H ανάκαμψη της ναυτιλίας θα είναι ορατή το 2014

H ανάκαμψη της ναυτιλίας θα είναι ορατή το 2014

6
H ανάκαμψη της ναυτιλίας θα είναι ορατή το 2014

Του Γ. Λογοθέτη, CFO Finance & Research George Moundreas Com. S.A.

Την Παρασκευή 05 Ιουλίου, 2013, ο BDΙ έκλεισε στις 1099 μονάδες ενώ οι επιμέρους δείκτες και ο μέσος όρος των ημερησίων εσόδων κυμάνθηκαν ως εξής: BCI στις 1,929 μονάδες με $ 12,737 την ημέρα, BPI 1008 μονάδες στα  $ 8,013 την ημέρα, BSI 924 μονάδες στα $ 9,664 την ημέρα και BHSI 568 μονάδες στα $ 8,324 την ημέρα.

Τελικά ο δείκτης δεν κατάφερε να σπάσει τις 1200 μονάδες και τις τελευταίες ημέρες έχει διορθωτικές τάσεις. 

Από εβδομάδα σε εβδομάδα ο δείκτης έχασε 72 μονάδες έχοντας σαν αποτέλεσμα τα Capes να υποστούν πάνω από 20% μείωση των ημερησίων εσόδων τους, δηλαδή $ 2,288 την ημέρα, ενώ οι υπόλοιποι τύποι πλοίων παρουσίασαν αμελητέες διορθώσεις.                          

Εικάζουμε ότι η προηγούμενη αυξητική πορεία του δείκτη και ιδιαίτερα στα Capes, οφείλεται στη μείωση των εξαγωγών Iron Ore από τη Δυτική Αυστραλία και συγκεκριμένα στα λιμάνια του Dampier και του Walcott, λόγω των έντονων βροχοπτώσεων που επικράτησαν το προηγούμενο διάστημα έχοντας σαν αποτέλεσμα τη δυσλειτουργία των ορυχείων εξόρυξης και του σιδηροδρομικού δικτύου μεταφοράς του εμπορεύματος. 

Από τις 25 Ιουνίου, η λειτουργία των ορυχείων και του σιδηροδρομικού δικτύου έχει αρχίσει και αποκαθίσταται σιγά – σιγά και θα χρειαστούν κάποιες ημέρες ακόμα για να επανέλθουν σε φυσιολογικά επίπεδα. 

Παράλληλα, τα αποθέματα του Iron Ore, στη πρώτη εισαγωγική χώρα, την Κίνα, παρουσίασαν αύξηση για 3η συνεχόμενη εβδομάδα στα 25 κύρια λιμάνια της, και οι εισαγωγείς έχουν αρχίσει και μειώνουν τις αγορές τους. 

Ταυτόχρονα, τα ποσοστά κέρδους των παραγωγών σιδήρου είναι αρκετά μειωμένα αφού και οι τιμές του σιδήρου έχουν παρουσιάσει πτώση λόγω της χαμηλής ζήτησης που οφείλεται στην γενικότερη επιβράδυνση στην Κίνα. 

Σύμφωνα με στοιχεία από την China Iron and Steel Association, οι μεγάλες και μεσαίες εταιρίες παραγωγής σιδήρου το Μάιο, σε ετήσια βάση, παρουσίασαν πτώση κερδών κατά 89,38% ενώ σε μηνιαία βάση, Απρίλιο – Μάιο του 2013 η πτώση ήταν 2,57%.      

Η Moody’s στην τελευταία της έκθεση για τη ναυτιλία, χαρακτηρίζει το μέλλον αρνητικό λόγω της υπέρ-προσφοράς πλοίων και εκτιμά πως η ανάκαμψη θα αρχίσει να φαίνεται από το 2014 και ιδιαίτερα προς τα τέλη του χρόνου. 

Γεγονός είναι πως στην παρούσα φάση το μεγαλύτερο πρόβλημα της ναυτιλίας είναι η αύξηση των πλοίων τα τελευταία χρόνια η οποία όμως σιγά – σιγά έχει αρχίσει και εκλογικεύεται χωρίς όμως να λείπουν και οι τοποθετήσεις νέων παραγγελιών λόγω των χαμηλών τιμών. 

Ο στόλος των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου το 2012 αυξήθηκε κατά 11% η 97,3 εκατομμύρια σε DWT, αλλά τους πρώτους 5 μήνες του 2013 οι παραδόσεις των πλοίων ήταν 38% λιγότερες από το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι και εκτιμάται ότι η συνολική αύξηση του στόλου φέτος θα είναι περίπου 6%, το χαμηλότερο ποσοστό από το 2008.     

Αναφορικά με το αν οι πλοιοκτήτες θα έπρεπε να σταματήσουν να βάζουν παραγγελίες νέων πλοίων ώστε να βοηθήσουν την αγορά, ο Frederic Fontarosa της Wilheimsen Ships Service είπε χαρακτηριστικά πως αν η ναυτιλία ήταν μία ομογενοποιημένη οντότητα με στόχο το να προσφέρει κοινωνικό έργο, θα μπορούσε τότε να γίνει αυτό. 

Αλλά στην πραγματικότητα η ναυτιλία δεν είναι ομαδικό άθλημα και τα σημερινά επίπεδα τιμών των νεότευκτων πλοίων δεν παύουν να προσφέρουν πραγματικές ευκαιρίες τις οποίες οι πλοιοκτήτες δεν μπορούν να μην εκμεταλλευτούν. 

Σε χαμηλά επίπεδα για άλλη μία φορά  ο τομέας των αγοραπωλησιών τόσο στα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου όσο και στον τομέα των δεξαμενόπλοιων την εβδομάδα που πέρασε.     

Στα πλοία ξηρού φορτίου γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:     

✏  Στα Capes, το Hull No.‘J 0021’ 176.000 DWT (2013 – Jinhai), που η αρχική παραγγελία είχε γίνει από την Golden Ocean με παράδοση τα τέλη του 2012. τελικά αγοράστηκε από Έλληνες στα $ 38 εκ. και η παράδοση έγινε την προηγούμενη εβδομάδα.     

✏  Στα Kamsarmax, το Hull No. ‘H 1061’ 81.525 DWT (2013 – SPP) που είχε παραγγελθεί από την Geden Lines, πουλήθηκε σε αγοραστές που δεν έχουν ανακοινωθεί περίπου στα $ 29 εκ., με παράδοση τέλη Ιουλίου 2013. 

Στον τομέα των tankers έγιναν οι κάτωθι πράξεις:

✏  Στα MRs, το ‘CIELO DI PARIGI’ 36.032 DWT (2001 – Daedong) πουλήθηκε σε Κινέζους στα      $ 12,65 εκ. και το ‘ATLANTIC LIVADIA’ 35.3841 DWT (1999 – Daedong) πουλήθηκε χωρίς η τιμή να έχει ανακοινωθεί.

✏  Στα Chemicals, το ‘GOLDEN ATLAS’ 6.498 DWT (1999 – Murakami Zosen) πουλήθηκε στα        $ 6 εκ. και το ‘GUILDO’ 7.114 DWT (2004 – Celik Tekne) πουλήθηκε σε Ευρωπαίους στα $ 8εκ.