Θ. Βενιάμης: H ελληνόκτητη ναυτιλία είναι και επιθυμεί να παραμείνει στον τόπο...

Θ. Βενιάμης: H ελληνόκτητη ναυτιλία είναι και επιθυμεί να παραμείνει στον τόπο της

328
Θ. Βενιάμης: H ελληνόκτητη ναυτιλία είναι και επιθυμεί να παραμείνει στον τόπο της

Έναν από τους πιο μεστούς, πλήρεις και ολοκληρωμένους λόγους απολογισμού εκφώνησε ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Θεόδωρος Βενιάμης στην ετήσια γενική συνέλευση του θεσμικού φορέα εκπροσώπησης της ποντοπόρου ναυτιλίας μας.

Με αναφορές τόσο στις διεθνείς πολιτικές και οικονομικές προκλήσεις όσο και στην αστάθεια της ναυλαγοράς ο κ. Βενιάμης παρουσίασε με σαφήνεια τη νέα τάξη πραγμάτων όπως εξελίσσεται για τη ναυτιλία μας. Ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα υπήρξε η αναφορά του προέδρου της ΕΕΕ στις πολιτικές εξελίξεις στη χώρα μας. Ο κ. Βενιάμης με προσεκτικό και ήπιο λόγο φαίνεται να αντιμετωπίζει με λογική και νηφαλιότητα τις τρέχουσες αλλαγές τονίζοντας προς όλες τις κατευθύνσεις τη σημαντικότητα της ναυτιλίας για τη χώρα μας και την ανάγκη για πολιτική σταθερότητα και σεβασμό στο υπάρχον θεσμικό πλαίσιο.

Ο χθεσινός απολογισμός του κ. Θεόδωρου Βενιάμη προς τη Γενική Συνέλευση της ΕΕΕ έχει ως εξής:

Κυρίες και Κύριοι,

Αγαπητοί μου Φίλοι και Συνάδελφοι,

Θα ήθελα να ευχηθώ ολόψυχα σε όλους μας να έχουμε μια καλή χρονιά, γεμάτη υγεία, ευημερία, δημιουργικότητα, γαλήνιες θάλασσες και καλά ταξίδια στα καράβια μας, και να σας καλωσορίσω στην φετινή Γενική Συνέλευση της Ενώσεώς μας στο οικείο σε όλους μας Ευγενίδειο Ίδρυμα. Με την ευκαιρία, θερμές ευχαριστίες στον φίλο και συνάδελφο Λεωνίδα Δημητριάδη – Ευγενίδη για την διαχρονική φιλοξενία του.

Το 2014 ήταν, και για την ναυτιλία μας, έτος που δεν επέτρεψε εφησυχασμό και χαλαρότητα. Οι εξελίξεις πολλές σε εθνικό και διεθνές επίπεδο. Διεθνώς, η ναυλαγορά συνέχισε να μας ταλαιπωρεί με την αστάθεια που συνέχισε να εκδηλώνει. Παρόλα αυτά, οι Έλληνες πλοιοκτήτες ενίσχυσαν την παρουσία τους και επανατοποθετήθηκαν στη διεθνή ναυτιλιακή αγορά, αποδεικνύοντας ότι έχουν ισχυρές αντοχές στις πιεστικές συνθήκες που βιώνει ο τομέας τα τελευταία χρόνια. Η νέα χρονιά βρίσκει την ελληνόκτητη ναυτιλία στις επάλξεις, με σταθερή την πρωτοκαθεδρία της στην διεθνή κατάταξη, εκπροσωπώντας το 16% της διεθνούς χωρητικότητας και με υψηλά ποσοστά σημαντικών κατηγοριών πλοίων όπως στα δεξαμενόπλοια, με ποσοστό 23%, και στα πλοία χύδην μεταφορών, με ποσοστό 18,5%, να παραμένουν στα χέρια της ελληνικής πλοιοκτησίας.

Οι προοπτικές για το 2015 δημιουργούν ανάμεικτα συναισθήματα. Υπάρχουν ανησυχίες για τους συσχετισμούς προσφοράς και ζήτησης χωρητικότητας με δεδομένη τη σταδιακή είσοδο στην αγορά πλεονάζουσας νέας χωρητικότητας και την αβεβαιότητα ως προς τα ποσοστά αύξησης της ζήτησης. Είναι σαφές όμως από τις εκτιμήσεις διεθνών οίκων αξιολόγησης ότι οι αποδόσεις των ναύλων θα διαφέρουν μεταξύ των διαφόρων κατηγοριών πλοίων. Για παράδειγμα, τα πλοία μεταφοράς φυσικού αερίου LNG διαφαίνεται να διατηρούν υψηλές αποδόσεις, τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων να βρίσκονται υπό πίεση, ενώ τα δεξαμενόπλοια ευνοούνται μάλλον λόγω της πτώσης των τιμών του πετρελαίου. Ένα λοιπόν είναι σίγουρο, ότι δεν θα πλήξουμε ούτε το 2015, αφού η ναυτιλία μας θα συνεχίζει να κατέχει δικαιολογημένα τον προνομιακό χαρακτηρισμό της επιχειρηματικής δραστηριότητας με τις μεγάλες προκλήσεις, τις συνεχείς ανατροπές αλλά και εφικτές προσδοκίες.

