H συνεχόμενη πτώση του BDI οφείλεται στη δραματική πτώση των Capes

H συνεχόμενη πτώση του BDI οφείλεται στη δραματική πτώση των Capes

6
H συνεχόμενη πτώση του BDI οφείλεται στη δραματική πτώση των Capes

Του Γ. Λογοθέτη, CFO Finance & Research George Moundreas Com.S.A.

Την Παρασκευή 16 Ιανουαρίου, 2015, ο BDΙ έκλεισε στις 741 μονάδες ενώ οι επιμέρους δείκτες και ο μέσος όρος των ημερησίων εσόδων κυμάνθηκαν ως εξής: BCI στις 620 μονάδες με $ 7,023 την ημέρα, BPIστις 759 μονάδες στα $ 6,057 την ημέρα, BSI στις 716 μονάδες στα $ 7,487  την ημέρα  και BHSI στις 418 μονάδες, στα $ 6,290 την ημέρα.

Σαν σημείο αναφοράς, την ίδια ημερομηνία του 2013 ο BDI βρισκότανε στις 1,398 μονάδες δηλαδή 88,67% πιο πάνω από τα σημερινά επίπεδα, ο BCI στις 1,929 μονάδες, δηλαδή αυξημένος κατά 49,84% συγκριτικά με τα τρέχοντα επίπεδα, ο BPI ήτανε αυξημένος κατά 106,86% στις 1,570 μονάδες, ο BSI αυξημένος κατά 64,1% στις 1,175 μονάδες και οBHSI αυξημένος κατά 72,73% στις 722 μονάδες.  Επιπροσθέτως να επισημάνουμε ότι ο BDI, με εξαίρεση 2 – 3 ημερών στο ενδιάμεσο, έχει εισέλθει σε πτωτική τροχιά από τις 5 Νοεμβρίου του 2014.

Για άλλη μία φορά η συνεχόμενη πτώση του BDI από τις 5 Νοεμβρίου οφείλεται πρωτίστως στην δραματική πτώση των Capes και δευτερευόντως στα Panamax, καθώς οι υπόλοιποι δείκτες των Supramax και των Handysize έδειξαν πιο ισχυρά σημεία αντίστασης, όπως συνήθως γίνεται καθώς τα μικρότερου τονάζ πλοία δεν χαρακτηρίζονται από τόσο έντονη μεταβλητότητα συγκριτικά με τα μεγαλύτερα.  Συγκεκριμένα, στο προαναφερόμενο διάστημα ο δείκτης των Capes ΒCI από τις 3,702 μονάδες έπεσε στις 620 σήμερα και των Panamax από τις 1,224 στις 759 μονάδες.  Αντίστοιχα ο BSI έπεσε από τις 888 στις 716 μονάδες σήμερα και ο BHSI από τις 457 στις 418 μονάδες.                  

Καθώς βρισκόμαστε στις αρχές του έτους και καθώς λογικά δεν αναμένονται να υπάρξουν συγκλονιστικές εξελίξεις στην ναυλαγορά μέχρι και το τέλος Φεβρουαρίου όπου θα έχουν ολοκληρωθεί και οι εορταστικές εκδηλώσεις/αργίες στην Ασία για το Νέο Έτος, θεωρούμε σκόπιμο να παρέχουμε πληροφορίες σχετικά με τον στόλο των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου.             

Έως και τις αρχές του Δεκεμβρίου του 2014, το βιβλίο παραγγελιών των Capes, από 100,000 τόνους DWT και άνω, αριθμούσε 372 πλοία ή73,6 εκ. τόνους DWT.  Περίπου το 35% του υπό παραγγελία τονάζ προέρχεται από παραγγελίες που τοποθετήθηκαν το 2014 με το 68% των παραγγελιών να έχει δοθεί σε Κινέζικα ναυπηγεία και το 18% σε ναυπηγεία της Νοτίου Κορέας.  Το 38% από αυτές τις παραγγελίες αφορά σε Newcastlemax των +200,000 τόνων περίπου όπως επίσης 38% αφορά σε Capes των 180,000 – 189,000 τόνων.  Έως και τις αρχές Δεκεμβρίου υπολογίζεται ότι παραδόθηκαν 91 πλοία ενώ οδηγήθηκαν προς διάλυση 25.                                         

