Το μονότονο μοτίβο των αγοραπωλησιών

Το μονότονο μοτίβο των αγοραπωλησιών

1
Το μονότονο μοτίβο των αγοραπωλησιών

 

Του Γ. Λογοθέτη, CFO Finance & Research George Moundreas Com. S.A.

Τελικά ο BDI δεν κατάφερε να αντισταθεί και κινούμενος πτωτικά την Παρασκευή έσπασε το φράγμα των 1,000 μονάδων για να κλείσει τελικά στις 986 μονάδες. 

Το μοτίβο δεν παρουσίασε καμία μεταβολή, με τα Capes να έχουν τον πρωταγωνιστικό ρόλο στην πτώση αυτή, αλλά και με όλους τους επιμέρους δείκτες να συνεχίζουν να έχουν πτωτική πορεία αλλά με αρκετά λιγότερα έντονο ρυθμό από ότι τα Capes.            

Όπως έχουμε τολμήσει να επισημάνουμε και στο παρελθόν, δεν αναμένουμε θετικά στοιχεία για το άμεσο μέλλον, με μόνη εξαίρεση την αναμενόμενη έναρξη των εισαγωγών από την Κίνα σε θερμαντικό Coal, λόγω του χειμώνα, κάτι το οποίο όμως θα έχει θετικό αντίκτυπο στα μεγαλύτερου τονάζ πλοία και για συγκεκριμένο διάστημα. 

Όλες οι προβλέψεις για το 2013 δεν έχουν να παρουσιάσουν τίποτα το αισιόδοξο για τη ναυτιλία η οποία βιώνει την κρίση σε όλες τι πτυχές της, προσφορά τονάζ, αύξηση λειτουργικού κόστους, παγκόσμια οικονομική επιβράδυνση και πτώση διεθνούς εμπορίου, έλλειψη χρηματοδότησης η οποία οδηγεί σε μείωση νέων παραγγελιών το οποίο έχει όμως και τα θετικά του σημεία και το μόνο αισιόδοξο γεγονός είναι η αύξηση των πλοίων που οδηγούνται προς διάλυση.     

Το χαρακτηριστικό στοιχείο του 2012 είναι ότι οι ο αριθμός των αγοραπωλησιών στα μεταχειρισμένα πλοία είναι μικρότερος από τον αριθμό των πλοίων που οδηγήθηκαν προς διάλυση, αλλά και η μείωση του μέσου όρου ηλικίας των πλοίων προς διάλυση. 

Συγκεκριμένα, υπολογίζεται ότι μέχρι σήμερα περίπου 984 μεταχειρισμένα πλοία έχουν αλλάξει χέρια συγκριτικά με περίπου 1,028 τα οποία έχουν πάει για διάλυση.  Σχετικά με την ηλικία των πλοίων που οδηγήθηκαν προς διάλυση το 2012, το 30% είναι κάτω των 25 χρόνων, παρουσιάζοντας αύξηση 13% από το 2011.  Να σημειώσουμε ότι το πρώτο εξάμηνο του έτους το ποσοστό των πλοίων κάτω των 25 ετών ήτανε στο 20% αλλά από τον Αύγουστο και μετά αυξήθηκε απότομα στο 30%.        

Άλλο ένα επιπρόσθετο αρνητικό στοιχείο είναι και η αύξηση των λειτουργικών εξόδων όπου σε συνδυασμό με τους χαμηλούς ναύλους, αλλά με τις ελκυστικές τιμές των διαλύσεων, κάνει πιο «εύκολη» την απόφαση των πλοιοκτητών να επιλέξουν τη ρότα της διάλυσης. 

Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της Moore Stephens, όπου κάθε χρόνο ανακοινώνει την τάση των λειτουργικών εξόδων των πλοίων, τα έξοδα για το 2012 θα έχουν παρουσιάσει αύξηση της τάξης του 3% που οφείλεται ιδιαίτερα στην αύξηση των λιπαντικών. 

Το 2011 ο μέσος όρος αύξησης των λειτουργικών εξόδων ήταν 2,1%, ενώ σύμφωνα με την έρευνα για το 2013 αναμένεται αύξηση του 3,1%.

