Xαμηλά, αλλά με σημάδια σταθεροποίησης, συνεχίζει να κινείται ο δείκτης BDI

Xαμηλά, αλλά με σημάδια σταθεροποίησης, συνεχίζει να κινείται ο δείκτης BDI

71
Xαμηλά, αλλά με σημάδια σταθεροποίησης, συνεχίζει να κινείται ο δείκτης BDI

Του Γ. Λογοθέτη, CFO Finance & Research George Moundreas Com. S.A.

Στην προηγούμενη ανασκόπηση μας είχαμε επισημάνει πως τα δύσκολα θα αρχίσουν μετά την υπογραφή της συμφωνίας με την Ευρωζώνη καθώς θα έπρεπε να συγκεκριμενοποιηθούν και να εγκριθούν οι μεταρρυθμίσεις σε μία περίοδο μείωσης των δημοσιονομικών εσόδων και ταυτόχρονα της υποχρέωσης μας για πληρωμή των δανειακών μας υποχρεώσεων.

Η ανωτέρω αρνητική «συγκυρία» για τη χώρα μας, έρχεται σε μία χρονική περίοδο όπου στο σύνολο της η Ευρωζώνη αλλά και σχεδόν το σύνολο των κρατών μελών δείχνει ότι βρίσκεται σε ένα θετικό momentum, χωρίς βέβαια αυτό να σημαίνει ότι ξεπεράστηκαν όλα τα προβλήματα, γιατί παρά τα θετικά μηνύματα, το πρόβλημα του χαμηλού πληθωρισμού συνεχίζει και υφίσταται αλλά οσονούπω θα τεθεί σε εφαρμογή το πρόγραμμα αγοράς ομολόγων από την ΕΚΤ.

Τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αναφέρουν σημαντική βελτίωση του οικονομικού κλίματος για 2ο συνεχόμενο μήνα το Φεβρουάριο, στις 102,1 μονάδες από 101,4 τον Ιανουάριο κυρίως λόγω της βελτίωσης της εμπιστοσύνης των καταναλωτών.

Παράλληλα, σύμφωνα με την ΕΚΤ, οι διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις αρχίζουν και αποδίδουν καρπούς, όπως στην Ισπανία, Πορτογαλία και Ιρλανδία, ενώ σε χώρες που έχουν γίνει λίγες μεταρρυθμίσεις, όπως στην Γαλλία και στην Ιταλία βλέπεις χειρότερα αποτελέσματα.  Συνολικά, η ΕΚΤ αναμένεται να αναθεωρήσει θετικά τις εκτιμήσεις της για την ανάπτυξη της Ευρωζώνης.                                                  .

Την Παρασκευή 27 Φεβρουαρίου, 2015, ο BDΙ έκλεισε στις 540 μονάδες ενώ οι επιμέρους δείκτες και ο μέσος όρος των ημερησίων εσόδων κυμάνθηκαν ως εξής: BCI στις 521 μονάδες με $ 5,325 την ημέρα, BPI στις 540 μονάδες στα $ 4,319 την ημέρα, BSI στις 515 μονάδες στα $ 5,389 την ημέρα  και BHSI στις 308 μονάδες, στα $ 4,527 την ημέρα.

Χαμηλά, αλλά με σημάδια σταθεροποίησης, συνεχίζει να κινείται ο δείκτης, ελπίζοντας πως από την επόμενη εβδομάδα όπου θα τελειώσουν οι αργίες στη Κίνα, να αρχίσουμε να βλέπουμε και τα πρώτα σημάδια οριακής ανόδου ύστερα από ένα συνεχόμενο πτωτικό σερί που ξεκίνησε από την πρώτη εβδομάδα του Οκτωβρίου του 2014 που ο δείκτης βρισκότανε στις 1484 μονάδες.

Την προηγούμενη εβδομάδα αναφερθήκαμε σε μια αισιόδοξη πρόβλεψη για την αγορά από την Drewry, η οποία εν περιλήψει έλεγε ότι η αγορά θα ανακάμψει το 2015 και ομολογουμένως είναι από τις εξαιρέσεις στον κανόνα, καθώς οι πλειοψηφία της ναυτιλιακής κοινότητας διατηρεί επιφυλάξεις.

