Παρά τις πιέσεις ο BDI αντιστέκεται σθεναρά

Παρά τις πιέσεις ο BDI αντιστέκεται σθεναρά

3
Παρά τις πιέσεις ο BDI αντιστέκεται σθεναρά

Του Γιώργου Λογοθέτη, CFO Finance & Research George Moundreas Com. S.A.

 

Την Παρασκευή 21 Μαρτίου, 2014, ο BDΙ έκλεισε στις 1,599 μονάδες ενώ οι επιμέρους δείκτες και ο μέσος όρος των ημερησίων εσόδων κυμάνθηκαν ως εξής: BCI στις 3,036 μονάδες με $ 24,835 την ημέρα, BPI 1,112 μονάδες στα  $ 8,956 την ημέρα, BSI 1,209 μονάδες στα $ 12,643 την ημέρα και BHSI 674 μονάδες στα $ 9,937 την ημέρα.  

Η εβδομάδα που πέρασε έδειξε για άλλη μία φορά ότι ο δείκτης παρουσιάζει σημεία αντίστασης περί των 1,600 μονάδων, αφού μόλις οριακά έσπασε το όριο αυτό την Πέμπτη 20 Μαρτίου, όπου έκλεισε στις 1,621 μονάδες, την επομένη διόρθωσε και έκλεισε οριακά κάτω από το όριο αυτό. 

Με το κλείσιμο του πρώτου τριμήνου σε λίγες ημέρες, αναμένουμε να δούμε αν η πορεία του δείκτη επιβεβαιώσει την κυκλικότητα του, όπου βάσει ιστορικών στοιχείων η ανοδική πορεία του δείκτη ουσιαστικά αρχίζει μετά τους πρώτους 3 μήνες κάθε χρόνου, χωρίς όμως αυτό να σημαίνει ότι ήδη δεν βρισκόμαστε σε αρκετά καλύτερα επίπεδα από το ίδιο διάστημα του 2012 με μόνη εξαίρεση αυτή του κλάδου των Panamax, όπως άλλωστε επισημάναμε και στην προηγούμενη μας ανασκόπηση.                 

Η γενικότερη πεποίθηση για την περαιτέρω βελτίωση της αγοράς, αποδεικνύεται και από την συνεχιζόμενη όρεξη, τόσο από τις ναυτιλιακές εταιρείες παγκοσμίως όσο και από τις Ελληνικές για παραγγελίες νεότευκτων πλοίων, όπου ύστερα από ένα πολύ δυνατό 2013 τα σημάδια των 2 πρώτων μηνών του 2014 δείχνουν ότι θα είναι αντίστοιχα δυνατό. 

Συγκεκριμένα, οι Έλληνες πλοιοκτήτες τον Ιανουάριο του 2014 έβαλαν συνολικά 36 παραγγελίες εκ των οποίων το 50% αφορούσε πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου και τον Φεβρουάριο έβαλαν συνολικά 28 παραγγελίες εκ των οποίων οι 13 από αυτές ήταν σε πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου.   

Στην προηγούμενη μας ανασκόπηση είχαμε επισημάνει την προτροπή της Κινεζικής κυβέρνησης προς τους εγχώριους παραγωγούς χάλυβα να αυξήσουν τις εισαγωγές Iron Ore και Coal από χώρες της Αφρικής ώστε να μην είναι τόσο εξαρτώμενοι από την Αυστραλία και την Βραζιλία. 

Στο πλαίσιο αυτής της στρατηγικής, αντίστοιχα και οι χώρες της Αφρικής και ιδιαίτερα της Νοτίου, έχουν αρχίσει και υλοποιούν επενδύσεις σε υποδομές ώστε να εκμεταλλευτούν τη νέα αυτή ευκαιρία αύξησης εξαγωγών προς την Κίνα.    

Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της Botswana, όπου σύμφωνα με κρατικούς αξιωματούχους, εντός της δεκαετίας σχεδιάζει να υλοποιήσει ένα πρόγραμμα υποδομών ώστε να φτάσει στο σημείο να εξάγει 115 εκ. τόνους Coal κάθε χρόνο.  Σύμφωνα με τον υπουργό Ενέργειας και Ορυχείων της χώρας, Onkohame Mokaila, έχει ήδη υπάρξει συμφωνία με τη γειτονική χώρα, τη Namibia, για τη κατασκευή ενός σιδηροδρομικού δικτύου αξίας $ 15 δισ. που θα ενώνει τα ορυχεία της Botswana, τα οποία υπολογίζεται ότι έχουν 12 δισ. τόνους Coal, με το υπό ανακατασκευή λιμάνι της Namibia έτσι ώστε να υπάρξει πρόσβαση στις Ασιατικές αγορές. 

Στο πλαίσιο αυτό η συμφωνία μεταξύ των 2 χωρών έχει ήδη υπογραφεί και έχει σχηματιστεί μία εταιρεία με τη συμμετοχή ξένων επενδυτών, όπου δεν θα μας έκανε καμία εντύπωση να συμμετέχουν και Κινεζικά κεφάλαια, για την υλοποίηση του έργου. 

Στο μεσοδιάστημα, η Botswana έχει προσκαλέσει εταιρείες να κάνουν αίτηση για άδειες εξόρυξης ώστε να αρχίσει ήδη η εξαγωγή Coal χρησιμοποιώντας το ήδη υπάρχον σιδηροδρομικό δίκτυο προς τα λιμάνια της Mozambique (Beira Port) και του Richards Bay της Νοτίου Αφρικής.     

Ακολουθεί η δραστηριότητα στον τομέα των αγοραπωλησιών για την εβδομάδα που πέρασε.

Στα πλοία ξηρού φορτίου γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:

✏  Στα Post Panamax και Kamsarmax, το ‘SHINCHI MARU’ 91,443 DWT (1995 – Mitsubishi H.I.) πουλήθηκε στα $ 9 εκ., το ‘GRAND OCEAN’ 81,622 DWT (2012 – Guangzhou Longxue) πουλήθηκε on subjects στα $ 28 εκ. περίπου και το ‘GIANT PESCADORES’ 71,671 DWT (1998 – Hitachi Zosen) πουλήθηκε στα $ 12 εκ.

✏  Στα Handymax, το ‘STELLA FOMALHAUT’ 46,693 DWT (1999 – Sanoyas) και το ‘FSL DURBAN’ 46,693 DWT (1999 – Sanoyas) πουλήθηκαν enbloc στα 23.55 εκ.

Στον τομέα των tankers γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:

✏  Στα Suezmax, το ‘GENMAR HOPE’ 159,539 DWT (1999 – Daweoo) και το ‘GENMAR HORN’ 159,475 DWT (1999 – Daweoo)  αγοράστηκαν από την Eurotankers στα $ 30 εκ.    

✏  Στα Aframax, το ‘MARE ITALICUM’ 110.295 DWT (2007 – Mitsui) πουλήθηκε στην Pantheon στα $ 34 εκ. και το ‘PACIFIC LEO’ 107.127 DWT (2003 – Imabari) πουλήθηκε στα $ 21 εκ. στην ADS Maritime