Το 2014, ενώ σε εθνικό επίπεδο η χώρα μας διένυε μια κρίσιμη χρονιά για την οικονομική της πορεία και ανάπτυξη, η ναυτιλία των Ελλήνων συγκέντρωσε για άλλη μια φορά τα βλέμματα της παγκόσμιας οικονομίας στην Αθήνα λόγω της διεξαγωγής της 29ης Διεθνούς Ναυτιλιακής Εκθέσεως των Ποσειδωνίων. Η Ελλάδα εκτός από το προνόμιο να φιλοξενεί την διεθνούς φήμης έκθεση, είχε και το προνόμιο να επιδείξει πρωτεύοντα ρόλο στην παρουσίαση του παγκόσμιου ναυτιλιακού γίγνεσθαι, συνακόλουθο του πρωταγωνιστικού ρόλου της ελληνόκτητης ναυτιλίας.

Παράλληλα, το πρώτο εξάμηνο του 2014, η Ελλάδα είχε την Προεδρία της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Πράγματι, η Προεδρία της στον τομέα της ναυτιλίας απέσπασε θετικότατες κριτικές από τους εταίρους της στην Ευρωπαϊκή Ένωση, αφήνοντας καθοριστικό στίγμα σε αρκετά θέματα που χειρίστηκε, και υιοθετώντας την Διακήρυξη των Αθηνών όπου περιγράφεται και καθορίζεται η Ευρωπαϊκή Στρατηγική για τις θαλάσσιες μεταφορές και οι προτεραιότητές της για την επόμενη πενταετία.

Όμως θεωρώ επιβεβλημένο να αποδώσω ιδιαίτερη έμφαση στην παρουσία της ναυτιλίας μας εντός της Ελλάδας, και στις σχέσεις της με την Πολιτεία και την ελληνική οικονομία. Η διαχρονική οικονομική συνεισφορά του κλάδου μας στην ελληνική οικονομία είναι ιστορικά αποδεδειγμένη. Τα οφέλη της πατρίδας μας από την ναυτιλία περιγράφονται σε τρεις λέξεις: εισροή συναλλάγματος, θέσεις εργασίας και κύρος στη διεθνή πολιτική και οικονομική σκηνή. Δεν είναι τυχαίο ότι ειδικά τα τελευταία χρόνια γινόμαστε καθημερινά στόχος δελεαστικών προτάσεων από τρίτες χώρες, κοινοτικές και μη, για να μετεγκατασταθούμε σε εκείνες, προκειμένου να καρπωθούν οι  εθνικές τους οικονομίες τα οφέλη από την παρουσία μιας δυνατής ναυτιλιακής κοινότητας. Η ελληνική πλοιοκτησία όμως έχει επιλέξει να είναι συνδεδεμένη με τον τόπο της και την ελληνική κοινωνία.

Από την έναρξη της οικονομικής κρίσης στην πατρίδα μας, η ελληνόκτητη ναυτιλία δήλωσε την προθυμία της να συμβάλει στην αντιμετώπιση του προβλήματος, αν και θέλω να το επαναλάβω, ποτέ δεν υπήρξαμε μέρος του προβλήματος. Η πρωτοβουλία μας να προτείνουμε στον τότε Πρωθυπουργό την υπογραφή ενός συνυποσχετικού οικειοθελούς συνεισφοράς πηγάζει από την επιθυμία μας να συνδράμουμε στα έσοδα του Κράτους, αλλά σεβόμενοι πλήρως το Σύνταγμα και το θεσμικό μας πλαίσιο. Θα ήταν εκτός λογικής αλλά και έννομης τάξης, να απεμπολήσουμε ένα θεσμικό πλαίσιο που η ίδια η Πολιτεία από το 1975 έκρινε αναγκαίο και θεμιτό να υιοθετήσει για τη ναυτιλία, και στην πορεία να το διατηρήσει, προκειμένου να την προσελκύσει πίσω στα πάτρια εδάφη, προσφέροντας την απαιτούμενη πολιτική σταθερότητα και νομική βεβαιότητα. Επιπροσθέτως, θα επαναλάβω ότι ανάλογα καθεστώτα απολαμβάνουν όλες οι μεγάλες ναυτιλίες από τις κυβερνήσεις τους, προκειμένου να ανταποκρίνονται στον διεθνή σκληρό ανταγωνισμό. Δυστυχώς αυτή η πρωτοβουλία έτυχε κακής μεταχείρισης και λανθασμένων χειρισμών εκ μέρους της δημόσιας διοίκησης, με αποτέλεσμα να εμπλακούμε σε ένα κυκεώνα άγονων συζητήσεων που αν και καθυστέρησε την υλοποίησή της, ευτυχώς στο τέλος είχε θετική έκβαση. Η Βουλή των Ελλήνων κατήργησε την 1η Οκτωβρίου του 2014 την επίμαχη αντισυνταγματική διάταξη, κυρώνοντας παράλληλα  την συμφωνία ναυτιλίας – Κράτους, με στόχο την οικονομική συνεισφορά από τη ναυτιλία ύψους 420 εκατομμυρίων ευρώ σε 4 χρόνια. Αμέσως μετά την κύρωση του συνυποσχετικού, μέσα σε απίστευτα μικρό χρονικό διάστημα, για τα ελληνικά δεδομένα τουλάχιστον, εισπράχθηκε το ανάλογο ποσό της συνεισφοράς για το έτος 2013. Και θα ήθελα να διατυμπανίσω ότι οι εισπρακτικοί στόχοι του συνυποσχετικού επιτεύχθηκαν πλήρως, αν και όπως μας κατηγορούν οι αυτοπροσδιοριζόμενοι δημόσιοι κατήγοροί μας, είχαμε την διακριτική μεταχείριση να καλούμαστε εθελοντικά να πληρώσουμε.

