Τελειώνουν οι δικαιολογίες για την πτωτική διόρθωση του δείκτη BDI

Τελειώνουν οι δικαιολογίες για την πτωτική διόρθωση του δείκτη BDI

4
Τελειώνουν οι δικαιολογίες για την πτωτική διόρθωση του δείκτη BDI

Του Γ. Λογοθέτη, CFO Finance & Research George Moundreas Com. S.A,

Την Παρασκευή 14 Φεβρουαρίου, 2014, ο BDΙ έκλεισε στις 1,106 μονάδες ενώ οι επιμέρους δείκτης και ο μέσος όρος των ημερησίων εσόδων κυμάνθηκαν ως εξής: BCI στις 1,554 μονάδες με $ 8,367

την ημέρα, BPI 1,311 μονάδες στα  $ 10,506 την ημέρα, BSI 998 μονάδες στα $ 10,438 την ημέρα και BHSI 671 μονάδες στα $ 9,689 την ημέρα.

Στην προηγούμενη ανασκόπηση είχαμε αναφέρει πως με το πέρας των αργιών στην Κίνα, ουσιαστικά θα τελειώσουν και οι δικαιολογίες για την πτωτική διόρθωση του δείκτη.

Αν και είναι ιδιαίτερα νωρίς να προεξοφλήσουμε την κατά γενική ομολογία αναμενόμενη άνοδο του δείκτη, τις τελευταίες ημέρες πράγματι ο BDI έχει δείξει οριακές ανοδικές κινήσεις.

Να υπενθυμίσουμε ότι την ίδια περίοδο το 2013 ο δείκτης βρισκότανε περίπου στις 750 μονάδες και κινήθηκε σε αυτά τα επίπεδα μέχρι τις αρχές Μαρτίου.

Στην τελευταία έκθεση της η BIMCO εκτιμά πως η πτώση της αγοράς οφείλεται ουσιαστικά στην καθαρά εποχική πτώση της ζήτησης (Seasonal Demand) με μόνη εξαίρεση αυτή των Handysize όπου ο μέσος όρος των ημερησίων εσόδων είναι σχεδόν στο υψηλότερο επίπεδο των 3 τελευταίων χρόνων.

Σύμφωνα με τον επικεφαλής αναλυτή της BIMCO, Peter Sand, το τελευταίο 3μηνο του 2013 αποδείχτηκε ιδιαίτερα δυνατό και η διόρθωση που έχει «υποστεί» ο δείκτης μέχρι στιγμής δεν είναι κάτι το ασυνήθιστο καθώς το πρώτο 3μηνο κάθε έτους είναι πάντα πτωτικό.  Χαρακτηριστικά αναφέρει πως από τις αρχές του χρόνου η μείωση του όγκου σε συγκεκριμένα εμπορεύματα έφτασε στο 8,8% το οποίο είναι καθαρά εποχικό φαινόμενο και πως τα επόμενα 3 τρίμηνα η αύξηση της ζήτησης των εμπορευμάτων θα είναι ιδιαίτερα δυναμική.

Επισημαίνει δε αυτό που και εμείς πολλές φορές έχουμε αναφέρει ότι κατά την περίοδο των αργιών ο κλάδος μεταφοράς των πλοίων ξηρού φορτίου πάντα έχει πτωτικές τάσεις λόγω της μειωμένης ζήτησης.  Ταυτόχρονα τονίζει πως ένας πρόσθετος λόγος που το πρώτο τρίμηνο δεν αναμένεται να δούμε κάτι το συνταρακτικό είναι και λόγω των κακών καιρικών συνθηκών όπως για παράδειγμα στην Αυστραλία με το χτύπημα του κυκλώνα Dylan.

