Η ναυτιλία υπό τη σκιά των οικονομικών εξελίξεων

Η ναυτιλία υπό τη σκιά των οικονομικών εξελίξεων

2
Η ναυτιλία υπό τη σκιά των οικονομικών εξελίξεων

Της Μαρίας Μπερτζελέτου, Shipping Analyst Golden Destiny Research & Valuations Department

 

Το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο ανακοίνωσε την περασμένη βδομάδα τις προβλέψεις του για την παγκόσμια οικονομία μειώνοντας τις εκτιμήσεις του από την οικονομική έκθεση του Ιουλίου. Το ΔΝΤ προβλέπει τώρα μείωση της ανάπτυξης για το σύνολο της οικονομίας σε 3% από 3.4% που προέβλεπε το περασμένο Ιούλιο και για το 2015 εκτιμά αύξηση του παγκόσμιου ΑΕΠ σε 3.8% από 4% που ήταν η προηγούμενη εκτίμηση.

Για την ευρωζώνη, το ταμείο εκτιμά ότι η οικονομική ανάπτυξη θα είναι αδύναμη με αποτέλεσμα το ΑΕΠ να αυξηθεί κατά +0.8% το 2014 και την επόμενη χρονιά κατά 1.3% από 1.5% που προέβλεπε τον περασμένο Ιούλιο. Για την περιοχή της Ασίας, η εικόνα δεν παρουσιάζει βελτίωση. Το ΔΝΤ εκτιμά ότι στην Ιαπωνία το ΑΕΠ θα αυξηθεί με ρυθμό χαμηλότερο του 1% τόσο για το 2014 όσο και για το 2015, παρά τα οικονομικά μέτρα της κυβέρνησης για αύξηση των δημοσίων δαπανών. Για την Κίνα, εκτιμά ότι η ανάπτυξή της θα διολισθαίνει και ότι θα αυξηθεί κατά 7.4% για το 2014 και θα υποχωρήσει στο 7.1% για το 2015.

Για την Ελληνική οικονομία, η τρίτη βδομάδα του Οκτωβρίου ξεκίνησε με πολύ θετικά νέα καθώς οι πρώτες συζητήσεις για τη σταδιακή έξοδο της χώρας από το μνημόνιο έχουν ήδη ξεκινήσει. Τόσο η Ευρωπαϊκή Ένωση όσο και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο εμφανίζονται ως αρωγοί μια τέτοιας προσπάθειας αλλά χρειάζονται να γίνουν πολλά βήματα για την έξοδο με τη μορφή ενός προγράμματος στήριξης. Επιδίωξη της Ελλάδας είναι το πρόγραμμα αυτό να μην εμπεριέχει νέα μέτρα για τη χώρα και να περιορίζεται στην υποχρέωση για τη διατήρηση των πλεονασματικών προϋπολογισμών.

Στην οικονομία της Αμερικής, νέα στοιχεία για μείωση ανεργίας φέρνουν αισιοδοξία για την πορεία της πρώτης μεγάλης παγκόσμιας οικονομικής δύναμης. Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, προστέθηκαν 248,000 νέες θέσεις εργασίας στη διάρκεια του Σεπτεμβρίου που οδήγησαν σε πτώση ανεργίας κάτω από 6%, από 6.1% τον Αύγουστο, που αποτελεί το χαμηλότερο επίπεδο που έχει σημειωθεί από τον Ιούλιο του 2008.

Στην πλευρά της Ασίας, η Κίνα εγείρει έντονες ανησυχίες για τη διατήρηση του οικονομικού στόχου ανάπτυξης 7.5%, με την Παγκόσμια Τράπεζα να εκτιμά μείωση της ανάπτυξης σε 7.4% για τη φετινή χρονιά και 7.2% για το 2015. Συνολικά, εκτιμά μείωση της ανάπτυξης σε 4.8% για τις αναπτυσσόμενες χώρες, εκτός της Κίνας, για το 2014 και αύξηση σε 5.3% για το 2015. Πρόσφατα στοιχεία δημοσκόπησης από Reuters για την οικονομική πορεία της Κίνας, προβάλλουν επιπλέον ανασφάλεια για την πορεία της Κινέζικης οικονομίας καθώς προβλέπουν μείωση της αύξησης του ΑΕΠ σε 7.3% για τη διάρκεια του τρίτου τριμήνου της φετινής χρονιάς που αποτελεί την πιο εξασθενημένη ανάπτυξη από το πρώτο τρίμηνο του 2009.

Στην παγκόσμια ναυλαγορά, το τέταρτο τρίμηνο της χρονιάς φαίνεται ότι συνεχίζει την αστάθεια του προηγούμενου τριμήνου με καθοδική τάση στον τομέα των bulkers καθώς ο γενικός δείκτης έχει σημειώσει πτώση κάτω από τις 1,000 μονάδες. Aποδυναμωμένη εικόνα εμφανίζεται και στη ναυλαγορά των tankers με ήπια ανοδική τάση και εκπληκτική διόρθωση της τιμής του πετρελαίου – spot brent crude price κάτω από $90/βαρέλι για πρώτη φορά τους τελευταίους 17 μήνες. Η ναυλαγορά των containers σημειώνει πάλι σημαντική πτωτική διόρθωση με τη διαδρομή Ασία-Ευρώπη να καθοδηγεί την εξασθένιση.

Στην αγορά των bulkers- πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, ο γενικός δείκτης Baltic Dry Index διακυμαίνεται κάτω από το ψυχολογικό φράγμα των 1,000 μονάδων από την περασμένη βδομάδα με τα μεγάλα μεγέθη πλοίων (capesize / panamax) να καθοδηγούν την πτώση. Το μέγεθος supramax εμφανίζει την ισχυρότερη απόδοση με επίπεδα ναυλαγοράς που ξεπερνούν τα $9,500/ημέρα εν αντιθέσει με τα επίπεδα $7,500-$8,000/ημέρα στα μεγέθη capesize και panamax. Στη διαδρομή Βραζιλία προς την Κίνα, ο αριθμός των ναυλώσεων των πλοίων έχει μειωθεί σε εξαιρετικά επίπεδα καθώς δε ξεπερνούν τα 2 με 3 πλοία από την περασμένη βδομάδα.