Ταυτόχρονα, οι τιμές καυσίμων των πλοίων έχουν και αυτές αυξητική τάση και σε γενικές γραμμές είναι 5 φορές πάνω από ότι πριν 10 χρόνια ενώ αντίθετα οι ναύλοι είναι σε χαμηλά επίπεδα δημιουργώντας την ανάγκη για πλοία που προσφέρουν χαμηλότερη κατανάλωση, κοινώς τα ECO πλοία, όπως άλλωστε οι ναυλωτές και οι τραπεζίτες έχουν επισημάνει.  Η εξέλιξη αυτή των ECO πλοίων εκτιμάται ότι θα αυξήσει περεταίρω τον αριθμό των πλοίων προς διάλυση και ενδεχομένως να δώσει μία ώθηση στον τομέα των ναυπηγήσεων το 2013 δεδομένων και των ελκυστικών τιμών που επικρατούν στην αγορά για νεότευκτα πλοία.           

Μετά από αρκετό διάστημα παρατηρήθηκε  μία πιο έντονη δραστηριότητα στον τομέα των αγοραπωλησιών τόσο στα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου όσο και στα δεξαμενόπλοια. 

Στα πλοία ξηρού φορτίου γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:

✏  Στα VLOC, το ‘AMY N’ 322.457 DWT (1997 – Daewoo) αγοράστηκε από την Sinokor, στα $ 25 εκ.     

✏  Στα Capes, το ‘MATILDE’ 161.013 DWT (1997 – Hyundai) πουλήθηκε πάνω από $ 13 εκ. σε πελάτες της NG Moundreas.   

✏  Στα Supramax, το ‘MIMOSA’ 53.556 DWT (2007 – Iwagi Zosen) έχει δεσμευθεί σε πελάτες της Thoresen Thai σε τιμή που δεν έχει επίσημα ανακοινωθεί αλλά εκτιμάται μεταξύ 17 – $ 18 εκ.  Το ‘NANOS’ 50.236 DWT (2002 – Mitsui) αγοράστηκε από πελάτες της Gurita Lines  στα  $ 14 εκ. 

✏  Στα Handymax, το ‘SUNNY GLORIA’ 45.713 DWT (1998 – Tsuneishi Zosen) αγοράστηκε από Έλληνες στα   $ 9.7 εκ. και το ‘ATLANTIC MIGHT’ 42.243 DWT (1985 – Mitsubishi) πουλήθηκε στα   $ 3.4 εκ. με παράδοση τον Δεκέμβριο 2012 η Ιανουάριο 2013.

 

✏ Στα Handysize, το ‘ETERNAL CONFIDENCE’ 29.905 DWT (2002 – Shikoku Dock) πουλήθηκε σε Τούρκους στα $ 10.5 εκ. και το ‘ROYAL RUBY’ 27.601 DWT (1985 – Mitsui) αγοράστηκε από Κινέζους στα $ 2.8 εκ.   

Στον τομέα των tankers γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:

✏   Στα VLCC, πελάτες της Impire Shipping αγόρασαν τα εξής 3 VLCC:  το ‘URAL’ 279.999 DWT (2000 – ΙΗΙ) το ‘BW UBUD’ 299.990 DWT (2000 – IHI) κοντά στα $ 30 εκ. το κάθε ένα και το παλαιότερο ‘TI GUARDIAN’ 290.927 DWT (1993 – Mitsubishi) στα χαμηλά $ 20 εκ.

✏   Στα Chemicals, το ‘IRENE’ 11.921 DWT (2000 – Kurinura) αγοράστηκε από την Seatrans στα        $ 8.5 εκ. περίπου, το ‘EASTERN EUREKA’ 8.762 DWT (1999 – Shin Kurushima) πουλήθηκε στα $ 6 εκ. περίπου και το ‘MOUNT TIANZHU’ 9.055 DWT (2011 – China Dongfang) πουλήθηκε σε πελάτες της Tigar Ship Holdings πάνω από $ 7.5 εκ.