To Liberty Congress

To Liberty Congress

62
To Liberty Congress

Η ναυτιλιακή βιομηχανία δεν χρειάζεται να μιλάει με μία φωνή, αρκεί να περνάει το ίδιο μήνυμα.

Για να επιτευχθεί αυτό όλοι οι τομείς της ναυτιλίας πρέπει να βελτιώσουν τη μεταξύ τους συνεργασία. Η ναυτιλία είναι μια υπερ-ρυθμισμένη βιομηχανία και μεγάλο μέρος της ευθύνης για αυτό βαρύνει την ίδια, η οποία επέτρεψε στις ρυθμιστικές αρχές να κάνουν σχεδόν ό,τι θέλουν,  και τώρα έφτασε η ώρα να δηλώσει, “αρκετά!”.

“Είμαστε η μεγαλύτερη βιομηχανία στον κόσμο και είναι καιρός να γίνει συνείδηση ότι χωρίς τη ναυτιλία ο μισός κόσμος λιμοκτονεί και ο άλλος μισός παγώνει,” δήλωσε ο Σπύρος Μ Πολέμης, ανοίγοντας ως πρόεδρος το Liberty Congress, στις 20 Ιουνίου.

Από την άφιξή του στον Πειραιά, το 2009, το ανακαινισμένο HELLAS LIBERTY βοήθησε στην προώθηση όλων των θεμάτων που θεωρούνται σπουδαία στον τομέα της ναυτιλίας, υποδεχόμενο εκδηλώσεις και επισκέπτες που έχουν στενή σχέση με τη ναυτιλία και τις παραδόσεις της. Ένα από τα τελευταία τρία εναπομείναντα πλοία Liberty που έπαιξαν τόσο σημαντικό ρόλο στην επανασύσταση της ελληνικής ναυτιλίας μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, το HELLAS LIBERTY ήταν κατά συνέπεια η ιδανική τοποθεσία για μια ισχυρή ομάδα ηγετικών στελεχών της ναυτιλίας να συζητήσουν με την ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα τρόπους για την ενίσχυση της συνεργασίας και τον επιμερισμό των ευθυνών μεταξύ όλων των ενδιαφερόμενων φορέων, έτσι ώστε να βελτιωθεί η ποιότητα των υπηρεσιών και η εικόνα του ναυτιλιακού κλάδου.

Με επικεφαλής τον κ. Πολέμη, πρώην πρόεδρο του δ.σ. του ICS και πρώην πρόεδρος του ISF, περισσότερα από 220 άτομα συμμετείχαν στο 1ο Liberty Congress, όπου εκτός των παρουσιάσεων υπήρξαν τέσσερις έντονες ωριαίες συνεδρίες ερωτήσεων και απαντήσεων. Σχεδόν 12 ώρες συζητήσεων πραγματοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια της ημέρας.

Μετά την εναρκτήρια ομιλία του κ. Πολέμη και την κεντρική ομιλία από τον Ευθύμιο E Μητρόπουλο, πρώην Γενικού Γραμματέα του ΙΜΟ, έγιναν παρουσιάσεις από τους προέδρους των IMIF, The Baltic Exchange, BIMCO, Intertanko, Intercargo, IACS και τα ανώτατα διευθυντικά στελέχη τραπεζών, ναυτιλιακών εταιρειών, ναυλομεσιτών, δικηγορικών γραφείων και ανωτέρων στελεχών των νηογνωμόνων.

Υπό το γενικό θέμα ‘ενίσχυση της συνεργασίας και επιμερισμός των ευθυνών’, ο κ. Πολέμης είπε ότι “έχουμε κάνει πολλά για τη βελτίωση της ποιότητας”, αλλά “απαιτήσεις, διαφωνίες, και η κακή δημοσιότητα” παραμένουν.

“Είναι καιρός να πούμε “αρκετά!”. Οι κυβερνήσεις πρέπει να κάνουν το καθήκον τους με πράξεις και όχι μόνο με λόγια,” είπε ο κ. Πολέμης.

