Οι ανακοινώσεις των δύο μεγάλων κομμάτων για την Εμπορική Ναυτιλία

Οι ανακοινώσεις των δύο μεγάλων κομμάτων για την Εμπορική Ναυτιλία

3
Οι ανακοινώσεις των δύο μεγάλων κομμάτων για την Εμπορική Ναυτιλία

Ως πρώτο μέλημα της κυβέρνησης που θα προκύψει από τις μεθαυριανές εκλογές θέτουν οι δύο μεγάλες πολιτικές παρατάξεις, Νέα Δημοκρατία και ΠΑΣΟΚ, την επανίδρυση του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας.

Η Ν.Δ. δια στόματος του προέδρου της Αντώνη Σαμαρά είχε δηλώσει πριν από λίγες μέρες ότι:  

«Η Ελλάδα μπορεί και πρέπει να επενδύσει, να διατηρήσει και να αναπτύξει το συγκριτικό και ανταγωνιστικό της πλεονέκτημα, ιδιαίτερα σε περίοδο κρίσης με την ελληνική εμπορική ναυτιλία η οποία έχει απεριόριστες προοπτικές, αν αναλογιστούμε τις νέες παραγγελίες οι οποίες από την αρχή του έτους ξεπερνούν τα έξι (6) δις δολάρια για 231 πλοία, καθώς και την περαιτέρω αύξηση των καθαρών εισπράξεων από τη ναυτιλία λόγω της αναμενόμενης ανάκαμψης της παγκόσμιας οικονομίας.

Ποτέ η Ελληνική Εμπορική Ναυτιλία δεν ζήτησε την οικονομική υποστήριξη της Πολιτείας. Το μόνο που επιζητεί είναι η διασφάλιση ενός σταθερού επιχειρηματικού περιβάλλοντος και νομοθετικού πλαισίου, το οποίο -για δεκαετίες- τους εξασφάλιζε το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής (ΥΕΝΑΠ).

Η Νέα Δημοκρατία, δίνει ιδιαίτερη έμφαση στον τομέα της Εμπορικής Ναυτιλίας, αλλά και στον τουρισμό, διότι αποτελούν τους βασικότερους πυλώνες της ελληνικής οικονομίας. Σε αντιπαραβολή με τη διαβόητη, πλέον, «πράσινη ανάπτυξη» του ΠΑΣΟΚ εμείς προωθούμε τη «γαλάζια ανάπτυξη».

Παράλληλα ο υπεύθυνος του τομέα Εμπορικής Ναυτιλίας Ν.Δ. και υποψήφιος βουλευτής Λασιθίου Γιάννης Πλακιωτάκης είχε επισημάνει σε πρόσφατες ομιλίες του ότι: «Ο τομέας της εμπορικής ναυτιλίας και νησιωτικής πολιτικής, αναμφισβήτητα είναι ένας από τους σημαντικότερους πυλώνες της εθνικής μας οικονομίας, ενώ παράλληλα αποτελεί βασικό πολλαπλασιαστή της διαπραγματευτικής δύναμης της πατρίδας μας. Αποτελεί πεδίο πρώτης γραμμής, με οικονομικές και εθνικές προεκτάσεις, όπου οφείλουμε να μην αναλωνόμαστε σε άσκοπους πειραματισμούς, ιδιαίτερα αυτούς τους «πονηρούς» καιρούς. Ωστόσο αυτό έκανε το ΠΑΣΟΚ και παρ’ όλες τις αντίθετες διαβεβαιώσεις του, αλλά και την αντίθετη εισήγηση όλων των φορέων, κατάργησε το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, ενώ πλέον απαξιώνεται και το Λιμενικό Σώμα. Οι εξελίξεις αυτές οδήγησαν σε πραγματικό αδιέξοδο. Η Νέα Δημοκρατία και ο πρόεδρος κ. Αντώνης Σαμαράς δίνει ιδιαίτερη έμφαση τόσο στον τομέα της Εμπορικής Ναυτιλίας, όσο και στον Τουρισμό. Σε αντιπαραβολή με την «πράσινη ανάπτυξη» του ΠΑΣΟΚ, εμείς προωθούμε τη «γαλάζια ανάπτυξη». Βασική, φυσικά, επιδίωξή μας είναι η επανασύσταση του εν λόγω υπουργείου, κάτι που άλλωστε είναι μονόδρομος, αν αναλογιστούμε το σημερινό αδιέξοδο. Και η πρόθεσή μας καταδεικνύεται από την δημιουργία διευρυμένου τομέα Εμπορικής Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.Δίνουμε έμφαση στις υποδομές, στην ενίσχυση του ναυτικού επαγγέλματος μέσω τόσο της προσέλκυσης νέων, όσο και του εμπλουτισμού και ανάπτυξης της ναυτικής εκπαίδευσης. Και όλα αυτά με δράσεις και όχι με συνεχή επανάληψη παρουσίασης ενός οράματος, το οποίο –για να είμαστε ειλικρινείς- είχε συνταχθεί από τη Νέα Δημοκρατία! Ολοκληρώνοντας, χρειάζεται πολιτική με βάση τις πραγματικές ανάγκες και όχι τη μικροπολιτική. Η εμπορική ναυτιλία αποτελεί πυλώνα της οικονομίας μας, όπως φαίνεται και από τις νέες παραγγελίες πλοίων, οι οποίες το 2010 ξεπέρασαν τα έξι (6) δις ευρώ και ποτέ δεν είναι αργά κάποιοι να συνειδητοποιήσουν το αυτονόητο.

