Θετικά νέα από τον τομέα των διαλύσεων

Θετικά νέα από τον τομέα των διαλύσεων

2
Θετικά νέα από τον τομέα των διαλύσεων

Του Γ. Λογοθέτη, CFO Finance & Research George Moundreas Com. S.A.

  Ο BDI, ο οποίος θεωρείται ένας από τους βασικούς δείκτες που αντικατοπτρίζει την παγκόσμια οικονομία στην παρούσα φάση αποτυπώνει όντως την πορεία της. 

Επιπροσθέτως, οι εκτιμήσεις για την πορεία του BDI κάθε άλλο παρά αισιόδοξες είναι όπως άλλοτε μας το αποδεικνύει και η τωρινή του πορεία όπου πριν 20 ημέρες περίπου κατάφερε να ξεπεράσει το ψυχολογικό φράγμα των 1.000 μονάδων και όπως δείχνει η αρνητική του πορεία της τελευταίας εβδομάδας είναι θέμα λίγων ημερών να πέσει πάλι κάτω από τις 1.000 μονάδες.                  

Σύμφωνα με τις τελευταίες εκτιμήσεις, τα ημερήσια έσοδα των Capes, για το 2013 θα κυμανθούν κατά μέσο όρο στις $ 14,000 την ημέρα και στις $ 16,000 την ημέρα για το 2014, αναθεωρημένες πτωτικά από τις προηγούμενες προβλέψεις των $ 16.000 για το 2013 και $ 20.000 για το 2014.

Αντίστοιχα, πτωτικά αναθεωρημένες είναι και οι προβλέψεις για την πορεία των Panamax.

Συγκεκριμένα για το 2013 τα ημερήσια έσοδα των Panamax προβλέπεται να είναι $ 11,000 και για το 2014 $ στα $ 12,000.  Οι προηγούμενες προβλέψεις έκαναν λόγο για $ 14,500 την ημέρα για το 2013 και $ 18,125 για το 2014.     

Η ζήτηση χάλυβα από το μεγαλύτερο καταναλωτή παγκοσμίως, την Κίνα, δεν δείχνει να παρουσιάζει ιδιαίτερη αύξηση στο άμεσο μέλλον και οι εγχώριες χαλυβουργικές μονάδες μείωσαν τις τιμές τους για τον Αύγουστο μειώνοντας έτσι ακόμη τις εισαγωγές αλλά και πιέζοντας τις τιμές προς τα κάτω. 

Στην αγορά του Thermal Coal, υπήρξε μία μικρή αύξηση στην ζήτηση από την Κίνα αλλά στο σύνολο της η ζήτηση παραμένει χαμηλή. 

Χαρακτηριστικό είναι ότι την προηγούμενη εβδομάδα μόνο 5 πλοία ναυλώθηκαν για να μεταφέρουν Thermal Coal στην Κίνα, ενώ σε πιο υγιής περιόδους τα ναυλωμένα πλοία έφταναν τα 20 την εβδομάδα.        Η δυσαναλογία μεταξύ της ανάπτυξης των εμπορευμάτων χύδην φορτίου και της προσφοράς πλοίων μεταφοράς των, καλά κρατεί, αφού είναι αποτέλεσμα της συνεχιζόμενης οικονομικής επιβράδυνσης και της υπέρ προσφοράς τονάζ από προηγούμενα χρόνια. 

Η παγκόσμια ανάπτυξη των εμπορευμάτων χύδην φορτίου για το 2012 υπολογίζεται στο 4%, το χαμηλότερο ποσοστό από το 2009, ενώ οι εκκρεμείς παραγγελίες προς παράδοση υπολογίζονται στο 23% του υπάρχοντος στόλου.

Για άλλη μία φορά, τα θετικά νέα έρχονται από τον τομέα των διαλύσεων όπου παρατηρείται το φαινόμενο ο αριθμός των πλοίων που πήγαν προς διάλυση να είναι μεγαλύτερος από τον αριθμό των πλοίων που άλλαξαν χέρια στον τομέα των αγοραπωλησιών.

Το 1ο εξάμηνο του 2012, 73 Containers οδηγήθηκαν στα διαλυτήρια ενώ 51 πουλήθηκαν σαν μεταχειρισμένα.

Αντίστοιχα στα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου, 266 πήγαν προς διάλυση, ενώ 195 πουλήθηκαν στην αγορά των μεταχειρισμένων. 

Η μόνη εξαίρεση ήταν ο κλάδος των δεξαμενόπλοιων, όπου 67 πλοία διαλύθηκαν και 81 άλλαξαν χέρια.  Στο σύνολο, οι διαλύσεις για το 1ο εξάμηνο έφτασαν στα 421 πλοία, δηλαδή άνοδο 33% από 316 πλοία από χρόνο σε χρόνο.       

Ακολουθεί η δραστηριότητα στον τομέα των αγοραπωλησιών για την εβδομάδα που πέρασε.

