη.

Eν αντιθέσει με την αρνητική τάση της ναυλαγοράς των πλοίων μεταφοράς αργού πετρελαίου και γενικού φορτίου των containers, η ναυλαγορά των Bulk carriers έχει αρχίσει να προβάλλει δειλά σημάδια διορθωτικής ανοδικής τάσης με τα μικρότερα μεγέθη πλοίων να είναι αυτά που καθοδηγούν την ανάρρωση. Το τέλος του Μαρτίου συναντά το δείκτη ναυλαγοράς BDI μια ανάσα πριν να πλησιάσει τις 600 μονάδες, αλλά από την άλλη πλευρά η ύφεση της μεταποιητικής δραστηριότητας της Κίνας αναπαράγει τις ανησυχίες για τη διατήρηση της ύφεσης και για το επόμενο τρίμηνο της χρονιάς.

Στην αγορά των bulkers- πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, η δυναμική του γενικού δείκτη BDI συνεχίζει να εξασθενεί από την εικόνα της Κίνας ως προς τη ζήτηση σιδηρομεταλλεύματος. Αυτή η βδομάδα τερμάτισε για μια ακόμα φορά με αποδυναμωμένα επίπεδα ναυλώσεων για μεταφορά σιδηρομεταλλεύματος προς την Κίνα. Αρχικές ενδείξεις εκτιμούν μόνο 14 ναυλώσεις πλοίων προς την Κίνα για την τελευταία βδομάδα του Μαρτίου από 29 που είχαν σημειωθεί την προηγούμενη βδομάδα.

Tα επίπεδα ναυλαγοράς στο μέγεθος capesize παραμένουν σε βαθιά ύφεση από την έναρξη του έτους.

Ο Μάρτιος οδήγησε τη ναυλαγορά των πλοίων capesizes σε ιστορικά χαμηλά κρίσιμα επίπεδα του Νοεμβρίου-Δεκεμβρίου 2008 με τις τελευταίες μέρες του Μάρτιου να διαγράφουν μια ήπια αύξηση. Η ναυλαγορά των capesizes ξεπέρασε αυτή τη βδομάδα τα $3,100/ημέρα, από $2,594/ημέρα στις 18 Μαρτίου 2015, ενώ στο μικρότερο μέγεθος supramax έχουν αρχίσει να πλησιάζουν τα $7,000/ημέρα.

Ο γενικός δείκτης BDI έκλεισε χθες στις 598 μονάδες, 14598 μονάδες άνω από το κλείσιμο της προηγούμενης βδομάδας και 60% κάτω από το κλείσιμο του Μαρτίου 2014, όταν η μέση τιμή του δείκτη ήταν 1,484 μονάδες. Η κατώτατη τιμή που έχει συναντήσει ποτέ ο δείκτης είναι 509 μονάδες στις 18 Φεβρουαρίου 2015 και έσπασε το ιστορικό κατώτατο ρεκόρ -554 μονάδες που είχε σημειωθεί στις 31 Ιουλίου, 1986.

Στη ναυλαγορά των crude tankers – πλοία μεταφοράς αργού πετρελαίου- η διαδρομή AG/USG για τα πλοία very large crudecarriers, σημείωσε μείωση μετά από τρεις συνεχόμενες βδομάδες μηδενικής μεταβολής. Τα επίπεδα στη διαδρομή AG-USGμειώθηκαν σε WS 26, 2 μονάδες κάτω από το κλείσιμο της προηγούμενης βδομάδας και 10 μονάδες κάτω από το κλείσιμο του Ιανουαρίου. Ωστόσο, η ανοδική τάση παραμένει καθώς τα τωρινά επίπεδα ναυλαγοράς εμφανίζουν αύξηση 8 μονάδων WSαπό το κλείσιμο του Σεπτεμβρίου 2014.

Αξίζει να σημειωθεί ότι στις 9. Ιαν 2015, τα επίπεδα ναυλαγοράς στη διαδρομή AG-USG είχαν τερματίσει σε WS.39, που αποτέλεσε το υψηλότερο επίπεδο που είχε σημειωθεί από το κλείσιμο του Ιανουαρίου 2014.

Στο μέγεθος aframax στη διαδρομή CBS-USG, διατηρείται το κλίμα ανάρρωσης της ναυλαγοράς αλλά με πτωτική τάση σε όλη τη διάρκεια του Μαρτίου. Τα επίπεδα τώρα έχουν μειωθεί σε WS130- ($39,000/ημέρα), 35 μονάδες κάτω από το κλείσιμο της προηγούμενης βδομάδας . Η τωρινή απόδοση παρουσιάζει αύξηση 10 μονάδων από το κλείσιμο του Ιανουαρίου και 68 μονάδες αύξηση από το τέλος του Σεπτεμβρίου 2014.

Στην αγορά των containers – πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, o γενικός δείκτης Shanghai Container Freight Index διατηρεί επίπεδα κάτω από το όριο 1,000 μονάδων για τρίτη συνεχόμενη βδομάδα. Η αρνητική απόδοση συνεχίζει να υποστηρίζεται από την καθοδική τάση στη διαδρομή Ασία- Ευρώπη. Ο δείκτης τερμάτισε στο κλείσιμο της περασμένης βδομάδας στις 821 μονάδες, 66 μονάδες κάτω από την περασμένη βδομάδα (7% μείωση) με τη διαδρομή Ασία-Ευρώπη να παρουσιάζει τώρα 57% πτώση από το τις αρχές του Αυγούστου 2014. Το υψηλότερο επίπεδο του δείκτη ήταν στις αρχές του Αυγούστου 2014 που πλησίαζε στις 1,200 μονάδες.