NAVIGATOR 2014 – The Shipping Decision Makers Forum

NAVIGATOR 2014 – The Shipping Decision Makers Forum

132
NAVIGATOR 2014 – The Shipping Decision Makers Forum

Πραγματοποιήθηκε για 14η συνεχή χρονιά το διεθνές forum “NAVIGATOR 2014 – The Shipping Decision Makers Forum” από τη NAVIGATOR SHIPPING CONSULTANTS σε κεντρικό ξενοδοχείο των Αθηνών, με τη συμμετοχή 400 και πλέον εκπροσώπων του χώρου της ναυτιλίας.

Η διευθύνουσα σύμβουλος της NAVIGATOR SHIPPING CONSULTANTS, Δανάη Μπεζαντάκου, καλωσόρισε τους συμμετέχοντες, παρουσίασε την ΝAVIGATOR και ανήγγειλε τη σύσταση της Next Maritime Greece by NAVIGATOR SHIPPING CONSULTANTS.

Ο Capt. Δημήτρης Μπεζαντάκος στην εναρκτήρια ομιλία του τόνισε ότι: «είμαστε υποχρεωμένοι να ενδυναμώσουμε τη φωνή της ελληνικής ναυτιλίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση και να αναδείξουμε τον κυρίαρχο ρόλο της τόσο στις Βρυξέλλες όσο και στους μεγάλους ναυτιλιακούς οργανισμούς, παρά τους φόβους που εκφράζονται από την Ευρώπη σχετικά με την αστάθεια της ελληνικής οικονομίας».

Σημείωσε ακόμη, ότι μολονότι η Ελλάδα περνάει μια περίοδο ύφεσης με την υπερπροσφορά χωρητικότητας, τους μειωμένους ναύλους και τη χρηματοδότηση μέσω τράπεζών, η ελληνική ναυτιλία έχει καταφέρει να αυξήσει το DWT του ελληνικού στόλου, καθώς και τον αριθμό των πλοίων, ενώ έχει μειώσει την ανεργία στον τομέα της ναυτιλίας και έχει μειώσει τον μέσο όρο ηλικίας του ελληνικού στόλου στα 10 έτη. Τα νεότευκτα πλοία με υψηλή τεχνολογία συμβάλλουν αναμφισβήτητα στην προστασία του περιβάλλοντος, εξασφαλίζοντας καθαρότερες θάλασσες. Για όλα τα παραπάνω, ο Capt. Μπεζαντάκος υπογράμισε ότι «η Ελλάδα και η ναυτιλία της παίζουν πρωταρχικό ρόλο και συμβάλλουν ουσιαστικά στην επίτευξη των στόχων της Ευρωπαϊκής Κοινότητας.

Την επίσημη έναρξη των εργασιών του Forum κήρυξε ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, δίνοντας βαρύτητα στη δυναμική της ελληνικής ναυτιλίας και στη θετική πορεία των μεγεθών μέσα στη φετινή χρονιά.

Τόνισε ότι σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, το ελληνικό νηολόγιο της ποντοπόρου ναυτιλίας καταγράφει καθαρή αύξηση συνολικής χωρητικότητας 1 εκατ. ΚΟΧ. και ότι είναι πολύ σημαντική η καταγραφή αρκετών νεότευκτων πλοίων

μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) και δεξαμενόπλοιων τύπου VLCC. Επισήμανε επίσης ότι βελτιώνεται το ποιοτικό προφίλ του ελληνικού νηολογίου, καθώς με βάση τα σχετικά στοιχεία, υπολογίζεται ότι το 50% του στόλου αφορά πλοία ηλικίας χαμηλότερης των 10 ετών.

Επιπλέον, ο υπουργός υπογράμμισε ότι με βάση τα στοιχεία της τράπεζας της Ελλάδος για το πρώτο εξάμηνο, προέκυψε ότι το ναυτιλιακό συνάλλαγμα που εισέρρευσε στη χώρα άγγιξε τα 7,45 δισ. ευρώ, έναντι 5,82 δισ. ευρώ κατά το αντίστοιχο περσινό διάστημα, σημειώνοντας αύξηση 28% σε ετήσια βάση.

Το Forum τίμησαν με την παρουσία τους decision makers της ναυτιλίας, πρέσβεις, στελέχη τραπεζικού κλάδου, εκπρόσωποι σημαντικών ναυτιλιακών οργανισμών αλλά και εκπρόσωποι από το σύνολο του ναυτιλιακού τύπου. Ανάμεσά τους ήταν και φοιτητές ναυτιλιακών σχολών από το Πανεπιστήμιο Πειραιά, το Πανεπιστήμιο Αιγαίου, το ALBA Graduate Business School και το ΙΕΚ ΑΚΜΗ και τονίστηκε για μία ακόμη φορά η ανάγκη δημιουργίας της επόμενης γενιάς στην ελληνική ναυτιλία.