Στα πλοία ξηρού φορτίου γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:

✏  Στα Panamax, το ‘HELLENIC SEA’  65,434 DWT (1991 – Jiangnan) αγοράστηκε λίγο πάνω από τα επίπεδα διάλυσης, στα $ 4,87 εκ.

✏  Στα Handymax, το ‘BRAVE JOHN’  37,651 DWT (1983 – Kanasashi) πουλήθηκε από την P&P Shipping σε Έλληνες στα $ 3,7 εκ.

✏  Στα Handysize, το ‘SIAM TOPAZ’  26,587 DWT (1985 – Kanasashi) πουλήθηκε αλλά με όρους και τιμή που δεν έχουν ακόμη ανακοινωθεί και το ‘BARCELONA’ 27,573 της Nordstrand Maritime, αγοράστηκε από Κινέζους περίπου στα $ 1,9 εκ.      

Στον τομέα των tankers γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:

✏  Στα AFRAMAX Tankers, ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχε η πώληση 4 Γερμανικών ενδιαφερόντων αδελφών πλοίων, ‘CAPE AVILA’, ‘CAPE AKROTIRI’, ‘CAPE ASPRO’ και ‘CAPE ANCONA’ 105,237 DWT (1998 – Halla Eng.) σε πελάτες της Sinokor προς $ 10,5 εκ το κάθε ένα.     

ΔΙΑΛΥΣΕΙΣ

Ενώ πριν 2 εβδομάδες και παρά την εκκρεμότητα της απόφασης από τα Ινδικά δικαστήρια, η αγορά των διαλύσεων έδειχνε θετικά σημεία, την προηγούμενη εβδομάδα υπήρξε μία ελαφριά αντιστροφή του θετικού κλίματος καθώς υπήρξε μείωση στις τιμές του σιδήρου, πτώση της ζήτησης από το Μπαγκλαντές και ακόμη πιο πολύ από την Κίνα καθώς και την επιλεκτική αγοραστική διάθεση του Πακιστάν.    

Στην Ινδία, η συνεδρίαση του Ανώτατου Δικαστηρίου ώστε να αποφασίσει για το τι θα γίνει με τα επικίνδυνα και τοξικά υλικά έχει ήδη αναβληθεί 2 φορές και όλοι περιμένουν να δουν τι θα προκύψει χωρίς αυτό να έχει επηρεάσει όμως τις διαλύσεις, τουλάχιστον ακόμη αλλά δημιουργώντας ένα κλίμα αβεβαιότητας έχοντας φρέσκες τις μνήμες από το κλείσιμο του γειτονικού Μπαγκλαντές πριν μερικούς μήνες. 

Ταυτόχρονα το τοπικό νόμισμα, άρχισε πάλι να δείχνει κάποια σημάδια κόπωσης και σε συνδυασμό με την πτώση των τιμών του σιδήρου η αγορά άρχισε να δείχνει σημεία υποχώρησης.                                     

Το Πακιστάν συνεχίζει το ίδιο μοτίβο, απολαμβάνοντας το πλεονέκτημα που έχει στα δεξαμενόπλοια (Gas Free for Man Entrance Only) έναντι των ανταγωνιστών του, ενώ σε μερικές περιπτώσεις έκλεισε πλοία σε τιμές χαμηλότερες από αυτές που πρόσφερε η Ινδία, καθώς εκτός από το πλεονέκτημα στα δεξαμενόπλοια, πλεονεκτεί λόγω γεωγραφικής θέσης έχει και χαμηλότερα τέλη λιμενισμού (D/A fees).             

 Το Μπαγκλαντές, έχει αρχίσει και αντιμετωπίζει προβλήματα χωρητικότητας αφού τις προηγούμενες εβδομάδες δραστηριοποιήθηκε σε αρκετά μεγάλο βαθμό και σε καλά επίπεδα τιμών.        Η πτώση των τιμών του σιδήρου στην Κίνα σε συνδυασμό με την μείωση της ζήτησης σιδήρου από διαλύσεις πλοίων, δεν δημιουργεί τις κατάλληλες προϋποθέσεις για την αγορά της με τους τελικούς αγοραστές να προσφέρουν σε χαμηλότερα επίπεδα και σε επιλεγμένα πλοία.                     

Ο συνολικός αριθμός των διαλύσεων την τελευταία εβδομάδα  ήτανε 967,585 DWT εκ των οποίων περίπου το 24% (229,699 DWT) ήτανε πλοία ξηρού φορτίου, το 34% (329,002 DWT) Tankers, και το 42% (408,884 DWT) Containers.

Οι τιμές για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια κινήθηκαν ως εξής:

✏  Ινδία:  Από $ 375 – $ 405 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.

✏  Πακιστάν:  Από $ 370 – $ 400 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.

✏  Μπαγκλαντές:  Από $ 380 – $ 405 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα   

✏  Κίνα:  Από $ 330 – $ 350 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.