Υιοθετούνται από την Ε.Ε. τα νέα Διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφορών με χρηματοδότηση 23...

Υιοθετούνται από την Ε.Ε. τα νέα Διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφορών με χρηματοδότηση 23 δις. ευρώ

1
Υιοθετούνται από την Ε.Ε. τα νέα Διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφορών με χρηματοδότηση 23 δις. ευρώ

Εγκρίθηκε ύστερα από δύο χρόνια επεξεργασίας και διαπραγματεύσεων το νέο ευρωπαϊκό χρηματοδοτικό πλαίσιο για τις υποδομές μεταφορών στην Ευρώπη, με την υπερψήφισή του από την Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στο Στρασβούργο. Ο νέος Κανονισμός για τα Διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφορών οριοθετεί το νέο «Κεντρικό Δίκτυο», το οποίο περιλαμβάνει τα έργα στρατηγικής σημασίας για την Ε.Ε., με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2030. Τα ΔΕΔ-Μ πλαισιώνονται από τον Κανονισμό του νεοσύστατου Ταμείου «Συνδέοντας την Ευρώπη», που προσδιορίζει τις προδιαγραφές και τα ποσοστά συγχρηματοδότησης του συνολικού ποσού 23 δις. ευρώ.

Με πρόταση της Επιτροπής εντάχθηκε στο Κεντρικό Δίκτυο των ΔΕΔ-Μ το Ηράκλειο της Κρήτης, μετά από παρεμβάσεις των ελλήνων ευρωβουλευτών μελών της Επιτροπής Μεταφορών και Τουρισμού Σπύρου Δανέλλη και Γιώργου Κουμουτσάκου, καθώς και Ιταλών και Ισπανών ευρωβουλευτών από νησιωτικές περιοχές. Με την υπερψήφισή της, η τροποποίηση θα επιτρέψει σε έργα λιμενικών, αερολιμενικών και άλλων υποδομών της περιοχής του Ηρακλείου να αξιοποιήσουν το Ταμείο «Συνδέοντας την Ευρώπη», η ένταξη στο οποίο αναμένεται να ευνοήσει και την προσέλκυση ιδιωτικών επενδύσεων.

Ως αποτέλεσμα της τροποποίησης εντάσσονται επίσης το Κάλιαρι της Σαρδινίας (Ιταλία), καθώς και η Λας Πάλμας των Κανάριων Νήσων (Ισπανία). Όσον αφορά την Ελλάδα, το αρχικό σχέδιο για το Κεντρικό Δίκτυο των ΔΕΔ-Μ ήδη περιελάμβανε την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, καθώς και τα λιμάνια της Πάτρας και της Ηγουμενίτσας.

Υπερψηφίστηκε επίσης τροποποίηση του Σπύρου Δανέλλη επί των προβλέψεων για τα έργα που αφορούν νέες τεχνολογίες, αφού το τελικό κείμενο ενσωματώνει την πρόταση για την ανάπτυξή τους σε όλη την Ε.Ε., «ώστε να παρέχει τη δυνατότητα βασικών και συμβατών μεταξύ τους εφαρμογών να λειτουργούν σε όλα τα Κράτη-Μέλη». Η πρόβλεψη αυτή είναι ιδιαίτερα σημαντική σε τεχνολογίες υψηλού κόστους όπως αυτές των αερομεταφορών, η ανισομερής κατανομή των οποίων θα μπορούσε στο μέλλον να αποκλείσει μικρότερα Κράτη Μέλη από τις υπηρεσίες υψηλής τεχνολογίας λόγω έλλειψης κονδυλίων για επενδύσεις.

Κατά τη διάρκεια της συζήτησης στην Ολομέλεια, ο Σπύρος Δανέλλης προέβη στην εξής παρέμβαση:

«Στη σημερινή συγκυρία που η Ευρώπη αναζητά εναγωνίως τη χαμένη ανταγωνιστικότητά της και την έξοδο από την ύφεση, ένα ενοποιημένο διαλειτουργικό δίκτυο συνδυασμένων μεταφορών προβάλει ως αναπτυξιακό εργαλείο μοναδικής προστιθέμενης ευρωπαϊκής αξίας.

Ακόμη και αν η χρηματοδότηση που συμφωνήθηκε δεν επαρκεί για ένα τόσο φιλόδοξο πρόγραμμα, τουλάχιστον η κατάρτιση του Κεντρικού Δικτύου το καθιστά σαφώς αποτελεσματικότερο. Επιπλέον, η αναγνώριση της ιδιαιτερότητας των νησιωτικών περιοχών θα συμβάλει στην ενδυνάμωση των πληθυσμών και των οικονομιών του, και στην ενσωμάτωσή τους στην εσωτερική αγορά.  Mπορεί ο σημερινός αρχικός σχεδιασμός να είναι ατελής, όμως αποτελεί σίγουρα την απαρχή ενός φιλόδοξου οράματος».