Tα θεμελιώδη μεγέθη των αγοραπωλησιών το 2013

Tα θεμελιώδη μεγέθη των αγοραπωλησιών το 2013

13
Tα θεμελιώδη μεγέθη των αγοραπωλησιών το 2013

Του Γ. Λογοθέτη, CFO Finance & Research George Moundreas Com. S.A.

 

Την Παρασκευή 13 Δεκεμβρίου, 2013, ο BDΙ έκλεισε στις 2,330 μονάδες ενώ οι επιμέρους δείκτες και ο μέσος όρος των ημερησίων εσόδων κυμάνθηκαν ως εξής: BCI στις 4,246 μονάδες με $ 37,510 την ημέρα, BPI 2,096 μονάδες στα  $ 16,728 την ημέρα, BSI 1,553 μονάδες στα $ 16,242 την ημέρα και BHSI 814 μονάδες στα $ 11,637 την ημέρα.

Θετική ήτανε και η προηγούμενη εβδομάδα για την πορεία του δείκτη και των ημερησίων εσόδων όλων των πλοίων, αλλά απ’ ότι φαίνεται μάλλον δεν θα καταφέρει να κάνει την υπέρβαση και να μας εκπλήξει θετικά, σπάζοντας το φράγμα των 2,500 μονάδων μέχρι το τέλους του χρόνου, καθώς ο παράγοντας της «εποχικότητας» και συγκεκριμένα λόγω της έναρξης της εορταστικής περιόδου θα επιφέρει στασιμότητα και διόρθωση στον δείκτη.

Φθάνοντας στο τέλος του χρόνου, κρίνουμε σκόπιμο να αναφέρουμε επιγραμματικά μερικά από τα κύρια θεμελιώδη μεγέθη σχετικά με την αγορά των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου τα οποία θα καθορίσουν και την όπως διαφαίνεται θετική πορεία της αγοράς το επόμενο διάστημα.

Σχετικά με την προσφορά, τους πρώτους 10 μήνες του χρόνου, παραδόθηκαν περίπου 630 πλοία ή 51,7 εκατομμύρια σε DWT, μείωση 40% σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2012.

Για όλο το έτος εκτιμάται ότι το σύνολο των παραδόσεων δεν θα υπερβεί τους 60 εκατομμύρια σε DWT το οποίον είναι πολύ μικρότερο από τους 100 εκατομμύρια σε DWT που παραδόθηκαν κάθε χρόνο το 2011 και το 2012.

Η ανάπτυξη του στόλου για φέτος υπολογίζεται στο 4,7% συγκριτικά με τα διψήφια ποσοστά ανάπτυξης από το 2010 και μετά και η οποία είναι η χαμηλότερη από το 2008.  Για τα επόμενα 2 χρόνια η αύξηση της προσφοράς εκτιμάται στο 4% για κάθε χρόνο και ενδεχομένως λόγω των επιβαλλόμενων IMO κανόνων η προσφορά να περιοριστεί περισσότερο ενισχύοντας έτσι τον τομέα των διαλύσεων.

Από πλευράς ζήτησης, αναμένεται τα tones miles για το 2014 και 2015 να αυξηθούν περίπου κατά 6% το χρόνο, υπερκαλύπτοντας έτσι την αντίστοιχη αύξηση της προσφοράς για τα επόμενα 2 χρόνια.

Στον τομέα των διαλύσεων, η χρονιά θα κλείσει με πτώση περίπου 30% από το ιστορικό υψηλό των 36 εκατομμυρίων DWT του 2012, δηλαδή περίπου στους 25 εκατομμύρια DWT γεγονός που οφείλεται στην μεταβλητότητα των τιμών το 2013 λόγω των διακυμάνσεων στις νομισματικές ισοτιμίες και στις τιμές του σιδήρου αλλά και στην αύξηση των ναύλων ιδιαίτερα από το 3ο τρίμηνο και μετά.

Η πεποίθηση πως η αγορά θα κυμανθεί σε καλύτερα επίπεδα, αντικατοπτρίζεται και από την άνοδο των τιμών των πλοίων που επηρεάζονται επίσης από την αυξημένη ζήτηση των πλοιοκτητών τόσο για παραγγελίες νεότευκτων πλοίων όσο και μεταχειρισμένων.

