Τι μπορεί να συμβεί με απερίσκεπτες και αναποτελεσματικές νομοθετικές παρεμβάσεις

Τι μπορεί να συμβεί με απερίσκεπτες και αναποτελεσματικές νομοθετικές παρεμβάσεις

0
Τι μπορεί να συμβεί με απερίσκεπτες και αναποτελεσματικές νομοθετικές παρεμβάσεις

Αιχμές κατά της κυβέρνησης και της πολιτικής αιφνιδιασμών απέναντι στην ελληνική ναυτιλία περιείχε η ομιλία του  προέδρου του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδας, Γεωργίου Γράτσου στη διάρκεια κοπής πίτας του Επιμελητηρίου.

Ο κ. Γράτσος επεσήμανε ότι «στο απόγειό της στα τέλη της δεκαετίας του ’70, την Ελληνική σημαία ύψωνε η μεγάλη πλειοψηφία του Ελληνόκτητου στόλου.  Από τη δεκαετία του ‘80 άρχισε η συρρίκνωση λόγω άστοχων παρεμβάσεων των Ελληνικών κυβερνήσεων. Το 1987 είχε το 48.7%. Σήμερα έφθασε να αποτελεί μόνο το 23% του Ελληνόκτητου στόλου.

Αυτό είναι ενδεικτικό του τι μπορεί να συμβεί πολύ σύντομα με απερίσκεπτες και αναποτελεσματικές νομοθετικές παρεμβάσεις»

«Εκ του αποτελέσματος είναι σαφές ότι οι Ελληνικές κυβερνήσεις δεν κατανόησαν ποτέ την έννοια της ανταγωνιστικότητος.

Προϋπόθεση για την ομαλή λειτουργία της ναυτιλίας είναι η εμπιστοσύνη όσον αφορά την σταθερότητα του επιχειρηματικού περιβάλλοντος. Πριν λίγες εβδομάδες η ναυτιλία βίωσε έναν δυσάρεστο αιφνιδιασμό, με την ανατροπή όχι μόνο συμφωνηθέντων και υπογεγραμμένων όρων αλλά και Συνταγματικά κατοχυρωμένων διατάξεων. Αυτό δεν θα ωφελήσει μακροπρόθεσμα την χώρα» και προσέθεσε ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου:

«Χρειάζονται πολλά χρόνια και κόποι για να οικοδομηθεί ένα αξιόλογο έργο. Ένας αιφνιδιασμός το κλονίζει σαν καταστρεπτικός σεισμός, και καταρρέει».

Ιδιαίτερη αναφορά  έκανε ο κ. Γράτσος στην ανάληψη της Προεδρία της ΕΕ από την Ελλάδα: «Η Ελλάδα έχει την τιμή της Προεδρίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ως η κατ’ εξοχήν ναυτιλιακή χώρα εύχομαι η συμβολή μας στην ναυτιλιακή πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης να είναι τέτοια που θα αναδείξει την Ελλάδα ως το ναυτιλιακό, τουριστικό και διαμετακομιστικό κέντρο της Ανατολικής Μεσογείου».

«Ατυχώς η διαδρομή της χώρας μας τα τελευταία 40 χρόνια  δεν δικαιολογεί τόση αισιοδοξία. Η νομοθεσία μας κατάφερε να εξαφανίσει τα Ελληνικά κρουαζιερόπλοια, να καταστήσει ζημιογόνα τα ναυπηγεία μας, την ακτοπλοΐα μας, να απωθήσει σκάφη αναψυχής, και πρόσφατα να κλονίσει την εμπιστοσύνη στην σταθερότητα του επιχειρηματικού περιβάλλοντος της ποντοπόρου ναυτιλίας.

Η Ποντοπόρος ναυτιλία των Ελλήνων πρωταγωνιστεί στις παγκόσμιες θαλάσσιες μεταφορές. Είναι δε παράλληλα η κορυφαία ναυτιλιακή δύναμη στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Αυτό το επιτυγχάνει επειδή είναι ανταγωνιστική και καταφέρνει να προσαρμόζεται, στις συνεχώς διαμορφούμενες νέες συνθήκες» συμπλήρωσε ο πρόεδρος του ΝΕΕ

Αναφερόμενος στα πεπραγμένα  για το Θαλάσσιο Τουρισμό και τα Σκάφη Αναψυχής δήλωσε ότι:

«Συνδράμαμε στην προσπάθεια διαμόρφωσης νομοθετικού πλαισίου για τον θαλάσσιο τουρισμό με στόχο την ανταγωνιστικότητα και την ανάπτυξη του κλάδου προς όφελος της Εθνικής οικονομίας. Η προσέλκυση σκαφών αναψυχής δημιουργεί πολλές θέσεις εργασίας. Το 2013 διαμορφώθηκαν 2 σχέδια νόμου. Τα δεύτερο πιστεύουμε ότι σύντομα  θα κατατεθεί στη Βουλή.