Ο καθολικός και άμεσος τρόπος με τον οποίο ανταποκρίθηκε το συντριπτικό ποσοστό της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας αποδεικνύει την επιθυμία του κλάδου να στηρίξει την πατρίδα στη δύσκολη οικονομική συγκυρία που βιώνει, καθώς και το όραμά του για μια εθνική αναπτυξιακή πολιτική που θα βασίζεται και στον στρατηγικό πυλώνα της ναυτιλίας.

Επιπροσθέτως, η ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα στάθηκε αρωγός στους συμπολίτες μας, μέσω του προγράμματος κοινωνικής προσφοράς και αλληλεγγύης που υλοποίησε η Ένωσή μας. Καταφέραμε να εντοπίσουμε με τη βοήθεια συνεργαζόμενων κοινωνικών φορέων, Δήμων και εκκλησιών χιλιάδες οικογένειες που βιώνουν τον καθημερινό αγώνα επιβίωσης και να τις στηρίξουμε, τουλάχιστον στον τομέα της σίτισης, σεβόμενοι πλήρως την ανθρώπινη αξιοπρέπεια. Με την υποστήριξη των Γιατρών του Κόσμου χρηματοδοτήσαμε εξ ολοκλήρου πρόγραμμα υγείας και ιατρικού ελέγχου σε περιοχές της χώρας που το είχαν απόλυτη ανάγκη. Γενικότερα, ανταποκριθήκαμε άμεσα σε πληθώρα εξειδικευμένων αιτημάτων, υποστηρίζοντας οικονομικά δομές της ελληνικής έννομης τάξεως, όπως το Λιμενικό Σώμα, την Ελληνική Αστυνομία, το Πολεμικό Ναυτικό, το Πυροσβεστικό Σώμα, που χρειάζονται οικονομική ενίσχυση λόγω της στενότητας του κρατικού προϋπολογισμού. Δεν θέλω να μπω σε λεπτομέρειες του αξιόλογου κοινωνικού έργου που υλοποιήσαμε, όμως θέλω να τονίσω στην Πολιτεία ότι η κοινωνία και οι συμπολίτες μας, ακόμη και σε απομακρυσμένες περιοχές της χώρας μας, έχουν διαμορφώσει προσωπική άποψη για την κοινωνική συνεισφορά του ελληνικού εφοπλισμού.

Στον τομέα τώρα της ναυτικής εκπαίδευσης, αν και σημειώθηκαν κάποια θετικά βήματα προόδου, δυστυχώς δεν υπήρξε η απαραίτητη πολιτική βούληση για ριζικές μεταρρυθμίσεις που θα οδηγούσαν στην οριστική αντιμετώπιση και επίλυση των επιμέρους αδυναμιών του ισχύοντος καθεστώτος. Αναφέρομαι στην υιοθέτηση διατάξεων που προβλέπουν αφενός την υποχρέωση όλων των ναυτιλιακών επιχειρήσεων που υπάγονται στις διατάξεις του άρθρου 25 του ν.27/75 να ναυτολογούν αριθμό σπουδαστών αντίστοιχο με τον αριθμό των πλοίων που διαχειρίζονται, ανεξαρτήτως σημαίας και αφετέρου την δυνατότητα οι σπουδαστές των ΑΕΝ πρώτης και δεύτερης θαλάσσιας εκπαιδευτικής περιόδου να ναυτολογούνται σε πλοία με ξένη σημαία. Οι εν λόγω διατάξεις όμως στην πράξη είναι ανενεργείς και μη εφαρμόσιμες στην πράξη, εάν δεν υλοποιηθεί σειρά συμπληρωματικών μέτρων που η Ένωσή μας έχει από καιρό παρουσιάσει με τεκμηρίωση στο Υπουργείο Ναυτιλίας. Αναφέρομαι για παράδειγμα στον μηχανισμό συμμόρφωσης των διαχειριστριών εταιρειών και στις αναγκαίες αλλαγές στο ισχύον καθεστώς για την πραγματοποίηση της υποχρεωτικής θαλάσσιας εκπαιδευτικής υπηρεσίας των δοκίμων σπουδαστών. Οι προτάσεις μας παραμένουν επίκαιρες στο τραπέζι των συζητήσεων και ας ελπίσουμε ότι θα υπάρξει κάποια στιγμή εκ μέρους της Πολιτείας η αποφασιστικότητα να αλλάξει τα «κακώς κείμενα» του συστήματος της ναυτικής εκπαίδευσης. Σε κάθε περίπτωση, η παραγωγή αξιωματικών πρέπει να συνδεθεί στενά με την αγορά εργασίας.