Τους πρώτους 10 μήνες του έτους παραγγέλθηκαν 811 πλοία, 55 εκατομμύρια DWT, παρουσιάζοντας αύξηση145% από χρόνο σε χρόνο, εκ των οποίων περίπου πάνω από 100 πλοία δηλαδή το 22% των συνολικών παραγγελιών σε DWT συνολικής αξίας $ 2,8 δισ. παραγγέλθηκαν από Έλληνες.

Αντίστοιχα στην αγορά των μεταχειρισμένων πλοίων, τους πρώτους 10 μήνες περίπου 500 πλοία άλλαξαν χέρια για $ 6,2 δισ. με τους Έλληνες πλοιοκτήτες να έχουν αγοράσει πάνω από 210 πλοία αξίας πάνω από $ 3 δισ.

Αναφορικά με τη χρηματοδότηση, εικάζεται ότι θα υπάρξει μία σχετική βελτίωση αλλά πάλι θα κυμανθεί σε χαμηλά επίπεδα ενώ αναμένεται να υπάρξει αύξηση των κεφαλαίων από Private Equity τα οποία έχουν αρχίσει και εκδηλώνουν ενδιαφέρον λόγω των χαμηλών τιμών των πλοίων, αλλά η συνεισφορά τους παρά το ότι είναι θετική και θεμιτή παραμένει ακόμη σε χαμηλά επίπεδα.

Εκτιμάται ότι για το 2013 οι τοποθετήσεις από Private Equity θα ξεπεράσουν τα $ 2,7 δισ. δηλαδή σχεδόν τα ίδια επίπεδα με το 2011.

Να σημειώσουμε πως τα κεφάλαια αυτά είναι ελάχιστα λαμβάνοντας υπόψη πως μέχρι το Νοέμβριο τα δανειζόμενα κεφάλαια που ήδη έχουν εκταμιευθεί αλλά και έχουν δεσμευθεί για εκταμίευση ανέρχονται στα $ 460 δισ. ενώ από την άλλη τα επενδεδυμένα κεφάλαια των $ 2,7 δισ. από Private Equity είναι μηδαμινά αφού εκτιμάται πως συνολικά περίπου $ 300 δισ. από Private Equity δεν έχουν ακόμη επενδυθεί πουθενά.

Ακολουθεί η δραστηριότητα στον τομέα των αγοραπωλησιών για την εβδομάδα που πέρασε.

Στα πλοία ξηρού φορτίου γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:

✏  Στα Capes,  το ‘HOUHENG 3’ 179.895 DWT (2012 – HHIC – Phil.) πουλήθηκε περίπου στα $ 50 εκ. και το ‘PACIFIC CHALLENGER’ 149.210 DWT (1995 – Dalian New Yard) αγοράστηκε από την Winning Shipping στα $ 12 εκ.

✏  Στα Supramax,  το ‘TOUCAN BULKER’ 57.991 DWT (2011 – Tsuneishi Cebu)  και το ‘THUNDERBIRD BULKER’ 57.991 DWT (2011 – Tsuneishi Cebu) αγοράστηκαν από την Suisse Atlantique στα $ 29,5 εκ. το κάθε ένα.  Το ‘DYNA CRANE’ 55.705 DWT (2006 – Mitsui S.B)  πουλήθηκε στην Olympic Shipping στα υψηλά $21 εκ.

✏  Στα Handymax,  το ‘NEW RAINBOW’ 42.717 DWT (1998 – HHIC – I.H.I) πουλήθηκε στα $ 11.2  εκ.

✏  Στα Handysize,  το ‘TUNA 7’ 32.128 DWT (1999 – Saiki H.I)  πουλήθηκε πάνω από τα $ 11 εκ., το ‘SUPER ADVENTURE’ 28.630 DWT (1996 – Tsuneishi Zosen) πουλήθηκε στα $ 8,2 εκ., το ‘HANJI ISTANBUL’ 27.369 DWT (1997 – Hanjin H.I) πουλήθηκε στα $ 9 εκ. και το ‘TAO TRIUMPH’ 23.604 DWT (1997 – Saiki) πουλήθηκε στα $ 7 εκ.

Στον τομέα των tankers δεν έγινε καμία πράξη την προηγούμενη εβδομάδα.

 

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.