Σύγκρουση στη Βουλή για την ανεργία των Ελλήνων ναυτικών

Σύγκρουση στη Βουλή για την ανεργία των Ελλήνων ναυτικών

7
Σύγκρουση στη Βουλή για την ανεργία των Ελλήνων ναυτικών

Παρέμβαση στη Βουλή αναφορικά με την ανεργία των Ελλήνων ναυτικών πραγματοποίησε ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, μετά από σχετική επίκαιρη επερώτηση που κατέθεσαν βουλευτές του ΣΥ.ΡΙ.ΖΑ.

Στην αρχή της ομιλίας του ο κ. Βαρβιτσιώτης, υπογραμμίζοντας την κρισιμότητα του ζητήματος, ανέφερε: «Ουσιαστικά συζητάμε για την καρδιά, την κινητήριο δύναμη και βέβαια την προοπτική της Ελληνικής Ναυτιλίας. Γιατί αυτό που κανένας, ούτε από τους προκατόχους μου, ούτε εγώ βεβαίως, δεν παραγνωρίζουμε και δεν σταματάμε να επισημαίνουμε σε κάθε ευκαιρία, είναι ότι αν θέλουμε η Ελληνική Ναυτιλία να παραμείνει ισχυρή, δυνατή και να ανανεώνεται και να προχωρά, θα πρέπει να συνεχίσει να δίνει ευκαιρίες απασχόλησης σε Έλληνες.»

Στη συνέχεια, επισημαίνοντας τις σύγχρονες απαιτήσεις, σημείωσε ότι η ναυτιλία μετατρέπεται σιγά-σιγά από ένα χώρο στον οποίο η ικανότητα ήταν κυρίαρχη, σε μια αγορά εντάσεως κεφαλαίου. «Τα πλοία μεγαλώνουν, είναι πιο ασφαλή, πολύ ακριβότερα, γι’ αυτό και βλέπουμε ότι ενώ μειώνεται ο αριθμός των πλοίων υπό ελληνική σημαία, διατηρείται σχεδόν ανέπαφο το τονάζ. Αυτό τι μας δείχνει; Μας δείχνει ότι με τα μεγαλύτερα πλοία αυτό συνεπάγεται αναγκαστικά και ουσιαστικά λιγότερες θέσεις προσφερόμενης απασχόλησης. Και δε νομίζω ότι κανένας εδώ πέρα θέλει να γυρίσουμε στην προτέρα κατάσταση ή να πούμε ότι η Ελλάδα δεν θα βάζει πλοία τα οποία είναι τεχνολογικής εξέλιξης, μεγαλύτερα, που χρειάζονται λιγότερο προσωπικό για να κινηθούν ασφαλώς. Δεν το άκουσα και είμαι βέβαιος ότι δεν το εννοείτε», ανέφερε χαρακτηριστικά και συνέχισε: «Εμείς θέλουμε να προχωρήσουν οι Έλληνες ναυτικοί με περισσότερα προσόντα, να κατακτήσουν περισσότερες θέσεις, τις οποίες σήμερα, δυστυχώς, δεν καταλαμβάνουν μέσα στα πληρώματα των πλοίων, ακριβώς λόγω προβλημάτων –που πολύ σωστά επισημάνθηκαν- στη Ναυτική Εκπαίδευση, στον τρόπο λειτουργίας, στις προσφερόμενες υπηρεσίες, στη δυνατότητα κατάρτισης, αλλά και στο άνοιγμα της ναυτικής εργασίας σε αποφοίτους άλλων σχολών και όχι μόνο ναυτικών σχολών».

Ο κ. Βαρβιτσιώτης, κάνοντας μια απαρίθμηση των μέχρι τώρα ενεργειών του για την τόνωση της απασχόλησης του Έλληνα ναυτικού επεσήμανε τη σημασία που αποδίδει στη σύμπλευση και τη συνεννόηση με τους εκπροσώπους του κλάδου για τα μέτρα τα οποία λαμβάνονται: «Γι’ αυτό και προχωρήσαμε, σε συνεργασία με τις ναυτεργατικές ενώσεις, στο άνοιγμα των «πηγών» μέσα από τις οποίες μπορεί να γίνει κάποιος ναυτικός και σε αποφοίτους του Πολυτεχνείου, των ΤΕΙ. Προκειμένου να καταλάβουν θέσεις που σήμερα δεν καταλαμβάνουν, όπως θέσεις ηλεκτρολόγων και ηλεκτρονικών, οι οποίες συνήθως καταλαμβάνονται από αλλοδαπά πληρώματα στα υπό ελληνική σημαία πλοία», είπε και, στη συνέχεια, συμπλήρωσε: «Προχωρήσαμε επίσης στην αναγνώριση της θαλάσσιας υπηρεσίας στους Έλληνες ναυτικούς, όχι μόνο στα πλοία υπό ελληνική σημαία αλλά και στα ελληνόκτητα πλοία υπό ξένη σημαία, αναγνωρίζοντας ακριβώς αυτό το μεγάλο πρόβλημα, ότι δηλαδή περίπου το 1/3 του ελληνόκτητου στόλου φέρει την ελληνική σημαία και τα άλλα 2/3 είναι εκτός ελληνικής σημαίας».

