Συνεχίζεται η αρνητική πορεία των Capes και η οριακή θετική πορεία των...

Συνεχίζεται η αρνητική πορεία των Capes και η οριακή θετική πορεία των Panamax

88
Συνεχίζεται η αρνητική πορεία των Capes και η οριακή θετική πορεία των Panamax

Του Γ. Λογοθέτη, CFO Finance & Research George Moundreas Com. S.A.

Στην τελευταία έκθεση του ο ΟΟΣΑ, αναφέρει πως αυξάνεται διαρκώς η συνεισφορά της Ευρωζώνης στη βελτίωση της Παγκόσμιας οικονομικής ανάπτυξης. Σύμφωνα με την ανάλυση του, ο σχετικός δείκτης, ο οποίος αφορά τις οικονομικές προοπτικές, κατέδειξε θετικά σημάδια ανάπτυξης στις χώρες της ζώνης του Ευρώ και σταθερή ανάπτυξη στις άλλες κύριες οικονομίες και στον ΟΟΣΑ ως σύνολο. Ο εν λόγω δείκτης ενισχύθηκε στις 100,7 μονάδες για την Ευρωζώνη από 100,6 προηγουμένως και σημείωσε άνοδο στις 100,4 μονάδες από 100,3 για την ομάδα με τις πιο ευημερούσες οικονομίες του ΟΟΣΑ.  Για τις ΗΠΑ και την Ιαπωνία ο δείκτης παρέμεινε στα ίδια επίπεδα ενώ στις μεγάλες οικονομίες μη μέλη του ΟΟΣΑ, ο δείκτης ενισχύθηκε στις 99,1 μονάδες για την Κίνα από 99, όπως επίσης άνοδος καταγράφηκε για Βραζιλία και Ινδία ενώ υποχώρηση παρουσίασε ο δείκτης για την Ρωσία, στις 99,3 μονάδες από 99,5 προηγουμένως.

Με ρυθμό 3,4% θα αυξηθεί το ΑΕΠ της παγκόσμιας οικονομίας το 2015 σε σχέση με το 2014 που είχε αυξηθεί 3%, όπως εκτιμά σε ανάλυση της ηGoldman Sachs και για τις ανεπτυγμένες οικονομίες προβλέπει την αύξηση του ΑΕΠ στο 2,2% το 2015 σε σχέση με το 1,9% του 2014.  Οι αναπτυσσόμενες οικονομίες θα αυξήσουν το ΑΕΠ το 2015 στο 4,9%.  Από τα πλέον ενδιαφέροντα στοιχεία είναι ότι η Γερμανία είναι μία από τις ελάχιστες χώρες που θα σημειώσουν επιβράδυνση στο ΑΕΠ το 2015, στο 1% από 1,3% το 2014.  Επιβράδυνση θα σημειώσει και η Κίνα στο 7% ενώ η Ινδία συνεχίζει να αναπτύσσεται ιδιαίτερα ταχύ ρυθμό με το ΑΕΠ της να εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί στο 6,3% από 5,3% το 2014.

Την Παρασκευή 13 Μαρτίου, 2015, ο BDΙ έκλεισε στις 562 μονάδες ενώ οι επιμέρους δείκτες  και ο μέσος όρος των ημερησίων εσόδων κυμάνθηκαν ως εξής: BCI στις 378 μονάδες με $ 3,982 την ημέρα, BPI στις 585 μονάδες στα $ 4,692 την ημέρα, BSI στις 606 μονάδες στα $ 6,334 την ημέρα  και BHSIστις 368 μονάδες, στα $ 5,363 την ημέρα.

Aρνητική συνεχίζει και παραμένει η εικόνα της αγοράς, με τον BDI από τις αρχές Μαρτίου να συνεχίζει να παρουσιάζει ισχυρά σημεία αντίστασης περί των 550 μονάδων περίπου.

Το κύριο χαρακτηριστικό της αγοράς παραμένει η συνεχιζόμενη αρνητική πορεία των Capes και η οριακή θετική πορεία των Panamax (στα ήδη χαμηλά επίπεδα όμως) των Supramax και των Handysize.

Αναφορικά με τα Capes, τα έσοδα τους, τους τελευταίους 2 μήνες έχουν φτάσει σχεδόν σε χαμηλό 6 ετών και σύμφωνα με εκτιμήσεις η εικόνα αυτή θα συνεχιστεί μέχρι και τον Ιούνιο καθώς από τη μία υπάρχει υπέρ-προσφορά πλοίων ενώ από την άλλη υπάρχει έλλειψη φορτίων.  Χαρακτηριστικό είναι το σχόλιο των Fearnley’s ότι υπάρχει και κάποιο όριο στη ζήτηση του μεταφερόμενου διά θαλάσσης Iron Ore και Coal.  Τα Charter Rates από τη Δυτική Αυστραλία στην Κίνα έπεσαν στα $ 4,46 τον τόνο συγκριτικά με $ 4,51 την προηγούμενη εβδομάδα, δηλαδή σε απόσταση αναπνοής από το $ 4,12 το τόνο στις 12 Ιανουαρίου φέτος, το οποίο ήταν και το χαμηλότερο σημείο από τον Δεκέμβριο του 2008.