Ο κ. Μητρόπουλος επεσήμανε ότι “η φύση της ναυτικής βιομηχανίας δημιουργεί ανταγωνισμό μεταξύ όσων ασχολούνται με αυτή”. Τόνισε ότι το κλειδί για τη δύναμη της βιομηχανίας είναι ο συντονισμός και η συνεργασία και αυτό μπορεί να επιτευχθεί μέσω του ΙΜΟ. Προειδοποίησε, ωστόσο, ότι μια μονολιθική στάση θα μπορούσε να βλάψει τον ΙΜΟ.

Ο κ. Μητρόπουλος επεσήμανε επίσης ότι πολλά έχουν γίνει για τη βελτίωση της εικόνας της ναυτιλίας, αλλά είπε ότι το “my word is my bond is in danger”

O πρόεδρος του IMIF, Jim Davis, δήλωσε: “Οι άνθρωποι της ναυτιλίας εξακολουθούν να οχυρώνονται στις ιδέες τους.” Είπε ότι η ναυτιλία πρέπει να διασφαλίσει τη θέση που της αξίζει στον κόσμο, αλλά προειδοποίησε ότι οι ιδιοκτήτες φορτίων “ελέγχουν προσεκτικά το κόστος της μεταφοράς”, που έχει ως συνέπεια την είσοδο των ναυλωτών στην πλοιοκτησία. Είπε ότι υπάρχει μια διέξοδος από την παρούσα κρίση της ναυτιλίας, “αλλά θα είναι οδυνηρή”. “Δεν μπορούμε να παραβλέψουμε πλέον το πρόβλημα. Πρέπει να συνειδητοποιήσουμε πλήρως ότι η κατάσταση είναι περίπλοκη και θα πρέπει να βγούμε από αυτή,” είπε ο Davis στο φόρουμ.

Ο Αλέξανδρος Τουρκολιάς, Διευθύνων Σύμβουλος της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδος, έδωσε επίσης ένα μήνυμα για “την ανάγκη συνεργασίας σε μια χρονική στιγμή όπου αλλαγές και προσαρμογές πρέπει να γίνουν”. Εξέφρασε αμφιβολίες για την ικανότητα ορισμένων ναυπηγείων και τις δραστηριότητές τους για να κερδίσουν παραγγελίες. “Οι τράπεζες και οι τραπεζίτες δεν δίνουν πάρα πολλή προσοχή στις ναυπηγικές εταιρείες, και πιστεύω ότι τα επόμενα χρόνια μπορεί να μετανιώσουμε για την κατασκευή αυτών των πλοίων λόγω της ποιότητάς τους,” δήλωσε ο κ. Τουρκολιάς.

Ο εφοπλιστής Γιώργος Γουρδομιχάλης, πρόεδρος της G. Bros Maritime, ήταν ένας από αυτούς που παρατήρησαν την απουσία των ναυλωτών μεταξύ των συμμετεχόντων, υποστηρίζοντας ότι “απλά θέλουν ένα φθηνό πλοίο” και “δεν είναι προετοιμασμένοι να μοιραστούν κανένα ρίσκο”. Είπε ότι “θέλουν ακόμη να βάλουν τους δικούς τους φρουρούς στο πλοίο,” ζητώντας ταυτόχρονα μεγαλύτερη διαφάνεια εκ μέρους των ναυλωτών, που τώρα επιδιώκουν να γίνουν εφοπλιστές.

Ο David Beard, ανώτερος διευθυντής SSY, είπε ότι οι πλοιοκτήτες έχουν δώσει τη δυνατότητα στους ναυλωτές να θέτουν όρους σε ναυλώσεις, αφού τους επιτρέπουν να “χτίσουν ένα ατσάλινο φράγμα προστασίας”. Συμφώνησε ότι οι ναυλωτές ήταν σε θέση να το κάνουν λόγω της κατάστασης της αγοράς.

