Σε καθεστώς χρεοκοπίας ναυτιλιακές εταιρείες λόγω της πτώσης του BDI

Σε καθεστώς χρεοκοπίας ναυτιλιακές εταιρείες λόγω της πτώσης του BDI

472
Σε καθεστώς χρεοκοπίας ναυτιλιακές εταιρείες λόγω της πτώσης του BDI

Του Γ. Λογοθέτη, CFO Finance & Research George Moundreas Com.S.A.

Την Παρασκευή 20 Φεβρουαρίου, 2015, ο BDΙ έκλεισε στις 513 μονάδες ενώ οι επιμέρους δείκτες και ο μέσος όρος των ημερησίων εσόδων κυμάνθηκαν ως εξής: BCI στις 542 μονάδες με $ 5,334 την ημέρα, BPI στις 514 μονάδες στα $ 4,110 την ημέρα, BSI στις 490 μονάδες στα $ 5,119 την ημέρα  και BHSI στις 270 μονάδες, στα $ 4,040 την ημέρα.

Αρνητική συνεχίζει και παραμένει η εικόνα του δείκτη έχοντας παρουσιάσει πτώση κατά 78% από τον Δεκέμβριο του 2013 που ο δείκτης βρισκότανε στις 2,277 μονάδες με τις συνέπειες να αρχίζουν να γίνονται εμφανής, καθώς μέσα στον Φεβρουάριο 3 εταιρείες αναγκάστηκαν να μπουν σε καθεστώς χρεοκοπίας.

Στις αρχές Φεβρουαρίου, λόγω των ζημιών από τον κλάδο των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου, έκανε την αρχή η Copenship από την Δανία, ύστερα η Κινεζική Winland Ocean Shipping Corp. και ακολούθησε η Daebo International Shipping Co Ltd από την Νότια Κορέα.

Κοινή διαπίστωση και των 3 εταιρειών είναι πως η αγορά βρίσκεται στα χειρότερα επίπεδα από το 1980 με κύριο χαρακτηριστικό την πτώση της ζήτησης από την Κίνα σε συνδυασμό με την υπέρ-προσφορά πλοίων.

Οι εισαγωγές της Κίνας τον Ιανουάριο μειώθηκαν κατά 19,9% συγκριτικά με τον Ιανουάριο του 2013 ενώ η οικονομία της αναπτύσσεται με το χαμηλότερο ρυθμό των τελευταίων 24 ετών.

Αξίζει να επισημάνουμε πως η μεταφορά ενός φορτίου Coal με Panamax από την Ινδονησία στην Νότιο Κίνα κοστίζει ((Freight Rate) $ 3,000 την ημέρα συγκριτικά με $ 6,000 την ημέρα πριν ένα χρόνο.  Επιπροσθέτως, εκτός από την μειωμένη ζήτηση για Capes και Panamax, όπως αποδεικνύεται από τον μεγάλο αριθμό πλοίων που βρίσκονται idle στην περιοχή της Singapore, Hong Kong και Νότιας Αφρικής σύμφωνα με τα στοιχεία από το Reuters Ship Tracking, αρνητικά είναι και τα στοιχεία για την προσφορά των συγκεκριμένων πλοίων, καθώς με εκτιμήσεις της Clarkson ο αριθμός των πλοίων υπό παραγγελία για τα επόμενα 3 χρόνια ανέρχεται στο 39% του υπάρχοντος στόλου.

Στον αντίποδα, σε πρόσφατη έκθεση της η εταιρεία συμβούλων για τη ναυτιλία, Drewry, προβλέπει ότι η αγορά των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου θα ανακάμψει προς τα τέλη του 2015 κυρίως λόγω της ισχυρής ανάπτυξης του εμπορίου και της μετριοπαθούς ανάπτυξης του στόλου.  Σύμφωνα με την έρευνα, τα ημερήσια έσοδα των πλοίων θα παραμείνουν πιεσμένα το 1ο τρίμηνο του έτους, αλλά στη συνέχεια θα υπάρξει βελτίωση των εσόδων λόγω ότι τα μοντέρνα ECO πλοία θα αρχίζουν να κλείνονται σε υψηλότερα νούμερα από αυτά των παλαιότερων πλοίων.  Εξηγεί δε ότι αυτός είναι ένας από τους λόγους όπου ο μέσος όρος των ημερησίων εσόδων το 2014, ιδιάιτερα στο τέλος του έτους, παρουσίασε βελτίωση συγκριτικά με το 2013 παρά την αύξηση της προσφοράς.  Συνεχίζοντας την ανάλυση, εκτιμά πως το εμπόριο χύδην φορτίων (Dry Bulk Shipping Trade) αυξήθηκε κατά 8,3% το 2014 λόγω της αύξησης της ζήτησης για Iron Ore και την κατά 20% ισχυρή αύξηση για σιτηρά (Grain).  Παράλληλα, οι παραδόσεις νεότευκτων πλοίων μειώθηκαν το 2014 στο 5,3% από 6,2% το 2013 και ενδεχομένως η τάση αυτή να συνεχιστεί καθώς κάποιες από τις παραγγελίες θα «γυρίσουν» σε δεξαμενόπλοια ενώ αναμένει και αύξηση της τάσης μετακύλισης των παραδόσεων.

Να επισημάνουμε πως η συγκεκριμένη έκθεση, είναι από τις πιο αισιόδοξες που έχουν πέσει στην αντίληψη μας καθώς οι περισσότερες κάνουν λόγο για ιδιαίτερα μετριοπαθή ανάπτυξη της αγοράς για το 2015, ελπίζοντας στην τήρηση των ιστορικών στοιχείων της εποχικότητας της αγοράς, η οποία δεν έλαβε χώρα το 2014.

Ταυτόχρονα να εκφράσουμε την απορία μας το κατά πόσο θα αυξηθεί η ζήτηση για μοντέρνα ECO πλοία και κατ’ επέκταση το λειτουργικό κόστος τη στιγμή που οι χαμηλές τιμές του πετρελαίου έχουν μειώσει σημαντικά το πλεονέκτημα των συγκεκριμένων πλοίων αλλά από την άλλη τηρούν τις νέες «περιβαλλοντολογικές» νομοθεσίες συγκριτικά με το παλαιότερο τονάζ.

Ακολουθεί η δραστηριότητα στον τομέα των αγοραπωλησιών για την εβδομάδα που πέρασε:

Στα πλοία ξηρού φορτίου γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:

✏ Στα Kamsarmax, το ‘FLORA ISLAND’ 81.305 DWT (2012 –Hyundai HI) αγοράστηκε από την Alpha Tankers στα $ 18,4 εκ.

✏ Στα Handymax, το ‘COPPER QUEEN’ 46.762 DWT (2001 – ShinKurushima) πουλήθηκε στα $ 7,3 εκ. και το ‘VALOPOULA’ 45.578 DWT (2000 – Tsuneishi Cebu) πουλήθηκε σε Έλληνες στα $ 6,8 εκ.

Στον τομέα των tankers δεν έγιναν πράξεις την προηγούμενη εβδομάδα.