Η επανάληψη είναι μήτηρ πάσης μαθήσεως

Η επανάληψη είναι μήτηρ πάσης μαθήσεως

4
Η επανάληψη είναι μήτηρ πάσης μαθήσεως

Του Γ. Λογοθέτη, CFO Finance & Research George Moundreas Com. S.A.

 

Την Παρασκευή 23 Μαΐου, 2014, ο BDΙ έκλεισε στις 964 μονάδες ενώ οι επιμέρους δείκτες και ο μέσος όρος των ημερησίων εσόδων κυμάνθηκαν ως εξής: BCI στις 1,358 μονάδες με $ 10,786 την ημέρα, BPI στις 1,001 μονάδες στα  $ 8,016 την ημέρα, BSI στις 866 μονάδες στα $ 9,052 την ημέρα και BHSI στις 480 μονάδες στα $ 7,089 την ημέρα.  

Όπως λέει και το ρητό, «επανάληψη μήτηρ πάσης μαθήσεως», οπότε για άλλη μία φορά να επαναλάβουμε ότι χρειάζεται λίγη υπομονή ώστε να δούμε το δείκτη να αρχίσει να σκαρφαλώνει ανοδικά. 

Αρκετές φορές έχουμε παρουσιάσει απόψεις και πεποιθήσεις από διάφορους κλάδους της ναυτιλίας, τράπεζες, μεσίτες, ναυλωτές, πλοιοκτήτες και επενδυτικά κεφάλαια, οι οποίες όλες συντείνουν στο γεγονός ότι τα καλύτερα είναι μπροστά μας, βάσει θεμελιωδών και ιστορικών στοιχείων.          

Σημαντικό στοιχείο επίσης που δεν πρέπει να αγνοηθεί, είναι ότι η ναυτιλία είναι ένας κλάδος που χαρακτηρίζεται από την «έντονη» κεφαλαιακή του εξάρτηση και δεν είναι μία «δραστηριότητα» η οποία θα αποφέρει σε βραχυπρόθεσμο ορίζοντα εύκολα και γρήγορα κέρδη, όπως αρκετά επενδυτικά κεφάλαια πιστεύουν, βασιζόμενα στις χαμηλές τιμές των πλοίων ή assets όπως αποκαλούνται από τα Private Equity Funds τα οποία επενδύουν κεφάλαια με ορίζοντα 5ετίας και αποσκοπώντας σε αποδώσεις της τάξης του 15% ετησίως.   

Το τελευταίο διάστημα έχει ανοίξει μία κουβέντα για την αυξανόμενη εισροή κεφαλαίων από επενδυτικά σχήματα στη ναυτιλία με βασικό γνώμονα ότι η επένδυση σήμερα γίνεται σε χαμηλές τιμές και με την πεποίθηση ότι θα υπάρξει βελτίωση της αγοράς που θα συμπαρασύρει και τις τιμές των πλοίων ανοδικά θα εκμεταλλευτούν την διαφορά μεταξύ τιμής κτήσης και πώλησης και θα αποκομίσουν τα κέρδη τους.  Αρκετοί παράγοντες της ναυτιλίας επισημαίνουν ότι οι επενδύσεις των επενδυτικών κεφαλαίων στην αγορά δεν είναι προς όφελος της καθώς οι τοποθετήσεις τους σε νεότευκτα πλοία δημιουργεί μία υπέρ-προσφορά τονάζ η οποία εξ ορισμού είναι αντίθετη με την λογική της αγοράς καθώς η αύξηση της χωρητικότητας είναι από του κύριους παράγοντες που συντηρούν την αγορά, τόσο των ναύλων αλλά και των τιμών των πλοίων, σε χαμηλά επίπεδα.      

Στον αντίποδα, οφείλουμε να επισημάνουμε ότι σε απόλυτα νούμερα, οι επενδύσεις των Private Equity Funds στην ναυτιλία είναι αρκετά συγκεκριμένες και σίγουρα δεν επαρκούν για να καλύψουν τον παραδοσιακό τρόπο της ναυτιλιακής χρηματοδότησης που είναι οι τράπεζες. 

Σύμφωνα με εκτιμήσεις από την Tufton Oceanic και την Clarkson Research Services τα τελευταία 2 χρόνια τα Private Equity Funds έχουν τοποθετήσει περίπου $ 32 δισ. στην ναυτιλία, είτε αγοράζοντας δάνεια σε discount από Ευρωπαϊκές τράπεζες που λόγω των επερχόμενων Stress Tests θέλουν να βελτιώσουν την κεφαλαιακή τους επάρκεια «ξεφορτώνοντας» ήδη υπάρχοντα NPL’s (Non Performing Loans) και δάνεια που κρίνονται ότι θα γίνουν default ή επενδύοντας σε γνωστές εταιρείες για την παραγγελία νεότευκτων πλοίων. 

Για να υπάρξει μία σύγκριση με το ποσό των $ 32 δισ. που έχουν επενδύσει τα Private Equity Funds τα τελευταία 2 χρόνια να αναφέρουμε πως το τρέχον βιβλίο παραγγελιών εκτιμάται περίπου στα $ 300 δισ. εκ των οποίων τα $ 110 δισ. αναζητούν χρηματοδότηση. 

Το κενό αυτό σαφέστατα δεν πρόκειται να καλυφθεί από επενδυτικά σχήματα, ανοίγοντας μία άλλη συζήτηση σχετικά με τις παραδόσεις όπου ενδεχομένως να δούμε το όχι πρωτόγνωρο φαινόμενο των μετακυλίσεων των παραδόσεων σε ημερομηνίες παράδοσης αργότερα από τις αρχικά συμφωνηθέντες η ακόμη και ακυρώσεις παραγγελιών αν η παραδοσιακή χρηματοδότηση από τις Ευρωπαϊκές τράπεζες δεν μπορέσει να ανταποκριθεί σε αυτές τις ανάγκες.                                         

Ακολουθεί η δραστηριότητα στον τομέα των αγοραπωλησιών για την εβδομάδα που πέρασε.

Στα πλοία ξηρού φορτίου γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:

✏  Στα Capes, το ‘F. D. LUIGI D’AMATO’ 180.184 DWT (2006 – Imabari) πουλήθηκε στα χαμηλά  $ 40 εκ.

✏  Στα Post-Panamax, το ‘SEA STAR’ 93.315 DWT (2010 – Zhejiang Yangfan) έφυγε στα $ 22,8 εκ.

✏  Στα Supramax και τα Handymax, το ‘KOMATSUSHIMA’ 55.522 DWT (2009 – Kawasaki) αγοράστηκε από την Technomar στα $ 25,3 εκ. και το ‘WANDERLUST’ 41.675 DWT (2006 – Bulyard) αγοράστηκε από την Navibulgar περίπου στα $ 15,5 εκ.  

Στον τομέα των tankers γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:

✏  Στα VLCC, το ‘SYNERGY QUEEN’ 309,887 DWT (2010 – Imabari) αγοράστηκε από την Double Hull Tankers στα $ 79,5 εκ.  

✏  Στα Suezmax, το ‘CAPE BALDER’ 159,999 DWT (2009 – Hyundai H.I) αγοράστηκε από την Columbia Ship Management στα $ 18.5 εκ.