«Θα είναι μια κρίσιμη πενταετία για τις μεταφορές» Οι απαντήσεις του νέου...

«Θα είναι μια κρίσιμη πενταετία για τις μεταφορές» Οι απαντήσεις του νέου Επιτρόπου Μεταφορών κατά την ακρόαση του.

0
«Θα είναι μια κρίσιμη πενταετία για τις μεταφορές» Οι απαντήσεις του νέου Επιτρόπου Μεταφορών κατά την ακρόαση του.

Ολοκληρώθηκε την Τρίτη 30 Σεπτεμβρίου 2014 η ακρόαση του υποψηφίου Επιτρόπου Μεταφορών και Διαστήματος Maroš Šefčovič ενώπιον των 50 μελών της Επιτροπής Μεταφορών και Τουρισμού αλλά και των 50 μελών της Επιτροπής Βιομηχανίας του νέου Ευρωκοινοβουλίου, στις Βρυξέλλες.

Η ακρόαση των 28 υποψήφιων Επιτρόπων αποτελεί μια τυπική αλλά και ουσιαστική θεσμική διαδικασία όπου τα νέα μέλη του Κολεγίου του Βerlaymond στην αρχή της θητείας τους ‘ανακοινώνουν’ στους αιρετούς της Ευρώπης τις μελλοντικές πρωτοβουλίες τους και τις επιδιώξεις τους αναφορικά με το συγκεκριμένο χαρτοφυλάκιο που αναλαμβάνουν ενώ απαντούν σε πολυάριθμες ερωτήσεις από τα μέλη των αρμοδίων επιτροπών του Ευρωκοινοβουλίου. Οι ευρωβουλευτές τελικά ψηφίζουν αν το σύνολο των μελών του Κολεγίου της Επιτροπής, δηλαδή και οι 28 υποψήφιοι, κρίνεται ως κατάλληλο για τη σύσταση και τη συνέχιση των εργασιών του σώματος.

Στην εισηγητική του ομιλία ο Σλοβάκος, πρώην διπλωμάτης και πρώην Επίτροπος επί προεδρίας Barroso, δήλωσε ότι οι μεταφορές ανήκουν στην ‘καρδιά’ της ευρωπαϊκής ενοποίησης. Ο ηγετικός ρόλος της Ευρώπης σε όλους τους κλάδους των Μεταφορών  θα επιτευχτεί  κατά τον κ. Šefčovič  τόσο με μια στενότερη συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα όσο και με την τακτική επικοινωνία των θεσμικών οργάνων της Ε.Ε. με όλους τους κοινωνικούς εταίρους.

Παράλληλα απαιτείται εκσυγχρονισμός των υποδομών, ειδικά των λιμενικών, αλλά και η καλύτερη σύνδεσή τους με τους οδικούς και σιδηροδρομικούς άξονες της Ευρώπης: «Τα κράτη μέλη πρέπει επιτέλους να αξιοποιούν έγκαιρα τα κονδύλια που τους ανήκουν» επισήμανε και προσέθεσε ότι οι νέες πολιτικές πρωτοβουλίες και τα έργα πρέπει να έχουν μακροχρόνια προοπτική  και να εξυπηρετούν ανάγκες που θα προκύψουν τα επόμενα 20 με 30 έτη.

Ο κ. Šefčovič αναφέρθηκε και στις θέσεις εργασίας στον τομέα των μεταφορών: «πρέπει να επικοινωνήσουμε τις ‘cool’ θέσεις εργασίας για νέους ανθρώπους στο συγκεκριμένο χώρο», όπως τις αποκάλεσε χαρακτηριστικά. Ειδικά για τη ναυτιλία τόνισε ότι θεωρεί αδιανόητο το γεγονός ότι τα πλοία σήμερα απασχολούν τριακόσιες χιλιάδες Φιλιππινέζους ενώ οι νέοι Ευρωπαίοι παραμένουν άνεργοι και δεν γνωρίζουν τη γοητεία του ναυτικού επαγγέλματος. «Δεν έχουμε καταφέρει να προκαλέσουμε το ενδιαφέρον των νέων. Είναι θέμα της εικόνας του κλάδου. Οι νεότεροι δεν γνωρίζουν  την τεχνολογική εξέλιξη και τη ζωή πάνω στο πλοίο. Πρέπει να δουλέψουμε με τους κοινωνικούς εταίρους και τα σχολεία της Ευρώπης» δήλωσε μεταξύ άλλων για το θέμα αυτό.

