Τα ναυτιλιακά δάνεια στο στόχαστρο της ΕΚΤ

Τα ναυτιλιακά δάνεια στο στόχαστρο της ΕΚΤ

2
Τα ναυτιλιακά δάνεια στο στόχαστρο της ΕΚΤ

Του Γ. Λογοθέτη,  CFO Finance & Research George Moundreas Com. S.A.

Την Παρασκευή 29 Αυγούστου, 2014, ο BDΙ έκλεισε στις 1,147 μονάδες ενώ οι επιμέρους δείκτεςκαι ο μέσος όρος των ημερησίων εσόδων κυμάνθηκαν ως εξής: BCI στις 2,627 μονάδες με $ 17,980  την ημέρα, BPI στις 871 μονάδες στα  $ 6,941 την ημέρα, BSI στις 970 μονάδες στα $ 10,140 την ημέρα και BHSI στις 442 μονάδες, στα $ 6,521 την ημέρα.  

Ο δείκτης συνεχίζει και παρουσιάζει μικρά μεν αλλά σταθερά ανοδικά βήματα, με το κύριο χαρακτηριστικό αυτής της ανόδου να είναι τα Capes και σύμφωνα με διάφορες πηγές η τάση αυτή θα συνεχιστεί, καθώς όπως επισημάναμε την προηγούμενη εβδομάδα, η διαθεσιμότητα των Capes έχει ήδη αρχίσει να περιορίζεται ενώ παράλληλα εκτιμάται ότι θα αυξηθεί ο όγκος των φορτίων προς εξαγωγή από τη Βραζιλία και ιδιαίτερα σε Iron Ore, γεγονός που θα βοηθήσει τα έσοδα των Capes τουλάχιστον για τους επόμενους 4 μήνες.  Να υπενθυμίσουμε πως η Αυστραλία και η Βραζιλία είναι οι 2 μεγαλύτερες εξαγωγικές χώρες σε Iron Ore και η Κίνα η μεγαλύτερη εισαγωγική χώρα και το θετικό σημείο στην αύξηση των εξαγωγών από την Βραζιλία, συγκριτικά με την Αυστραλία, είναι ότι η απόσταση Βραζιλίας – Κίνας είναι 3 φορές μεγαλύτερη από αυτή της Αυστραλίας.                                                    

Σύμφωνα με τον Xing Luzhen, Chairman του Quinhuangdao, του μεγαλύτερου λιμανιού της Κίνας σε εισαγωγές Coal και Iron, μέχρι το 2017 αναμένεται αύξηση των εισαγόμενων φορτίων κατά 30 εκατομμύρια τόνους. 

Σύμφωνα με τον Xing, το συγκεκριμένο λιμάνι, το οποίο χρησιμοποιείται και από τους αναλυτές σαν οικονομικό βαρόμετρο, συγκεντρώνει το 40% των εισαγωγών σε Coal και οι προβλέψεις του είναι ιδιαίτερα θετικές για την αύξηση των εισαγωγών του εμπορεύματος καθώς με βεβαιότητα εκτιμά πως οι ανάγκες της Κίνας για παραγωγή ενέργειας θα αυξάνονται τουλάχιστον για τα επόμενα 20 χρόνια λόγω της ραγδαίας αύξησης και ανάπτυξης των αστικών κέντρων. 

Να επισημάνουμε σε αυτό το σημείο πως σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία από τον κρατικό οργανισμό της Κίνας, National Energy Administration, το 66% της παραγόμενης ενέργειας είναι από Coal.         

Οι τελευταίες προβλέψεις του IMF για την ανάπτυξη του Παγκόσμιου Εμπορίου αναπροσαρμόσθηκαν πτωτικά, γεγονός που δεν μας προκαλεί εντύπωση, καθώς συνήθως και ανάλογα τις εξελίξεις κατά τη διάρκεια του χρόνου, τέτοιου είδους διορθώσεις είναι αναμενόμενες.  Συγκεκριμένα, το IMF μείωσε στο 4% από 4.3% την ανάπτυξη του Παγκόσμιου Εμπορίου για το 2014, ποσοστό που είναι σαφώς καλύτερο από το 3,1% του 2013. 

