Σύντομη ανασκόπηση της περασμένης εβδομάδας στη ναυτιλία, υπό τη σκιά των οικονομικών...

Σύντομη ανασκόπηση της περασμένης εβδομάδας στη ναυτιλία, υπό τη σκιά των οικονομικών εξελίξεων

266
Σύντομη ανασκόπηση της περασμένης εβδομάδας στη ναυτιλία, υπό τη σκιά των οικονομικών εξελίξεων

Της Μ. Μπερτζελέτου, Shipping Analyst Golden Destiny Research & Valuations Department

Η Ελλάδα μονοπωλεί τα διεθνή νέα για ακόμα μία βδομάδα και έντονη αγωνία επικρατεί για την αποτελεσματικότητα των διαπραγματεύσεων, προκειμένου να επιτευχθεί η εξεύρεση μιας αποδεκτής λύσης με την ευρωζώνη προκειμένου να αποφευχθεί κάθε ενδεχόμενο του Grexit. Ο βρετανός υπουργός οικονομικών τονίζει με τις δηλώσεις του στο διεθνές πρακτορείο ειδήσεων Bloomberg την ανησυχία που υπάρχει μεταξύ των ηγετών του κόσμου, καθώς η προοπτική της εξόδου της Ελλάδος από το ευρώ θα μπορούσε να προκαλέσει αναταραχή στις χρηματοπιστωτικές αγορές. H Αμερική ανησυχεί έντονα για την οικονομική απόδοση πολλών αναπτυγμένων οικονομιών με δυναμική πίεση στην Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα για εφαρμογή επιπλέον αποφασιστικών μέτρων και τη διόρθωση του αποπληθωρισμού. Η επικεφαλής του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου στη συνάντηση της ομάδας των 20 αναπτυγμένων κρατών αυτή τη βδομάδα δήλωσε ότι η απειλή της χαμηλής ανάπτυξης και της υψηλής ανεργίας σημαίνει πώς οι κυβερνήσεις θα πρέπει να εφαρμόσουν τάχιστα τις δεσμεύσεις που έχουν αναλάβει, ώστε να ενισχύσουν την παγκόσμια ανάπτυξη κατά 2%. Οι υπουργοί οικονομικών της ομάδας των G-20 υποδέχονται θερμά το πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης από την ΕΚΤ που έγινε μέλος της ομάδας των κεντρικών τραπεζών που ακολουθούν παρόμοια πολιτική (FED, BoJ). To πρόγραμμα θα τεθεί σε εφαρμογή το Μάρτιο της φετινής χρονιάς με διάρκεια τουλάχιστον 19 μηνών προκειμένου να δημιουργηθεί πρόσθετη ρευστότητα μέσω της αγοράς κρατικών ομολόγων αξίας 60 δις.Η κεντρική τράπεζα της Κίνας έχει χαλαρώσει τη νομισματική της πολιτική ήδη δυο φορές μέσα στο τελευταίο τρίμηνο και πρόσφατα επιβεβαίωσε ότι θα διατηρήσει τα επίπεδα ρευστότητας στο κατάλληλο επίπεδα ώστε να διατηρήσει την ανάπτυξή της σε ασφαλή επίπεδα.

Για την παγκόσμια ναυλαγορά, η δεύτερη βδομάδα του Φεβρουαρίου προκαλεί νέες εκπλήξεις για την αγορά των Bulkers με το επικείμενο Κινέζικο νέο έτος να προκαλεί έντονη ανασφάλεια για το πιθανό φρένο της τωρινής αδιάκοπης καθοδικής πτώσης. Αυτή τη βδομάδα ο γενικός δείκτης BDI σημείωσε επίπεδα που η αγορά δεν έχει βιώσει ξανά ποτέ από την πρώτη στιγμή της επίσημης έναρξης του δείκτη. Στη ναυλαγορά των tankers συνεχίζεται η ήπια αίσθηση της ύφεσης από την προηγούμενη βδομάδα αλλά η διατήρηση της καθοδικής τιμής του πετρελαίου ευνοεί τις συνθήκες της ναυλαγοράς και τις τιμές των μεταχειρισμένων πλοίων σε ανοδικά επίπεδα. Στην αγορά των bulkers- πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, o γενικός δείκτης BDI παραμένει σταθερά κάτω από τις 600 μονάδες από τις αρχές του Φεβρουαρίου και πλησιάζει ολοένα και περισσότερο προς τις 500 μονάδες.