Με όλους τους ομιλητές να επισημαίνουν ότι οι ναυλωτές απέρριψαν την πρόσκληση για το φόρουμ, και με τα ναυπηγεία να τηρούν μια παρόμοια γραμμή, ο πρόεδρος του Baltic Exchange, Quentin Soanes, πρότεινε ότι φορείς πλοιοκτητών, όπως η Intercargo και η Intertanko θα πρέπει να “δημιουργήσουν ένα ελεγκτικό σύστημα για τους ναυλωτές”.

Ο Μανώλης Βορδώνης, πρώην εκτελεστικός διευθυντής της Thenamaris, σημείωσε ότι το φόρουμ “ήταν μια πολύ διαφορετική συγκέντρωση από τις συνηθισμένες εκδηλώσεις της βιομηχανίας”. Και καθώς οι ναυλωτές δέχονταν πολλές επικρίσεις, ο κ. Βορδώνης δήλωσε ότι ο πλοίαρχος του πλοίου, το πλήρωμα και οι διαχειριστές θα πρέπει να συνεργάζονται με τους ναυλωτές, έτσι ώστε όλες οι πτυχές του ταξιδιού να εκτελούνται όσο το δυνατόν αποτελεσματικότερα.

Κατά τη διάρκεια του φόρουμ κατέστη προφανές ότι οι συμμετέχοντες νιώθουν ότι η ανάγκη να μιλήσει η ναυτιλία με “μία φωνή” δεν ήταν τόσο σημαντική όσο το γεγονός ότι θα πρέπει “να περαστεί το ίδιο μήνυμα”.

Ο κατακερματισμός του κλάδου “δεν λειτουργεί υπέρ μας”, δήλωσε ο Graham Westgarth, πρόεδρος της Intertanko. «Πρέπει να υιοθετήσουμε κοινές θέσεις σε βασικά θέματα. Όταν προκύπτουν ζητήματα, θα πρέπει να αναπτύξουμε μια ομάδα εργασίας και να ζητήσουμε τις συμβουλές εμπειρογνωμόνων για να δράσουμε σαν σύνολο.”

Ο πρόεδρος της BIMCO, John Denholm, είπε ότι οι πολιτικοί “δεν είναι εναντίον της ναυτιλίας”, αλλά “απλά δεν διαθέτουν την εμπειρία”. “Η ναυτιλιακή βιομηχανία θα πρέπει να παρέχει τη γνώση και να ασχολείται με τους πολιτικούς από νωρίς και με ενεργητικότητα, αν θέλουμε να σταματήσει αυτή η ροή των καλοπροαίρετων ρυθμίσεων,” είπε ο κ. Denholm.

Ο John Πλατσιδάκης, πρόεδρος της Intercargo, είδε ότι το να υπάρχουν διαφορετικές απόψεις είναι «ζωτικής σημασίας», αλλά είπε ότι “πρέπει να εργαστούμε από κοινού, όχι συγκρουσιακά”.

Ο γενικός γραμματέας της ICS, Peter Hinchliffe, δήλωσε ότι οι ρυθμιστικές αρχές αναμένουν τη βιομηχανία να μιλήσει με μία φωνή, επειδή “τελικά, όταν η βιομηχανία είναι ενωμένη, επιτυγχάνονται καλύτερα αποτελέσματα για το κοινό καλό”.

Ο Dirk Fry, πρόεδρος της Columbia Shipmanagement, παρουσίασε τη φιλοσοφία του Prompt Payment Code, η οποία είπε ότι “είναι για ενθάρρυνση και προτροπή των βέλτιστων πρακτικών μεταξύ των οργανισμών και των αντισυμβαλλομένων τους”. Ο κ. Fry εξήγησε ότι η PPC ιδρύθηκε το 2009 και ότι τώρα υπάρχουν περισσότερες από 1.500 εταιρείες που την υπέγραψαν. Πράγματι, πριν κλείσει το φόρουμ, ο Fry συζητούσε με ενδιαφερόμενες ελληνικές εταιρείες παροχής υπηρεσιών που θέλουν να μάθουν περισσότερα για την PPC. Πληροφορίες για την PPC είναι διαθέσιμες στην ιστοσελίδα:

www.promptpaymentcode.org.uk

Ο Philippe Donche-Gay, επικεφαλής της Marine & Offshore Division, BV, είπε ότι ενεπόκειται στους πλοιοκτήτες και τους νηογνώμονες να συνεργαστούν με τον ΙΜΟ σχετικά με την εφαρμογή των κανόνων και των κανονισμών, με στόχο “τη διασφάλιση ισότιμων όρων ανταγωνισμού στη ναυτιλιακή βιομηχανία”. Είπε ότι μέσω του ΙΜΟ, η βιομηχανία μπορεί να προσπαθήσει για να διασφαλίσει συμφωνία με λογικούς κανόνες και να βοηθήσει στην ανάπτυξη προγραμμάτων για την πρόληψη κρατήσεων/περιορισμών PSC.

H Kirsi Tikka, πρόεδρος της ABS, Europe, δήλωσε ότι μια βιομηχανία η οποία αγκαλιάζει τη συνεργασία και την κατανομή ευθυνών, θα οδηγήσει στο να ανέβει ο πήχυς “με την ευαισθητοποίηση μεταξύ των παραγόντων της βιομηχανίας” και αυτό “θα έχει τελικά αντίκτυπο στην ποιότητα του πλοίου και την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών”.

Μολονότι οι εκπρόσωποι των ναυπηγείων, όπως και οι ναυλωτές ήταν ελάχιστοι, ο Σταύρος Χατζηγρηγόρης, MD Maran Tankers, ζήτησε τη συνεργασία στο στάδιο του σχεδιασμού των πλοίων μεταξύ των εφοπλιστών, των ναυπηγείων και των νηογνωμόνων. Είπε ότι αυτό ήταν ιδιαίτερα αναγκαίο αυτή τη στιγμή, “για να κατασκευάζουν πιο αποδοτικά σκάφη, καταλληλότερα για συγκεκριμένο εμπόριο”.

Ο Ιωάννης Κουρματζής, COO, Ευρώπη και Βόρεια Αφρική, DNV, κράτησε μια παρόμοια στάση, λέγοντας πόσο σημαντικό είναι για όλα τα μέρη να συνεργάζονται για την ανάπτυξη βέλτιστων πλοίων στο μέλλον. Επεσήμανε ότι τα ναυπηγεία πρέπει να προγραμματίζουν για το μέλλον για να είναι οικονομικά αποτελεσματικά στην παροχή ενός ποιοτικού προϊόντος. Τόνισε επίσης ότι, από περιβαλλοντική άποψη, είναι απαραίτητο όλα τα μέρη να ξεκινήσουν από το μηδέν, “αρχίζοντας με ένα σχεδιασμό νέων σκελετών πλοίων, ώστε τα πλοία του μέλλοντος να είναι τόσο αποτελεσματικά όσο η σημερινή τεχνολογία μπορεί να παράγει”.

Ο πρόεδρος του IACS, Tom Boardley, είπε ότι οι κανονισμοί μέσω διαβουλεύσεων, θα θέσουν ένα ισχυρό θεμέλιο για το μέλλον. Είπε ότι οι κυβερνήσεις πρέπει να συνεργάζονται πιο στενά με τους πλοιοκτήτες, τους νηογνώμονες και τα ναυπηγεία, πριν αποφασισθούν οι κανονισμοί, ή “ακόμη και πριν οριστικοποιηθούν οι ρυθμιστικές προτάσεις”. Ο κ. Boardley είπε ότι οι καλές ρυθμίσεις είναι καλοδεχούμενες, αλλά επέμεινε ότι για να συμβεί αυτό “η διαβούλευση πρέπει να ξεκινήσει πριν οι θέσεις παγιωθούν”.

