Eπενδυτικές ευκαιρίες τόσο για παραγγελίες νεότευκτων όσο και για αγορά μεταχειρισμένων πλοίων

Eπενδυτικές ευκαιρίες τόσο για παραγγελίες νεότευκτων όσο και για αγορά μεταχειρισμένων πλοίων

36
Eπενδυτικές ευκαιρίες τόσο για παραγγελίες νεότευκτων όσο και για αγορά μεταχειρισμένων πλοίων

Του Γ. Λογοθέτη, CFO Finance & Research George Moundreas Com. S.A.

O BDI, αργά αλλά σταθερά συνεχίζει την αναμενόμενα πτωτική του πορεία και την Παρασκευή (1/2/2013) έκλεισε στις 750 μονάδες.

Σαν σημείο αναφοράς να επισημάνουμε ότι την ίδια ημέρα του 2012 είχε κλείσει ελαφρώς χαμηλότερα, στις 662 μονάδες. 

Οι επιμέρους δείκτες και ο μέσος όρος των ημερησίων εσόδων κυμάνθηκαν ως εξής: BCI στις 1,454 μονάδες με $ 7,329 την ημέρα, BPI 664 μονάδες στα $ 5,257, BSI 682 μονάδες στα $ 7,135 την ημέρα και BHSI 449 μονάδες στα $ 6,707 την ημέρα.

Τα τελευταία στοιχεία, επιβεβαιώνουν αυτά που κατά καιρούς έχουμε επισημάνει αναφορικά με την έλλειψη χρηματοδότησης, τη μείωση των νέων παραγγελιών που έχει αρχίσει και δημιουργεί προβλήματα στη ναυπηγική βιομηχανία και ιδιαίτερα της Κίνας αλλά και τις «επενδυτικές» ευκαιρίες που υπάρχουν αυτή την περίοδο τόσο για παραγγελίες νεότευκτων πλοίων όσο και για αγορά μεταχειρισμένων πλοίων, καθώς οι τιμές και των δύο θεωρούνται αρκετά ελκυστικές.

Σύμφωνα με την Wallem Shipmanagement η οποία διαχειρίζεται πάνω από 400 πλοία, η ναυτιλιακή χρηματοδότηση αναμένεται να είναι αρκετά μειωμένη, αλλά ταυτόχρονα θα σκληρύνει περεταίρω η στάση των τραπεζών προχωρώντας σε ανάκτηση κυριότητας (Repossession) πλοίων από δάνεια τα οποία δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν. 

Στην παρούσα φάση η εταιρεία έχει αναλάβει να διαχειριστεί 21 πλοία που έχουν ανακτηθεί από τράπεζες. Ο λόγος που οι τράπεζες προτιμούν να ανακτήσουν οι ίδιες την κυριότητα των πλοίων και να τα δώσουν για διαχείριση σε τρίτους μέχρι οι αξίες τους να ανέβουν ώστε να τα βγάλουν στην αγορά προς πώληση, είναι ότι αν ακολουθηθεί η διαδικασία της κατάσχεσης μέσω της δικαστικής οδού (Admiralty Courts) τότε το πλοίο θα βγει σε πλειστηριασμό σε χαμηλότερη τιμή από αυτή της αγοράς και η τράπεζα δεν θα αποπληρωθεί για όλο το ποσό του υπολειπομένου δανείου.  

Στον τομέα των ναυπηγήσεων, τα τελευταία 2 χρόνια περίπου 90 Κινεζικά ναυπηγεία είναι σε απραξία αφήνοντας έτσι μόνο 153 τα οποία παραμένουν ακόμη ενεργά από 243 πριν 2 χρόνια. 

Το 2012 τα Κινεζικά ναυπηγεία έλαβαν παραγγελίες για 420 πλοία όλων των τύπων όταν το 2010 ο αριθμός των παραγγελιών ήταν 1,284 πλοία.  

Αντίστοιχα το 2010 ο αριθμός των ναυπηγείων που δέχτηκαν παραγγελίες ήταν 149 ενώ το 2012 ο αριθμός αυτός μειώθηκε στα 69. 

Εξετάζοντας τα στοιχεία των πλοίων προς παράδοση (Orderbook) εύκολα διαπιστώνουμε την αύξηση των πλοίων την τελευταία διετία αφού στις αρχές του 2013 ο αριθμός των πλοίων προς παράδοση ήταν 1,832 πλοία ή 109,4 εκ. DWT, μειωμένος κατά 48% συγκριτικά με πριν από 2 χρόνια. 

Ειδικότερα για τα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου οι παραγγελίες του 2012 ήταν μειωμένες περίπου κατά 60% από το 2011, έχοντας σαν φυσικό επακόλουθο και την αντίστοιχη πτώση των τιμών τους. 

Από το Δεκέμβριο του 2011 στο Δεκέμβριο του 2012 οι τιμές των νεότευκτων πλοίων έχουν υποστεί μείωση 5% για τα Capes, 11% για τα Panamax, 10% για τα Supramax / Handymax και 7% για τα Handysize.           

Υποτονική ήταν και η εβδομάδα που πέρασε στον τομέα των αγοραπωλησιών τόσο στα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου όσο και στα δεξαμενόπλοια.   

Στα πλοία ξηρού φορτίου γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:

  ✏  Στα Panamax, το ‘VITAGLORY’ 69.703 DWT (1989 – Imabari) πουλήθηκε σε Κινέζους στα $ 4,5 εκ.

✏  Στα Handymax, το ‘TARAPACA’ 46.786 DWT (2000 – Kanasashi) αγοράστηκε στα $ 10,5 εκ.

✏  Στα Handysize, το ‘ODINBEY’ 28.381 DWT (1995 – Imabari) πουλήθηκε στα $ 6,2 εκ. και το ‘SHARK BAY’ 26.412 DWT (1997 – Guangzhou) αγοράστηκε από Έλληνες στα $ 4 εκ. 

Στον τομέα των tankers γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:

✏  Στα VLCC, το ‘WASHUSAN’ 281.050 DWT (2000 – Mitsubishi) αγοράστηκε από Έλληνες στα $ 28,3 εκ.