Είναι γεγονός ότι η ιστορική κρίση των τελευταίων ημερών εκπλήσσει σημαντικά τη ναυτιλιακή βιομηχανία και τους αναλυτές που προσδοκούσαν ότι το 2015 μπορεί να προκαλέσει ανάσα ευφορίας. Ωστόσο, ο συνδυασμός πολλών παραγόντων, όπως η σημαντική επιβράδυνση της Κίνας και οι παραδόσεις των νεότευκτων πλοίων φαίνεται ότι έχουν παραλύσει την απόδοση της ναυλαγοράς. Την τρέχουσα εβδομάδα, τα επίπεδα ναυλαγοράς στο μέγεθος panamax συνεχίζουν να εμφανίζουν τα κατώτατο επίπεδα κάτω από $4,000/ημέρα από τις αρχές του μήνα ($10,141/ημέρα ήταν ο μέσος όρος το Φεβρουάριο του 2014). Στο μεγαλύτερο μέγεθος capesize, τα επίπεδα της ναυλαγοράς είναι λιγότερο από $5,500/ημέρα (ενώ στη διάρκεια του Φεβρουαρίου 2014 προσπαθούσαν να αγγίξουν τα $10,000/ημέρα). Αξίζει να σημειωθεί ότι στη διάρκεια του Φεβρουαρίου 2013, τα επίπεδα της ναυλαγοράς ήταν εξίσου ασθενή για τα μεγάλα μεγέθη (περίπου $6,000/ημέρα), καθώς και το 2011 και 2012. Οι τρεις πρώτοι μήνες και προηγούμενων ετών παρουσίαζαν εξαιρετικά αποθαρρυντικά επίπεδα με εξαίρεση τη χρονιά του 2010, όταν ο μέσος όσος απόδοσης για το μέγεθος capesize ήταν περίπου $31,000/ημέρα το Φεβρουάριο και περίπου $26,000/ημέρα για το μέγεθος panamax με το μέσο όρο του γενικού δείκτη να αγγίζει τις 2,700 μονάδες. Ο γενικός δείκτης BDI έκλεισε χθες στις 540 μονάδες, 24 μονάδες κάτω από το κλείσιμο της προηγούμενης βδομάδας, όταν στο κλείσιμο του Φεβρουαρίου 2014, η μέση τιμή του δείκτη ήταν 1,140 μονάδες. Η κατώτατη τιμή που έχει συναντήσει ποτέ ο δείκτης είναι 554 μονάδες στις 31 Ιουλίου, 1986. Στη ναυλαγορά των crude tankers – πλοία μεταφοράς αργού πετρελαίου- η διαδρομή AG/USG για τα πλοία very large crude carriers, σημείωσε μείωση για τέταρτη συνεχόμενη βδομάδα και τερμάτισε την περασμένη βδομάδα σε WS33, 3 μονάδες κάτω από το προηγούμενο κλείσιμο.

Τα τωρινά επίπεδα της ναυλαγοράς παρουσιάζουν αύξηση 15 μονάδων από το τέλος του Σεπτεμβρίου 2014. Αξίζει να σημειωθεί ότι στο τέλος του Μαρτίου 2012, τα επίπεδα ναυλαγοράς στη διαδρομή AG-USG πλησίασαν επίπεδα WS40 χωρίς μακροχρόνια σταθερότητα. Στην αγορά των containers – πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, o γενικός δείκτης Shanghai Container Freight Index παραμένει πάνω από τις 1,000 μονάδες από το Δεκεμβρίου 2014. Η απόδοση της ναυλαγοράς στη διαδρομή Ασία-Ευρώπη σημείωσε καθοδική τάση για δεύτερη συνεχόμενη βδομάδα αλλά ο γενικός δείκτης διατήρησε ανοδική τάση από τη σημαντική βελτίωση της απόδοσης στις διαδρομές προς την Αμερική. Ο δείκτης τερμάτισε στις 1087 μονάδες την περασμένη βδομάδα, 3% (33 μονάδες) άνω από την περασμένη βδομάδα με 8% εβδομαδιαία κάθοδο στη διαδρομή Ασία-Ευρώπη (27% πτώση από τις αρχές του Αυγούστου 2014).

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.