Παράλληλα είναι πρόκληση η ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού και της κρουαζιέρας, ένα κεφάλαιο που απαιτεί μέτρα και όχι ημίμετρα, όπως το γεμάτο στρεβλώσεις πρόσφατο σχέδιο νόμου. Απελευθέρωση της κρουαζιέρας με ακτοπλοϊκούς όρους δεν υφίσταται πουθενά. Άλλωστε –κακά τα ψέματα- τα γεγονότα στη Β. Αφρική μπορούν, αν συνοδευτούν από σωστή πολιτική, να οδηγήσουν στην άνθιση του τουρισμού».

Τι δήλωσε ο Ευάγγελος Βενιζέλος για την επανίδρυση του υπουργείου Ναυτιλίας

Στην πρόσφατη επίσκεψή του ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ στο λιμάνι του Πειραιά και συγκεκριμένα στο κτίριο του ΟΛΠ είχε δηλώσει ότι «πρώτο μέλημα είναι η επανασύσταση του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας και πρόσθεσε ότι στον ΟΛΠ έχει δημιουργηθεί η βάση συγκρότησης του δικτύου των ελληνικών λιμένων.

Ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ επεσήμανε επίσης, ότι πρέπει να υπάρξει οριοθέτηση μεταξύ των λιμενικών αρχών (authority), της διαχείρισης των λιμένων και της παροχής λιμενικών υπηρεσιών. Σε ότι αφορά τις ιδιωτικές επενδύσεις στα λιμάνια, δήλωσε ότι είναι καλοδεχούμενες, αλλά δεν θα παραχωρήσουν τα κρατικά μονοπώλια την θέση τους στα ιδιωτικά. «Πρέπει να επενδύσουμε στο λιμάνι του Πειραιά και σε όλα τα ελληνικά λιμάνια, στην αρχή λιμένος, στην οργανωμένη λιμενική πολιτική που θα επιτρέψει να γίνουν πολύ μεγάλες επενδύσεις, χωρίς να δημιουργηθούν νέα ιδιωτικά μονοπώλια, αλλά με την έντονη συμμετοχή των ξένων επενδυτών, γιατί μόνο έτσι μπορεί η ελληνική λιμενική βιομηχανία να λειτουργήσει ανταγωνιστικά στη Μεσόγειο», υπογράμμισε ο κ. Βενιζέλος. Αναφερόμενος στον κλάδο κρουαζιέρας, δήλωσε χαρακτηριστικά ότι «μπορούμε να κάνουμε μικρά θαύματα».
Μιλώντας για τη ναυπηγική βιομηχανία, τάχθηκε υπέρ της δημιουργίας ενιαίου φορέα ναυπηγικής πολιτικής, ενώ έκανε λόγο για επαναφορά της ναυτιλίας στην Ελλάδα και πρόσθεσε ότι πρέπει να πειστεί η Κομισιόν να δώσει μια ευκαιρία στην ελληνική ναυπηγική βιομηχανία, χωρίς καταναγκασμούς νομικού και γραφειοκρατικού χαρακτήρα. Επισήμανε, παράλληλα, ότι η ναυπηγική βιομηχανία στην Ελλάδα συνδέεται και με την αμυντική πολιτική της χώρας.
Τέλος, ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ υπογράμμισε ότι πρέπει να διαμορφωθούν οι χώροι υποδοχής και επαναπατρισμού των ναυτιλιακών επιχειρήσεων, καθώς και το ότι πρέπει να κατασκευαστεί ο οδικός άξονας «Ανδρέας Παπανδρέου», αλλά και να επεκταθούν μέχρι τον Πειραιά τα μέσα σταθερής τροχιάς.