Στον ίδιο τομέα, αυτόν της ναυτικής εκπαίδευσης, μετά από αρκετές χρονικές αναβολές, το Υπουργείο Ναυτιλίας αποφάσισε να ενεργοποιήσει το νομοθετικό πλαίσιο για την ίδρυση και λειτουργία ιδιωτικής ναυτικής εκπαίδευσης, των λεγόμενων ΝΕΚΕ. Ειδικότερα, υιοθετήθηκε το πλαίσιο για την λειτουργία ιδιωτικών ειδικών τμημάτων βραχείας επιμόρφωσης, με την προοπτική να ακολουθήσουν οι κανονιστικές πράξεις για ιδιωτικά ΚΕΣΕΝ. Αίτημα του εφοπλισμού είναι η λειτουργία, παράλληλα με τις δημόσιες ΑΕΝ, τις οποίες να σημειώσω η Ένωσή μας ενισχύει προσφέροντας τα χρήματα για την ανακαίνιση των κτιριακών εγκαταστάσεων και τον εκσυγχρονισμό του εξοπλισμού τους, ιδιωτικών ναυτικών ακαδημιών, προκειμένου να υπάρξει παραγωγή ικανοποιητικού αριθμού αξιωματικών που θα μπορέσουν να επανδρώσουν όχι μόνο τα ελληνόκτητα πλοία, αλλά λόγω της υψηλής ναυτικής τεχνογνωσίας των Ελλήνων, τον κοινοτικό και διεθνή στόλο.

Ο τομέας της ναυτιλίας, μαζί με τις παραναυτιλιακές δραστηριότητες, προσφέρει ήδη πάνω από 190.000 χιλιάδες θέσεις άμεσης και έμμεσης εργασίας  και σύμφωνα με μελέτες που έχουν διεξαχθεί από το Ίδρυμα Οικονομικών & Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ) διαθέτει τη δυναμική  να προσφέρει πολύ περισσότερες. Όμως η ναυτιλία είναι μια διεθνής δραστηριότητα που υπόκειται σε συνθήκες σκληρού ανταγωνισμού. Βασική προϋπόθεση για να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας στα ελληνόκτητα πλοία είναι η επικράτηση μισθολογικών συνθηκών σύμφωνων με τα διεθνώς κρατούντα στη διεθνή ναυτιλία και πάντοτε σύμφωνα με τα προβλεπόμενα από τις διεθνείς συμβάσεις. Η χώρα μας μαστίζεται από ανεργία ειδικότερα στις ηλικίες των νέων ανθρώπων. Η ναυτιλία μπορεί να δώσει διέξοδο σε χιλιάδες νέους για εργασία με θετικές προοπτικές. Ευελπιστώ ότι σύντομα θα υπάρξουν οι αναγκαίες κανονιστικές ρυθμίσεις που θα εξασφαλίσουν τις προαπαιτούμενες συνθήκες για την απασχόληση Ελλήνων ναυτικών στα ελληνόκτητα πλοία.

Θετικότατη εξέλιξη αποτελεί και η ρύθμιση τον Οκτώβριο του 2014 ενός πάγιου «αιτήματος» της Ενώσεώς μας και της ναυτεργασίας προς τον Υπουργείο Ναυτιλίας, αυτό της αναγνώρισης της θαλάσσιας υπηρεσίας Ελλήνων ναυτικών σε πλοία ξένης σημαίας, μη συμβεβλημένα με το ΝΑΤ, ελληνικής πλοιοκτησίας ή διαχειριζόμενα από εταιρείες εγκατεστημένες στην Ελλάδα, η οποία προσμετράται πια για την απόκτηση αποδεικτικών ναυτικής ικανότητας, εφόσον αυτή αναγνωρισθεί στο ΝΑΤ ως συντάξιμη.

Στο σημείο αυτό θέλω να επισημάνω τις αγαστές σχέσεις μας με την ηγεσία των ναυτεργατικών σωματείων. Παρά τις αντίξοες οριζόντιες οικονομικό-κοινωνικές συγκυρίες που επικρατούν στον εργασιακό χώρο, έχουμε καταφέρει να συνεχίζουμε την εποικοδομητική συνεργασία μας, με στόχο τη διαμόρφωση κοινών θέσεων και απόψεων σε θέματα αμοιβαίου ενδιαφέροντος, όπως την επίλυση πρακτικών θεμάτων που ισχύουν στο σύστημα ναυτικής εκπαίδευσης, θετικότατο γεγονός που  στην πράξη διευκολύνει την υιοθέτηση αυτών από το αρμόδιο Υπουργείο Ναυτιλίας.

