Η μεγαλύτερη απειλή για την πορεία της αγοράς είναι η υπέρ –...

Η μεγαλύτερη απειλή για την πορεία της αγοράς είναι η υπέρ – προσφορά τονάζ

1
Η μεγαλύτερη απειλή για την πορεία της αγοράς είναι η υπέρ – προσφορά τονάζ

Του Γ. Λογοθέτη, CFO Finance & Research George Moundreas Com. S.A.

Την Παρασκευή 19 Ιουλίου, 2013, ο BDΙ έκλεισε στις 1138 μονάδες ενώ οι επιμέρους δείκτες και ο όρος των ημερησίων εσόδων κυμάνθηκαν ως εξής: BCI στις 1,987 μονάδες με $ 13,412 την ημέρα, BPI 1172 μονάδες στα  $ 9,320 την ημέρα, BSI 898 μονάδες στα $ 9,393 την ημέρα και BHSI 544 μονάδες στα $ 7,977 την ημέρα.

Ο BDI στις 20 Ιουνίου ξεπέρασε για πρώτη φορά τις 1,000 μονάδες και από τις 26 Ιουνίου βρίσκεται πάνω από τις 1,100 μονάδες παρουσιάζοντας μία παγιοποίηση σε αυτά τα επίπεδα. 

Να σημειώσουμε ότι η τιμή του δείκτη ήτανε κάτω από τις 1,000 μονάδες για ένα διάστημα 7 μηνών περίπου και συγκεκριμένα από τις 6 Δεκεμβρίου του 2012.

Στην προηγούμενη ανασκόπηση είχαμε αναφέρει πως η αύξηση χωρητικότητας των πλοίων μεταφοράς τον Ιούνιο κινήθηκε με το χαμηλότερο ποσοστό από το τα τέλη του 2009 και συγκεκριμένα κατά 6,63%, δημιουργώντας έτσι μεγαλύτερες προσδοκίες για ανάκαμψη της αγοράς ιδιαίτερα από τα τέλη του 2014. 

Στον αντίποδα είχαμε παραθέσει τις μετριοπαθείς εκτιμήσεις του WTO για την ανάπτυξη του Παγκόσμιου Εμπορίου και του IMF για τις επίσης «συντηρητικές» προβλέψεις για την ανάπτυξη της Παγκόσμιας οικονομίας, οι οποίες λειτουργούν σαν τροχοπέδη στην ανάκαμψη της ναυτιλιακής αγοράς επηρεάζοντας αρνητικά τα οφέλη από την μειωμένη αύξηση χωρητικότητας. 

Παράλληλα είχαμε αναφέρει την μεγάλη αύξηση των παραγγελιών το τελευταίο διάστημα καθώς οι πλοιοκτήτες εκμεταλλευόμενοι τις ιδιαίτερα ελκυστικές τιμές και για πλοία νέα τεχνολογίας με χαμηλότερη κατανάλωση, Eco Design Vessels, προέβησαν στην τοποθέτηση αρκετών νέων παραγγελιών και η τάση αυτή δείχνει να συνεχίζεται.    

Στις ημέρες μας έχει αρχίσει μία ενδιαφέρουσα συζήτηση μέσω αντικρουόμενων δηλώσεων αν η αναμενόμενη ανάκαμψη της αγοράς τελικά θα επέλθει από τα τέλη του 2014 ή θα παραμείνει σε χαμηλά επίπεδα ακόμη και μετά από το 2014.        

Ο Managing Director της Drewry Group, Arjun Batra, δήλωσε ότι τα ρίσκα είναι μεγαλύτερα από την οποιαδήποτε προοπτική ανόδου της αγοράς στα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου, καθώς η μεγάλη αύξηση των νέων παραγγελιών και η επιβράδυνση της ζήτησης για εμπορεύματα, ιδιαίτερα από την Κίνα που η οικονομία της επιβραδύνει, θα μεταφέρει την ανάκαμψη της αγοράς από το 2014 στο 2016.  Αντίστοιχα ο Henning Oldendorff, της Olderndoff Carriers η οποία έχει υπό την κατοχή της πάνω από 400 πλοία ξηρού φορτίου, επισήμανε πως η επανάληψη της κατάστασης της κακής αγοράς των τελευταίων 4 χρόνων, θεωρώντας ότι η τωρινή ανάκαμψη είναι προσωρινή, θα επιφέρει ιδιαίτερα αρνητικές επιπτώσεις στις εταιρίες καθώς θα απομακρύνει την οποιαδήποτε ευκαιρία για «χτίσιμο» κεφαλαιακών αποθεμάτων. 

Προειδοποίησε μάλιστα ότι τα επόμενα 2 χρόνια θα δούμε αρκετές εταιρίες να αντιμετωπίζουν προβλήματα ρευστότητας και επιβίωσης.       

Αντίθετα, ο Jeffrey Landsberg, Πρόεδρος της Commodore Research & Consultancy, θεωρεί ότι οι φόβοι για μείωση των εισαγωγών εμπορευμάτων από την Κίνα είναι υπερβολικοί και πως η ζήτηση για εισαγωγές εμπορευμάτων (χύδην φορτία) μακροπρόθεσμα θα παραμείνει υψηλή. 

Συνεχίζοντας, δήλωσε ότι η μεγαλύτερη απειλή για την πορεία της αγοράς και ένας από τους δείκτες που πρέπει να παρακολουθούμε από κοντά είναι η υπέρ – προσφορά τονάζ, ιδιαίτερα αν οι παραγγελίες συνεχίσουν με τον ίδιο υψηλό ρυθμό που κινήθηκαν το 1ο εξάμηνο του έτους.     

Σε αρκετά χαμηλά επίπεδα τη προηγούμενη εβδομάδα κινήθηκε ο τομέας αγοραπωλησιών με μόνο 3 πράξεις να έχουν πραγματοποιηθεί στα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου και με μηδενικές πράξεις στα δεξαμενόπλοια.       

Στα πλοία ξηρού φορτίου γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:     

✏  Στα Kamsarmax, το ‘SPRING OCEAN’82.962 DWT (2005 – Tsuneishi Zosen), πουλήθηκε πάνω από τα  $ 18 εκ. και το ‘FORTUNE ISLAND’ 82.331 DWT (2008 – Oshima) πουλήθηκε περίπου στα $ 22,5 εκ.    

✏  Στα Handysize, το ‘PRINCESS ALIEL’ 28.463 DWT (2000 – Imabari), με παράδοση μετά το Dry Dock, πουλήθηκε στα $ 11 εκ.