8th Annual ICS Forum

8th Annual ICS Forum

17
8th Annual ICS Forum

 

«Bouncing along the Bottom

Opportunities and Challenges in a shipping depression

Με ιδιαίτερη επιτυχία πραγματοποιήθηκε στις 19 Νοεμβρίου το 8ο Ετήσιο Συνέδριο του Institute of Chartered Shipbrokers Greek Branch στο Ίδρυμα Ευγενίδη, με θέμα « BouncingalongtheBottom. OpportunitiesandChallengesinashippingdepression ».  Η προσέλευση των συμμετεχόντων ήταν αξιοσημείωτη, καθώς ο αριθμός των καταξιωμένων επαγγελματιών της ναυτιλίας που παρευρέθη στην εκδήλωση  ξεπέρασε  τους 400. 

Στο φετινό συνέδριο τις απόψεις τους για το θέμα κατέθεσαν ο πρόεδρος του ICS Greek Branch Kος Νικόλαος Α. Τσαβλίρης, ο Koς Δημήτρης Αναγνωστόπουλος Μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Aegean Baltic Bank, ο Koς Γιώργος Ξηραδάκης Διευθύνων Σύμβουλος της XRTC Business Consultants, ο Koς Ole Rikard Hammer Chief Analyst at RS Platou Shiprokers, Oslo,  ο Koς Simon Ward Διευθυντής S&P της Hartland Shipping Services, ο Koς Μιχαήλ Μποδούρογλου Πρόεδρος της Paragon Shipping Inc, ο Koς Γιάννης Πλατσιδάκης, Διευθύνων Σύμβουλος της Anangel Maritime Services και Koς Νικόλας Τσάκος CEO και Πρόεδρος της Tsakos Energy Navigation Ltd.

Συντονιστής του πάνελ ήταν ο κος Λεωνίδας Δημητριάδης – Ευγενίδης, Πρόεδρος της Niver Lines Shipping Co.

Την εκδήλωση άνοιξε η διευθύντρια του Institute of Chartered Shipbrokers Greek Branch και του HMC, Κα. Ναταλία Μαργιώλη Κομνηνού. Αφού ευχαρίστησε και καλωσόρισε τους ομιλητές και προσκεκλημένους, τόνισε τη συνεισφορά του ICS στην επαγγελματική κατάρτιση των ναυτιλιακών στελεχών. Το ICS αποτελεί πλέον συνώνυμο της κορυφαίας επαγγελματικής ναυτιλιακής εκπαίδευσης και κατάρτισης, ενώ η απόκτηση της ιδιότητας μέλους του Institute of Chartered Shipbrokers αποτελεί σημάδι επαγγελματισμού στη διεθνή ναυτιλιακή κοινότητα.

Αναφερόμενη στο θέμα του Συνεδρίου, τόνισε ότι, το Ετήσιο Φόρουμ του ICS διεξάγεται μία περίοδο βαθιάς ύφεσης στη ναυτιλία. Η κα Ναταλία Μαργιώλη Κομνηνού προσέθεσε πως η Ελληνική ναυτιλία,  θέτει μακροπρόθεσμους στόχους, καθώς η σοφία μεταφέρεται από γενιά σε γενιά. Τέλος, συμπλήρωσε πως μέσω  ανάλογων εκδηλώσεων, όπως το Ετήσιο Συνέδριο του ICS,  δίνεται η ευκαιρία να ακουστούν σκέψεις, να μοιραστούν  ιδέες,  έτσι ώστε να επιβιώσουμε χάρη στην σοφία που βρίσκεται ανάμεσα σε αυτές. Ευκαιρίες και Προκλήσεις υπάρχουν για εκείνους που είναι καλά ενημερωμένοι, εκπαιδευμένοι και έτοιμοι να τολμήσουν.

Ο Πρόεδρος του ICS Greek Branch, Κος. Νικόλαος Τσαβλίρης, άνοιξε την ομιλία του διερωτώμενος εάν γνωρίζουμε πραγματικά προς τα πού οδεύουμε ή μήπως εμπιστευόμαστε την τύχη;  Εξέφρασε ότι υπάρχουν δύο διαμετρικά αντίθετες απόψεις που επικρατούν στην αγορά. Από τη μία πλευρά, αναφέρθηκε σε σχόλιο που διατυπώθηκε κατά το Marine Money Greek Forum τον Οκτώβριο (2012): “Οι πλοιοκτήτες με μετρητά , ζυγίζουν τις αποφάσεις για επανεπενδύσεις των χρημάτων τους και τα private equities αποκτούν έντονο ενδιαφέρον. Το επόμενο έτος φαίνεται να είναι παρουσιάζει τεράστιες ευκαιρίες. “.Από την άλλη πλευρά, ο κ. Τσαβλίρης ανέφερε την πρόσφατη δήλωση του  Yuanlin Ρεν, εκπρόσωπου κινέζικου ναυπηγείου «Η περσινή χρονιά  ήταν γκρίζα. Αυτό το έτος είναι μαύρο. Και το επόμενο έτος θα είναι αιματηρό ».