Το ΝΕΕ στις εισηγήσεις του σταθερά υποστηρίζει ότι αν νομοθετηθούν τέλη, αυτά πρέπει να είναι ανταγωνιστικά και χαμηλότερα άλλων γειτονικών χωρών, για να προσελκύσουμε περισσότερα ξένα σκάφη να ελλιμενίζονται στις Ελληνικές μαρίνες. Έτσι μόνον θα αυξηθεί η προσφορά του κλάδου στην Εθνική οικονομία. Αυτό γίνεται μέσω των αγορών, της συντήρησης και λειτουργίας τους. Τα πολλά έσοδα έρχονται από αυξημένο τζίρο. Όχι από υπερφορολόγηση.

Πρέπει επιτέλους να γίνει συνείδηση ότι ζούμε σε μια παγκοσμιοποιημένη κοινωνία της αγοράς όπου η ανταγωνιστικότητα και η ποιότητα προσελκύουν. Η ελαστικότητα της ζήτησης είναι κανόνας. Συνεχώς δημιουργούντα αλλού, άλλες, πιο συμφέρουσες επιλογές για να προσελκύουν. Έτσι πρέπει να κάνουμε και εμείς.

Νοοτροπίες που εφαρμόστηκαν σε κλειστές οικονομίες απέτυχαν παταγωδώς.

Ατυχώς υπάρχουν ακόμη αρκετοί σε καίριες θέσεις που διατηρούν παρόμοιες αντιλήψεις.

Έτσι όμως καταστρέφουν μια χώρα με ασύγκριτες δυνατότητες να αναπτυχθεί ως τουριστικό, ναυτιλιακό και διαμετακομιστικό κέντρο της Ανατολικής Μεσογείου, δημιουργώντας ανάπτυξη και πολλές θέσεις εργασίας.

Για τα κρουαζιερόπλοια ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου έκανε την παρακάτω αναφορά:
»Το ΝΕΕ χρόνια τώρα εισηγείτο την αλλαγή του Νόμου περί κρουαζιέρας ούτως ώστε να προσελκύσουμε κρουαζιερόπλοια κυρίως για home porting, δραστηριότητα που θα αύξανε σημαντικά τις θέσεις εργασίας. Τελικά άλλαξε το 2012. Τα πλεονεκτήματα της Ελλάδας είναι σημαντικά: μικρότερες διαδρομές, λιγότερα καύσιμα και πιθανότατα περισσότερες προσεγγίσεις.

Τα συγκριτικά πλεονεκτήματα αυτά ακυρώνονται από τα ακριβά τέλη του «Ελ. Βενιζέλος» που το κατέστησαν περιφερειακό αεροδρόμιο. Άλλο ένα παράδειγμα της ίδιας αποτρεπτικής για την ανάπτυξη νοοτροπίας.

Δεν υπάρχουν απευθείας συνδέσεις με χώρες όπως Αμερική, Καναδάς, Κίνα (γενικότερα Άπω Ανατολή) και Αυστραλία από όπου προέρχονται οι περισσότεροι επιβάτες.

Αρνητικές επίσης είναι οι ανεπαρκείς και χρονοβόρες οδικές διαδρομές και οι γνωστές πια σε όλους μας διαδηλώσεις που τακτικά παραλύουν το κέντρο της Αθήνας.

Είναι εθνικό συμφέρον να αλλάξουμε νοοτροπία για να μεγιστοποιήσουμε τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της χώρας μας.

Για την ακτοπλοΐα δήλωσε:

«Το ΝΕΕ σε συνεργασία με το ΣΕΕΝ συνέβαλλε στην βελτίωση του νομοθετικού πλαισίου λειτουργίας των πλοίων της ακτοπλοΐας. Ακόμη χρειάζονται σημαντικές βελτιώσεις για να μπορέσει η ακτοπλοϊα να εργάζεται παραγωγικά, να μειωθεί το κόστος των εισιτηρίων και να γίνουν βιώσιμες οι εταιρείες.