Ο Yasushi Νakamura, executive VP, ClassNK, μίλησε για την «ανάγκη μιας γέφυρας σύνδεσης μεταξύ των πλοιοκτητών και του νηογνώμονα» και πρότεινε μια κοινή προσέγγιση στην Ερευνα & Ανάπτυξη μεταξύ ναυπηγείων και πλοιοκτητών. Ο κ. Nakamura είπε, ότι όσον αφορά στη νέα ‘πράσινη τεχνολογία’, υπάρχει ανάγκη να δοθεί προτεραιότητα στα διάφορα στοιχεία που πρέπει να υιοθετηθούν και επηρεάζουν το σχεδιασμό των πλοίων, καθώς και στο τι θα αποκαλύψει η ανάλυση κόστους-οφέλους.

Περιέγραψε ορισμένα ερευνητικά σχέδια της ClassNK και πρότεινε όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη να μοιραστούν το κόστος, κάτι που προσέλκυσε το ενδιαφέρον του καπετάν Παναγιώτη Τσάκου και του κ. Μητρόπουλου, ιδρυτή και πρόεδρου αντιστοίχως, του Ιδρύματος Μαρία Τσάκος το οποίο έχει δημιουργήσει ένα Επιστημονικό Συμβούλιο με στόχο να καλύψει κενά στον ευρύ τομέα της θαλάσσιας έρευνας.

Μεταξύ των συμμετεχόντων που έκαναν παρατηρήσεις ήταν ο Παναγιώτης Τσάκος, ιδρυτής της Tsakos Group, ο Harry Vafias, διευθύνων σύμβουλος StealthGas, o Λεωνίδας Πολέμης, διευθύνων σύμβουλος Remi Maritime, και ο Chris Turner, τεχνικός διευθυντής, Cockett Marine Oil.

Xoρηγοί του Liberty Congress ήταν: ABS, ClassNK, Bureau Veritas, Setel Hellas, Furuno, Cisco, Aspida Maritime Security, Safe Ship Investment Fund, Lloyd’s Register, Navios Maritime Holdings, Korean Register, DNV, Wartsila και Golden Star Ferries.

Εισπράξεις από την εκδήλωση πήγαν στη μη κερδοσκοπική οργάνωση, Friends of the Liberty που υποστηρίζει τη συντήρηση του Liberty Museum, καθώς και τα φιλανθρωπικά ιδρύματα: ARGO (για στήριξη των παιδιών των ναυτικών με ειδικές ανάγκες), The Mission of Seafarers, RNLI (Royal National Lifeboat Institution), Sailors Society, MDA (Muscular Dystrophy Association), και CHARA (κέντρο για άτομα με ειδικές ανάγκες).

Παράλληλα με το φόρουμ, πραγματοποιήθηκε ο ιστιοπλοϊκός αγώνας ‘Liberty Challenge’. Η εκδήλωση ήταν ένας συνδυασμός δύο ιστιοπλοϊκών αγώνων που έχουν κοινούς στόχους: να εμπνεύσουν τους ανθρώπους να μάθουν από τις εμπειρίες του παρελθόντος και να συνεργαστούν για ένα καλύτερο μέλλον. Το Liberty Enterprise και το Yacht Club της Άνδρου έχουν ένα ισχυρό ιστορικό παρελθόν με ένα όραμα για να κρατήσουν τις μνήμες ζωντανές μέσα από την εκπαίδευση των ανθρώπων σχετικά με τα οφέλη της ναυτοσύνης, της συντροφικότητας, του επαγγελματισμού και της ομαδικής εργασίας για έναν κοινό στόχο.

Η ιστιοπλοϊκή ρεγκάτα « Liberty Challenge», επικεντρώθηκε στον 46ο αγώνα Andros Yacht Club race, για μια νυχτερινή διαδρομή 72 μιλίων από τον κόλπο της Βουλιαγμένης, (στις 21 Ιουνίου) στον κόλπο της Χώρας, στην Άνδρο δίνοντας άλλη μια μοναδική ευκαιρία για τους ανθρώπους να συνεργαστούν στο δύσκολο χώρο της ανταγωνιστικής ιστιοπλοΐας, μέσα στο ενθουσιώδες περιβάλλον του Αιγαίου και της ακτογραμμής των Κυκλάδων.