Πρωταγωνιστές τα Panamax, λόγω αυξημένης ζήτησης ς για άνθρακα

Πρωταγωνιστές τα Panamax, λόγω αυξημένης ζήτησης ς για άνθρακα

1
Πρωταγωνιστές τα Panamax, λόγω αυξημένης ζήτησης ς για άνθρακα

Του Γ. Λογοθέτη, CFO George Moundreas & Company S.A. Finance & Research

 

Η θετική πορεία του BDI συνεχίστηκε και αυτή την εβδομάδα με πρωταγωνιστή τα Panamax και ύστερα τα Supramax και τα Handysize ενώ τα Capes συνέχισαν τη μικρή αλλά σταθερή πτωτική τους πορεία.

Τα ημερήσια έσοδα των Capes κυμαίνονται περίπου στα $ 6,560 στα ίδια περίπου επίπεδα με τα έσοδα της αντίστοιχης περιόδου το 2011. 

Τα Panamax είναι στα $ 11,890 περίπου την ημέρα, τα Supramax στα $ 10,670 την ημέρα και τα Handysize στα $ 8,780 την ημέρα, με όλους αυτούς τους τύπους των πλοίων να κινούνται κατά μέσο όρο περίπου $ 200 την ημέρα λιγότερο από την αντίστοιχη περίοδο του 2011.         

Η συνεχόμενη άνοδος των ημερησίων εσόδων των Panamax, οφείλεται και στην αυξημένη ζήτηση από την Κίνα για άνθρακα. 

Το Μάρτιο η Κίνα εισήγαγε 21,4 εκατομμύρια τόνους, αύξηση 4% από το Φεβρουάριο και 137% περισσότερο από το Μάρτιο του 2011. 
Να σημειώσουμε ότι ένας λόγος που τα έσοδα των Panamax συγκριτικά με την αντίστοιχη περίοδο του 2011, παρά την αύξηση των εισαγωγών, οφείλεται και στην υπέρ-προσφορά τονάζ. Οι εισαγωγές Iron Ore της Κίνας σε συνδυασμό με την προσφορά νέου τονάζ κράτησαν και τα έσοδα των Capes σε χαμηλά επίπεδα. 

Το Μάρτιο, οι εισαγωγές Iron Ore έφτασαν τους 62,87 εκατομμύρια τόνους δηλαδή μείωση 3,2% από τους 64,98 εκατομμύρια τόνους του Φεβρουαρίου. 

Στο σύνολο του 1ου τριμήνου οι εισαγωγές Iron Ore της Κίνας παρουσίασαν αύξηση 6,02% συγκρινόμενα με το 1ο τρίμηνο του 2011.

Αναφορικά με την προσφορά νέου τονάζ, το 1ο τρίμηνο του 2012 υπήρξε αθρόα παράδοση πλοίων όλων των τύπων. 

Πιο συγκεκριμένα, μέχρι τις 31 Μαρτίου 2012, έχουν παραδοθεί 41 Capes, δηλαδή περίπου 1 πλοίο κάθε 2 μέρες ενώ υπάρχουν ακόμη 120 προς παράδοση μέσα στο χρόνο. 

Στα Panamax η εικόνα είναι ακόμη πιο έντονη αφού οι παραδόσεις για το 1ο τρίμηνο του 2012 κινήθηκαν με ρυθμό παράδοσης ενός πλοίου κάθε ημέρα, για το σύνολο των 86 Panamax, ενώ αναμένεται να παραδοθούν άλλα 412 πλοία μέχρι το τέλος του χρόνου.

Σχετικά με τις νέες παραγγελίες, ο αριθμός τους για το 1ο τρίμηνο του 2012 ανέρχεται στα 199 συμβόλαια, το χαμηλότερο νούμερο από το 2ο τρίμηνο του 2009 όπου ο αριθμός των συμβολαίων ήταν για 98 πλοία.

Σύμφωνα με αναλύσεις, ο τριμηνιαίος μέσος όρος συμβολαίων για νέα πλοία από το 1996 ανέρχεται στα 536 πλοία και 412 πλοία από το 4ο τρίμηνο του 2008, μετά την κατάρρευση της Lehman Brothers.

Ταυτόχρονα, ο όγκος δανειοδοτήσεων έχει μειωθεί δραματικά φτάνοντας το 1ο τρίμηνο σε χαμηλό 5αετίας. 
Πιο συγκεκριμένα, το 1ο τρίμηνο ο όγκος δανειοδοτήσεων ήταν περίπου $ 5,9 δισεκατομμύρια, περίπου 60% μείωση από τον προηγούμενο χρόνο. 

Ο όγκος αυτός είναι ακόμη μικρότερος από τον αντίστοιχο τριμηνιαίο όγκο ακριβώς μετά την κατάρρευση του χρηματοπιστωτικού συστήματος, όπου ακόμη και τότε κυμαινότανε μεταξύ $ 6 – $ 7 δισεκατομμυρίων.                         