Ο κ. Δημήτρης Αναγνωστόπουλος εξέφρασε τις ιδέες του σχετικά με την παγκόσμια νομισματική αναταραχή κόσμο και της ναυτιλιακής ύφεσης. Δήλωσε ότι τις τελευταίες δεκαετίες η παγκόσμια οικονομία έχει μετατοπιστεί από τη λεγόμενη “πραγματική οικονομία” στην “χάρτινη οικονομία “. ‘Ολο και λιγότεροι άνθρωποι είχαν πρόσβαση στον παγκόσμιο πλούτο, οδηγώντας το παγκόσμιο ΑΕΠ να είναι ακόμη πιο άνισα κατανεμημένο. Οι ρυθμιστικές αρχές έχουν προσπαθήσει να καταστήσουν το σύστημα πιο σταθερό, αλλά τα αποτελέσματα είναι αμφιλεγόμενα. Αδυνατούν να κάνουν αποτελεσματικές μεταρρυθμίσεις, καθώς  παραμένουν μέρος του νομισματικού συστήματος. Οι πραγματικοί ηγέτες θα πρέπει να αναλάβουν ουσιαστικά πολιτικά και οικονομικά μέτρα προκειμένου να αμβλυνθούν οι ανισορροπίες. Αναφερόμενος στο ναυτιλιακό χώρο, ο οποίος λειτουργεί με βάση τα πραγματικά assets και τα εμπορεύματα, τόνισε ότι η ναυτιλία δίνει την ευκαιρία σε αυτούς που έχουν προετοιμαστεί καλύτερα και που ακολουθούν τις βασικές επιχειρηματικές αρχές στην πραγματική οικονομία. Για αυτούς που ακολούθησαν και συνεχίζουν να ακολουθούν συγκροτημένες πρακτικές ,η ύφεση (συμπεριλαμβανομένης και της φούσκας του παγκόσμιου νομισματικού συστήματος) αποτελεί πηγή ευκαιριών.

Στην παρουσίασή του ο Κος Γιώργος Ξηραδάκης, τόνισε το γεγονός ότι αν και πολλές τράπεζες φαίνονται να είναι ακόμη ενεργές στον τομέα της ναυτιλιακής χρηματοδότησης, μόνο λίγες είναι πρακτικά ενεργές, και αυτές κυρίως παρέχοντας δάνεια στο ήδη υπάρχον πελατολόγιο τους. Επιπλέον, τόνισε την μετατόπιση του ενδιαφέροντος σε τράπεζες της Αμερική και Άπω Ανατολής, κυρίως την επανεμφάνιση των ιαπωνικών τραπεζών και την είσοδο των κινεζικών τραπεζών. Σύμφωνα με τον κ. Ξηραδάκη, σαφείς στρατηγικές των τραπεζών, στενή παρακολούθηση των σχέσεών τους με τους πελάτες, διαφάνεια και εμπιστοσύνη αποτελούν τους βασικούς παράγοντες τους οποίους οι τράπεζες πρέπει να λάβουν υπόψη για την αποφυγή συνεχών αναδιαρθρώσεων, και των λαθών του παρελθόντος. Κλείνοντας, επεσήμανε ότι στο σημείο όπου ναυτιλία έχει φτάσει, οι τράπεζες και οι πλοιοκτήτες οφείλουν να συνεργαστούν για καλύτερα αποτελέσματα.