Επιπρόσθετα, αν και ο συγκεκριμένος πολιτικός προέρχεται από μια άναυτη χώρα, φάνηκε υπερήφανος για το 40% του παγκοσμίου στόλου που ανήκει σε ευρωπαϊκά ‘χέρια’.

Ως υπήκοος παραδουνάβιου κράτους έδωσε έμφαση στην κατασκευή νέων ποταμόπλοιων, που θα είναι όμως φιλικά προς το περιβάλλον και με μεγαλύτερη οικονομική απόδοση. Ο κ.Šefčovič φάνηκε να κατανοεί τις κλειστές οικογενειακές δομές στο συγκεκριμένο επιχειρηματικό κλάδο που δεν τους επιτρέπουν τελικά τον εκσυγχρονισμό τους στην παρούσα οικονομική κατάσταση της Ευρώπης.

Σε μια εξομολογητική τοποθέτησή του ύστερα από ερώτηση ο Σλοβάκος υποψήφιος τόνισε ότι μεγάλωσε στη Μπρατισλάβα την περίοδο του ψυχρού πολέμου και ως παιδί δεν πίστευε ότι θα μπορούσε ποτέ με τόση ευκολία να περάσει τα σύνορα και να ταξιδέψει στην Αυστρία ανεμπόδιστα, όπως συμβαίνει σήμερα. «Σαφώς η Ευρώπη πέρασε μια τεράστια κρίση την τελευταία πενταετία, αλλά οι συνθήκες είναι πολύ καλύτερες από αυτές που υπήρχαν πριν 20 ή 30 χρόνια. Λυπάμαι που οι νέοι δεν κατανοούν τις θετικές παραμέτρους της Ευρωπαϊκής Ενοποίησης και τις δυνατότητες που έχουν σήμερα» είπε και το ακροατήριο τον χειροκρότησε θερμά.

Οι περισσότερες ερωτήσεις των ευρωβουλευτών αφορούσαν, όπως αναμενόταν, τις οδικές και αεροπορικές μεταφορές, τις σχέσεις ΕΕ- Ρωσίας, την ασφάλεια στους αερομεταφορείς χαμηλού κόστους και τα προγράμματα ΤΕΝ-Τ. Ο νέος Επίτροπος τόνισε ότι θα είναι «μια κρίσιμη πενταετία για τις μεταφορές» ενώ επεσήμανε ότι οι Ευρωπαίοι θα δεχθούν σημαντικό ανταγωνισμό κυρίως από τις ασιατικές χώρες. «Το μεγάλο στοίχημα είναι  να διατηρήσουμε την πρωτοκαθεδρία μας, με έναν όμως ευρωπαϊκό τρόπο, δηλαδή φιλικό προς το περιβάλλον».

Στις πολυάριθμες ερωτήσεις των ευρωβουλευτών αίσθηση προκάλεσε η άποψη ορισμένων ότι το συγκεκριμένο χαρτοφυλάκιο είναι εξαιρετικά ευρύ και πολύπλοκο, άλλοι αιρετοί τόνισαν ότι οι απαντήσεις του Επιτρόπου σχετικά με την αειθαλή ανάπτυξη και τις εκπομπές ρύπων ήταν γενικόλογες και ομιχλώδεις ενώ μερικοί επισήμαναν ότι τα κράτη μέλη στο θέμα των μεταφορών θέτουν τα εθνικά τους συμφέροντα πολύ πιο πάνω από τις ευρωπαϊκές βλέψεις και φιλοδοξίες.