Eλκυστικές οι σημερινές τιμές κτήσης των πλοίων

Eλκυστικές οι σημερινές τιμές κτήσης των πλοίων

356
Eλκυστικές οι σημερινές τιμές κτήσης των πλοίων

 

Του Γ. Λογοθέτη, CFO Finance & Research George Moundreas Com S.A.

 

 

Στις 29 Ιουνίου ο BDI έσπασε το ψυχολογικό φράγμα των 1.000 μονάδων για να κλείσει την προηγούμενη Παρασκευή 6 Ιουλίου, στις 1,157 μονάδες. 

Όπως και την προηγούμενη εβδομάδα, οι τομείς που είχαν την μεγαλύτερη άνοδο ήταν αυτοί των Capes και των Panamax. Ακόμη όμως και στις 1,157 μονάδες, ο BDI παραμένει πάνω από 30% χαμηλότερα από τις αρχές του χρόνου με τον μέσο όρο των ημερησίων εσόδων στην spot αγορά των Capes να έχει φτάσει ακόμη και στα $ 3,500 περίπου στα μέσα Ιουνίου, στο χαμηλότερο σημείο από το Δεκέμβριο του 2008, ενώ σήμερα κυμαίνονται στα $ 7,500 περίπου την ημέρα.            

Αντίστοιχα με την πορεία της ναυλαγοράς, έχουν κινηθεί και οι τιμές των μεταχειρισμένων πλοίων

και ειδικότερα στα πλοία μεγαλύτερου τονάζ. 

Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, η τιμή ενός 5ετίας Cape, των 172,000 DWT είναι στα $ 33,4 εκ. από $ 42,9 εκ. στα τέλη Ιουνίου του 2011, ενώ τον Ιούνιο του 2008 είχε $ 153 εκ.!!! 

Στα Panamax 5ετίας των 74,000 DWT οι τιμές κυμαίνονται στα $ 23 εκ. όταν τον Ιούνιο του 2011 ήτανε στα $ 30,8 εκ. και τον Ιούνιο του 2008 πάνω από $ 88 εκ. 

Στην αγορά των Supramax, τα 5ετίας των 52,000 DWT έχουν περίπου $ 22 εκ., από $ 27,5 εκ τα τέλη Ιουνίου του 2011 και $ 75 εκ. τον αντίστοιχο μήνα του 2008.

  Ενδεικτικά να αναφέρουμε κατά προσέγγιση μέσου όρου, αφού υπάρχει κάποια διαφορά στις τιμές ανάλογα με την χώρα κατασκευής και το ναυπηγείο, τις αντίστοιχες σημερινές τιμές για μία νέα παραγγελία και όχι resale. 

Τα Capes στα $ 41 εκ. περίπου, τα Panamax στα $ 26 εκ. περίπου και τα Supramax στα $ 24,5 εκ. περίπου, υπολογίζοντας έναν μέσο όρο παράδοσης στα 2 χρόνια. 

Αναμφίβολα, είτε πρόκειται για μεταχειρισμένα πλοία είτε για νεότευκτα, γεγονός το οποίο έγκειται και στη στρατηγική της επένδυσης, οι σημερινές τιμές κτήσης είναι αρκετά ελκυστικές.  Και στις 2 περιπτώσεις όμως το εμπόδιο στην επένδυση συνεχίζει να είναι η εύρεση χρηματοδότησης.  Την προηγούμενη εβδομάδα ανακοινώθηκε η απόφαση απόσυρσης από το Shipping Finance της Commerzbank – Deutsche Schiffsbank, τράπεζα η οποία κατείχε το 3ο μεγαλύτερο χαρτοφυλάκιο στον κόσμο.  Τον Ιανουάριο του 2012 το χαρτοφυλάκιο της υπολογιζότανε στα $ 28 δισ.  Από την άλλη βέβαια υπάρχουν τράπεζες όπου εκμεταλλεύονται ουσιαστικά την απομόχλευση των Ευρωπαϊκών τραπεζών λόγω των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν και εισέρχονται πιο δυναμικά στην αγορά.  Χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτό της Citibank, όπου αρχικά εξαγόρασε το χαρτοφυλάκιο της Societe Generale, ύψους $ 2 δισ., ενώ συμμετείχε και σε κοινοπρακτικά δάνεια για τη Sovcomflot, και τον όμιλο Αγγελικούση. 

Εικάζεται ότι η έξοδος των παραδοσιακών Ευρωπαϊκών τραπεζών από το Shipping Finance, θα ωθήσει τις Ασιατικές τράπεζες να εμπλακούν περισσότερο στη διαδικασία των χρηματοδοτήσεων, πρώτον για να καλύψουν το κενό που θα δημιουργηθεί στην αγορά και δεύτερον γιατί θα είναι σε θέση να απορροφήσουν, όπως ήδη φημολογείται,  όλη την τραπεζική ομάδα που θα αποχωρήσει από την Ευρωπαϊκή τράπεζα και η οποία έχει τεράστια τεχνογνωσία στον τομέα αυτό.

Ήρεμα κινήθηκε και την προηγούμενη εβδομάδα ο τομέας των αγοραπωλήσιών. 

Ακολουθεί η δραστηριότητα στον τομέα των αγοραπωλησιών για την εβδομάδα που πέρασε.