Παράλληλα, επεσήμανε την πρωτοβουλία που έλαβε για εξομοίωση των εισφορών στους νέους που πραγματοποιούν το εκπαιδευτικό τους μπάρκο, ανεξαρτήτως του τι σημαία φέρει το πλοίο, «δίνοντας ουσιαστικά τη δυνατότητα στον Έλληνα ναυτικό να μπορεί να εργάζεται με τις ίδιες συνθήκες στο πλοίο υπό ελληνική σημαία ή υπό ξένη σημαία και ελληνική ιδιοκτησία».

Κατά τη διάρκεια της δευτερολογίας του ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, απαντώντας σε τοποθετήσεις και περαιτέρω ερωτήματα των βουλευτών του ΣΥ.ΡΙ.ΖΑ, επεσήμανε:

«Αν σταχυολογήσει κανείς τα στοιχεία των ομιλιών των συναδέλφων του ΣΥΡΙΖΑ, θα διαπιστώσει ποιο είναι το πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ για τη Ναυτιλία. Είναι πρωτότυπο. Τόση ώρα σκέφτομαι σε ποια χώρα του πλανήτη ισχύει. Δεν την έχω βρεί ακόμα, διότι περιλαμβάνει τους εξής άξονες βάσει των προτάσεων και βάσει όλων αυτών που αναφέρθηκαν μέχρι σήμερα:

Πρώτον, δημόσιος φορέας εκτέλεσης ακτοπλοϊκού έργου. Κρατικός ακτοπλοϊκός φορέας -εδώ συμφωνείτε και συμπλέετε απόλυτα με το ΚΚΕ- μέσα από τον οποίο θα γίνεται το ακτοπλοϊκό έργο στη χώρα. Αυτή, λοιπόν, είναι μια πρόταση συγκεκριμένη. Και σε αυτόν τον φορέα θα αυξηθεί και η απασχόληση, διότι θα μπουν βεβαίως -κατ’ απαίτηση σωματείων- διάφορες ειδικότητες οι οποίες δεν υπάρχουν. Ακτοπλοΐα: Ένας κρατικός φορέας που θα ασκεί το ακτοπλοϊκό έργο, θα αυξήσει την απασχόληση, άρα θα αυξηθεί και το κόστος βεβαίως για τον καταναλωτή και θα έχει όλες αυτές τις ωραίες δυσλειτουργίες τις οποίες έχει.

Δεύτερον: Κρατικά ναυπηγεία: Είδαμε πού κατέληξαν τα κρατικά ναυπηγεία, χώρια ότι δεν αναφέρετε ούτε μια λέξη για τα ναυπηγεία στο κείμενο της επίκαιρης επερώτησής σας. Γνωρίζετε, άλλωστε, ότι τα ναυπηγεία δεν ανήκουν στην εποπτεία του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου. Παρ’ όλα αυτά, αναφερθήκατε εκτενέστατα στο ναυπηγικό έργο, υιοθετώντας διάφορες κορώνες, χωρίς όμως να αναφερθείτε ούτε μια φορά στην τιτάνια προσπάθεια που έχουμε κάνει το τελευταίο διάστημα να αυξήσουμε τις εξαγωγές μας για τους κατασκευαστές ναυτιλιακού εξοπλισμού τόσο στα ναυπηγεία της Κορέας όσο και στα ναυπηγεία της Κίνας. Πρόκειται για συμφωνίες οι οποίες, ήδη, υπεγράφησαν. Για πρώτη φορά, λοιπόν, ανοίγουμε ένα δρόμο εξαγωγών.

Τρίτον, κρατικά λιμάνια: Απόλυτα κρατικά λιμάνια, χωρίς παραχωρήσεις, χωρίς ιδιωτικοποιήσεις, τα οποία θα εξυπηρετούν -όπως ειπώθηκε- τις ανάγκες της χώρας. Δηλαδή, θα σταματήσουμε να έχουμε τα λιμάνια μας στην «οπτική» την οποία τα έχουμε εντάξει, που είναι η εξυπηρέτηση των διαμετακομιστικών ροών και οι οποίες έφεραν την αύξηση και στον τομέα της Κρουαζιέρας, αλλά κυρίως στον τομέα των εμπορευματοκιβωτίων. Πρόκειται για μια δραματική αύξηση, αφού πήγαμε από το ένα εκατομμύριο κοντέινερ στα τρισίμισι εκατομμύρια κοντέινερ, τα οποία σήμερα διακινούνται από τον Πειραιά. Και βεβαίως, φιλοδοξούμε να φτάσουν τα έξι εκατομμύρια κοντέινερ, καθιστώντας τον Πειραιά πρώτο λιμάνι της Μεσογείου.