Σειρά δεσμεύσεων και προτάσεων

Την ίδια μέρα η γραμματέας Ναυτιλίας του ΠΑΣΟΚ, αν. καθηγήτρια Ναυτιλιακής Οικονομικής και Πολιτικής του Πανεπιστημίου Αιγαίου Μαρία Λεκάκου, στο πλαίσιο των ανακοινώσεων του προέδρου του κόμματος Ευ. Βενιζέλου και της υποψηφιότητάς της ως βουλευτού του ΠΑ.ΣΟ.Κ στην Α΄ Πειραιά & Νησιών ανακοίνωσε σειρά δεσμεύσεων και προτάσεων. Αίσθηση προκαλεί η άποψη της καθηγήτριας και υποψήφιας βουλευτού ότι σε αντίθεση με επώνυμες και ανώνυμες καταγγελίες στα ΜΜΕ υπάρχει εκφρασμένη συμφωνία μεταξύ του κόμματος που υπηρετεί και των θεσμικών εκπροσώπων και φορέων της ναυτιλίας για την αναγκαιότητα λειτουργίας ενός σύγχρονου και αποτελεσματικού διοικητικού φορέα για τη ναυτιλία. Η ίδια φαίνεται να ασκεί κριτική στην ατολμία και αναβλητικότητα των υπευθύνων τα τελευταία χρόνια για εξεύρεση λύσεων στα μεγάλα θέματα που αγκυλώνουν τη ναυτιλίας μας ενώ θεωρεί ιδιαιτέρα σημαντικό να παύσει η διαφοροποίηση και η απόσταση ανάμεσα στο δημόσιο λόγο και στις ιδιωτικές τοποθετήσεις όσων ασχολούνται με τη ναυτιλιακή πολιτική.

«Για την κυβερνητική περίοδο που ολοκληρώνεται αυτές τις μέρες η βασική κριτική στο ΠΑ.ΣΟ.Κ εντοπίζεται σε παλινωδίες και σε ατολμία υλοποίησης και εφαρμογής θέσεων που υπήρχαν! Η κριτική που ασκήθηκε όλη αυτήν την περίοδο εστιαζόταν στη δυσαρμονία μεταξύ των θέσεων και των πολιτικών που διακήρυττε το ΠΑ.ΣΟ.Κ και των στόχων και των επιλογών που έθεταν οι θεσμικοί φορείς της ναυτιλιακής κοινότητας.

Η πραγματικότητα είναι διαφορετική υπήρξε αρμονία και συνεργασία για πολύ σοβαρά θέματα όπως π.χ. η πολιτική για τα θέματα της κλιματικής αλλαγής (ατμοσφαιρικοί ρύποι από πλοία) που οδήγησε σε τροποποίηση κοινοτικής οδηγίας για τα πλοία που προσεγγίζουν ελληνικά νησιά και θέματα ναυτικής εκπαίδευσης με αποτέλεσμα τη σύνταξη κοινού πορίσματος.