Ο κ. OleRikardHammerπεριγράφει την αγορά των tankers, η οποία περνά την χειρότερη ύφεση μετά τη δεκαετία του 1980. Ωστόσο, η κατάσταση εξακολουθεί να είναι πολύ διαφορετική, με πλεονάζουσα χωρητικότητα εκτιμώμενη μεταξύ 5-10% του στόλου- ένα μάλλον μέτριο επίπεδο σε σχέση με την προηγούμενη περίοδο κατά την οποία η χωρητικότητα υπερέβη το 30%. Σύμφωνα με την RS Platou, η αγορά των tankers παραμένει κυκλική και είναι απίθανο να επαναλάβει την εξαιρετικά μεγάλη ζημιογόνο περίοδο των δεκαετιών του 1970 και 1980. Ο κ. Hammer παρατήρησε ότι η προφανής διαφορά από εκείνη την περίοδο, είναι η απότομη πτώση των παραγγελιών, η οποία σε σύντομο χρονικό διάστημα έχει μειωθεί πάνω από 50%. Η αδύναμη παγκόσμια οικονομία, η πλεονάζουσα χωρητικότητα και η μειωμένη εξάρτηση από τις εισαγωγές πετρελαίου στις ώριμες οικονομίες, εξακολουθούν να είναι σημαντικές  προκλήσεις για αγορά των tankers, σύμφωνα με τον αναλυτή της RS Platou. Εν κατακλείδι, ενώ η αγορά των tankers εξακολουθεί να αντιμετωπίζει σημαντικές δυσκολίες στο άμεσο μέλλον, υπάρχουν ενδείξεις για κυκλικές αντιδράσεις που δεν υπήρχαν κατά την τελευταία ύφεση. Αυτό αφήνει τις τύχες της παγκόσμιας οικονομίας να αποφασίσουν πότε θα επέλθει ανάκαμψη.

 Ο κ. SimonWardαναφέρθηκε  στην τρέχουσα κατάσταση, τις προοπτικές και τις ευκαιρίες στην αγορά των  εμπορευματοκιβωτίων και του χύδην ξηρού φορτίου. Πρότεινε ότι αν οι βασικοί μοχλοί της οικονομικής ανάπτυξης δεν βελτιωθούν,  το παγκόσμιο εμπόριο, και ιδιαίτερα το εμπόριο εμπορευματοκιβωτίων θα συνεχίσουν να υποφέρουν. Ήταν πιο αισιόδοξος για τις άμεσες προοπτικές των  handy/supramax κατηγοριών λόγω των αναδυόμενων οικονομιών της αγοράς, αλλά ήταν λιγότερο θετικός για τα Panamax και Capezise. Κατέληξε λέγοντας ότι το να αποτυπώσουμε καλύτερα την αγορά των containers αποδείχθηκε δύσκολο, επειδή δεν μπορούσε να προβλεφθεί επακριβώς η δομή του liner εμπορίου. Στην αγορά του χύδην ξηρού φορτίου,  οι χαμηλές τιμές θα ευνοούσαν τους επενδυτές να αγοράσουν με την προοπτική μελλοντικής βελτίωση των ναύλων στον τομέα, ακόμα και αν άμεσο μέλλον φαίνεται δυσοίωνο.

Ο κ. Μιχάλης Μποδόυρογλου ξεκίνησε την ομιλία του με την ερώτηση «Έχουμε φτάσει στο κατώτατο σημείο;” Σχολίασε ότι αυτό που έχει σημασία είναι η διάρκεια της ύφεσης. Παραδέχθηκε ότι η ναυτιλιακή βιομηχανία έχει υποβληθεί σε μια μαραθώνια δοκιμασία αντοχής , η οποία θα καθορίσει τους νικητές και τους ηττημένους. Όμως, όπως και σε κάθε κύκλο, μπορεί κανείς να παρατηρήσει το επενδυτικό περιβάλλον από δύο διαφορετικές οπτικές γωνίες: η μία των δυσκολιών και οι άλλη των ευκαιριών. Ο βασικός στόχος ενός πλοιοκτήτη, σύμφωνα με τον ομιλητή, είναι να διατηρήσει την ικανότητα να λαμβάνει αποφάσεις. Όλα εξαρτώνται από τα ίδια κεφάλαια και τη ρευστότητα της εταιρείας. Η πραγματικότητα του σήμερα έχει δείξει ότι η αγορά ευνοεί αυτούς που, ακόμα κι αν υπάρχει έλλειψη ιδίων κεφαλαίων, καταφέρνουν να διατηρήσουν τη ρευστότητά τους. Ο πρόεδρος της Paragon Shipping έκλεισε με την εξής δήλωση ” Ανεξάρτητα από την προσπάθεια, μπορούμε πάντα να καταλήξουμε στο ίδιο συμπέρασμα … Η ρευστότητα  είναι ο βασιλιάς.”

