Η αγορά των διαλύσεων συνεχίζει την ανοδική της πορεία

Η αγορά των διαλύσεων συνεχίζει την ανοδική της πορεία

2
Η αγορά των διαλύσεων συνεχίζει την ανοδική της πορεία

Της Μαρίας Μπερτζελέτου, Golden Destiny S.A., Research & Valuations

Στην αγορά διαλύσεων, ο ρυθμός των πλοίων που στέλνονται στα διαλυτήρια συνεχίζει τα υψηλά επίπεδα του 2011, ξεπερνώντας ακόμη τα επίπεδα της περυσινής χρονιάς. Την περίοδο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2012, εκτιμάται ότι 798 πλοία συνολικής χωρητικότητας περίπου 40 εκατ. dwt έχουν σταλεί προς διάλυση, από 646 συνολικής χωρητικότητας περίπου 29 εκατ. dwt τους πρώτους μήνες του 2011, με τα bulk carriers να κατέχουν 42% του συνολικού αριθμού διαλύσεων, τα tankers 15%, τα liners 17% και τα containers 12%. Στον τομέα των bulk carriers, 332 πλοία σημειώθηκαν προς διάλυση συνολικής  χωρητικότητας περίπου 23 εκατ. dwt, σημειώνοντας 28% αύξηση από το 2011. Ο μέσος αριθμός διάλυσης των υπερήλικων πλοίων στον τομέα των bulk carriers εκτιμάται σε περίπου 110 πλοία για κάθε τρίμηνο του 2012, όταν κατά τη διάρκεια του 2011, ο μέσος αριθμός ήταν περίπου 86 διαλύσεις πλοίων.

Συνοπτικά, τα τρία πρώτα τρίμηνα του 2012 προδιαγράφουν περαιτέρω έντονο ρυθμό διαλύσεων και αφήνουν μιαν αίσθηση αισιοδοξίας για προσωρινή ανάκαμψη στον τομέα των bulk carriers. Οι αρνητικές τάσεις στη ναυλαγορά των tankers φαίνεται ότι θα παραμείνουν καθώς η ζήτηση μεταφοράς αργού πετρελαίου από την Αμερική έχει μειωθεί σημαντικά και η υπερπροσφορά των πλοίων δεν υποστηρίζει σημάδια ευφορίας. Εν αντιθέσει με τον τομέα των bulk carriers, όπου ο δυναμικός ρόλος της Κίνας στη ζήτηση μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, μέσα από διάφορα μέτρα τόνωσης της κινεζικής οικονομίας, έχει μεγάλη πιθανότητα να οδηγήσει σε πιο κερδοφόρα επίπεδα ναυλώσεων για τους ναυτιλιακούς παίκτες στον τομέα των bulk carriers. Επιπλέον, ο χαμηλός ρυθμός καταναλωτικής ζήτησης των οικονομιών της Αμερικής και Ευρώπης θα συνεχίζει να ζημιώνει τον τομέα των containers, με τους παίκτες του κλάδου να αναπροσαρμόζουν δυναμικά τη στρατηγική τους, όπως καθυστερήσεις σε παραδόσεις νεότευκτων πλοίων, παροπλισμός, περικοπές σε δρομολογιακές γραμμές, προκειμένου να περιορίσουν το ρυθμό αύξησης του στόλου σε σχέση με τη ζήτηση χωρητικότητας και να ωθήσουν τη ναυλαγορά σε πιο υγιή επίπεδα.

Ο ρυθμός των ναυτιλιακών επενδύσεων φαίνεται ότι θα συνεχίσει παρ’ όλες τις δυσάρεστες οικονομικές εξελίξεις, υποκινούμενος από τα ελκυστικά επίπεδα τιμών των μεταχειρισμένων και νεότευκτων πλοίων, με τους επενδυτές να επιλέγουν είτε την αγορά των μεταχειρισμένων πλοίων είτε των ναυπηγήσεων για την επέκταση του στόλου τους. Η κινητικότητα των επενδύσεων στην αγορά των μεταχειρισμένων πλοίων εμφανίζεται πιο έντονη από την αγορά των ναυπηγήσεων στον τομέα των bulk carriers, tankers και containers για τους πρώτους εννιά μήνες της χρονιάς (299 αγορές μεταχειρισμένων πλοίων, 291 νέες παραγγελίες για bulk carriers, 246 αγορές μεταχειρισμένων πλοίων, 187 νέες παραγγελίες για tankers, 119 αγορές μεταχειρισμένων πλοίων, 72 νέες παραγγελίες για containers). Το αντίθετο εμφανίζεται στον τομέα offshore και gas tankers, περισσότερες ναυπηγήσεις και λιγότερες αγορές.