Επίσης υπάρχει εκφρασμένη συμφωνία για την αναγκαιότητα λειτουργίας ενός σύγχρονου και αποτελεσματικού διοικητικού φορέα για τη ναυτιλία, για υπηρεσίες μίας στάσης για την ελληνική σημαία, για παραχωρήσεις στα λιμάνια, για αναμόρφωση και στήριξη της ναυτικής εκπαίδευσης, για επανασχεδιασμό του Ακτοπλοϊκού δικτύου και αλλαγή του πλαισίου των γραμμών δημοσίου συμφέροντος. Επίσης, έσπασαν προκαταλήψεις όπως η συντεταγμένη και πιστοποιημένη είσοδος ιδιωτικών φορέων σε θέματα ναυτικής κατάρτισης.

Δεν πρέπει βέβαια να αποσιωπάται το γεγονός ότι υπάρχουν κύκλοι που έκλεισαν όπως:

Η άρση του cabotage για την κρουαζιέρα, η επιτάχυνση των διαδικασιών για τα λιμενικά έργα, η δρομολόγηση του εκσυγχρονισμού του θεσμικού πλαισίου του θαλάσσιου τουρισμού, η συμφωνία για το πλαίσιο λειτουργίας της ναυτικής εκπαίδευσης και η ενεργοποίηση της Ένωσης Λιμένων Ελλάδας.

Η αποτίμηση της υφιστάμενης κατάστασης ανέδειξε τον επείγοντα χαρακτήρα πολιτικών για την ανάσχεση της κρίσης στην Ακτοπλοΐα, την έλλειψη αναπτυξιακής και θεσμικής προσαρμογής στο δυσμενές οικονομικό και στο ρευστό εργασιακό περιβάλλον και την αδυναμία των κοινωνικών εταίρων να συμφωνήσουν στην αντιμετώπιση της κρίσιμης οικονομικής και κοινωνικής πραγματικότητας.

Οι βασικοί πυλώνες της αυριανής πολιτικής πρέπει είναι:              

Σύσταση ενός αναπτυξιακού σύγχρονου υπουργείου Ναυτιλίας για την άσκηση ναυτιλιακής πολιτικής.

Η διαμόρφωση ποιοτικής ναυτικής εκπαίδευσης

Η ανάπτυξη των νησιών, η ολοκληρωμένη σύνδεση τους και η συνοχή του ελλαδικού χώρου,

Η ανάληψη πολιτικών πρωτοβουλιών, με έμφαση στην ασφάλεια της ναυσιπλοΐας και στην προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος

Η διαμόρφωση θεσμικού πλαισίου για την αντιμετώπιση των προβλημάτων των ναυτικών καθώς και θέματα προσέλκυσης στο ναυτικό επάγγελμα και βελτίωσης της εικόνας της ναυτιλίας

Διαχωρισμός των λιμενικών δραστηριοτήτων και η αντι-μονοπωλιακή πολιτική

Αναζωογόνηση της ναυπηγικής και επισκευαστικής βιομηχανίας

Τέλος, απαιτούνται πιο τολμηρά βήματα με δημόσιο διάλογο σε θέματα όπως ο ρόλος των Ο.Τ.Α. στο Εθνικό Λιμενικό Σύστημα, η δημιουργία κινήτρων για την ποντοπόρο ναυτιλία και μέτρα για την υποστήριξη της ναυτικής απασχόλησης.

Είναι πολύ σημαντικό να παύσει η διαφοροποίηση και η απόσταση ανάμεσα στο δημόσιο λόγο και στις ιδιωτικές τοποθετήσεις. Είναι απολύτως απαραίτητο να προτάξουμε τη συλλογικότητα στη συγκρότηση μιας μακροχρόνιας ναυτιλιακής στρατηγικής μονόδρομο για την υφιστάμενη κρίση!»

 

 

 

 

 

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.