Το θετικό σημείο για τη ναυτιλία όμως είναι ότι παρά τη διορθωμένη πρόβλεψη, το τελευταίο 4μηνο του 2014 αναμένεται να κυμανθεί σε ικανοποιητικά επίπεδα, ύστερα από ένα όχι και τόσο καλό 1ο εξάμηνο.                                       

Σχετικά με τον τραπεζικό κλάδο και λόγω της τραπεζικής ενοποίησης στην Ευρωζώνη και τον κεντρικό τους έλεγχο από την ΕΚΤ, μία μεγάλη συζήτηση έχει ανοίξει για το πώς μέχρι τώρα οι τράπεζες και ιδιαίτερα οι Γερμανικές, αποτιμούσαν τις τιμές των πλοίων για τα δάνεια τα οποία είχαν εκδώσει. 

Τα ναυτιλιακά δάνεια, από την πρώτη στιγμή είχαν μπει στο στόχαστρο της ΕΚΤ, καθώς η ναυτιλία ήρθε αντιμέτωπη με μία εξαετούς διάρκεια κρίση, και ύστερα από ελέγχους η ΕΚΤ εξέφρασε σοβαρές αντιρρήσεις για τα μοντέλα αποτίμησης των τιμών των πλοίων που χρησιμοποιούσαν οι Γερμανικές τράπεζες με την αιτιολογία ότι είναι βασισμένα σε φιλόδοξα σενάρια, ζητώντας τους να προχωρήσουν στις απαραίτητες διορθώσεις και μειώσεις. 

Το αποτέλεσμα αυτών των μειώσεων θα είναι ότι εν όψει των επερχόμενων Stress Tests, οι Γερμανικές τράπεζες θα παρουσιάσουν μεγαλύτερες ζημιές από αυτές που αρχικά εκτιμούσαν και στην χειρότερη περίπτωση κάποιες από αυτές να χρειαστούν να προχωρήσουν σε αύξηση μετοχικού κεφαλαίου.                                

Ακολουθεί η δραστηριότητα στον τομέα των αγοραπωλησιών για την εβδομάδα που πέρασε.

Στα πλοία ξηρού φορτίου γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:

✏  Στα Panamax, το ‘ZHUSHUI 5’ 79.501 DWT (2012 – Jinhai H.I) αγοράστηκε από Έλληνες στα      $ 20,9 εκ., το ‘GOLDEN KIZI’ 76.596 DWT (2007 – Imabari) πουλήθηκε στη Bulkseas στα $ 19,5 εκ.    

✏  Στα Supramax, το ‘BAO BRIGHT’ 56.582 DWT (2011 – New Hantong) έχει γίνει committed στα $ 19,6 εκ.

✏  Στα Handymax και Handysize, το ‘ISLAND RANGER’ 42.427 DWT (1994 – Oshima) με χαρτιά περασμένα νωρίτερα φέτος, πουλήθηκε στα $ 8 εκ. και το ‘FORTUNE FRONTIER’ 29.738 DWT (2002 – Shikoku Dock) πουλήθηκε στα $ 10,5 εκ.

Στον τομέα των tankers γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:.

✏  Στα VLCC, το ‘DS VICTORY’ 299.089 DWT (2001 – Daewoo) πουλήθηκε στην NGM Energy στα $ 33.6 εκ.     

✏  Στα Suezmax, το ‘SIRIUS VOYAGER’ 156.380 DWT (1994 – Ishibras), το ‘CYGNUS VOYAGER’ 156.835 DWT (1993 – I.H.I) και το ‘ALTAIR VOYAGER’ 135.829 DWT (1993 – Ishibras) αγοράστηκαν από την Chevron σε τιμή που δεν έχει ανακοινωθεί.