Τέταρτον: Άκουσα το θέμα της ναυτικής εργασίας. Η ναυτική εργασία θα πρέπει να ορίζεται από το κράτος μέσα από την αποκλειστική υποχρέωση του Γραφείου Ναυτικής Εργασίας, η οποία θα επιβάλλει στον εργοδότη ποιον θα προσλάβει και με ποιους όρους, ποιος είναι ο προσφερόμενος. Αυτό περιγράψατε πριν από λίγο.

Τέλος, ναυτική εκπαίδευση: Είπατε να σταματήσει να ανήκει στο Υπουργείο Ναυτιλίας και να πάει στο Υπουργείο Παιδείας. Να ανήκει ως κλάδος αποκλειστικής και μόνης παροχής εκπαιδευτικού έργου στις ΑΕΝ. Κανένας άλλος δεν θα μπορεί να ναυτολογηθεί, δε θα αναγνωρίζεται κανένα δίπλωμα άλλης σημαίας και βεβαίως αυτά τα διπλώματα θα παρέχονται από το Υπουργείο Παιδείας, διότι θα ανήκει, έτσι όπως περιγράφηκε πριν από λίγο, αποκλειστικά στη δημόσια τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Με όλη αυτή τη φιλοσοφία, προσωπικά, πολιτικά, αλλά πιστεύω και η πλειοψηφία των φορέων που ασχολούνται με τη Ναυτιλία, διαφωνώ. Είναι μια απόλυτη κρατικίστικη παρέμβαση προστατευτισμού, η οποία το μόνο που θα κάνει είναι να οδηγήσει τις εναπομείνασες θέσεις εργασίας να περιοριστούν. Σε ό, τι αφορά την Ποντοπόρο Ναυτιλία, τουλάχιστον, αυτό είναι βέβαιο και τα πλοία της ελληνικής σημαίας θα περιοριστούν δραματικά.

Εγώ αδυνατώ να καταλάβω πώς θα ξεπεράσετε τα όποια προβλήματα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για να λειτουργήσετε τα Ναυπηγεία με τον τρόπο με τον οποίο φαντάζεστε».

Από την πλευρά των βουλευτών της αξιωματικής αντιπολίτευσης υποστηρίχθηκε ότι

Δεν ακούστηκαν προτάσεις για τη λύση του προβλήματος της ανεργίας των ναυτικών και δεν εκλαμβάνουν ως πρόταση την αναφοράτου ΥΝΑ, ότι οι Έλληνες ναυτικοί, μπορούν να εξελιχθούν από ναυτόπαιδες σε πλοιοκτήτες. Εξάλλου, σήμερα, όπως και εσείς είπατε, η αγορά είναι εντάσεως κεφαλαίου και όχι εντάσεως εργασίας.

Στην ποντοπόρο ναυτιλία, μια πλήρως ιδιωτική δραστηριότητα με υψηλή κερδοφορία, οι θέσεις εργασίας μειώνονται συνεχώς και δεν προσφέρονται νέες θέσεις εργασίας.

Η κρουαζιέρα, ένας δυναμικός κλάδος διεθνώς, δεν προσφέρει νέες θέσεις εργασίας, για έλληνες ναυτικούς Το ίδιο και στις τουριστικές επιχειρήσεις, μειώνονται οι θέσεις απασχόλησης.

Στην ακτοπλοΐα, η οποία  βρίσκεται σε κρίση (εξαιτίας ιδιωτικών δραστηριοτήτων που σχετίζονται με θέματα διαχείρισης, καρτέλ, εμπλοκής τραπεζών), μιας ιδιωτικής πάλι δραστηριότητας, έχουμε μείωση της απασχόλησης των Ελλήνων ναυτικών.

«Το θέμα δεν είναι τι κάνουν οι εφοπλιστές, αλλά τι κάνετε εσείς, τι θέση παίρνεται στον κοινωνικό ανταγωνισμό. Είναι σαφές ότι τάσσεσται με την πλευρά των εφοπλιστών.  Δεν το άκουσα σήμερα από εσάς, αλλά το έχω ακούσει κατά το παρελθόν, από συναδέλφους της Ν.Δ. και του ΠΑ.ΣΟ.Κ., ότι τα πλοία έχουν προπέλα και φεύγουν. Ποιά είναι η δική σας θέση πάνω σε αυτό; Πιστεύετε, ότι η ελληνική σημαία είναι σημαία ευκαιρίας;» δήλωσε συγκεκριμένα ο βουλευτής Α΄ Πειραιά & Νησιών & Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ, Θοδωρής Δρίτσας.

