O κίνδυνος πιστωτικού κραχ χτυπάει καμπανάκι

O κίνδυνος πιστωτικού κραχ χτυπάει καμπανάκι

5
O κίνδυνος πιστωτικού κραχ χτυπάει καμπανάκι

Του Γ. Λογοθέτη, CFO Finance & Research George Moundreas Com. S.A.

 

Η επιμονή μας στο τεράστιο πρόβλημα της ανεργίας, ιδιαίτερα στην Ευρωζώνη, δεν είναι θέμα δογματισμού, αλλά όπως οι βασικές οικονομικές αρχές ορίζουν, η μείωση της είναι προαπαιτούμενο για την υγιή ανάπτυξη μίας οικονομίας.  Να υπενθυμίσουμε πως όλα τα μέτρα, όπως και η διάρκεια τους, στην Αμερικανική οικονομία αποβλέπουν στην μείωση της ανεργίας εν αντιθέσει με την πολιτική λιτότητας στην Ευρωζώνη που όπως αποδεικνύεται έχει αυξήσει την ανεργία και αποτελεί τροχοπέδη στην ανάπτυξη.         

Η BNP Paribas, εκφράζει την ανησυχία της για τη συνεχιζόμενη άνοδο της ανεργίας και προειδοποιεί πως αυτός είναι ο μεγαλύτερος εφιάλτης που σκιάζει την Ευρωπαϊκή οικονομία ενώ η ανάπτυξη του 1% το 2014 και το 2015 δεν είναι ικανή ώστε να μειώσει την ανεργία.  Την ίδια ακριβώς πεποίθηση, μεταξύ πολλών άλλων, εκφράζει και η BofA και η IHS Global Insight τονίζοντας πως τα υψηλά ποσοστά ανεργίας έχουν αρνητικό αντίκτυπο στην πορεία των καταναλωτικών δαπανών, ιδίως αν ληφθούν υπόψη τα χαμηλά επίπεδα των μισθών και των αποδοχών σε μία σειρά από Ευρωπαϊκές χώρες ενώ η Παγκόσμια Τράπεζα αναφέρει πως είναι αδιανόητο ότι θα χαθεί μία ολόκληρη γενιά σε ορισμένες από τις χώρες της Νοτίου Ευρώπης.                              

Ο γνωστός «απαισιόδοξος» Roubini, σε μία ρεαλιστική θεωρούμε εκτίμηση αναφέρει πως η προοπτική κορύφωσης της Ευρωπαϊκής κρίσης παραμένει καθώς εκτός της αναιμικής ανάπτυξης και του ισχυρού Ευρώ υπάρχει και η συνεχιζόμενη άνοδος του δημοσίου χρέους, η έλλειψη ανταγωνιστικότητας στην περιφέρεια, η μεταρρυθμιστική κόπωση και η εύθραυστη πολιτική σταθερότητα.

 Παράλληλα επισημαίνει τον κίνδυνο του πιστωτικού κραχ, καθώς μετά τα Stress Tests θα αποδειχθεί πως αρκετές Ευρωπαϊκές τράπεζες θα χρειαστούν πρόσθετα κεφάλαια.         

Το εμπορικό πλεόνασμα της Γερμανίας έφτασε κοντά σε επίπεδα ρεκόρ το Νοέμβριο, στα € 17,8 δισ. με τις εξαγωγές να αυξάνονται κατά 0,3% στα € 93,2 δισ., ενίσχυση για 4ο συνεχόμενο μήνα και τις εισαγωγές να μειώνονται κατά 1,1% στα € 75,4 δισ.  Στην Ιταλία η ανεργία ενισχύθηκε σε υψηλό 37 ετών, στο 12,7% το Νοέμβριο και τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια αυξήθηκαν κατά 22,8% σε ετήσια βάση στα € 149,6 δισ.  Η Ισπανία ναι μεν έγινε η 2η οικονομία μετά την Ιρλανδία που βγήκε από το μνημόνιο αλλά να επισημάνουμε πως έχει την 2η υψηλότερη ανεργία στην Ευρωζώνη, στο 26,7% ενώ τα επισφαλή δάνεια αυξήθηκαν κατά 13% το Νοέμβριο φτάνοντας στα € 192,5 δισ.        

Στις ΗΠΑ, η οικονομία αναπτύχθηκε με εντυπωσιακό ρυθμό 4,1% σε ετήσια βάση ενώ σύμφωνα με τον γνωστό οικονομολόγο Barry Eichengreen, η ανάπτυξη το 2014 θα κυμανθεί στο 3% ενώ μέχρι το τέλος του έτους η ανεργία μπορεί να επανέλθει σε φυσιολογικά επίπεδα στο 5-6%.

Ανάμικτα είναι τα μηνύματα από την Κίνα, καθώς η οικονομία επιβραδύνθηκε ελαφρώς το 4ο τρίμηνο στο 1,8% από 2,2% του προηγουμένου τριμήνου.  Το ΑΕΠ αναπτύχθηκε με ρυθμό 7,7% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, έναντι του 7,8% στο διάστημα Ιουλίου – Σεπτεμβρίου.

Στον αντίποδα, η Κίνα ξεπέρασε τις ΗΠΑ και είναι η μεγαλύτερη χώρα με το μεγαλύτερο εμπόριο αγαθών στον κόσμο αλλά και η χώρα με τις μεγαλύτερες εισαγωγές πετρελαίου. 

Συνολικά για το 2013 οι εξαγωγές της Κίνας αυξήθηκαν κατά 7,9% και οι εισαγωγές κατά 7,3%.  Το ετήσιο εμπορικό πλεόνασμα αυξήθηκε κατά 12,4% στα $ 259,8 δισ. ενώ η συνολική αξία των εξαγωγών και εισαγωγών αυξήθηκε κατά 7,6% το 2013 αγγίζοντας τα $ 4,16 τρισ., σε αντίθεση με τις ΗΠΑ όπου σύμφωνα με τα στοιχεία του 11μήνου του 2013 η συνολική αξία των εξαγωγών και εισαγωγών ήταν στα $ 3,57 τρισ. 

Στο θέμα που πολλές φορές έχουμε χτυπήσει το καμπανάκι, στο σκιώδες τραπεζικό σύστημα, αναμένουμε τις εξελίξεις καθώς τα ποσά που έχουν δοθεί από εταιρίες trust και άλλες οντότητες έφτασαν το ρεκόρ των $ 2,9 τρισ. δηλαδή το 30% του συνόλου των δανείων για το 2013!!!!!         

 

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.