Απρόβλεπτη η προσφορά των πλοίων

Απρόβλεπτη η προσφορά των πλοίων

2
Απρόβλεπτη η προσφορά των πλοίων

Του Γ. Λογοθέτη, CFO Finance & Research George Moundreas Com. S.A.

  • Αυξητική η πορεία της ναυλαγοράς τους επόμενους 12 με 18 μήνες, αλλά με μετριοπαθή ρυθμό.
  • Το 2014 η προσφορά και η ζήτηση θα είναι στα ίδια επίπεδα, αλλά το 2015 θα υπάρχει αντιστροφή προς όφελος της ζήτησης. 
  • Από τον προγραμματισμένο συνολικό αριθμό παραδόσεων για τις αρχές του 2014 μόνο το 25% έλαβε χώρα. Αν υπάρξει μετάθεση των παραδόσεων και κατά τη διάρκεια του 2015, τότε αυτό θα είναι προς όφελος της αγοράς των ναύλων.      
  • Περίπου το 10% του συνολικού στόλου των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου είναι πάνω από 20 χρονών, δημιουργώντας περίπου 72.5 εκατομμύρια τόνους υποψήφιους προς διάλυση στο άμεσο μέλλον.

  

Την Παρασκευή 10 Οκτωβρίου, 2014, ο BDΙ έκλεισε στις 963 μονάδες ενώ οι επιμέρους δείκτες και ο μέσος όρος των ημερησίων εσόδων κυμάνθηκαν ως εξής: BCI στις 1,544 μονάδες με $ 10,277 την ημέρα, BPI στις 865 μονάδες στα  $ 6,924 την ημέρα, BSI στις 970 μονάδες στα $ 10,147 την ημέρα και BHSI στις 516 μονάδες, στα $ 7,547 την ημέρα.  

Σύμφωνα με τη Moody’s, η αγορά των ναύλων θα παρουσιάσει αυξητική πορεία τους επόμενους 12 με 18 μήνες, αλλά με μετριοπαθή ρυθμό, εκτιμώντας ότι η προσφορά των πλοίων θα ξεπεράσει την ζήτηση, αντίθετα με πολλούς άλλους οίκους που εκτιμούν το αντίθετο η στην χειρότερη περίπτωση εκτιμούν ότι το 2014 η προσφορά και η ζήτηση θα είναι στα ίδια επίπεδα, αλλά το 2015 θα υπάρχει αντιστροφή προς όφελος της ζήτησης. 

Χαρακτηριστικά επισημαίνει ότι η προσφορά των πλοίων είναι «προβληματική», προφανώς εννοεί απρόβλεπτη, καθώς συνεχίζει λέγοντας ότι οι παραδόσεις των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου το 2014 έχουν καθυστερήσει και σε περίπτωση που μεταφερθούν για το 2015 τότε η αγορά θα παραμείνει πιεσμένη αλλά σταθερή.  Τέλος, εκτιμά πως από τον προγραμματισμένο συνολικό αριθμό παραδόσεων για τις αρχές του 2014 μόνο το 25% έλαβε χώρα και πως αν γενικά υπάρξει μετάθεση των παραδόσεων και κατά τη διάρκεια του 2015, τότε αυτό θα είναι προς όφελος της αγοράς των ναύλων.      

Στον αντίποδα, αρκετοί οίκοι και αναλυτές, όπως προαναφέραμε, εκτιμούν ότι το ισοζύγιο προσφοράς και ζήτησης φέτος θα είναι ισοσταθμισμένο, περίπου στο 5%, η ελαφρώς υπέρ της ζήτησης, ενώ για το 2015 η εικόνα θα λίγο καλύτερη ακόμη. Σε καμία περίπτωση δεν αμφιβάλλουμε ότι ο κλάδος αντιμετωπίζει προβλήματα αυξημένης προσφοράς, η οποία κυρίως όμως οφείλεται σε αυξημένο αριθμό παραδόσεων την τελευταία 5αετία ιδιαίτερα την τριετία 2010 – 2012 όπου η αύξηση του στόλου κινήθηκε σε διψήφια ποσοστά κάθε χρόνο, 14.9% – 15.2% και 12.9% αντίστοιχα.                                                                    

Σύμφωνα με στοιχεία από τη Market Realist, τους πρώτους 7 μήνες του έτους παραδόθηκαν 30.6 εκατομμύρια τόνοι (DWT) από τους αρχικά εκτιμώμενους 47.6 εκατομμύρια τόνους (DWT).  Εν ολίγοις το ποσοστό των μη παραδόσεων (Non-Delivery Rate) μέχρι και τα τέλη Ιουλίου έφτασε στο 36% ενώ το σύνολο των παραδόσεων για το 2014 εκτιμάται ότι θα κυμανθεί λίγο πάνω από τους 50 εκατομμύρια τόνους (DWT).

Στις αρχές του 2014 οι εκτιμώμενες παραδόσεις ήταν περίπου 75.1 εκ. τόνους (DWT) και υπολογίζοντας ένα 30% που δεν θα παραδοθεί, καταλήγουμε στους 52.5 εκ. τόνους που θα παραδοθούν φέτος.  Να σημειώσουμε ότι οι προβλέψεις για τις παραδόσεις το 2015, κάνουν λόγο για 46.1 εκατομμύρια τόνους.                                                  

Αναφορικά με τις διαλύσεις, μέχρι και τα μέσα Αυγούστου περίπου 9.2 εκατομμύρια τόνοι (DWT) αποσύρθηκαν από την αγορά, δηλαδή περίπου 1.3% του συνολικού στόλου σε DWT.  Η εκτίμηση για τον συνολικό αριθμό διαλύσεων για όλο το 2014 τοποθετείται στους 14.8 εκατομμύρια τόνους, δηλαδή περίπου το 2% του συνολικού στόλου σε DWT.  Να επισημάνουμε πως περίπου το 10% του συνολικού στόλου των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου είναι πάνω από 20 χρονών, δημιουργώντας περίπου 72.5 εκατομμύρια τόνους υποψήφιους προς διάλυση στο άμεσο μέλλον.

Ακολουθεί η δραστηριότητα στον τομέα των αγοραπωλησιών για την εβδομάδα που πέρασε:

Στα πλοία ξηρού φορτίου γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:

✏ Στα Capes, το ‘CAPE VIEWER’ 169.381 DWT (1992 – Daewoo) πουλήθηκε σε δημοπρασία στην Noble, στην οποία ήταν και ναυλωμένο, στα $ 8,3 εκ.

✏ Στα Supramax, το ‘BULK LEO’ 55.679 DWT (2008 – Mitsui) πουλήθηκε σε Έλληνες, στα $ 20,6 εκ.    

✏ Στα Handysize, το ‘BALTIC ID’ 28.450 DWT (1997 – Imabari), Logs Fitted, πουλήθηκε σε Έλληνες, περίπου στα $ 7,3 εκ.

Στον τομέα των tankers γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:.

✏  Στα Products, το ‘MAOHI’ 46.177 DWT (2006 – STX) πουλήθηκε στην Thenamaris στα $ 18,6 εκ., το ‘HIGH LIGHT’ 46.843 DWT (2005 – Naikai S.B) πουλήθηκε σε Έλληνες στα $ 16 εκ. και τα ‘SITEAM JUPITER’ και ‘SITEAM NEPTUN’ 48.338 DWT (2000 – Sanoyas) πουλήθηκαν en bloc περίπου στα $ 23 εκ.