Ακόμα, έγινε παρουσίαση της ΜacGregor, Platinum χορηγού του συνεδρίου.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον προκάλεσε η ανοικτή συζήτηση που διοργανώθηκε για δεύτερη χρονιά υπο την πρωτοβουλία της NAVIGATOR μεταξύ ξένων Πρέσβεων στην Ελλάδα.

Οι Πρέσβεις της Ολλανδίας, της Γερμανίας, της Αιγύπτου και της Τουρκίας στην Ελλάδα, υπό το συντονισμό του κ. Francois Lafond, executive director της EuropaNova στο Παρίσι, ενός εκ των μεγαλύτερων και σημαντικότερων Think-tank της Ευρώπης, παρουσίασαν τις εθνικές στρατηγικές για τη στήριξη της ναυτιλίας αλλά και της ναυπηγικής βιομηχανίας τους. Στο πάνελ των πρεσβευτών συμμετείχε και ο γενικός γραμματέας της Ένωσης Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων, κύριος Γιώργος Αλεξανδράτος.

Ο Πρέσβης της Αιγύπτου μίλησε εκτενώς για το έργο Επέκτασης της Διώρυγας του Σουέζ.

Ο κύριος Lafond τόνισε ότι η ναυτιλιακή κοινότητα στην Ευρώπη (και στην Ελλάδα), βρίσκεται αντιμέτωπη με ένα πολύ δύσκολο ανταγωνισμό από άλλες χώρες, όπου τα ρυθμιστικά πλαίσια και οικονομικές συνθήκες δεν είναι ίδια. Οι ομιλητές εξέφρασαν τις απόψεις τους για το ποιες θα πρέπει να είναι οι καλύτερες πολιτικές και οικονομικές αποφάσεις που θα πρέπει να ληφθούν προκειμένου να συνεχιστεί η προώθηση της ναυτιλίας και να αναπτυχθούν οι οικονομικές δυνατότητές της.

Ο συντονιστής του πάνελ αναφέρθηκε επίσης στη δραματική οικονομική κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει η χώρα μας τα τελευταία πέντε χρόνια, και υπογράμμισε ότι η Ελλάδα έχει σχεδόν δύο πολύ καλούς λόγους για να είναι αισιόδοξη: Τις ναυτιλιακές δραστηριότητες που δρουν ως κινητήριος μοχλός της οικονομικής ανάπτυξης και της στρατηγικής θέσης της Ελλάδας στη Μεσόγειο θάλασσα δίνοντας στην Ευρωπαϊκή Ένωση ένα πραγματικό πλεονέκτημα για το ανατολικό τμήμα της Mare Nostrum.

Για πρώτη φορά σε ναυτιλιακό forum, η Δανάη Μπεζαντάκου, πήρε συνέντευξη από την ανθυποπλοίαρχο Δανάη Μαρκοπούλου για την εμπειρία που έζησε η δεύτερη ταξιδεύοντας με το M/Τ Maran Centaurus όταν αυτό αιχμαλώτιστηκε για 50 ημέρες από Σομαλούς πειρατές.

Η κ. Χριστίνα Αναγνωσταρά, Director της Seanergy Maritime Holdings Corp. συντόνισε τη συζήτηση για τη Ναυτιλιακή Αγορά με τη συμμετοχή του κ. Jeff Horst – Commercial Director of FOSS MARITIME, της κ. Ιωάννας Κουκούλη, Deputy Claims Manager, SCB (Hellas) Inc. Piraeus Office, του κ. Δημήτρη Μέμου, Managing Director της Marine Traffic, του Δρ. Κωνσταντίνου Ρόκκου, CEO and Managing Director of TST International S.A., Governor in the International Propeller Club of the United States, International Port of Piraeus και του κ. Mr. Imran Vohra, CEO of DIABOS, UAE. Η κ. Αναγνωσταρά συντόνισε τη συζήτηση στο πάνελ κατά τη διάρκεια του οποίου κατατέθηκαν και αναπτύχθηκαν οι απόψεις των εισηγητών σχετικά με τις τελευταίες τάσεις της ναυτιλίας.

Η ομάδα επικεντρώθηκε στις διάφορες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι ναυτιλιακές εταιρείες λόγω της κατάστασης που επικρατεί στην αγορά, καθώς και τη σημασία της μείωσης των λειτουργικών εξόδων του πλοίου και το ρόλο που παίζει η ανάπτυξη της τεχνολογίας στον κλάδο της ναυτιλίας.