Υπό αυτό το πρίσμα, η εισηγμένη στο Όσλο, Νορβηγική εταιρεία πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου, Jinhui Shipping, σε πρόσφατη δήλωση της η οποία συνόδευε τα αρνητικά αποτελέσματα της εταιρείας για το 4ο τρίμηνο του 2014 εκτιμά ότι το 2015 θα είναι μία ακόμη δύσκολη χρονιά.  Συγκεκριμένα αναφέρει πως το 2014 ήταν μία χρονιά πρόκληση, ιδιαίτερα προς τα τέλη του χρόνου όπου η αγορά προς έκπληξη των περισσοτέρων, όχι μόνο δεν έφερε την αναμενόμενη βελτίωση αλλά αντίθετα είχε αρνητική πορεία. Αξίζει να αναφέρουμε πως η εταιρεία ανακοίνωσε ζημία $ 68,4 εκ. το 4ο τρίμηνο του 2014 συγκριτικά με $ 2,9 εκ. ζημία το αντίστοιχο τρίμηνο του 2013.  Για το σύνολο του 2014 η ζημία ανήλθε στα $ 86,8 εκ., ενώ το 2013 είχε αναγνωρίσει κέρδη $ 25,4 εκ.  Χαρακτηριστικά αναφέρει ότι τα ημερήσια TCE rates για τα Post-Panamax και Panamax το 4ο τρίμηνο του 2014 μειώθηκαν στα $ 8,308 από $ 17,837 το αντίστοιχο τρίμηνο του 2013 και για τα Supra, Handymax και Handysize στα $ 8,355 από $ 13,680 αντίστοιχα τα 2 τρίμηνα.

Αναφορικά με την πορεία της αγοράς φέτος, η Jinhui Shipping, εκτιμά πως ο συνδυασμός διαφόρων παραγόντων θα κρατήσει την αγορά πιεσμένη, ιδιαίτερα για τους επόμενους μήνες, όπως η μείωση της ζήτησης για εμπορεύματα από την Κίνα και η πτώση των τιμών του πετρελαίου που λειτουργεί ανασταλτικά στο Slow Steaming, έχοντας σαν αποτέλεσμα την αύξηση της ταχύτητας το οποίο έμμεσα αυξάνει την προσφορά των πλοίων σε έναν ήδη επιβαρυμένο κλάδο από θέμα αύξησης τονάζ.  Παράλληλα, αναφέρει ότι μετά από το 2015 ενδεχομένως η Κίνα θα αναλάβει δράση ώστε να ενισχύσει την ανάπτυξη της, γεγονός που θα επιδράσει θετικά στην ναυλαγορά και χαρακτηρίζει την παρούσα αρνητική συγκυρία της αγοράς σαν ευκαιρία για να αναπτύξουν περαιτέρω τον στόλο τους λόγω των χαμηλών τιμών των πλοίων και των ευκαιριών που θα παρουσιαστούν το επόμενο διάστημα.

Στα του οίκου μας, το τελευταίο διάστημα έχει αρχίσει και συζητείται από τις Ελληνικές τράπεζες οι οποίες αντικειμενικά δεν βρίσκονται και στην καλύτερη κατάσταση, η πιθανότητα να πουλήσουν μέρος του δανειακού τους ναυτιλιακού χαρτοφυλακίου σε ενδιαφερόμενα Private Equity Funds ή Hedge Funds με Discount ή να δώσουν την δυνατότητα στους πλοιοκτήτες να αποπληρώσουν πρόωρα τις δανειακές τους υποχρεώσεις, πάλι με την λογική του Discount, επιδιώκοντας με αυτό τον τρόπο την αύξηση της ρευστότητα τους και την κεφαλαιακή τους επάρκεια.  Να αναφέρουμε ότι σε αντίστοιχες κινήσεις προέβησαν τα προηγούμενα 2 χρόνια οι μεγαλύτερες τράπεζες στην ναυτιλιακή χρηματοδότηση στην Ευρώπη και δεν αποτελεί ελληνικό φαινόμενο όπως επίσης δεν πρέπει να αποτελεί τροφή για ορισμένους που ισχυρίζονται ότι η ανωτέρω λογική, αν γίνει, έχει σαν στόχο την «προστασία» των Ελλήνων εφοπλιστών.

Ακολουθεί η δραστηριότητα στον τομέα των αγοραπωλησιών για την εβδομάδα που πέρασε:

Στα πλοία ξηρού φορτίου γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:

✏ Στα Panamax, το ‘MILLION TRADER’ 76.466 DWT (2004 – TsuneishiZosen) αγοράστηκε από Έλληνες κοντά στα $ 11 εκ.

✏ Στα Supramax, το ‘ULTRA INITIATOR’ 56.017 DWT (2007 – Mitsui) αγοράστηκε από την Baru Delta στα  13,7εκ. και το ‘CMB BIWA’ 53.505DWT (2000 – Iwagi Zosen) πουλήθηκε στα $ 9,4 εκ.

Στον τομέα των tankers έγιναν οι ακόλουθες πράξεις:

✏ Στα MRs, το ‘HC ELIDA’ 37.346 DWT (2001 – Hyundai Mipo), BostonBeam,  αγοράστηκε στα $ 11,5εκ. και το ‘SICHEM ONOMICHI’ 13.105DWT (2008 – Sekwang H.I) πουλήθηκε περίπου στα $ 11 εκ.