Κυρίες και Κύριοι συνάδελφοι,

Και τον περασμένο χρόνο, και παρά την δύσκολη agenda σε εθνικό επίπεδο, η Ένωσή μας συνέχισε την εντατική παρακολούθηση και εποικοδομητική συμμετοχή της στα δρώμενα των διεθνών οργανισμών, όπως το International Chamber of Shipping (ICS) και την European Community Shipowners’ Associations (ECSA), αδελφούς οργανισμούς με μέλη εφοπλιστικές εθνικές ενώσεις, καθώς και στο Baltic and International Maritime Council (BIMCO), στην International Association of Independent Tanker Owners (Intertanko) και στην International Association of Dry Cargo Shipowners (Intercargo), στις οποίες οι ελληνικές εταιρείες κατέχουν υψηλά ποσοστά συμμετοχής.

Μέσω της ECSA και του ICS, καθώς και στον International Maritime Organization (ΙΜΟ), τον International Labour Organization (ILO), τον Οργανισμό Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ)  μέσω της συνεργασίας μας με τα αρμόδια Υπουργεία, όπως το Ναυτιλίας και Αιγαίου, το Περιβάλλοντος, το Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, το Εξωτερικών, παρακολουθήσαμε ενεργά σωρεία θεμάτων τεχνικής ή εμπορικής φύσεως. Θα αναφερθώ με συντομία στα κυριότερα που επικεντρώθηκε το ενδιαφέρον μας:

Όπως προανέφερα η ανταγωνιστικότητα ενός στόλου είναι η προϋπόθεση για την βιωσιμότητά του και την επιτυχή επιχειρηματική παρουσία του στο διεθνές άκρως ανταγωνιστικό στίβο των θαλασσίων μεταφορών. Για τον λόγο αυτό, σε ευρωπαϊκό επίπεδο, επίκεντρο του ενδιαφέροντος της ναυτιλιακής κοινότητας είναι η διατήρηση των Κατευθυντηρίων Γραμμών περί κρατικών ενισχύσεων στις θαλάσσιες μεταφορές, τα ονομαζόμενα “guidelines on state aids to shipping”. Δεδομένου ότι η ισχύς των εν λόγω guidelines έχουν παραταθεί επ’ αόριστον, από τον προηγούμενο Επίτροπο Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, χωρίς την έκδοση επίσημης απόφασης, με ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρακολουθούμε τον χειρισμό του θέματος από την νέα αρμόδια Επίτροπο. Σε κάθε περίπτωση, η ECSA έχει ήδη καταθέσει στις αρμόδιες υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ειδική μελέτη που αποδεικνύει τη σημασία της κοινοτικής ναυτιλίας και της συνεισφοράς της στην ευρωπαϊκή οικονομία. Αυτό θα είναι και το κεντρικό μήνυμα που θα προωθήσει η κοινοτική ναυτιλία, ως παραγωγικός τομέας και στρατηγικός πυλώνας της ευρωπαϊκής οικονομίας στην Ευρωπαϊκή Έκθεση για τη Ναυτιλία που θα διεξαχθεί τις πρώτες ημέρες του Μαρτίου 2015 στις Βρυξέλλες.

Στο πεδίο των συζητήσεων για την διαχείριση της κλιματικής αλλαγής και των ατμοσφαιρικών εκπομπών από τα πλοία, οι εξελίξεις είχαν ανάμεικτα αποτελέσματα. Στη διάρκεια της Ιταλικής Προεδρίας, η Ευρωπαϊκή Ένωση ατυχώς έσπευσε να ολοκληρώσει σε πολιτικό επίπεδο μια συμφωνία για την παρακολούθηση των εκπομπών CO2 και να δρομολογήσει περαιτέρω την έκδοση σχετικού Κανονισμού που θα αφορά κυρίως τα ποντοπόρα πλοία άνω των 5.000 G.T. Αν και ο Κανονισμός φαίνεται να πηγαίνει μακρύτερα από τις νομοθετικές ρυθμίσεις που έχουν δρομολογηθεί στον ΙΜΟ, είναι θετικό ότι υπάρχει η πρόβλεψη εναρμόνισής του με τα τελικά αποτελέσματα που θα συμφωνηθούν σε παγκόσμιο επίπεδο. Η Ένωσή μας συνεχίζει, κατά τις σχετικές συζητήσεις σε όλα τα επίπεδα, να πιέζει για να ληφθούν υπόψη οι ιδιαιτερότητες του τομέα των χύδην μεταφορών.

Με δεδομένη την υπάρχουσα στάση των Ευρωπαίων, σημαντικό ρόλο αναμένεται να έχει η στάση που θα ακολουθήσουν οι ΗΠΑ και η Κίνα που έχουν τις μεγαλύτερες εκπομπές CO2, καθώς και οι σημαντικότερες αναπτυσσόμενες χώρες, στην προσεχή σύνοδο των Ηνωμένων Εθνών στο Παρίσι στα τέλη του 2015. Βρισκόμαστε σε συνεχή εγρήγορση επί των εξελίξεων, δεδομένων των επιπτώσεων που μπορεί να επιφέρουν στην ομαλή λειτουργία της ναυτιλίας.