Σχετικά με την Αυστραλία να αναφέρουμε πως στα τέλη του Ιανουαρίου, περίπου 1 εκατομμύριο τόνοι Coking Coal από τον τερματικό σταθμό του Dalrymple Bay καθυστέρησαν να φορτωθούν σε πλοία λόγω των κακών καιρικών συνθηκών.  Συγκεκριμένα οι εξαγωγές από το συγκεκριμένο σημείο τον Ιανουάριο έφτασαν τους 4,69 εκ. τόνους, 17,5% μείωση από τους 5,69 εκ. τόνους τον Δεκέμβριο έχοντας σαν αποτέλεσμα τον Ιανουάριο να φορτώσουν συνολικά 44 πλοία συγκριτικά με 59 τον Δεκέμβριο.

Συνεχίζοντας ο επικεφαλής αναλυτής κάνει λόγο και για την «τακτική» του Slow Steaming, η οποία, σε λογικά πλαίσια, ακολουθήθηκε το 2013 και σε συνδυασμό με την αύξηση της ζήτησης του όγκου των εμπορευμάτων κατά 5,4% βοήθησε στην βελτίωση της αγοράς.  Για το 2014 εκτιμά ότι τα θεμελιώδη μεγέθη είναι σε πολύ καλύτερα επίπεδα και αναφέρει πως αν αυτό συνδυαστεί με τακτική Slow Steaming, στα ίδια επίπεδα με αυτά του 2013, ώστε να «ελεγχθεί» η προσφορά τότε τα έσοδα των πλοίων θα κυμανθούν σε αρκετά ικανοποιητικά επίπεδα.

Στον τομέα των νεότευκτων πλοίων, αξίζει να αναφέρουμε, σύμφωνα με δημοσιεύσεις, το «παράδοξο» που αντιμετωπίζουν τα ναυπηγεία και συγκεκριμένα τα μεγάλα ναυπηγεία της Κορέας.

Οι τιμές των νεότευκτων πλοίων τα τελευταία χρόνια έχουν παρουσιάσει μεγάλη πτωτική πορεία, απόρροια των χαμηλών παραγγελιών, οδηγώντας έτσι τα ναυπηγεία να δελεάσουν τους πλοιοκτήτες προσφέροντας τους έναν τρόπο πληρωμής, το “Heavy Tail” όπου το 70% του κόστους της παραγγελίας πληρώνεται με την παράδοση του πλοίου.  Αυτό οδήγησε και θα οδηγεί, σύμφωνα με επίσημα στοιχεία της Hyundai και της Daewoo, σε σημαντική μείωση των εσόδων, καθώς ακόμη και αν αυξηθούν δραματικά οι παραγγελίες το μεγαλύτερο ποσό της αξίας θα πληρωθεί όταν παραδοθεί το πλοίο, δηλαδή τουλάχιστον μετά από 2 χρόνια.

Ακολουθεί η δραστηριότητα στον τομέα των αγοραπωλησιών για την εβδομάδα που πέρασε.

Στα πλοία ξηρού φορτίου γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:

✏  Στα Panamax, το ‘GIUSEPPE RIZZO’ 77.684 DWT (2004 – CSBC) πουλήθηκε σε Έλληνες στα  $18 εκ. περίπου, το ‘UTOPIE’ 75.118 DWT (2008 – Hudong Zhonghua) πουλήθηκε σε auction στα

$ 23,75 εκ. και το ‘HANSUNG SUNRISE’ 73.653 DWT (1993 – Hyundai) αγοράστηκε από Έλληνες στα $ 7,5 εκ.

Στον τομέα των tankers γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:

✏  Στα Suezmax, το ‘ALDAWHA’ 153.045 DWT (1997 – Hyundai) αγοράστηκε στα $ 12,5 εκ.

✏  Στα Aframax, το ‘STI SPIRIT’ 113.091 DWT (2008 – New Times) πουλήθηκε σε Έλληνες στα $ 31 εκ. και το ‘ELISE SCHULTE’ 106.121 DWT (1999 – Namura) πουλήθηκε στα $ 12 εκ.

 

 

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.