Κυπριακή τεχνολογία θα σώζει ζωές σε περιπτώσεις ατυχημάτων σε πλοία

Κυπριακή τεχνολογία θα σώζει ζωές σε περιπτώσεις ατυχημάτων σε πλοία

23
Κυπριακή τεχνολογία θα σώζει ζωές σε περιπτώσεις ατυχημάτων σε πλοία

Σήμερα το απόγευμα ξεκινά στο κρουαζιερόπλοιο «Louis Olympia», η δοκιμή ενός υπερσύγχρονου τεχνολογικά συστήματος, άκρως επίκαιρου αυτές τις μέρες που έχει σχέση με τη διάσωση επιβατών σε περιπτώσεις ατυχημάτων με πλοία, το οποίο προκαλεί ιδιαίτερο διεθνές ενδιαφέρον, αλλά έχει στην καρδιά του ένα μεγάλο μέρος κυπριακής σκέψης, γνώσης, τεχνολογίας, έρευνας και καινοτομίας.
Συγκεκριμένα, πρόκειται να δοκιμαστεί, το σύστημα υψηλής τεχνολογίας που σκοπό έχει στο σύντομο μέλλον, να δίνει τη δυνατότητα ακριβούς εντοπισμού και διάσωσης επιβατών που είτε είναι εγκλωβισμένα σε καμπίνες, διαδρόμους ή άλλα τμήματα πλοίων, είτε έπεσαν στη θάλασσα, με τους διασώστες να έχουν στη διάθεσή τους στοιχεία ακόμα και για την καρδιακή λειτουργία του αγνοούμενου επιβάτη.
Το θέμα είναι ιδιαίτερα επίκαιρο αυτές τις μέρες, με το ατύχημα του κορεατικού φέρι μπόουτ Sewol και τις υπό εξέλιξη προσπάθειες εντοπισμού αγνοούμενων επιβατών.
Το ίδιο σκηνικό είχαμε και το 2012 με το «Costa Concordia», ενώ προηγήθηκε το 2007 ανάλογο συμβάν με το «Sea Diamond» στη Σαντορίνη. Σε όλες τις περιπτώσεις η αναζήτηση αγνοούμενων επιβατών ήταν το πιο κρίσιμο θέμα τις πρώτες ώρες και μέρες.