Την χρονιά που μας πέρασε σημειώθηκε μια σειρά από βελτιώσεις στη Σύμβαση για την Διαχείριση του Θαλάσσιου Έρματος. Κατ’ αρχήν αντιμετωπίστηκε πρακτικά το πρόβλημα της συμμόρφωσης των υπαρχόντων πλοίων με απαιτήσεις της Σύμβασης, αφού όλα τα πλοία που θα έχουν κατασκευασθεί πριν την θέση σε ισχύ της Σύμβασης θα θεωρούνται πλέον «υπάρχοντα» και θα υπαχθούν στο ευμενέστερο χρονοδιάγραμμα συμμόρφωσης. Επιπροσθέτως, η τακτική καθυστέρησης που επιδίωξαν οι παράγοντες της διεθνούς ναυτιλιακής βιομηχανίας είχε ως αποτέλεσμα ο ΙΜΟ να δρομολογήσει άμεσα την επίλυση μιας σειράς πρακτικών προβλημάτων που θα διευκολύνουν την κύρωση της Σύμβασης και θα εμπεδώσουν την εμπιστοσύνη σε αυτήν.

Σε κάθε περίπτωση, στόχος μας παραμένει η όσο το δυνατόν γρηγορότερη και ουσιαστική τροποποίηση αυτής, προκειμένου να αντιμετωπισθούν όλα τα προβληματικά σημεία της.

Η κλιματική αλλαγή οδηγεί σε μεγαλύτερη προσβασιμότητα της διεθνούς ναυτιλίας στην Αρκτική, με αποτέλεσμα η διακυβέρνηση των δραστηριοτήτων της Αρκτικής Οδού να έχει καταστεί πρωτεύον θέμα στη διεθνή ναυτιλιακή επικαιρότητα. Η Ένωσή μας ανέλαβε την πρωτοβουλία να ζητήσει από το αρμόδιο Υπουργείο Εξωτερικών να υποβάλλει αίτημα συμμετοχής της Ελλάδας στο Αρκτικό Συμβούλιο με καθεστώς παρατηρητού. Στόχος της πρωτοβουλίας είναι η εκ του σύνεγγυς παρακολούθηση των εξελίξεων για τη διαμόρφωση ενός διεθνούς ενιαίου θεσμικού πλαισίου στην περιοχή που θα εξασφαλίζει την ασφαλή και περιβαλλοντικά φιλική διέλευση των πλοίων καθώς και την επίλυση σειράς πρακτικών προβλημάτων. Ήδη η χώρα μας έχει υποβάλλει το εν λόγω αίτημα, το οποίο θα εξετασθεί σύντομα.

Τέλος, επιγραμματικά θα αναφερθώ στις ουσιαστικές παρεμβάσεις της ΕΕΕ και στα εξής θέματα:

Εφαρμογή της Συμφωνίας της Βασιλείας 3 περί κεφαλαιακής επάρκειας Τραπεζών στην Ευρωπαϊκή Ένωση και οι επιπτώσεις για τον υπολογισμό της αξίας των ναυτικών δανείων.

Εφαρμογή των νέων Λογιστικών Προτύπων στη ναυτιλία.

Διαπραγματεύσεις για πολυμερείς συμφωνίες απελευθέρωσης του εμπορίου των υπηρεσιών καθώς και διμερείς συμφωνίες Ελεύθερου Εμπορίου μεταξύ ΕΕ και σημαντικών τρίτων χωρών – εμπορικών εταίρων της.

Αγαπητοί Συνάδελφοι,

Θέλω να σας διαβεβαιώσω ότι η Ένωσή μας παρακολουθεί όλο το φάσμα των θεμάτων που απασχολούν τη ναυτιλιακή επιχείρηση και επηρεάζουν την απρόσκοπτη λειτουργία και εκμετάλλευση των πλοίων, χρησιμοποιώντας τους διαύλους επικοινωνίας που έχει αναπτύξει τόσο μέσω των ιδιωτικών οργανισμών της ναυτιλίας όσο και απευθείας με τα νομοπαρασκευαστικά όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της αμερικανικής διοίκησης. Όταν κρίνεται αναγκαίο επιδιώκουμε επαφές υψηλού επιπέδου με τους έχοντες καθοριστικό ρόλο στην διαμόρφωση της ναυτιλιακής πολιτικής.

