113 νέες παραγγελίες δόθηκαν από τους Έλληνες πλοιοκτήτες

113 νέες παραγγελίες δόθηκαν από τους Έλληνες πλοιοκτήτες

7
113 νέες παραγγελίες δόθηκαν από τους Έλληνες πλοιοκτήτες

Του Γ. Λογοθέτη, CFO Finance & Research George Moundreas Com. S.A.

Την Παρασκευή 26 Ιουλίου, 2013, ο BDΙ έκλεισε στις 1082 μονάδες ενώ οι επιμέρους δείκτες και ο μέσος όρος των ημερησίων εσόδων κυμάνθηκαν ως εξής: BCI στις 1,873 μονάδες με $ 11,948 την ημέρα, BPI 1104 μονάδες στα  $ 8,780 την ημέρα, BSI 917 μονάδες στα $ 9,592 την ημέρα και BHSI 534 μονάδες στα $ 7,827 την ημέρα.

Σαν σημείο σύγκρισης να αναφέρουμε ότι την αντίστοιχη περίοδο του 2012 ο δείκτης ήτανε στις 958 μονάδες με τα ημερήσια έσοδα των Capes στα $ 4,875, των Panamax στα $ 8,444, Supramax $ 11,491 και Handysize στα $ 8,600.

Σύμφωνα με μία Γερμανική έρευνα από το Αμβούργο, και συγκεκριμένα από τον Οργανισμό Λιμένων THB, αναφέρει ότι μέχρι τις αρχές Ιουλίου 3,953 πλοία η 232,5 εκατομμύρια DWT ήταν υπό παραγγελία με τα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου να κατέχουν την πρωτεύοντα θέση.  Συγκεκριμένα οι παραγγελίες για πλοία μεταφοράς φορτίου στις αρχές Ιουλίου ήταν 1,586 πλοία η 124,5 εκατομμύρια DWT δηλαδή περίπου το μισό από το συνολικό παραγγελθέν τονάζ και για τα Containers οι παραγγελίες ανήλθαν στα 442 πλοία η 38,2 εκατομμύρια DWT.   

Όπως είχαμε αναφέρει και στην προηγούμενη ανασκόπηση, οι Έλληνες πλοιοκτήτες, αναγνωρίζοντας τις ευκαιρίες για παραγγελίες νεότευκτων πλοίων λόγω των χαμηλών τιμών, αλλά και ελπίζοντας ότι όταν θα παραδοθούν τα πλοία η ναυλαγορά θα είναι σε καλύτερα επίπεδα από τα σημερινά, το πρώτο εξάμηνο του έτους και ιδιαίτερα το τελευταίο δίμηνο επιδόθηκαν σε ένα ράλι παραγγελιών.   

Μέχρι τα τέλη Ιουνίου, οι Έλληνες πλοιοκτήτες τοποθέτησαν συνολικά 131 νέες παραγγελίες. Μόνο το Μάιο τοποθέτησαν 43 παραγγελίες αξίας $ 2 δισεκατομμυρίων και τον Ιούνιο 19 πλοία αξίας $ 1.1 δισεκατομμυρίων. 

Να επισημάνουμε πως το ετήσιο σύνολο των παραγγελιών από Έλληνες πλοιοκτήτες τα προηγούμενα χρόνια ήτανε 690 πλοία το 2010, 480 το 2011 και 370 το 2012.

Σύμφωνα με τα ανωτέρω στοιχεία και δεδομένου ότι το πρώτο εξάμηνο του έτους, 70 πλοία έχουν παραδοθεί, συμπεραίνουμε ότι για το πρώτο εξάμηνο ο αριθμός των παραγγελιών (130) είναι σχεδόν διπλάσιος από τον αριθμό των παραδόσεων.         