Σχετικά με τα Panamax, οι εκτιμήσεις αναφέρουν ότι για το άμεσο διάστημα, δηλαδή τις επόμενες 7-10 ημέρες, τα Charter Rates θα δεχθούν πιέσεις καθώς η ζήτηση θα είναι μικρότερη της προσφοράς, ιδιαίτερα προς Ινδία, Ινδονησία και Νότια Κίνα. Στον αντίποδα, η κατάσταση στην περιοχή του North Pacificείναι η καλύτερη από όλες τις άλλες περιοχές με τα Rates για PanamaxTranspacific voyage να σκαρφαλώνουν στα $ 5,370 την ημέρα, το υψηλότερο σημείο από τις 2 Ιανουαρίου και περίπου $ 370 αύξηση την ημέρα από τα $ 5,003 την ημέρα την προηγούμενη εβδομάδα.

Υπάρχουν πληροφορίες ότι η πτώση των εσόδων των Panamax στα Trans-Atlantic Coal routes, λόγω της μείωσης της ζήτησης από την Ευρώπη, έχει οδηγήσει αρκετούς πλοιοκτήτες στο να προτιμήσουν την λύση του idle των πλοίων για μερικές ημέρες από το να δεχθούν τα χαμηλά rates που επικρατούν στην αγορά.  Σύμφωνα με την Platts, τα rates για μεταφορά Coalαπό Hampton Roads, Virginia στο Rotterdam την εβδομάδα που μας πέρασε ήταν στα $ 7,75 τον τόνο, όταν μία εβδομάδα νωρίτερα ήταν στα $ 11,50 τον τόνο, δηλαδή μείωση κατά $ 3,75 τον τόνο.

Αντίστοιχα, τα Charter Rates για τα Supramax, «σκαρφάλωσαν» περίπου στα $ 8,000 την ημέρα, για round trip West Coast India, συγκριτικά με $ 7,000 την ημέρα την προηγούμενη εβδομάδα.

Το «θετικό» στοιχείο στην όλη εικόνα, είναι η μείωση των επενδύσεων σε νεότευκτα πλοία τους τελευταίους μήνες γεγονός που θα βοηθήσει την αγορά από το 2016 και μετά, αλλά και η πτώση των τιμών των μεταχειρισμένων πλοίων (θετικό για τους αγοραστές, αρνητικό για τους πωλητές), καθώς υπάρχουν δελεαστικές ευκαιρίες για εταιρίες που έχουν ισχυρή κεφαλαιακή βάση (ρευστότητα) ή/και πρόσβαση σε τραπεζική χρηματοδότηση. Πάντως, όπως πάντα, παρά το γεγονός ότι υπάρχουν ελκυστικές ευκαιρίες στην αγορά των μεταχειρισμένων πλοίων, αρκετοί πλοιοκτήτες εκτιμούν ότι οι τιμές θα διορθώσουν περαιτέρω και κρατούν στάση αναμονής ώστε να τοποθετηθούν αργότερα, με όποιο ρίσκο βέβαια αυτό μπορεί να ελλοχεύει, καθώς όπως η εμπειρία έχει αποδείξει, περιμένοντας το bottom της αγοράς, κάποιοι χάνουν την αγορά!

Ακολουθεί η δραστηριότητα στον τομέα των αγοραπωλησιών για την εβδομάδα που πέρασε:

Στα πλοία ξηρού φορτίου γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:

✏ Το Panamax, το ‘GO PUBLIC’ 71.761 DWT (1993 – Hitachi Zosen) και τα Handymax ‘GO TRADER’ 45.693 DWT (1996 – Tsuneishi) και ‘GOSTAR’ 43.656 DWT (1994 – Tsuneishi) πουλήθηκαν όλα μαζί στην τιμή των $ 11 εκ. συνολικά.

✏ Στα Handysize, το ‘EASTERN STAR’ 28.437 DWT (1997 – Imabari) πουλήθηκε από Κινέζους στα  $ 4,5 εκ.

Στον τομέα των tankers εικάζεται ότι έγιναν κάποιες πράξεις, τόσο σε VLCCόσο και σε MR’s, αλλά υπάρχει μία «σύγχυση» σχετικά με τα ονόματα των πλοίων και τις τιμές, οπότε θα επανέλθουμε μετά βεβαιότητας την επόμενη εβδομάδα.