O δρόμος προς την ανάρρωση είναι ακόμα πολύ μακρύς

O δρόμος προς την ανάρρωση είναι ακόμα πολύ μακρύς

1
O δρόμος προς την ανάρρωση είναι ακόμα πολύ μακρύς

Της Μαρίας Μπερτζελέτου, Shipping Analyst Golden Destiny Research & Valuations Department

 

  • Σύντομη ανασκόπηση της τρέχουσας βδομάδας στη ναυτιλία, υπό τη σκιά των οικονομικών εξελίξεων.

 

Η τελευταία βδομάδα του Νοεμβρίου τερματίζει με τον Οργανισμό Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης να τονίζει στην τελευταία έκθεσή του ότι χρειάζονται ακόμα αναγκαία μέτρα για να αποφευχθεί οποιαδήποτε ύφεση μιας και ο δρόμος προς την ανάρρωση είναι ακόμα πολύ μακρύς. Ο οργανισμός προβλέπει ότι η ανάπτυξη θα πλησιάσει 3.3% για το 2014 και θα αυξηθεί σε 3.7% για το 2015 και 3.9% για το 2016.

Για την ευρωζώνη, εκτιμάται ανάπτυξη 0.8% για το 2014 και ήπια βελτίωση 1.1% για το2015 και 1.7% για το 2016. Ανάμεσα στις αναπτυγμένες οικονομίες, η απόδοση της Αμερικής θα συνεχίζει να εκπλήσσει, κaθώς αναμένεται αύξηση του ΑΕΠ σε 2.2% για το2014 και 3% για την περίοδο 2015-2016. Ο ρυθμός ανάκαμψης της Ιαπωνίας θα παραμείνει εξαιρετικά χαμηλός σε 0.4% για το 2014, 0.8% για το 2015 και 1% για το 2016.

Στην ευρωζώνη, το φαινόμενο του αποπληθωρισμού τρομάζει τους οικονομικούς αναλυτές ολοένα και περισσότερο αλλά η ΕΚΤ φαίνεται ότι έχει τα μέσα για να το αντιμετωπίσει εφόσον χρειαστεί. Στη Γερμανία, νέα επιβράδυνση του πληθωρισμού ανησύχησε τους οικονομικούς αναλυτές. Η ομοσπονδιακή στατιστική υπηρεσία της Γερμανίας ανακοίνωσε ότι ο δείκτης τιμών αυξήθηκε κατά 0.6% στο 12μήνο, με επιβράδυνση από το +0,8% του Οκτωβρίου.

Στην πλευρά της Ασίας, ο οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης εκτιμά 7.3% ανάπτυξη το 2014 για την Κίνα, 7.1% για το 2015 και 6.9% για το 2016. Η Κεντρική Τράπεζα της Κίνας ξάφνιασε με την ανακοίνωση της ότι προχωρά σε μείωση των επιτοκίων για πρώτη φορά από τον Ιούλιο του 2012 σε μια προσπάθεια στήριξης της οικονομίας της.

Για την παγκόσμια ναυλαγορά, η τελευταία βδομάδα του Νοεμβρίου δημιουργεί εικόνα ισχυρής απόδοσης στη ναυλαγορά των tankers μετά την εκπληκτική υποχώρηση της τιμής του πετρελαίου, ενώ η ναυλαγορά των bulkers αποδυναμώνει ολοένα και περισσότερο. Η εξαιρετική μείωση της τιμής του σιδηρομεταλλεύματος κάτω από $70/τόνο, εγείρει έντονους προβληματισμούς για τη δυναμική της ζήτησης της Κίνας που αναμένεται να επανέλθει καθώς υπάρχουν έντονοι προγραμματισμοί για κατασκευές υποδομής από την κυβέρνηση της Κίνας.