Για την ίδια χρονική περίοδο έως τις αρχές Δεκεμβρίου του 2014, ο στόλος των Panamax, από 65,000 – 100,000 DWT αυξήθηκε με μειωμένο ρυθμό του 6%, συγκριτικά με την 9% αύξηση το 2013 και με διψήφιο ποσοστό τα προηγούμενα 3 χρόνια πριν το 2013.  Παρά την πτωτική πορεία της αύξησης του στόλου, ο τομέας των Wider Panamax, συμπεριλαμβανομένων και των Kamsarmax, είναι αυτός που θα παρουσιάσει την μεγαλύτερη αύξηση.  Σχεδόν το 30% των παραδόσεων σε DWT εντός του 2014 προήλθε από παραγγελίες του 2010 και ένα 50% προήλθε από παραγγελίες του 2011 και 2012.  Για το 2015, εκτιμάται ότι η αύξηση του στόλου θα κυμανθεί στο 4,3%.  Εντός του 2014, παραδόθηκαν 162 πλοία και διαλύθηκαν 59.

Συνολικά στα Handymax έως Ultramax από 40,000 – 65,000 DWT, μέχρι τις αρχές Δεκεμβρίου του 2014, παραγγέλθηκαν 249 πλοία ή 15 εκ.τόνοι DWT,  εκ των οποίων το 90% αφορά Ultramax από 60 – 64,000DWT με τα Κινεζικά ναυπηγεία να έχουν λάβει το 72% και τα Ιαπωνικά το 28%.  Εντός του 2014 παραδόθηκαν 181 πλοία ενώ οδηγήθηκαν προς διάλυση 59.  Αντίστοιχα στα Handysize από 20,000 – 40,000 DWT,o στόλος σε DWT αυξήθηκε κατά 2% το 2014 με την μεγαλύτερη αύξηση σε αυτά των 35,000 – 39,000 DWT.  Για το 2015 εκτιμάται ότι ο στόλος θα αυξηθεί κατά 239 πλοία.   

Ακολουθεί η δραστηριότητα στον τομέα των αγοραπωλησιών για την εβδομάδα που πέρασε: 

Στα πλοία ξηρού φορτίου γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:

✏ Στα Post-Panamax και Panamax, το ‘SHIN-SAKAIDE’ 91.625 DWT(2000 – Oshima), αγοράστηκε από την Winninig περίπου στα $ 10 εκ.και το ‘BLUE MATTERHORN’ 81.391 DWT (2011 – Hyundai Samho) πουλήθηκε σε Κινέζους, κάτω από τα $ 22 εκ.

✏ Στα Supramax, το ‘VERDI’ 58.758 DWT (2007 – Tsuneishi Zhoushan) αγοράστηκε από Έλληνες στα $ 15 εκ. περίπου και το ‘BIKAN’ 52.068DWT (52,068 – Sanoyas) πουλήθηκε σε Μαλαισιανούς σε δημοπρασία στα $ 9,7 εκ. περίπου.    

✏ Στα Handysize, το ‘ΗΟ ΜΑΟ’ 24.290 DWT (1993 – Kanda Zozensho) πουλήθηκε στα $ 4,8 εκ. 

Στον τομέα των tankers έγιναν οι ακόλουθες πράξεις:

✏ Στα VLCC, το ‘DS VOYAGER’ 309.233 DWT (2003 – Samsung HI) πουλήθηκε στην NG Moundreas, στα $42 εκ.

✏ Στα MR’s, το ‘CALETTA’ 51.745 DWT (2011 – Hyundai Mipo) και το ‘CALAFURIA’ 51.745 DWT (2010 – Hyundai Mipo) πουλήθηκαν σε Έλληνες από το χρηματοπιστωτικό ίδρυμα με 100% finance, στα $ 30 εκ. το κάθε ένα και το ‘NORD OBTAINER’ 47.522 DWT (2008 –Onomichi) πουλήθηκε στην Minerva Marine στα $ 19,5 εκ. 

✏ Στα LR1, το ‘LR MIMOSA’ 73.065 DWT (2006 – New Century) και το ‘FR8 Venture’ 73.399 DWT (2006 – New Century) πουλήθηκαν, On Subjects, en-bloc στα $ 53,5 εκ.

✏ Στα Product, το ‘CAPE BENAT’ 33.540 DWT (1998 – Admiralty SY) πουλήθηκε περίπου στα $ 9 εκ.