Η ιδέα ξεκίνησε από την Κύπρο μέσα από την εμπειρία του ατυχήματος με το «Sea Diamond» και η αρχική πρωτοβουλία για τεχνολογία που να επιτρέπει τον εντοπισμό και διάσωση των επιβατών ξεκίνησε από τον Ζαχαρία Σιόκουρο – διευθυντή τεχνολογίας του ομίλου Louis και επικεφαλής του MARINEM (Ναυτιλιακό Ινστιτούτο Ανατολικής Μεσογείου).
Ο προβληματισμός υιοθετήθηκε από σειρά παραγόντων σε θέματα ναυτιλίας και κυρίως έρευνας και τεχνολογίας της Κύπρου, όπως τον Τάσο Κουνούδη της εταιρείας Signal Generi X και άλλους, στην Κύπρο και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Το 2010 σύστησαν έναν όμιλο που συνέταξε ολόκληρο τον σχεδιασμό για την ανάπτυξη ανάλογου υψηλής τεχνολογίας συστήματος, που ονομάστηκε έργο LYNCEUS, με σκοπό να δημιουργήσει τεχνολογία για εντοπισμό επιβατών στο πλοίο και στη θάλασσα κατά τη διάρκεια ατυχημάτων.
Το ατύχημα με το «Costa Concordia» στην Ιταλία το 2012, άναψε κυριολεκτικά τα αίματα, οπότε και η ομάδα πρωτοβουλίας, κατέθεσε στην ΕΕ το έργο LYNCEUS ζητώντας χρηματοδότηση, κάτι που επιτεύχθηκε αφού αξιολογήθηκε πολύ ψηλά, εξασφαλίζοντας ευρωπαϊκή χρηματοδότηση της τάξης των 2,5 εκατ. ευρώ μέσω του 7ου Χρηματοδοτικού Πλαισίου, με το όλο έργο να υπολογίζεται ότι θα κοστίσει 3,3 εκατ. ευρώ, με την κυπριακή εταιρεία έρευνας και τεχνολογίας Signal Generi X να αναλαμβάνει τεχνικός συντονιστής του έργου.
Από κυπριακής πλευράς, σημαντική είναι επίσης η συμμετοχή της Louis Cruises που είχε την αρχική πρωτοβουλία και που παρέχει μεταξύ άλλων τα πλοία για τις δοκιμές, του ΕΤΕΚ σε συμβουλευτικό επίπεδο, το MARINEM, τη ΔΑΙΔΑΛΟΣ που παρέχει μη επανδρωμένα αεροσκάφη για βοήθεια στις έρευνες, ενώ τον γενικό συντονισμό έχει ο οργανισμός ΤΑΛΩΣ. Από το εξωτερικό, εκτός από τους LLOYDS, συμμετέχουν οι CARNIVAL και AUTRONICA.
Η πρόοδος υλοποίησης του έργου και τα μέχρι τώρα εντυπωσιακά αποτελέσματα έχουν αξιολογηθεί από την ΕΕ σαν εξαιρετικά, με αποτέλεσμα να δίνεται ξεχωριστή σημασία στο συγκεκριμένο πρόγραμμα.
Το έργο και οι μέχρι τώρα εξελίξεις έχουν παρουσιαστεί στα σημαντικότερα διεθνή ναυτιλιακά συνέδρια, ενώ το έργο έχει παρουσιαστεί στα μεγαλύτερα εξειδικευμένα περιοδικά ναυτιλίας, με αποκορύφωμα ειδικό αφιέρωμα στο περιοδικό του Lloyd’s Register. Να σημειωθεί ότι μεταξύ πολλών άλλων, για το συγκεκριμένο έργο έχουν ενδιαφερθεί και έχουν ταξιδεύσει στην περιοχή για να ενημερωθούν από πέρσι εκπρόσωποι των μεγαλύτερων κορεατικών ναυπηγείων.
Ταυτόχρονα, το έργο έχει προσελκύσει την ιδιαίτερη προσοχή και τη στήριξη της Ένωσης Διεθνών Κρουαζιέρων (CLIA) και το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Κρουαζιέρας (ECC).
Έξυπνοι μικροαισθητήρες
Το όλο σύστημα υψηλής τεχνολογίας που αναπτύσσεται, λαμβάνει υπόψη πρώτα απ’ όλα το γεγονός ότι σε περιπτώσεις ατυχημάτων στη θάλασσα με επιβατηγά πλοία ή κρουαζιερόπλοια, είναι οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα πληρώματα και οι ομάδες διάσωσης, στον εντοπισμό επιβατών κατά την εκκένωση και εγκατάλειψη του πλοίου, ένα θέμα που συχνά καταλήγει και σε αριθμό θανάτων.
Ταυτόχρονα, η παγκόσμια εξέλιξη, θέλει τα κρουαζιερόπλοια να αυξάνονται και σε αριθμό και σε μέγεθος καθώς και τον αριθμό επιβατών που μεταφέρουν. Κάτι που κάνει τη λύση υψηλής τεχνολογίας, με ειδικούς ασύρματους μικροαισθητήρες που εκπέμπουν σήμα για την ακριβή θέση του επιβάτη, όπως και το σύστημα εντοπισμού εντός του πλοίου αλλά και τα μέσα εντοπισμού εκτός του πλοίου, αλλά και η ενημέρωση για ζωτικές λειτουργίες του επιβάτη -όπως οι καρδιακές- που ετοιμάζεται με κύρια κυπριακή συμμετοχή, κρίνεται σε παγκόσμιο επίπεδο ως επείγουσα.
Ειδικός εξοπλισμός στα σωσίβια γιλέκα, βραχιόλια κατασκευασμένα με τρισδιάστατους εκτυπωτές κ.τ.λ., επιτρέπουν τον εντοπισμό κάθε επιβάτη σε όποια κατάσταση κι αν βρίσκεται στο πλοίο ή τη θάλασσα, όπως και την τυχόν κίνησή του.
Παρακολουθούν από κοντά Euronews και «Φιλελεύθερος»
Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι το Euronews, αποφάσισε να ετοιμάσει ντοκιμαντέρ για το συγκεκριμένο έργο και τηλεοπτικό του επιτελείο θα βρίσκεται από σήμερα στο «Louis Olympia», για να καταγράψει αυτό το σημαντικό στάδιο δοκιμών που θα γίνουν σε ταξίδι του κρουαζιερόπλοιου από τη Ρόδο στη Σαντορίνη, το Ηράκλειο και τον Πειραιά.

 

Πηγή: www.philenews.com

 

 

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.