Στη ναυλαγορά των containers, η διαδρομή Ασία-Ευρώπη σημείωσε αυτή τη βδομάδα μείωση ρεκόρ και δεν αναμένεται γρήγορη ανάρρωση, καθώς το εύθραυστο οικονομικό κλίμα δρα αρνητικά στο ρυθμό της καταναλωτικής ζήτησης.

Στην αγορά των bulkers- πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, ο γενικός δείκτης Baltic Dry Index άρχισε να κινείται αυτή την εβδομάδα σε ακόμα κατώτερα επίπεδα κάτω από τις 1,200 μονάδες, με το μεγάλο μέγεθος capesize να παρουσιάζει εξασθενημένη απόδοση και να ανακτά δυνάμεις το μικρότερο μέγεθος supramax.

Την τρέχουσα βδομάδα, τα επίπεδα ναυλαγοράς για τα πλοία capesizes διακυμαίνονται σε επίπεδα λιγότερο από $17,000/ημέρα, περίπου $7,000/ημέρα λιγότερο από την περασμένη βδομάδα, και στο μικρότερο μέγεθος panamax παραμένουν κάτω από $9,000/ημέρα από τις 13 Νοεμβρίου. Στο μικρότερο μέγεθος supramax, τα επίπεδα έχουν ξεπεράσει τα $10,000/ημέρα λίγο πριν το κλείσιμο του Νοεμβρίου για πρώτη φορά από τις 13 Οκτωβρίου.

Ο γενικός δείκτης BDI έκλεισε την Παρασκευή 28 Νοεμβρίου στις 1,187 μονάδες, 145 μονάδες κάτω από το κλείσιμο της προηγούμενης βδομάδας και 532 μονάδες κάτω από αντίστοιχο κλείσιμο της ημέρας την περασμένη χρονιά.

Στη ναυλαγορά των crude tankers – πλοία μεταφοράς αργού πετρελαίου- η διαδρομή AG/USG για τα πλοία very large crude carriers, διατηρεί επίπεδα WS29 για τρεις συνεχόμενες βδομάδες. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι άλλες δυο κατηγορίες μέγεθους crude tankers (suezmax & aframax) σημείωσαν εκπληκτική άνοδο σε κύριες διαδρομές με επίπεδα WS παρόμοια με το πρώτο τρίμηνο της χρονιάς.

Η υποχώρηση της τιμής του πετρελαίου φαίνεται ότι ίσως είναι η κύρια αιτίας αυτής της ευφορίας και αναμένεται η σύνοδος των 12 χωρών μελών του ΟΠΕΚ στη Βιέννη που θα καθορίσει την πορεία της τιμής. Το όριο που από το 2011 έχει θέσει ο ΟΠΕΚ για την ημερήσια παραγωγή είναι τα 30 εκατομμύρια βαρέλια, ωστόσο η πραγματική παραγωγή εκτιμάται ότι αγγίζει τα 30,3 εκατ. βαρέλια ημερησίως, με τη Σαουδική Αραβία να φέρεται ότι θα προτείνει στη σύνοδο την περικοπή των επιπλέον 300.000 βαρελιών ημερησίως. Το ερώτημα είναι αν θα υλοποιηθεί υποχώρηση της παραγωγής προκειμένου να καλυφθεί το κενό προσφοράς και ζήτησης για το 2015.

Στην αγορά των containers – πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, o γενικός δείκτης Shanghai Container Freight Index παραμένει άνω από τις 1,000 μονάδες για τέσσερις συνεχόμενες βδομάδες. Ωστόσο, η απόδοση της ναυλαγοράς στη διαδρομή Ασία-Ευρώπη παραμένει σε εξαιρετική ύφεση τις τελευταίες μέρες σημειώνοντας 38% μείωση από το τέλος του Οκτωβρίου. Ο δείκτης σημείωσε κάθοδο 38 μονάδων τη περασμένη βδομάδα και τερμάτισε στις 1013 μονάδες, 4% κάτω από το κλείσιμο της προηγούμενης βδομάδας με 13% εβδομαδιαία πτώση στη διαδρομή Ασία-Ευρώπη.