Tα «πατήματα» που έχει δώσει η Ελλάδα την τοποθέτησαν στη θέση του...

Tα «πατήματα» που έχει δώσει η Ελλάδα την τοποθέτησαν στη θέση του αποδιοπομπαίου τράγου

2
Tα «πατήματα» που έχει δώσει η Ελλάδα την τοποθέτησαν στη θέση του αποδιοπομπαίου τράγου

 

Του Γ. Λογοθέτη, CFO Finance & Research George Moundreas Com. S.A.

 

Για άλλη μία φορά η Ελλάδα επανήλθε στο προσκήνιο, τραβώντας τους προβολείς από τα ευρύτερα προβλήματα της Ευρωζώνης, και επαναφέροντας την λογική του Grexit σε αρκετά από τα διεθνή μέσα.  Αμέτρητες φορές έχουμε κατακρίνει τη σκληρή πολιτική της λιτότητας που ασκεί η Ευρωζώνη μέσω της Γερμανίας αλλά, αλλά θα ήτανε υποκριτικό να μην παραδεχτούμε και τα «πατήματα» που έχει δώσει η Ελλάδα ώστε να βρίσκεται στη θέση του αποδιοπομπαίου τράγου τη στιγμή που βασικές οικονομίες της Ευρωζώνης όπως η Γερμανία και κυρίως η Γαλλία και η Ιταλία αντιμετωπίζουν τεράστια προβλήματα.                                  

Σύμφωνα με τους Financial Times, η επερχόμενη κρίση στην Ελλάδα δεν απειλεί την Ευρωζώνη, ενώ θα μπορούσε να αποσπάσει την προσοχή από πολύ μεγαλύτερα προβλήματα επισημαίνοντας πως μία έξοδος από το Ευρώ δεν αποτελεί συστημικό κίνδυνο για την Ευρωζώνη, όπως θα συνέβαινε το 2010 η το 2012.

Αντιθέτως, η Ελλάδα θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί ως παράδειγμα προς αποφυγή από την Πορτογαλία, Ισπανία και Ιταλία ενώ παράλληλα αποσπά την προσοχή από την ανικανότητα της Γαλλίας να παρουσιάσει ένα πραγματικό πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων, πόσο μάλλον να το επιβάλλει.

Κλείνοντας αναφέρει ότι η Ελλάδα δεν αποτελεί συστημικό κίνδυνο σε αντίθεση με την Ιταλία και την Ισπανία και οι ωφελημένοι από μία νέα Ελληνική κρίση, δεν θα είναι ηWall Street η το City, αλλά οι Βρυξέλλες, η Φρανκφούρτη η άλλες Ευρωπαϊκές πρωτεύουσες στις οποίες πρέπει να αντιμετωπιστεί μία απειλή Ευρωσκεπτιστικών.                                       

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Moody’s με ασθενικό ρυθμό 0,9% θα αναπτυχθεί το ΑΕΠ της Ευρωζώνης καθώς η υψηλή ανεργία και οι καθυστερήσεις στην υλοποίηση των μεταρρυθμίσεων θα λειτουργήσουν ανασταλτικά για την ανάπτυξη.

Σε γενικές γραμμές ο ρυθμός ανάπτυξης θα κυμανθεί σε χαμηλά επίπεδα στον πυρήνα, Γαλλία και Ιταλία και σε μικρότερο βαθμό στην Γερμανία.  Η Bundesbank, υποβάθμισε στο 1% την ανάπτυξη της Γερμανίας το 2015, τη στιγμή που οι εισαγωγές της τον Οκτώβριο συρρικνώθηκαν κατά -3,1%, οι αναλυτές έδιναν -1,5% και οι εξαγωγές μειώθηκαν κατά -0,5%.  Ταυτόχρονα ο PMI υπηρεσιών τον Νοέμβριο έκλεισε σε χαμηλά 16μήνου στις 52,1 μονάδες.

Η Fitch υποβάθμισε τη Γαλλία σε ΑΑ από ΑΑ+  με την ανεργία να αυξάνεται και τους δείκτες βιομηχανικής παραγωγής, PMI μεταποίησης και υπηρεσιών και τις καταναλωτικές δαπάνες να κινούνται πτωτικά.  Αντίστοιχα η S&P υποβάθμισε σε BBB- την Ιταλία λόγω της υψηλής ανεργίας, ιστορικό υψηλό τον Νοέμβριο στο 13,2%, και της αδύναμης εσωτερικής κατανάλωσης.                  

Στην Κίνα, ο πληθωρισμός το Νοέμβριο κινήθηκε σε χαμηλό 5αετίας, στο 1,4% ενώ τον ίδιο μήνα η βιομηχανική παραγωγή αυξήθηκε κατά 7,2% σημειώνοντας επιβράδυνση από το 7,7% του προηγούμενου μήνα.  Η Λαϊκή Τράπεζα προβλέπει επιβράδυνση της ανάπτυξης στο 7,4% για φέτος και 7,1% για το 2015 κυρίως εξαιτίας της πτώσης στις αγορές κατοικιών.

Οι εξαγωγές θα αυξηθούν χάρη στην ανάκαμψη της Παγκόσμιας οικονομίας αλλά όχι σε σημείο ώστε να αντισταθμίσουν την πτώση στον τομέα των ακινήτων όπου οι πωλήσεις θα συνεχίσουν να είναι πτωτικές.  Συγκεκριμένα εκτιμά την αύξηση των εξαγωγών στο 6,1% φέτος και 6,9% το 2015, έναντι ανόδου 7,9% το 2013 και οι εισαγωγές θα σημειώσουν άνοδο 1,9% φέτος και 5,1% το 2015 ύστερα από αύξηση 7,3% το 2013.     

Στην Ιαπωνία, ο πρωθυπουργός, Shinzo Abe, το κόμμα του οποίου αναδείχθηκε νικητής των πρόωρων εκλογών, υποσχέθηκε νέο πρόγραμμα οικονομικής ανάκαμψης, το οποίο θα ανακοινωθεί μέχρι το τέλος του έτους και θα κινηθεί σε 3 άξονες: δημοσιονομική χαλάρωση, νομισματική χαλάρωση, διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις. Επίσης, θα ζητήσει από τους εργοδότες αύξηση μισθών με στόχο τη βελτίωση της αγοραστικής δύναμης πριν από τη νέα αύξηση του φόρου κατανάλωσης τον Απρίλιο 2017.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.