Δύο από τις μεγαλύτερες τράπεζες παγκοσμίως στην ναυτιλιακή χρηματοδότηση, η Nordea Bank AB (NDA) και η DNB ASA εκτιμούν ότι αρχίζουν και φαίνονται τα πρώτα σημάδια ότι η κρίση που ταλανίζει την ναυτιλία την τελευταία πενταετία είναι προς το τέλος της. 

Η Nordea Bank, το βασίζει αυτό καθώς οι ζημιές από δάνεια το δεύτερο τρίμηνο ήτανε μειωμένες κατά 15% από το πρώτο τρίμηνο και στο χαμηλότερο σημείο από το τρίτο τρίμηνο του 2011. 

Σύμφωνα με τον CEO της τράπεζας, Christian Clausen, ήδη ως έχει, οι ζημιές από τα δάνεια δεν αποτελούν πρόβλημα και προβλέπεται ότι θα μειωθούν περεταίρω, ενώ τα λειτουργικά κέρδη έφτασαν σε υψηλό των τελευταίων 7 τριμήνων. 

Αντίστοιχα η DNB, η δεύτερη μεγαλύτερη τράπεζα παγκοσμίως ανακοίνωσε στην ιστοσελίδα της πως οι ζημίες της από τον ευρύτερο κλάδο, δηλαδή Shipping, Offshore και Logistics, το 2ο τρίμηνο συγκριτικά με το 1ο μειώθηκαν κατά 43%. 

Όπως και οι δύο τράπεζες ισχυρίζονται, η διασπορά των δανείων στον ευρύτερο κλάδο της ναυτιλίας είναι αυτό που τους βοήθησε και μάλιστα σε σημείο όπου σήμερα βρίσκονται σε κερδοφορία εν αντιθέσει με άλλες τράπεζες που είτε εγκατέλειψαν τη ναυτιλία η πούλησαν το ναυτιλιακό τους χαρτοφυλάκιο με discount. 

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι αυτό της Commerzbank, της τρίτης μεγαλύτερης τράπεζας στην ναυτιλία παγκοσμίως όπου τον Ιούνιο ανακοίνωσε την απόφαση της να κλείσει το ναυτιλιακό τμήμα και να επικεντρωθεί σε κλάδους δανείων όπου η κερδοφορία τους είναι πιο σταθερή και σίγουρη. 

Σύμφωνα με την Nordea και την DNB, η αγορά και ιδιαίτερα των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου παρά το γεγονός ότι έχει δείξει μικρά σημάδια βελτίωσης εκτιμούν ότι θα κινηθεί σε αυτά τα επίπεδα για το επόμενο διάστημα αλλά αυτό είναι αρκετό για τις τράπεζες που σιγά σιγά αρχίζουν και αυξάνουν το ενδιαφέρον τους για δανειοδοτήσεις.       

Σε αρκετά χαμηλά επίπεδα τη προηγούμενη εβδομάδα κινήθηκε ο τομέας των αγοραπωλησιών τόσο στα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου όσο και στα δεξαμενόπλοια.       

Στα πλοία ξηρού φορτίου γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:     

✏  Στα Handymax, το ‘YANTIAN SEA’ 44.821 DWT (1995 – Halla Eng.), πουλήθηκε στα  $ 6,7 εκ.    

✏  Στα Handysize, το ‘GREAT CREATION’ 27.383 DWT (1998 – Iwagi Zosen), πουλήθηκε στα $ 11 εκ. και το ‘SEA BELL’ 24.997 DWT (2000 – Iwagi Zosen) φημολογείται ότι αγοράστηκε στα $ 6,5 εκ.     

Στον τομέα των tankers έγιναν οι κάτωθι πράξεις:

✏  Στα Chemicals, το ‘STX JAGUAR’ 15,212 DWT (2009 – Wadan Yards Okean) και το ‘STX KNIGHT’ 15,212 DWT (2009 – Wadan Yards Okean)  πουλήθηκαν en bloc περίπου στα $ 25.5 εκ.