Aπό το 2014 θα αρχίσει να ανακάμπτει o κλάδος των πλοίων μεταφοράς...

Aπό το 2014 θα αρχίσει να ανακάμπτει o κλάδος των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου

1
Aπό το 2014 θα αρχίσει να ανακάμπτει o κλάδος των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου

Του Γ. Λογοθέτη, CFO Finance & Research George Moundreas Com. S.A.

Το πρώτο τρίμηνο του 2013, ο BDI κατέγραψε αρνητικό ρεκόρ αφού ο μέσος όρος των 796 μονάδων που κατέγραψε, είναι ο χαμηλότερος από το τελευταίο τρίμηνο του 1986. 

Σε γενικές γραμμές, η πτώση οφείλεται κυρίως στην πορεία των Capes και δευτερευόντως στους υπόλοιπους τύπους πλοίων καθώς τα Panamax πρωτίστως, αλλά και τα Supramax και τα Handysize παρουσίασαν μίας μεγάλης διάρκεια ανοδικού ράλι κατά τη διάρκεια του πρώτου τριμήνου για να επιστρέψουν και αυτά όμως σε μία καθοδική πορεία από τις 26 Μαρτίου και μετά, δεδομένου όμως και των αργιών. 

Ειδικά για τα Capes, όπου ο συνολικός αριθμός των πλοίων είναι 1,515 ο μέσος όρος των εσόδων τους το 1ο τρίμηνο ήτανε στα $ 6,058 την ημέρα δηλαδή στο χαμηλότερο σημείο από το 1999.    

Την Παρασκευή, 5 Απριλίου 2013, ο γενικός δείκτης BDI έκλεισε στις 861 μονάδες, ενώ οι επιμέρους δείκτες και ο μέσος όρος των ημερησίων εσόδων κυμάνθηκαν ως εξής: BCI στις 1,215 μονάδες με $ 4,261 την ημέρα, BPI 1,094 μονάδες στα  $ 8,755, BSI 912 μονάδες στα $ 9,533 την ημέρα και BHSI 525 μονάδες στα $ 7,797 την ημέρα.  

Σύμφωνα με την Asia Plus Securities, ο δείκτης έχει να ανέβει πάνω από τις 1,000 μονάδες από τις αρχές του προηγούμενου Δεκεμβρίου και συμφωνεί με την γενικότερη πεποίθηση πως ο κλάδος των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου θα αρχίσει να ανακάμπτει από το 2014. Αντίστοιχα και η Bualuang Securities ασπάζεται την ανωτέρω άποψη και επισημαίνει πως το 2013 η ζήτηση (Demand) θα αυξηθεί περίπου 4% ενώ η καθαρή αύξηση σε τονάζ (Supply) θα κυμανθεί περίπου στο 5%.  Συνεχίζοντας, αναφέρει πως η διαφορά αυτή του 1% μεταξύ ζήτησης και προσφοράς είναι αρκετά ενθαρρυντική συγκρινόμενη με το 2012 που ήτανε στο 6% και προβλέπει επίσης ότι οι «καθαρές» παραδόσεις πλοίων (αφαιρουμένων των διαλύσεων) για το 2014 δεν θα υπερβούν το 1%.              

Η τελευταία ετήσια έκθεση της Moore Stephens, αναδεικνύει την αλλαγή κλίματος που υπάρχει στη ναυτιλία, αφού το επίπεδο εμπιστοσύνης στη ναυτιλιακή βιομηχανία καταγράφει σημαντική άνοδο των θετικών εκτιμήσεων που προβλέπουν άνοδο των ναύλων τους επόμενους δώδεκα μήνες και αύξηση των επενδύσεων.    

Στα αποτελέσματα της έρευνας που ολοκληρώθηκε στα τέλη Φεβρουαρίου και αφορά το τρίμηνο Δεκεμβρίου – Φεβρουαρίου, το μέσο επίπεδο γενικής εμπιστοσύνης όπως εκφράζεται από τους ερωτηθέντες, πλοιοκτήτες, ναυλωτές, διαχειριστές κλπ. ήταν 5,8 (η κλίμακα είναι από το 1 έως το 10), σε σύγκριση με το 5,6 που είχε καταγραφεί στην προηγούμενη έρευνα το Νοέμβριο του 2012.  Να σημειώσουμε ότι το Μάιο του 2008 ο αντίστοιχος βαθμός εμπιστοσύνης ήταν στο 6,8. 

Ο συνδυασμός των θετικών προσδοκιών με τις χαμηλές τιμές των πλοίων έχουν οδηγήσει τους Έλληνες πλοιοκτήτες τόσο σε αγορές μεταχειρισμένων πλοίων όσο και σε παραγγελίες νεότευκτων σε όλους τους τομείς αλλά ιδιαίτερα στα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου εκτιμώντας ότι πλοία που έχουν αποκτηθεί σε χαμηλές τιμές θα αποκτήσουν σημαντική υπεραξία τα επόμενα χρόνια, ενώ ο μέσος όρος των ημερησίων εσόδων θα αφήνει και περιθώρια κέρδους. 

Σύμφωνα με την ανάλυση του Baltic Sale & Purchase Assesment οι τιμές αγοράς στα Capes ηλικίας 5 ετών, έχουν μειωθεί κατά 14% σε σύγκριση με το Μάρτιο του 2012, ενώ στα Panamax και Supramax οι αξίες έχουν πέσει ακόμη περισσότερο και συγκεκριμένα κατά 24% και 22% αντίστοιχα.   

Χωρίς ιδιαίτερη κινητικότητα σε αριθμό κλεισιμάτων την  εβδομάδα που πέρασε ο τομέας των αγοραπωλησιών, τόσο στα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου όσο και στα δεξαμενόπλοια.   

Στα πλοία ξηρού φορτίου γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:     

✏  Στα Capes, το ‘TAMOU’ 177.243 DWT (2005 – Namura), αγοράστηκε από Έλληνες στα $ 27 εκ. περίπου με παράδοση Charter Free.

✏  Στα Panamax, το ‘SD NOVA’ 70.108 DWT (1996 – Sumitomo), αγοράστηκε στα $ 6,7 εκ. και το ‘YM CULTIVATION’ 69.163 DWT (1997 – Koyo Dock) πουλήθηκε ‘As Is’ στα $ 5 εκ. .           

Στον τομέα των tankers γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:

✏  Στα VLCC, το ‘EAGLE VENICE’ και το ‘EAGLE VALENCIA’ 306.998 DWT (2005 – Samsung) πουλήθηκαν en bloc σε Έλληνες στα $ 80 εκ. περίπου.  

✏  Στα LR2, το ‘NORDMARK’ 105.337 DWT (1998 – Halla ) με S/S και D/D due, πουλήθηκε στα $ 8,2 εκ.

✏  Στα Panamax, το ‘CHEMTRANS SUN’ 71.165 DWT (2000 – Hudong ), uncoated, αγοράστηκε περίπου στα $ 7 εκ.