Ο κ. Δρίτσας σημείωσε ότι χρειάζεται άμεσα:

Α. Ένα σχέδιο για την αντιμετώπιση της ανεργίας των ναυτικών. Ένα τέτοιο σχέδιο δεν μπορεί παρά να περιλαμβάνει ένα νομοθετικό πλέγμα προστασίας των Ελλήνων ναυτικών.

Β. Μία στρατηγική ανάπτυξης για την ανάπτυξη του Πειραιά ως ναυτιλιακού κέντρου, την ανάπτυξη της ναυπηγοεπισκευής, την ανάπτυξη άλλων δραστηριοτήτων, όπως είναι η διαιτησία και την αναβάθμιση της ναυτικής εκπαίδευσης.

Από την πλευρά του ο βουλευτής Κυκλάδων του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκος  Συρμαλένιος τόνισε μεταξύ άλλων:

«Τα τελευταία τριάντα χρόνια παρατηρείται δραματική μείωση των θέσεων εργασίας από 80.000 περίπου τη δεκαετία του 1980 σε 14.000 σήμερα, ενώ με βάση τα επίσημα στοιχεία υπάρχουν πάνω από 5.000 άνεργοι ναυτικοί, ποσοστό που ξεπερνά το 30%. Σύμφωνα δε με τα στοιχεία της ΠΝΟ και των ναυτεργατικών σωματείων η πραγματική ανεργία είναι πολύ μεγαλύτερη και ανέρχεται τουλάχιστον σε 10.000 άτομα, καθώς στο ΓΕΝΕ εγγράφεται μόνο ένας στους τέσσερις ανέργους, ενώ παράλληλα η συντριπτική πλειοψηφία των ανέργων ναυτικών δεν συμπληρώνει καν τις προϋποθέσεις για τη λήψη της επιδότησης

«Την ίδια στιγμή τα πλοία με ελληνική σημαία  απασχολούν κατά μέσο όρο τρεις έως τέσσερις Έλληνες ναυτικούς, ενώ ο αντίστοιχος αριθμός των χαμηλόμισθων αλλοδαπών είναι 18 άτομα. Αυτό σημαίνει ότι και μόνο τα πλοία με ελληνική σημαία να χρησιμοποιούσαν ελληνικά πληρώματα, τότε θα είχαν δημιουργηθεί περίπου μόνο 14750 θέσεις ακόμη για Έλληνες ναυτικούς.

-Η κυβέρνηση με το νόμο 4150 προσπάθησε ανεπιτυχώς να θεσμοθετήσει τις ατομικές συμβάσεις εργασίας στα κατώτερα πληρώματα άνω των τριών χιλιάδων κόρων και στα σκάφη αναψυχής, αλλά δεν τα κατάφερε διότι η διάταξη με πρωτοβουλία του ΣΥΡΙΖΑ πήγε σε ονομαστική ψηφοφορία και καταψηφίστηκε. Το αποτέλεσμα αυτό ήταν μία νίκη της δημοκρατίας, των εργατικών δικαιωμάτων του ναυτεργατικού κινήματος.

Με το νόμο 4150 μειώνεται δραστικά η οργανική σύνθεση των πληρωμάτων της ακτοπλοΐας από την 1η Νοεμβρίου έως τις 31 Μαρτίου, αφήνοντας ουσιαστικά για πέντε μήνες τα πλοία με προσωπικό ασφαλείας».

Ρωτάμε τα εξής, κατέληξε στην επίκαιρη επερώτησή του ο βουλευτής: «Προτίθεσθε να ανοίξετε έναν διάλογο για την τροποποίηση του όρου 8 του νομοθετικού διατάγματος 2687/53 και για τις εγκριτικές πράξεις που δίνουν τη δυνατότητα να μειώνεται η σύνθεση των Ελλήνων ναυτικών στα ελληνικά πλοία; Σκοπεύετε να επανεξετάσετε και να καταργήσετε τις ρυθμίσεις που μειώνουν δραστικά θέσεις εργασίας στην ακτοπλοΐα; Θα προχωρήσετε στην αναδιοργάνωση του πρώην ΓΕΝΕ

Σήμερα ΟΝΝΕ- έτσι ώστε να αποκτήσουν ουσιαστικές αρμοδιότητες σε όλο το φάσμα των προσλήψεων και των ναυτολογήσεων; Θα τροποποιήσετε το Προεδρικό Διάταγμα 64/2003, σύμφωνα με το οποίο θα επιδοτούνται όλοι οι άνεργοι μετά το πέρας της άδειας και θα επιμηκύνεται ο χρόνος επιδότησης των ανέργων;»

 

 

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.