Σε καθοδική πορεία ο εμπορικός στόλος του Ηνωμένου Βασιλείου

Σε καθοδική πορεία ο εμπορικός στόλος του Ηνωμένου Βασιλείου

77
Σε καθοδική πορεία ο εμπορικός στόλος του Ηνωμένου Βασιλείου

Αίσθηση έχει προκαλέσει δημοσίευμα της έγκριτης ιστοσελίδας Tradewinds, όπου παρουσιάζεται η έκθεση του βρετανικού υπουργείου Μεταφορών, σύμφωνα με την οποία, ο εμπορικός στόλος του Ηνωμένου Βασιλείου σημείωσε σημαντική συρρίκνωση το 2014.

Ο βρετανικός εμπορικός στόλος παρουσίασε ιδιαίτερη ανάπτυξη από το τέλος της δεκαετίας του 1990 μέχρι και το 2008, χρονιά κατά την οποία η κρίση άρχισε να κλονίζει και τον κλάδο της ναυτιλίας. Από το 2009 και μετά, παρατηρείται ύφεση, με πτώση 16% στον αριθμό των διαχειριζόμενων πλοίων από βρετανικές εταιρείες και 27% για τα εγγεγραμμένα στο βρετανικό νηολόγιο. Αξίζει να σημειωθεί, πως τη συγκεκριμένη χρονιά, ο αριθμός των πλοίων που έφεραν τη βρετανική σημαία, ήταν ο μικρότερος από το 2006.

Περαιτέρω, σύμφωνα πάντα με την Tradewinds, η έκθεση του βρετανικού υπουργείου Μεταφορών σημειώνει, αναφορικά με τους τύπους των πλοίων (άνω των 100 gt), που είναι εγγεγραμμένα στο βρετανικό νηολόγιο, ότι ποσοστό 60% (επί του dwt) είναι containerships, 18% τάνκερ και 11% bulk carriers. Αντίστοιχα, 35% του βρετανικής ιδιοκτησίας εμπορικού στόλου αποτελείται από containerships, 33% από bulk carriers και 13% από liquid gas tankers.

Συγκριτικά, με τις αλλαγές στον παγκόσμιο στόλο από το 2009 μέχρι σήμερα, οι τάσεις είναι αντίρροπες, καθώς σε διεθνές επίπεδο ο στόλος αυξάνεται, ενώ αντίθετα, ο βρετανικός εμπορικός στόλος παρουσιάζει μείωση, με χαρακτηριστική την κατακόρυφη πτώση των νηολογημένων στη Βρετανία πλοίων, από 712 σε 453. Μόνο για το 2014, 47 πλοία (συνολικής χωρητικότητας 2.6 εκ. dwt) εγκατέλειψαν την αγγλική σημαία (πτώση 9% σε σχέση με το 2013).

Η έκθεση επίσης σημειώνει, ότι τα νηολόγια των υπερπόντιων εδαφών της Βρετανίας διατήρησαν τις δυνάμεις τους παρουσιάζοντας μικρή μείωση του τονάζ.

Η τάση μείωσης του βρετανικού νηολογίου εκτιμούμε ότι σχετίζεται με την πρόθεση της βρετανικής κυβέρνησης για αλλαγές στο φορολογικό νόμο οι οποίες θα επηρεάσουν τους χιλιάδες αλλοδαπούς επιχειρηματίες που ζουν και δραστηριοποιούνται στην Αγγλία. Επιπρόσθετα να σημειώσουμε ότι ο ανταγωνισμός ανάμεσα στις σημαίες έχει ενταθεί τα τελευταία χρόνια σε μία προσπάθεια να προσελκύσουν περισσότερα πλοία στα νηολόγιά τους, ενώ σημαντικό ρόλο φαίνεται να διαδραματίζει και η δημιουργία νέων ναυτιλιακών κέντρων στις χώρες της Ασίας τα οποία προβάλλονται ως η νέα γη της επαγγελίας για τις απανταχού ναυτιλιακές επιχειρήσεις.