Η απόδοση της ναυλαγοράς στη διαδρομή Ασία-Ευρώπη

Η απόδοση της ναυλαγοράς στη διαδρομή Ασία-Ευρώπη

161
Η απόδοση της ναυλαγοράς στη διαδρομή Ασία-Ευρώπη

Της Μαρίας Μπερτζελέτου, Shipping Analyst, Golden Destiny Research & Valuations Department

Η διεθνής κρίση συναντά την Ελληνική οικονομία στο επίκεντρο των εξελίξεων με αβεβαιότητα για την εξέλιξη των διαπραγματεύσεων και έντονους κινδύνους που θα δημιουργηθούν με την πιθανή έξοδο της από τη ζώνη του ευρώ. Η ρευστότητα των Ελληνικών τραπεζών αιωρείται μετά από απόφαση της ΕΚΤ για διακοπή αποδοχής των ελληνικών ομολόγων ως εγγυήσεων για παροχή ρευστότητας. Ωστόσο, οι οικονομικοί αναλυτές τονίζουν ότι δεν απειλείται η πρόσβαση σε ρευστότητα των ελληνικών τραπεζών.

Πέρα από την ελληνική οικονομία που συγκλονίζει το πολιτικό παρασκήνιο από την έναρξη του έτους, η διεθνής οικονομία συνεχίζει να ζημιώνεται έντονα μετά από τόσα χρόνια χρηματοπιστωτικής κρίσης. Σύμφωνα με σχετική έκθεση του διεθνούς ομίλου συμβούλων επιχειρήσεων McKinsey, το κίνδυνο νέας κρίσης εγκυμονεί το αυξανόμενο παγκόσμιο χρέος που έχει διογκωθεί κατά 57 τρις. δολάρια από το 2007, ποσό αντίστοιχο με 17% του παγκόσμιου ΑΕΠ, αγγίζοντας τα 199 τρις δολάρια.

Η έρευνα από 47 χώρες έδωσε το αποτέλεσμα ότι σχεδόν το ήμισυ της αύξησης οφείλεται στις αναπτυσσόμενες χώρες αλλά το 1/3 αφορά τις αναπτυγμένες οικονομίες. Η έκθεση τονίζει τρεις βασικές απειλές: την πρωτοφανή αύξηση του χρέους των χωρών, τη συνεχιζόμενη αύξηση του χρέους των νοικοκυριών αλλά και τον τετραπλασιασμό του χρέους της Κίνας. Μετά το 2007 το χρέος της τετραπλασιάσθηκε στο 282% του κινεζικού ΑΕΠ, σαφώς υψηλότερο από εκείνο των ΗΠΑ εκτός κι αν αφαιρεθεί ο χρηματοπιστωτικός τομέας.

Για την παγκόσμια ναυλαγορά, η έναρξη του Φεβρουαρίου δε διαφοροποιεί την ιστορικά χαμηλή απόδοση της ναυλαγοράς των Bulkersμε το γενικό δείκτη να υποχωρεί σε νέα κατώτατα επίπεδα κάτω από τις 600 μονάδες. Οι προγραμματισμένες παραδόσεις των νεότευκτων πλοίων για τη φετινή χρονιά στον τομέα των bulkers που φαίνεται να διακυμαίνονται σε υψηλότερα επίπεδα από πέρσι και το 2013 (περίπου 1,000 πλοία) θα ζημιώσουν σημαντικά τα bulkers.

Στη ναυλαγορά των tankers διατηρείται ακόμα θετικό συναίσθημα παρόλο μια ήπια αίσθηση ύφεσης τις πρώτες μέρες του δεύτερου μήνα του έτους, καθώς η απόδοση της ναυλαγοράς σε όλα τα μεγέθη πλοίων μεταφοράς αργού πετρελαίου είναι σημαντικά βελτιωμένη από το τέλος του τρίτου τριμήνου του 2014.

Στην αγορά των bulkers- πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, oγενικός δείκτης δε μπορεί να παρουσιάσει εικόνα βελτίωσης από το ξεκίνημα του Δεκεμβρίου 2014 με επίπεδα που δεν έχουμε συναντήσει ούτε στην έναρξη της χρηματοπιστωτικής κρίσης το Δεκέμβριου του 2008.

Την τρέχουσα βδομάδα, τα επίπεδα ναυλαγοράς σε όλα τα μεγέθη πλοίων διακυμαίνονται σε λιγότερο από $6,000/ημέρα με το μέγεθοςpanamax να εμφανίζει επίπεδα κάτω από $4,000/ημέρα. Ο γενικός δείκτης έσπασε το όριο των 600 μονάδων για πρώτη φορά από τον Αύγουστο 1986.

Ο γενικός δείκτης BDI έκλεισε χθες στις 564 μονάδες, 44 μονάδες κάτω από το κλείσιμο της προηγούμενης βδομάδας, όταν στο κλείσιμο του Φεβρουαρίου 2014, η μέση τιμή του δείκτη ήταν 1,140 μονάδες. Η κατώτατη τιμή που έχει συναντήσει ποτέ ο δείκτης είναι 554 μονάδες στις 31 Ιουλίου, 1986.

Στη ναυλαγορά των crude tankers – πλοία μεταφοράς αργού πετρελαίου- η διαδρομή AG/USG για τα πλοία very large crude carriers, σημείωσε μια μικρή μείωση για Τρίτη συνεχόμενη βδομάδα μόλις 1 μονάδα από τη περασμένη βδομάδα σε WS36. Τα τωρινά επίπεδα της ναυλαγοράς παρουσιάζουν αύξηση 18 μονάδων από το τέλος του Σεπτεμβρίου 2014.

Στην αγορά των containers – πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, o γενικός δείκτης Shanghai Container Freight Index παραμένει πάνω από τις 1,000 μονάδες από τις 15 Δεκεμβρίου 2014.

Η απόδοση της ναυλαγοράς στη διαδρομή Ασία-Ευρώπη σημείωσε καθοδική τάση την περασμένη βδομάδα αλλά ο γενικός δείκτης δε ζημιώθηκε λόγω της απόδοσης της ναυλαγοράς στις διαδρομές προς την Αμερική. Ο δείκτης τερμάτισε στις 1054 μονάδες την περασμένη βδομάδα, 3% άνω από την περασμένη βδομάδα με 8% εβδομαδιαία άνοδο στη διαδρομή Ασία-Ευρώπη.