Στα πλοία ξηρού φορτίου γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:

✏  Στα Capes, το ‘CHRISTINA BULKER’ 179,430 DWT (2011 – Hanjin H.I) πουλήθηκε στα $ 38 εκ. με παράδοση σε 2-3 μήνες μετά την ολοκλήρωση του time charter και το ‘OCEAN BELLE’ 175,125 DWT (2012 – New Times) το αγόρασε η Dynacom από την χρηματοδότρια τράπεζα στα $ 38 εκ.   

✏  Στα Handymax, το ‘AMBER K’  48,282 DWT (2000 – Oshima S.B) αγοράστηκε από Έλληνες με παράδοση το τελευταίο τρίμηνο του 2012 στα $ 13,4 εκ. και το ‘FURIA R’ 46,664 DWT (1996 – Mitsui) πουλήθηκε στα $ 10,6 εκ.

✏  Στα Handysize, το ‘AZURITE OCEAN’  32,178 DWT (2002 – Hakodate) αγοράστηκε από Κινέζους στα χαμηλά $ 12 εκ., το ‘OCEAN HAWTHORN’ 24,999 DWT (1999 – Imabari) πουλήθηκε σε Έλληνες στα $ 7,9 εκ. και το ‘KEN ANN MARU’ 32,115 DWT (1997 – Onomichi) έκλεισε στα $ 8,2 εκ. 

Στον τομέα των tankers γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:

✏  Στα LR2, το ‘CHAMPION POWER’ 105,084 DWT (1999 – Samsung) πουλήθηκε στη Bakri Navigation, περίπου στα $ 11,7 εκ. 

ΔΙΑΛΥΣΕΙΣ

Σε γενικά πλαίσια, οι αγοραστές έχουν αρχίσει και δραστηριοποιούνται πάλι, έχοντας την πεποίθηση ότι τα χειρότερα έχουν περάσει γεγονός το οποίο αντικατοπτρίζεται και στις τιμές, αφού υπήρξε μία μικρή αύξηση στις προσφερόμενες τιμές αλλά και στον αριθμό των πλοίων που οδηγήθηκαν προς διάλυση συγκριτικά με τις διαλύσεις της προηγούμενης ανασκόπησης.     

Αρνητική εξέλιξη όμως στο διαφαινόμενο θετικό κλίμα λόγω και της σταθεροποίησης της ρουπίας στην Ινδία είναι η απόφαση του Ανώτατου Δικαστηρίου όπου όλα τα πλοία προς διάλυση στην Ινδία θα πρέπει να είναι απαλλαγμένα από οποιαδήποτε τοξικά υλικά (Hazardous/toxic materials).

Το κλίμα στην Ινδία είναι μπερδεμένο καθώς η απόφαση του Ανώτατου Δικαστηρίου για τα τοξικά υλικά δεν είναι ξεκάθαρη ακόμη και δεν έχει διευκρινιστεί τι ενέργειες θα πρέπει να κάνουν οι πλοιοκτήτες ώστε το πλοίο να θεωρείται ότι πληρεί τις απαιτούμενες προϋποθέσεις.  Η επόμενη συνεδρίαση του Ανώτατου Δικαστηρίου είναι για τις 19 Ιουλίου και όλοι ελπίζουν να γίνει αρκετά σαφές ποια θα είναι η απαιτούμενη διαδικασία.  Έχοντας φρέσκια την εμπειρία από την αποχή του Μπαγκλαντές για αρκετό διάστημα λόγω κανονισμών ασφαλείας, όλοι ελπίζουν ότι παρόμοια κατάσταση δεν θα συμβεί και στην Ινδία.                               

Στο Πακιστάν, παρά την εκδήλωση ενδιαφέροντος από τους Cash Buyers για αγορές, αρκετοί πλοιοκτήτες προτίμησαν τις γειτονικές αγορές λόγω των υψηλότερων τιμών, αφήνοντας τα διαλυτήρια του Πακιστάν να συνεχίζουν αυτό που ξέρουν να κάνουν καλύτερα δηλαδή Gas Free for Man Entry στα δεξαμενόπλοια.           

Το Μπαγκλαντές, λόγω και της «αναταραχής» που επικρατεί και στην Ινδία έχει βγει στην αγορά προσπαθώντας να κλείσει στις σημερινές σχετικά χαμηλές τιμές αφού στο παρελθόν είχε έντονη δραστηριοποίηση αλλά σε αρκετά υψηλότερες τιμές.  Αρκετά διαλυτήρια έχουν φτάσει στο 100% της χωρητικότητας τους από προηγούμενα κλεισίματα αλλά και αυτά που έχουν κάποια ανοίγματα αντιμετωπίζουν προβλήματα χρηματοδότησης.      

Οι τιμές στην Κίνα παρέμειναν σταθερές γεγονός που οδήγησε στην πραγματοποίηση κάποιων κλεισιμάτων και δείχνει ότι θα συνεχίσει με αυτούς τους ρυθμούς χωρίς να αναμένεται και κάτι το συνταρακτικό.               

Ο συνολικός αριθμός των διαλύσεων την τελευταία εβδομάδα  ήτανε 945,620 DWT εκ των οποίων περίπου το 64% (612,357 DWT) ήτανε πλοία ξηρού φορτίου, το 33% (306,707 DWT) Tankers, και το 3% (26,556 DWT) MPP’s.

Οι τιμές για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια κινήθηκαν ως εξής:

  ✏  Ινδία:  Από $ 365 – $ 395 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.

✏  Πακιστάν:  Από $ 360 – $ 390 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.

✏  Μπαγκλαντές:  Από $ 375 – $ 400 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα   

✏  Κίνα:  Από $ 340 – $ 360 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.