Σε ιδιαίτερα αρνητικά επίπεδα η εικόνα της ναυλαγοράς

Σε ιδιαίτερα αρνητικά επίπεδα η εικόνα της ναυλαγοράς

81
Σε ιδιαίτερα αρνητικά επίπεδα η εικόνα της ναυλαγοράς

Του Γ. Λογοθέτη, CFO Finance & Research George Moundreas Com. S.A.

Στο τέλος της εβδομάδας ο BDΙ έκλεισε στις 559 μονάδες ενώ οι επιμέρους δείκτες και ο μέσος όρος των ημερησίων εσόδων κυμάνθηκαν ως εξής: BCI στις 689 μονάδες με $ 6,743 την ημέρα, BPI στις 430 μονάδες στα $ 3,430 την ημέρα, BSI στις 530 μονάδες στα $ 5,541 την ημέρα και BHSI στις 301 μονάδες, στα $ 4,533 την ημέρα.

Στην προηγούμενη μας ανασκόπηση είχαμε επισημάνει πως είναι θέμα ημερών ο δείκτης να βρεθεί κάτω από τις 600 μονάδες και όπερ και εγένετο.

Το αν θα πέσει η αγορά κάτω από τις 500 μονάδες, μόνο αντικείμενο γραφείων στοιχημάτων μπορεί να αποτελέσει και δεν είμαστε διατεθειμένοι να εμπλακούμε σε αυτή τη λογική, αν και οφείλουμε να πούμε ότι και να συμβεί κάτι τέτοιο δεν θα διαφοροποιήσει ουσιαστικά την εικόνα της αγοράς η οποία βρίσκεται ήδη σε ιδιαίτερα αρνητικά επίπεδα.

Από την άλλη οφείλουμε να επισημάνουμε ότι ο BDI δεν είναι χρηματιστηριακός δείκτης και όσο γρήγορα διορθώνει πτωτικά, τόσο γρήγορα μπορεί να αρχίσει να παρουσιάζει άνοδο όπως έχει συμβεί και στο παρελθόν και ιδιαίτερα το 2014 όπου είχε έντονη μεταβλητότητα.

Έχοντας αναφέρει τα ανωτέρω, δεν υπονοούμε ότι αναμένουμε άμεσα έντονη ανοδική αντίδραση, αλλά από τις αρχές Μαρτίου ελπίζουμε να εισέλθουμε σε ανοδική πορεία του δείκτη συγκριτικά με τα σημερινά χαμηλά.

Γεγονός είναι πάντως ότι η πορεία της ναυλαγοράς έχει δημιουργήσει έντονους προβληματισμούς στην ευρύτερη ναυτιλιακή κοινότητα αλλά από την άλλη, όπως σε κάθε περίοδο κρίσης, έχει δημιουργήσει και ευκαιρίες ιδιαίτερα στον τομέα των αγοραπωλησιών μεταχειρισμένων πλοίων, το οποίο επιβεβαιώνεται και από την έντονη δραστηριότητα που έλαβε χώρα το 2014 καθώς στον κλάδο των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου άλλαξαν χέρια περίπου 75 εκ. τόνοι DWT , νούμερο το οποίο συγκριτικά με προηγούμενα χρόνια θεωρείται πολύ υψηλό.  Να σημειώσουμε σε αυτό το σημείο πως υπάρχουν και αρκετοί που είναι σε στάση αναμονής, περιμένοντας ότι οι τιμές θα μειωθούν περαιτέρω.

Επιβεβαίωση της ανωτέρω αγοραστικής διάθεσης είναι και η έντονη δραστηριοποίηση των Ελλήνων πλοιοκτητών στην αγορά μεταχειρισμένων πλοίων, καθώς το 2014 οι Έλληνες αγόρασαν σχεδόν 350 πλοία από όλους τους κλάδους εκ των οποίων σχεδόν το 50% αφορούσαν πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου ενώ παράλληλα πούλησαν περίπου 150 πλοία όλων των τύπων εκ των οποίων τα 60 περίπου αφορούσαν πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου.

Πάντως αν αναλύσουμε την αγοραστική δραστηριότητα κατά τη διάρκεια του 2014, διαπιστώνουμε ότι οι πρώτοι 6 μήνες του έτους ήταν πιο δραστήριοι συγκριτικά με το 2ο εξάμηνο. Στην παρούσα φάση σε γενικές γραμμές, παρατηρείται μία μείωση του ενδιαφέροντος για πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου, η οποία όμως έχει αντικατασταθεί με την αύξηση της ζήτησης για δεξαμενόπλοια.

Πολλές συζητήσεις κάνουν επίκληση στην κυκλικότητα του κλάδου, επισημαίνοντας ότι η κυκλικότητα (Business Cycles) της ναυτιλίας έχει διάρκεια 7 χρόνων και δεδομένου ότι βρισκόμαστε 6 χρόνια και 5 μήνες από τον Αύγουστο του 2008 όπου ξέσπασε η κρίση, θεωρητικά σε λίγους μήνες θα πρέπει να μιλάμε για «έξοδο» από την κρίση. Το μόνο σίγουρο πάντως είναι, αν και ενδεχομένως το επόμενο διάστημα και ιδιαίτερα μετά τις αργίες στην Ασία να δούμε βελτίωση της αγοράς, είναι νωρίς ακόμη να μπορούμε να μιλάμε με βεβαιότητα για ουσιαστική ανάκαμψη της αγοράς και μάλλον ο συγκεκριμένος κύκλος της ναυτιλίας να χαρακτηριστεί από μία χρονική επιμήκυνση πέρα των 7 ετών δεδομένης της Παγκόσμιας οικονομικής αστάθειας/μεταβλητότητας και την σωρευτική υπέρ-προσφορά πλοίων της τελευταίας 5αετίας.

Ακολουθεί η δραστηριότητα στον τομέα των αγοραπωλησιών για την εβδομάδα που πέρασε:

Στα πλοία ξηρού φορτίου γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:

✏ Στα Panamax, το ‘MARITIME TABONEO’ 76.302 DWT (2004 – Imabari) με Cranes4x30, αγοράστηκε από την Cyprus Maritime στα $ 10,75 περίπου, και το ‘THALIA’ 75.120DWT (2001 – Hitachi Zosen) πουλήθηκε στην Shelton Navigation στα $ 9,7 εκ.

✏ Στα Supramax και στα Handysize, το ‘CMB BIWA’ 53.505 DWT (2002 – Imabari) πουλήθηκε σε Έλληνες στα $ 9,7 εκ. και το ‘BIRCH 4’ 25.369 DWT (2000 – Imabari) πουλήθηκε στα $ 5,4 εκ.

Στον τομέα των tankers έγιναν οι ακόλουθες πράξεις:

✏ Στα VLCCs, το ‘GC HAIKOU’ 298.522 DWT (2000 – Hitachi Zosen) πουλήθηκε στηνNew Shipping στα $ 31 εκ.

✏ Στα Products, το ‘MIDNIGHT SUN’ 45.219 DWT (1997 – Minami Nippon) πουλήθηκε στα χαμηλά $ 8 εκ