Συζήτηθηκε επίσης η σημασία της τεχνολογίας στην παρακολούθηση των λειτουργικών εξόδων και τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας του πλοίου, ιδιαίτερα τώρα, σε ένα τόσο απαιτητικό περιβάλλον που οι ναύλοι είναι ευμετάβλητοι και η χρηματοδότηση περιορισμένη.

Ακόμη, οι ομιλητές συζήτησαν την τρέχουσα επιδημία του ιού ΕBOLA στη Δυτική Αφρική και τις επιπτώσεις του στον τομέα της ναυτιλίας και διατυπώθηκαν απόψεις σχετικά με τον τρόπο που η ναυτιλία μπορεί να διαχειρηστεί τον φόβο του Έμπολα και πώς οι κίνδυνοι και οι ευθύνες συμπεριλαμβάνονται στις ρήτρες του ναυλοσύμφωνου για τα πλοία που προσεγγίζουν ή έχουν ήδη προσεγγίσει λιμάνια πληγεισών χωρών. Από την άποψη της ασφάλισης, η λοίμωξη αντιμετωπίζεται με τον ίδιο τρόπο όπως και κάθε άλλη μεταδοτική ασθένεια.

Μετά την παρουσίαση της τρίτης μελέτης του ΙΜΟ για την μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, το τεχνικό πάνελ Making Green Pay συγκροτήθηκε με σκοπό να συζητηθεί το τρέχον πλαισίο περιβαλλοντικής ρύθμισης και να εξετάσει την πρακτική εφαρμογή του εν μέσω μιας τέτοιας οικονομικής αναταραχής. Το πάνελ συντόνισε η κ. Έλενα Αθουσσάκη, Chief Strategist της International Maritime Environmental Management και συμμετείχαν σε αυτό ο κ. Michael Lund, Deputy Secretary General της BIMCO, ο κ. Χρίστος Ματσικούδης, Account Manager Greece – Shipping Meteo Group, ο κ. Κώστας Σερέτης, General Manager of SRH Marine Hellas, ο κ. Θανάσης Σουρλάγκας, Member of the Steering Committee of HEMEXPO, Director of the Marine Industry Solutions Department of Raycap S.A. και ο κ.  Κώστας Βλάχος, Chief Operating Officer, CMM – Consolidated Marine Management Inc.

Πιο συγκεκριμένα, το πάνελ αναφέρθηκε στα κίνητρα ώστε μια ναυτιλιακή εταιρεία να επενδύσει σε πράσινες εφαρμογές, κυρίως εμπορικές, στις οποίες προβλέπεται να κατανέμεται περιστασιακά το κόστος, για τη λήψη πράσινων μέτρων και στους ναυλωτές αλλά και να έχουν οι ναυλωτές μια επιπλέον επιβάρυνση όταν ναυλώνουν ECO πλοία.

Ακόμη συζητήθηκαν τα πλεονεκτήματα που προσφέρει η εφαρμογή συστημάτων επικοινωνίας, πρόγνωσης καιρού, ECDIS, πρόβλεψης για πιθανούς κινδύνους, όχι μόνο στο κόστος αλλά και την απόδοση και την ασφάλεια του πλοίου. Οι ομιλητές συμφώνησαν ότι η σωστή εκπαίδευση είναι απαραίτητη ώστε το πλήρωμα να ανταποκρίνεται σωστά σε κάθε περίσταση.

Εκ μέρους των ναυτιλιακών εταιρειών τονίστηκαν οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν για την παρακολούθηση της ενεργειακής απόδοσης ενός πλοίου και επισήμαναν ότι για να αποφευχθούν οι κίνδυνοι πρέπει να γίνεται σωστή διαχείριση όλων αυτών των πληροφορίων ώστε να είναι αποτελεσματική και εφαρμόσιμη η λήψη των αποφάσεων. Η ομάδα κατάφερε να συγκεντρώσει ορισμένα κρίσιμα ζητήματα και έδωσε στο κοινό του σημαντική τροφή για σκέψη σχετικά με το μέλλον και την ανάπτυξη.

Ο πρόεδρος του ΔΣ για το Ελληνικό Δίκτυο Μικρών Νησιών, κύριος Ελευθέριος Κεχαγιόγλου, έκανε μια αναδρομη στη σημαντική ναυτιλιακή ιστορία της Ύδρας το τιμώμενο νησί στη φετινή οργάνωση NAVIGATOR.

Πριν τη λήξη των εργασιών του Forum, η κ. Βάλια Παπαδημητρίου, Social Enterpreneur & proud co-inspirer of the Bring them Back campaign έκανε μια παρουσίαση της εκστρατείας για την επιστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα και την επανένωση τους.