Η υπέρ-προσφορά τονάζ θα αντισταθμίσει και θα επισκιάσει την αύξηση της ζήτησης

Η υπέρ-προσφορά τονάζ θα αντισταθμίσει και θα επισκιάσει την αύξηση της ζήτησης

25
Η υπέρ-προσφορά τονάζ θα αντισταθμίσει και θα επισκιάσει την αύξηση της ζήτησης

Του Γ. Λογοθέτη, CFO FIanace & Research George Moundreas Com. S.A.

Η σταθεροποίηση του BDI στις 750 μονάδες συνεχίζεται για 25η μέρα αφού από τις αρχές Φεβρουαρίου δεν έχει παρουσιάσει καμία μεταβολή.

Την Παρασκευή 22 Φεβρουαρίου, ο δείκτης έκλεισε στις 740 μονάδες και από τους επιμέρους δείκτες ο μόνος που παρουσίασε πτώση ήταν αυτός των Capes, όπου ο μέσος όρος ημερησίων εσόδων δεν επαρκή να καλύψει τα ημερήσια έξοδα των συγκεκριμένων πλοίων χωρίς να υπολογιστεί το κόστος χρηματοδότησης αν αυτό υπάρχει.

Συγκεκριμένα, οι επιμέρους δείκτες και ο μέσος όρος των ημερησίων εσόδων κινήθηκαν για τα Capes στις 1,335 μονάδες στα $ 5,216 την ημέρα – Panamax 909 μονάδες στα $ 7,253 – Supramax 717 μονάδες στα $ 7,494 και Handysize 412 μονάδες στα $ 6.127 την ημέρα.

Οι εκτιμήσεις για το πώς θα κινηθεί η ναυλαγορά επικεντρώνονται στη ζήτηση της Κίνας για Iron Ore και Coal αλλά επίσης και στην ετήσια σοδειά των Grains.

Η αναμενόμενη αγοραστική διάθεση των Κινέζων για Iron Ore, μετά τις εορταστικές εκδηλώσεις για τη χρονιά του φιδιού, δεν έχει ξεκινήσει ακόμη παρά το γεγονός ότι στις αρχές Φεβρουαρίου τα αποθέματα στα μεγαλύτερα λιμάνια της Κίνας έπεσαν στους 66,9 εκ. τόνους, το χαμηλότερο επίπεδο από τον Ιανουάριο του 2010.

Αυτό βέβαια οφείλεται και στις υψηλότερες τιμές του εισαγόμενου σιδηρομεταλλεύματος συγκριτικά με τις τιμές του εγχώρια παραγόμενου.

Αξίζει να αναφέρουμε πως φορτία που παραδόθηκαν πρόσφατα σε λιμάνια της Κίνας είχαν αγοραστεί με $ 158 τον τόνο, το υψηλότερο επίπεδο τιμής των τελευταίων 2 χρόνων.

Και ενώ κάποιοι εκτιμούν την τιμή του Iron Ore να φτάνει και τα $ 170 τον τόνο πριν αρχίσει να διορθώνει, αντίστοιχα εκτιμούν πως και η ζήτηση θα αρχίσει να αυξάνεται σταδιακά καθώς τελειώνει ο χειμώνας και η κατασκευαστική δραστηριότητα θα αρχίσει και πάλι.

Σχετικά με τα Grains, οι προβλέψεις αναφέρουν πως οι εξαγωγές της μεγαλύτερης εξαγωγικής χώρας, των ΗΠΑ, θα είναι μειωμένες αρκετά, από 72,5 εκ. τόνους το 2011 – 2012 στους 56,9 εκ. τόνους για το 2012 – 2013, αλλά ο IGC (International Grains Council) προβλέπει πως ο συνολικός όγκος των εξαγωγών θα είναι μεγαλύτερος το 2012-2013 λόγω της Λατινικής Αμερικής και της Ινδίας.

Φυσικά όπως αρκετές φορές έχουμε επισημάνει η οποιαδήποτε αύξηση στη ζήτηση αποτελεί θετικό στοιχείο αλλά η μεγάλη υπερ-προσφορά τονάζ θα αντισταθμίσει και θα επισκιάσει, τουλάχιστον για το άμεσο μέλλον, την αύξηση της ζήτησης.

Σύμφωνα με μία ανάλυση του οίκου IHS από το Κολοράντο των ΗΠΑ, ο στόλος των Panamax αυξήθηκε κατά 13% το 2012 και για το 2013 αναμένεται να αυξηθεί και πάλι κατά 13%, δηλαδή περίπου 3 φορές περισσότερο από το εμπόριο για Iron Ore, Coal και Grains, ενώ σημειώνει πως το 40% των φορτίων που τα Panamαx μεταφέρουν είναι Grains.

Η δήλωση του προέδρου της Safe Bulkers, Λουκά Μπαρμπαρή, με εξειδίκευση στον τομέα των Panamax, επιβεβαιώνει τα ανωτέρω τονίζοντας πως σιγά – σιγά η αγορά θα αρχίσει να ανακάμπτει και οποιοδήποτε θετικό νέο από την πλευρά της ζήτησης είναι σημαντικό καθώς η αγορά θα συνεχίσει να επηρεάζεται αρνητικά από το πλεονασματικό τονάζ.

Σε χαμηλά επίπεδα και πάλι επέστρεψε ο τομέας των αγοραπωλησιών τόσο στα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου όσο και στα δεξαμενόπλοια.

Στα πλοία ξηρού φορτίου γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:

✏  Στα Panamax, το ‘AMFIALOS’ 71.749 DWT (1990 – Hitachi Zosen) πουλήθηκε στα $ 4,65 εκ.

✏  Στα Handymax, το‘NIKEI TIGER’ 45.363 DWT (1997 – Oshima) πουλήθηκε σε Κινέζους περίπου στα $  5,8 εκ.  Τα ‘VALPARAISO’, ‘VALBELLA’, ‘ANAKENA’ και ‘AUSTIN ANGOL’ 44.583 DWT (1998 – Stocz. Szczecin) πουλήθηκαν από την Ricmers Reederi, en bloc σε Κινέζους στα $ 20 εκ.

Στον τομέα των tankers γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:

✏  Στα VLCC, το ‘ELI MAERSK’ 308.491 DWT (2000 – Hyundai H.I) αγοράστηκε από την SBM Offshore στα $ 32 εκ.

✏  Στα Chemicals, το ‘WATFORD’ 11.998 DWT (2005 – Fujian Baima) πουλήθηκε σε δημοπρασία στα $ 7,1 εκ. και τα ‘BRO IMTRES’ και ‘BRO EASKEM’ 4.718 DWT (1998 – Sasaki Zosen) πουλήθηκαν από την Brostrom Tankers στα $ 5 εκ. το κάθε ένα.

 

 

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.