Ενώ η Ελληνική ακτοπλοΐα άρχισε δυναμικά την ανανέωσή της την δεκαετία του ’90, λόγω της Ελληνικής νομοθεσίας σήμερα έχει συρρικνωθεί, έχει ζημίες και εξαγοράζεται από αλλοδαπούς.

Ατυχώς διαχρονικά η νομοθεσία μας ακυρώνει επιχειρηματικές προσπάθειες και τα συγκριτικά πλεονέκτημα της χώρας μας.

Τέλος για τη Ναυτιλία Μικρών Αποστάσεων ο κ. Γράτσος επεσήμανε:

«Η πολιτική της ΕΕ για τη ναυτιλία μικρών αποστάσεων ξεκίνησε με την πρόθεση να ενισχυθεί και να αναπτυχθεί ως φιλικότερο μέσο μεταφοράς για το περιβάλλον, χωρίς αυτή η πρόθεση να έχει γίνει έργο, το αντίθετο μάλιστα. 

Οι μεταφορές με πλοία είναι περιβαλλοντικά φιλικότερες αλλά καθυστερούν. Οι καθυστερήσεις κοστίζουν, έτσι απωθούν. Το ποσοστό οδικών μεταφορών στη Ε.Ε. αυξήθηκε από το 1995 στο 2010 παρά τις διάφορες προσπάθειες ενίσχυσης των θαλασσίων μεταφορών (Marco Polo, Motorways of the seas, TEN-T κλπ.). Έτσι αυξήθηκαν και οι ρύποι. Με την θέσπιση ακριβότερου πετρελαίου με χαμηλή περιεκτικότητα θείου το πρόβλημα θα χειροτερέψει.

Για να επιτευχθεί η αύξηση της περιβαλλοντικά φιλικότερης μεταφοράς δια θαλάσσης πρέπει να αντιμετωπισθούν αποτελεσματικά όλοι οι παράγοντες που αυξάνουν το κόστος και απωθούν την μεταφορά φορτίων δια θαλάσσης.

Το ΝΕΕ μελέτησε τα αποτελέσματα των Ευρωπαϊκών πολιτικών για την ανάπτυξη της Ν.Μ.Α. Θεωρούμε ότι η μελέτη αυτή δημιουργεί ισχυρά επιχειρήματα για την επανεξέταση και αναθεώρηση των πολιτικών της ΕΕ.

Για την Αναπτυξιακή Εθνική Ναυτιλιακή Στρατηγική ανέφερε ότι:

«Όλα τα ανωτέρω και άλλα αναφέρονται στο πόνημα του ΝΕΕ «Αναπτυξιακή Εθνική Ναυτιλιακή Στρατηγική» που έγινε με στοιχεία από έρευνες ετών, πρωτοπαρουσιάστηκε στα Ποσειδώνια 2012 και έχει υποβληθεί από καιρού σε όλους του αρμόδιους Υπουργούς. Το πόνημα ,που είναι αναρτημένο στην ιστοσελίδα του ΝΕΕ, επικαιροποιείται τακτικά και αναφέρεται σε όλους τους τομείς και τις κατηγορίες πλοίων, λιμάνια, χερσαία μέσα μεταφοράς, ναυπηγήσεις κ.α., με σκοπό και προοπτική η χώρα μας να αναδειχθεί ως ναυτιλιακό, οικονομικό, τουριστικό και διαμετακομιστικό κέντρο της Ανατολικής Μεσογείου για φορτία από την Άπω Ανατολή προς Ευρώπη.

Με ικανοποίηση πληροφορηθήκαμε την επιτυχή προσπάθεια του Ευρωβουλευτή κου Γεωργίου Κουμουτσάκου να ενσωματώσει μέρος του ανωτέρω σκεπτικού στο καινούργιο πρόγραμμα των «Διευρωπαϊκών δικτύων μεταφορών».

Θα ανακάμψουμε μόνο όταν αλλάξουμε νοοτροπία και δημιουργήσουμε ένα σταθερό, φιλόξενο νομοθετικό πλαίσιο.

Θέλουμε να πιστεύουμε ότι αυτή η κυβέρνηση θα καταφέρει να μεγιστοποιήσει αυτά, τα ευκόλως εφικτά ωφέλει για την ανάπτυξη της Εθνικής οικονομίας».