Ο κ. Γιάννης Πλατσιδάκης παρατήρησε ότι μετά από μια περίοδο μεγάλων αποδόσεων στο χώρο της ναυτιλίας,  η κατάσταση άλλαξε, λόγω της υπερπροσφοράς των πλοίων, της μείωσης των φορτίων, καθώς η παγκόσμια οικονομία επιβραδύνει και οι τράπεζες είναι αντιμέτωπες με τα προβληματικά δάνεια. Έκανε μια αναφορά στην κρίση της ναυτιλία κατά τη δεκαετία του ’80, η οποία αποδείχθηκε ως μοχλός για την εκτίμηση των πρακτικών που ακολουθούσαν οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες, οι οποίες κατάφεραν να συνεχίσουν τη διαδρομή τους, να βελτιωθούν και να αποκτήσουν ηγετική θέση στην παγκόσμια ναυτιλία. Επανερχόμενος στη σημερινή κατάσταση, ο Διευθύνων Σύμβουλος της ANANGEL Maritime Services, εξέφρασε την αισιοδοξία του ότι η παρούσα κρίση θα δώσει ευκαιρίες όχι μόνο για ανανέωση και την επέκταση των στόλων, αλλά και για βελτίωση των πρακτικών management. Ο Κος Πλατσιδάκης κατέληξε “Η ναυτιλία δεν έχει υποκατάστατα, δεν έχει ανταγωνιστές. Η Ναυτιλία έχει μηχανισμούς αυτοκάθαρσης που μπορούν να την οδηγήσουν έξω από την κρίση. “

Η ομιλία του κ. Νίκου Τσάκου επικεντρώθηκε σε λίγες αλλά πολύ κρίσιμες πτυχές της αγοράς των δεξαμενόπλοιων. Ο Κος. Τσάκος σχολίασε ότι το Worldscale σύστημα δεν προάγει διαφάνεια σε ό, τι αφορά την «μετάφραση» της ναύλωσης σε όρους “Time Charter Equivalent” κερδών για τον πλοιοκτήτη. Ανέφερε ότι γίνεται μια προσπάθεια,  μέσω του Worldscale συστήματος και της IΝΤΕΡΤΑΝΚΟ να τροποποιηθεί ο τρόπος υπολογισμού ναύλων. Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Tsakos Energy Navigation ανέδειξε το σημείο ότι  η ναυτιλία είναι μία αγορά η οποία βασίζεται στη ζήτηση για μεταφορά αγαθών σε όλο τον κόσμο και αν η ναυτιλία γενικώς ή η αγορά των tankers ειδικώς, επιβραδύνουν, θα επέλθει σε τέλμα το σύνολο του παγκόσμιου πληθυσμού. Το τελευταίο αλλά σημαντικότατο σημείο της ομιλίας του κ. Τσάκου ήταν ότι η αύξηση της ασφάλειας, με την μετάβαση από τα single hull δεξαμενόπλοια σε double hull, έγινε μέσω αυτοχρηματοδοτούμενων πρακτικών. Το θέμα της ασφάλειας ωστόσο είναι κάτι που  δεν μπορεί να επιβαρύνει μόνο τους πλοιοκτήτες αλλά θα πρέπει να υποστηριχθεί και από τους ναυλωτές.

Πριν τη λήξη του Συνεδρίου, έλαβε χώρα η απονομή βραβείων στους υποψηφίους που διακρίθηκαν στις Εξετάσεις του  ICS τον περασμένο Απρίλιο. Η κ. Μαργιώλη – Κομνηνού, ανέφερε ότι το 2012 περισσότερα από 500 ναυτιλιακά στελέχη συμμετείχαν στα επαγγελματικά προγράμματα του ICS επιβεβαιώνοντας το γεγονός ότι, παρά την παγκόσμια ύφεση, οι ναυτιλιακές εταιρίες και τα άτομα αναγνωρίζουν την αξία της επένδυσης στην επαγγελματική κατάρτιση.

Ο κ. Ευάγγελος Τσαπέλας από τη Neda Maritime Agency Co διακρίθηκε στις Εξετάσεις του του μαθήματος  Shipping Business και του απονεμήθηκε βραβείο από τον κ. Λεωνίδα Δημητριάδη- Ευγενίδη. Επίσης, ο πρόεδρος του ICS, κ. Νικόλαος Τσαβλίρης έδωσε τιμητική πλακέτα στον κ. Κωνσταντίνο  Γλεζέλη  για την διάκριση του στο Shipping Finance .

Το 8ο Ετήσιο Συνέδριο του ICS Greek Branch πραγματοποιήθηκε με την ευγενική χορηγία και στήριξη των ακόλουθων  πολύ σημαντικών χορηγών :

AB Maritime Inc. , Arrow Shipping Hellas S.A., Aspida Maritime Security, Capital Ship Management Corp. , Chartworld Shipping Company Corp., Eastern Mediterranean Maritime Limited, Element Shipmanagement S.A., European Navigation Inc., Gac Shipping S.A., Hartland Shipping Services Ltd., Holman Fenwick Willan LLP, , Marine Plus S.A., Marshall Islands Registry Paragon Shipping Inc., Peninsula Petroleum Ltd. , Springfield Shipping Co Panama S.A., Target Marine S.A., Tsakos Energy Navigation Ltd., Tsavliris Salvage Group, Ursachart S.A., Wartsila Greece  S.A.