Επίσης, το περασμένο έτος συνεχίσαμε τη στενή συνεργασία τόσο με τους Έλληνες συναδέλφους μας που συμμετέχουν στα Διοικητικά Συμβούλια των P&I Clubs όσο και με το International Group των P&I Clubs. Θεωρώ μάλιστα μεγάλη επιτυχία ότι εντός του 2014 επιλύθηκε ένα χρόνιο πρόβλημα που αντιμετώπιζαν τα πλοία με τα condition surveys των P&I Clubs, ένα θέμα που η Ένωσή μας ανέδειξε εδώ και χρόνια και το κράτησε ανοικτό στην ημερήσια διάταξη των επαφών της με τα P&I Clubs. Ειδικότερα, το International Group ανταποκρίθηκε τελικώς θετικά στην πρόταση της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών να τροποποιήσει τη διαδικασία ελέγχων των πλοίων καθώς και τη διαχείριση των αποτελεσμάτων αυτών, ακολουθώντας την συμφωνία του εφοπλισμού με τη RightShip. Δηλαδή, στις παρατηρήσεις που προκύπτουν από τα condition surveys, τον τελευταίο λόγο για θέματα που άπτονται της κλάσης θα έχει ο νηογνώμονας που παρακολουθεί το πλοίο ενώ σε θέματα διεθνών συμβάσεων και εφαρμογής εθνικής νομοθεσίας η Αρχή της Σημαίας και ο εξουσιοδοτημένος από αυτήν οργανισμός. Με την ευκαιρία θα ήθελα να επαναλάβω την εποικοδομητική συνεργασία που συνεχίζουμε με την  RightShip, μετά τη σημαντική συμφωνία που είχαμε για το θέμα των vetting inspections, με στόχο τις κατά το δυνατόν περαιτέρω βελτιώσεις του συστήματος που ακολουθεί.

Είναι εμφανές ότι οι πρωτοβουλίες μας και τα αποτελέσματα αυτών στο θέμα των ελέγχων τόσο με τη RightShip όσο και με τα P&I Clubs αποτελούν θετικό πρόσημο για το σύνολο της διεθνούς ναυτιλιακής κοινότητας και επιβεβαιώνουν τον ηγετικό ρόλο της ελληνόκτητης ναυτιλίας και την συνακόλουθη διαπραγματευτική δύναμη της Ενώσεώς μας στις σχέσεις της με τους έχοντες άμεσο και καθοριστικό ρόλο στη λειτουργία του πλοίου και της ναυτιλιακής επιχείρησης.

Εν τέλει, συνεχίσθηκαν με επιτυχία οι τακτικές επαφές και ο εποικοδομητικός διάλογος με τους νηογνώμονες, κυρίως με τα μέλη του LAN (τους Lloyd’s Register, American Bureau of Shipping, Det Norske Veritas) αλλά και με τον International Association of Classification Societies (IACS). Συνεχίσαμε επίσης τις διμερείς συναντήσεις με εθνικές εφοπλιστικές ενώσεις, όπως των Γερμανών, των Νορβηγών, της Μάλτας, της Κύπρου και των Bahamas, με στόχο τη δημιουργία συμμαχιών. Ιδιαίτερη σημασία αποδίδω στην καθιέρωση τακτικής διοργάνωσης συνάντησης των Προέδρων Εθνικών Εφοπλιστικών Ενώσεων, πρωτοβουλία της Ενώσεώς μας, όπου το 2014 έλαβε χώρα στα πλαίσια της Έκθεσης των Ποσειδωνίων, δεδομένου ότι μας δίνει την ευκαιρία για διαμόρφωση κοινών πολιτικών και συντονισμένων δράσεων στα διεθνή fora.

Θα ήθελα επίσης να εκφράσω τις θερμότερες ευχαριστίες μου σε όλα τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών καθώς και στους συναδέλφους μου στο Προεδρείο για την αμέριστη συμπαράστασή τους στο δύσκολο έργο της. Ήταν πάντοτε πρόθυμοι να προσφέρουν τον χρόνο και την γνώση τους για την προώθηση των θεμάτων που χειριστήκαμε. Ιδιαίτερες ευχαριστίες στους συναδέλφους μας που μας εκπροσωπούν στους διεθνείς οργανισμούς και ειδική μνεία στο γεγονός ότι η Προεδρία δύο διεθνών οργανισμών, της Intertanko και της Intercargo, βρίσκεται πάλι στα χέρια άξιων Ελλήνων συναδέλφων, του Νίκου Τσάκου και του Γιάννη Πλατσιδάκη, αντίστοιχα. Εξαίρετη παραμένει η συνεργασία μας με το ΝΕΕ, και τον αγαπητό Πρόεδρο αυτού, κ. Γεώργιο Γράτσο, καθώς και με τους συναδέλφους μας στο Greek Shipping Co-operation Committee.

Πρέπει επίσης να αναφερθώ στη διαχρονικά εποικοδομητική συνεργασία μας με την Helmepa και να συγχαρώ τον Γιάννη Κούστα για το σημαντικό έργο της, καθώς και στην προσφάτως στενότερη και επομένως αποτελεσματικότερη συνεργασία μας με την Ένωση Πλοίων Μικρών Αποστάσεων, σε θέματα αμοιβαίου ενδιαφέροντος.

Τέλος, θέλω να ευχαριστήσω από την καρδιά μου και να συγχαρώ για τον επαγγελματισμό τους τα στελέχη και το προσωπικό της Ενώσεως που υποστηρίζουν άριστα το απαιτητικό έργο της, πάντοτε υπό την καθοδήγηση της άξιας διεύθυνσης, και ειδικά του Διευθυντή μας κ. Στράτου Ξυνού και της κ. Κατερίνας Πέππα.