Ουσιαστικά ανύπαρκτη ήταν η κίνηση στον τομέα των αγοραπωλησιών με μόνο 2 πράξεις να λαμβάνουν χώρα στον τομέα των πλοίων ξηρού φορτίου ενώ στον τομέα των δεξαμενόπλοιων δεν υπήρχε καμία πράξη και η αγορά βρίσκεται σε αναμονή για να διαπιστώσει το ύψος των τιμών για το κλείσιμο 2 αδερφών Aframax, “RAFFLES RIVER” και “TEMASEK RIVER” 107.113 DWT, Koyo Dock K.K του 2004 και 2005 αντίστοιχα τα οποία αυτή τη στιγμή είναι σε καθεστώς επιθεώρησης από υποψήφιους αγοραστές. 

Ακολουθεί η δραστηριότητα στον τομέα των αγοραπωλησιών για την εβδομάδα που πέρασε.

Στα πλοία ξηρού φορτίου γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:

✏  Στα Supramax, το ‘DALIAN STAR’ 56.010 DWT (2007 – Mitsui) πουλήθηκε σε Έλληνες στα $ 23,50 εκ. και το “FURNESS AUSTRALIA” 52.489 DWT (2001 – Tsuneishi Zosen) αγοράστηκε πάνω από τα 15 εκατομμύρια. 

ΔΙΑΛΥΣΕΙΣ

Η εβδομάδα που μας πέρασε χαρακτηρίστηκε από μία αντιστροφή του κλίματος ιδιαίτερα στις προσφερόμενες τιμές, αφού η Ινδία αυτή την στιγμή βρίσκεται στην 3η θέση από πλευράς τιμών με 1ο το μέχρι πρότινος προβληματικό Μπαγκλαντές, 2ο το Πακιστάν και στην τελευταία θέση την Κίνα. 

Με εξαίρεση το Μπαγκλαντές, οι αγορές της Ινδίας και του Πακιστάν ήτανε αρκετά νευρικές με τους αγοραστές να είναι αρκετά επιφυλακτικοί καθώς τα διαλυτήρια είχαν φτάσει στο ζενίθ της πληρότητας τους ενώ επικράτησε πάλι αβεβαιότητα σχετικά με τις νομισματικές ισοτιμίες.  Αντίστοιχα και η Κίνα λόγω πληρότητας των διαλυτηρίων από την έντονη δραστηριότητα των προηγουμένων εβδομάδων επιδεικνύει μία στάση αναμονής το οποίο αντικατοπτρίζεται και από τα επίπεδα των τιμών που προσφέρει.            

Στην Ινδία, η έλλειψη υποψηφίων End Buyers δημιούργησε προβλήματα καθυστερήσεων και πολλές

περιπτώσεις επαναδιαπραγμάτευσης των τιμών.  Μετά από ένα αρκετά έντονο διάστημα δραστηριοποίησης το αγοραστικό ενδιαφέρον αρχίζει και μειώνεται, οφειλόμενο φυσικά στην επερχόμενη περίοδο των μουσώνων αλλά και στην διαταραγμένη ισοτιμία της ρουπίας με το δολλάριο. 

Το Πακιστάν, όπως συνήθως ακολουθεί τα χνάρια της Ινδίας παρουσιάζοντας μία διόρθωση των τιμών και συνεχίζει να ακολουθεί την τακτική του να προτιμά δεξαμενόπλοια “gas free for man entry”.  

Τα πρωτεία την εβδομάδα που πέρασε τα είχε το Μπαγκλαντές, κλείνοντας όλους τους τύπους των πλοίων και στις πιο ανταγωνιστικές τιμές, μετά βέβαια από μία μακρά περίοδο αποχής από την αγορά, εκμεταλλευόμενο φυσικά την μείωση δραστηριότητας από τις ανταγωνίστριες χώρες.

Η Κίνα μετά από μία περίοδο έντονης δραστηριότητας έφτασε και αυτή στα όρια χωρητικότητας των διαλυτηρίων της με αποτέλεσμα πλοία που στόχευαν την Κίνα να πάνε στο Μπαγκλαντές.    

Ο συνολικός αριθμός των διαλύσεων  ήτανε 1,047,177 DWT εκ των οποίων περίπου το 66% (691,207 DWT) ήτανε πλοία ξηρού φορτίου, το 23% (243,877 DWT) δεξαμενόπλοια, το 6% (61,280) MPP’s/Reefers και το 5% (50,813 DWT) Containers.

Οι τιμές για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια παρέμειναν ίδιες με την προηγούμενη εβδομάδα:

 ✏  Ινδία:  Από $ 450 – $ 475 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.

✏  Πακιστάν:  Από $ 455 – $ 480 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.

✏  Μπαγκλαντές:  Από $ 470 – $ 490 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα