Φόβοι ότι το θετικό κλίμα της ναυλαγοράς των bulkers μπορεί να ανατραπεί

Φόβοι ότι το θετικό κλίμα της ναυλαγοράς των bulkers μπορεί να ανατραπεί

2
Φόβοι ότι το θετικό κλίμα της ναυλαγοράς των bulkers μπορεί να ανατραπεί

Της Μαρίας Μπερτζελέτου, Shipping Analyst Golden Destiny Research & Valuations Department

  • Οι παγκόσμιοι οικονομικοί δείκτες που επηρεάζουν τη ναυλαγορά

Η τρίτη βδομάδα του Νοεμβρίου φέρνει στο προσκήνιο ενθαρρυντικά νέα για την ανάπτυξη της ευρωζώνης, καθώς το τρίτο τρίμηνο της χρονιάς θα τερματίσει με υψηλότερο ρυθμό ανάπτυξης από το προηγούμενο τρίμηνο. Σύμφωνα με στοιχεία από την Eurostat, η ευρωζώνη κατέγραψε 0.2% ανάπτυξη για το τρίτο τρίμηνο, έναντι εκτιμήσεων για 0.1% και 0.8% σε ετήσια βάση.

Τρία μέλη της ευρωζώνης παραμένουν σε περιοχή ύφεσης: το ΑΕΠ της Ιταλίας συρρικνώθηκε κατά 0.4%, της Κύπρου κατά 2% και της Φινλανδίας κατά 0.3%. Για τις δυο μεγαλύτερες οικονομίες, Γερμανία και Γαλλία, στατιστικά στοιχεία επιβεβαιώνουν πως η αργή ανάκαμψη εδραιώνεται.

Για τη Γερμανική οικονομία, ο ρυθμός ανάπτυξης διαμορφώθηκε στο 0.1% για το τρίτο τρίμηνο του έτους, αποφεύγοντας οριακά την ύφεση χάρη στην ενίσχυση των καταναλωτικών δαπανών. Η Γαλλία εξέπληξε θετικά τους αναλυτές, και η ανάπτυξη του ΑΕΠ διαμορφώθηκε στο 0.3% για το τρίτο τρίμηνο έναντι των εκτιμήσεων για 0.2%, ενώ είχε καταγράψει μηδενικό ρυθμό ανάπτυξης στη διάρκεια του δεύτερου τριμήνου.

Στην πλευρά της Ασίας, το ΑΕΠ της ιαπωνικής οικονομίας συρρικνώθηκε το τρίτο τρίμηνο του έτους κατά 0.4%, ακολουθώντας την πτωτική τροχιά που είχε καταγραφεί το δεύτερο τρίμηνο. Η υποχώρηση του δεύτερου τριμήνου σηματοδοτεί την είσοδο της ιαπωνικής οικονομίας σε ύφεση. Σε ετήσια βάση, το ΑΕΠ της ιαπωνικής οικονομίας υποχώρησε κατά 1.6% στο διάστημα μεταξύ του Ιουλίου και του Σεπτεμβρίου.

Επιπλέον, αρνητικά εμφανίζονται στα στοιχεία για το δείκτη μεταποίησης της Κίνας, που δηλώνουν περαιτέρω συρρίκνωση για το μήνα Νοέμβριο. Σύμφωνα με προκαταρκτική έρευνα από Markit Economics, ο δείκτης της HSBC για τη κινέζικη μεταποίηση υποχώρησε στις 50 μονάδες το Νοέμβριο από 50.4 μονάδες τον Οκτώβριο. Επιπλέον, η αγορά εκτιμά ότι ο ρυθμός αύξησης της βιομηχανικής παραγωγής θα παραμείνει σε μειωτική τάση, καθώς πολλά εργοστάσια στη Β. Κίνα διέκοψαν τη λειτουργία τους προκειμένου να περιορισθεί η ατμοσφαιρική μόλυνση κατά την διεξαγωγή της Συνόδου των χωρών του APEC (Asia-Pacific Economic Cooperation).

Για την παγκόσμια οικονομία, οι υπουργοί Οικονομικών της ομάδας των 20 πλουσιότερων κρατών του κόσμου (G-20) στη Σύνοδο Κορυφής που πραγματοποιήθηκε στις 15-16 Νοεμβρίου στην Αυστραλία, συμφώνησαν να ληφθούν μέτρα που θα συμβάλλουν στην τόνωση της παγκόσμιας ανάπτυξης κατά 2.1% μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια. Τα μέτρα που αναμένεται να ληφθούν και να δώσουν ώθηση στην οικονομική δραστηριότητα σχετίζονται με επενδύσεις υποδομής και το εμπόριο και μεταφράζονται πρόσθετη παγκόσμια οικονομική δραστηριότητα αξίας άνω των $2 τρις. , καθώς και στη δημιουργία εκατομμύριων νέων θέσεων εργασίας.

Για την παγκόσμια ναυλαγορά, η τρίτη βδομάδα του Νοεμβρίου δημιουργεί ανάμεικτα συναισθήματα, καθώς φαίνεται ολοένα και περισσότερο ότι το θετικό κλίμα της ναυλαγοράς των bulkers μπορεί να ανατραπεί. Ο γενικός δείκτης έχει εισέλθει σε τάση καθόδου, αλλά διατηρεί ακόμα ισχυρή αντίσταση από το μεγαλύτερο μέγεθος capesize. Στη ναυλαγορά των crude tankers, η χειμερινή περίοδος ήδη διαγράφει αισθητή βελτίωση από το τρίτο τρίμηνο της χρονιάς που φαίνεται ότι θα διαρκέσει μέχρι το τέλος της περιόδου.

Στη ναυλαγορά των containers, η διαδρομή Ασία-Ευρώπη έχασε πάλι την ευφορία της και οι γενικές αυξήσεις των ναύλων δε μπορούν να αποτελέσουν τη σανίδα σωτηρίας στην υπερπροσφορά των πλοίων.

Στην αγορά των bulkers- πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, ο γενικός δείκτης Baltic Dry Index ενώ άρχισε να κινείται αυτή την εβδομάδα σε επίπεδα κάτω από τις 1,300 μονάδες δυνάμωσε λίγο πριν το κλείσιμο, με το ρυθμός ναυλώσεων των πλοίων για μεταφορά σιδηρομεταλλεύματος προς την Κίνα να παραμένει έντονος.

Την τρέχουσα βδομάδα, τα επίπεδα ναυλαγοράς για τα πλοία capesizes διακυμαίνονται σε περίπου $23,000/ημέρα, ενώ στα μικρότερο μέγεθος panamax μειώθηκε αισθητά αγγίζοντας πάλι επίπεδα λιγότερο από σε $8,500/ημέρα. Ενώ τα αποθέματα των Κινέζων σε σιδηρομετάλλευμα συνεχίζουν να είναι σε υψηλά ετήσια επίπεδα άνω από 20%, η περασμένη βδομάδα αποτέλεσε την ένατη βδομάδα της χρονιάς που ο αριθμός των ναυλώσεων για μεταφορά σιδηρομεταλλεύματος προς την Κίνα ξεπέρασε τα 30 πλοία, ενώ αυτό είχε συμβεί μόνο για 4 βδομάδες στη διάρκεια του 2013.

Ο γενικός δείκτης BDI έκλεισε χθές στις 1,332 μονάδες, 76 μονάδες άνω από το κλείσιμο της προηγούμενης βδομάδας και 151 μονάδες κάτω από αντίστοιχο κλείσιμο της ημέρας τη περασμένη χρονιά.

Στη ναυλαγορά των crude tankers – πλοία μεταφοράς αργού πετρελαίου- η διαδρομή AG/USG για τα πλοία very large crude carriers, διατήρησε επίπεδα WS29 για δυο συνεχόμενες βδομάδες. Αξίζει να σημειωθεί ότι μπορεί το όριο WS30 να εμφανίστηκε στιγμιαία, αλλά η βελτίωση είναι σημαντική από τις αρχές του Οκτωβρίου. Τα επίπεδα της ναυλαγοράς εμφανίζονται 9 μονάδες άνω στη διαδρομή AG-USG από τις αρχές του περασμένου μήνα.

Στην αγορά των containers – πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, o γενικός δείκτης Shanghai Container Freight Index παραμένει άνω από τις 1,000 μονάδες για τρεις συνεχόμενες βδομάδες. Ωστόσο, η αργή ανάκαμψη της ευρωζώνης και η ύφεση της Ιαπωνίας οδήγησε την απόδοση της ναυλαγοράς στη διαδρομή Ασία-Ευρώπη σε εξαιρετική ύφεση λίγο πριν την εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων. Ο δείκτης σημείωσε κάθοδο 12 μονάδων τη περασμένη βδομάδα και τερμάτισε στις 1051 μονάδες, 1% κάτω από το κλείσιμο της προηγούμενης βδομάδας με 20% εβδομαδιαία πτώση στη διαδρομή Ασία- Ευρώπη.