Στο σημείο αυτό, θα ήταν παράλειψή μου να μην αναφερθώ στην αποχώρηση από τη Γραμματεία της Ενώσεως εντός του 2014 του εξαίρετου συνεργάτη Νίκου Χασιώτη που μας πρόσφερε τις υψηλού επιπέδου υπηρεσίες του για περισσότερο από 20 χρόνια. Δράττομαι της ευκαιρίας να τον ευχαριστήσω δημοσίως για την άψογη συνεργασία που είχαμε και να του ευχηθώ τα καλύτερα. Όμως η Γραμματεία της Ενώσεως στερήθηκε έναν ακόμα εξαίρετο συνεργάτη, τον Γιάννη Πανόπουλο, που έφυγε από την ζωή πριν τρεις ημέρες. Τα θερμά μου συλλυπητήρια στην οικογένειά του.

Και μια τελευταία αλλά εξίσου θερμή ευχαριστία στην εταιρεία των ορκωτών λογιστών μας, Μουρ Στηβενς, για την μακρόχρονη συνεργασία μας και την άψογη υποστήριξη στην διαχείριση των οικονομικών της Ενώσεώς μας.

Αγαπητοί μου συνάδελφοι και φίλοι,

Με τον σημερινό απολογισμό, ολοκληρώνεται ένας κύκλος έξι ετών σκληρής προσπάθειας για την προάσπιση και διεκδίκηση των θεμιτών συμφερόντων του κλάδου μας στα πλαίσια ενός ευμετάβλητου και ασταθούς οικονομικού περιβάλλοντος τόσο στο εθνικό όσο και στο διεθνή χώρο.

Θέλω να σας ομολογήσω ότι παρά τις αντιξοότητες που αντιμετώπισα κατά τη θητεία μου στην Προεδρία της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών, ο προσωπικός μου απολογισμός είναι θετικότατος σε εμπειρίες και αισθήματα. Είναι τιμή μου να υπηρετώ τη ναυτιλία μας και υψηλή πρόκληση να εκπροσωπώ την ηγετική της υπόσταση εντός και εκτός των εθνικών συνόρων.

Οι σημερινές αρχαιρεσίες της Ενώσεώς μας λαμβάνουν χώρα λίγες μόλις ημέρες μετά τις εθνικές εκλογές και βρίσκουν την πατρίδα μας σε μια κρίσιμη χρονική περίοδο διαπραγμάτευσης για την πορεία της οικονομίας της.

Το νέο Διοικητικό Συμβούλιο καλείται να διαμηνύσει στην Πολιτεία και στην κοινωνία ότι η ελληνόκτητη ναυτιλία, ως εθνικό κεφάλαιο, με καθοριστική οικονομική, πολιτική και στρατηγική σημασία για την πατρίδα μας, ήταν, είναι και επιθυμεί να παραμείνει παρούσα στον τόπο της. Για να γίνει όμως αυτό θα πρέπει να την αφήσουμε εκτός πολιτικών αντιπαραθέσεων, σεβόμενοι πλήρως το θεσμικό της πλαίσιο, για να συνεχίσει να δραστηριοποιείται με τις αξιοθαύμαστες επιδόσεις που επιδεικνύει, προσφέροντας στην Ελλάδα το ύψιστο προνόμιο να κατέχει την πρώτη ναυτιλία διεθνώς.

Στο πλαίσιο αυτό, με μεγάλη χαρά θέλω να καλωσορίσω τις πρόσφατες δηλώσεις των κυρίων Γιώργου Σταθάκη και Θοδωρή Δρίτσα, Υπουργού και Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού αντίστοιχα, κατά την τελετή παράδοσης του Υπουργείου Ναυτιλίας, από τις οποίες διαφαίνεται ότι αναγνωρίζεται πλήρως η σημασία και η δυναμική του παραγωγικού πυλώνα της ναυτιλίας για την ανάπτυξη της πατρίδας μας. Η διατήρηση της λειτουργικής αυτοτέλειας του Υπουργείου Ναυτιλίας αποτελεί έμπρακτη απόδειξη του γνήσιου ενδιαφέροντος της νέας κυβέρνησης για τον κλάδο μας. Θέλω επίσης να διαβεβαιώσω τους κυρίους υπουργούς ότι η ναυτοσύνη των Ελλήνων στην οποία αναφέρθηκαν, σε συνδυασμό με μία άρτια ναυτική εκπαίδευση, ήταν και παραμένει υψηλή προτεραιότητα του ελληνικού εφοπλισμού. Εν τέλει από το σημερινό βήμα, θέλω να επισημάνω ότι θα σταθούμε κοντά τους, υποστηρικτές στο έργο τους και πρόθυμοι για μία εποικοδομητική συνεργασία προς το κοινό όφελος της ναυτιλίας μας και της πατρίδας μας.

Σας ευχαριστώ πολύ για την προσοχή σας.